Kampiakseli jumittaa

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Kampiakseli jumittaa

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Taunus 2.3 V6 kone on nyt mulla rempassa koneen vuosimalli on 1976 Kampiakselin laakereiden vaihdossa (runkolaakerit) tuli sitten ongelma. Kolmas laakeripukki jumittaa, eli se sama jossa on myös päittäisvälykset. Entiset laakerit oli tässä pukissa sellaiset joissa tuo päittäisvälys oli hoidettu sellaisilla irtoliuskilla. Nyt uusissa laakereissa päittäisvälys on kiinteästi itse laakerissa, tässä ei pitäisi olla ongelmaa?

Nyt kuitenkin kun kiristän tuon kolmannen pukin momenttiin (104n) kampiakseli alkaa jumittamaan ja ei pyöri kuin avaimella pyörittämällä, jos taas pistän kaikki muut pukit paitsi tuon kolmosen momenttiin niin kampakseli pyörii vielä käsin. Hieman pyörittämisen alussa on pientä takkuisuutta.

Tehtyjä toimenpiteitä:
Yritetty kasata konetta runsaalla öljymäärällä höystettynä
Uudet laakerit laitettu, tilattu entisten mukaan 0,25 ylikoko
Kampiakseli käytetty koneistamolla ennen remontin alkua jossa on tarkistettu suoruus, säröttömyys ja kaulat kiilloitettu
Todettu että kolmas laakeripukki on ainut joka jumittaa

Mites tästä eteenpäin??
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Koneistaja neuvos mua ainakin että kun asentaa ne päittäislaakerit, ja sillon kun kiristää pultit niin kampiakselia täytyy pantata eteenpäin, eli siis syyläriä kohti :) Se kuulemma suoristaa päittäislaakerit, muuten voi kuulemma jumittaa tai kulua epätasasesti.
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Joudut ostamaan runkolaakerit missä ei ole kiinteää päittäislaakeria ja ne irtonaiset päittäisliuskat.

On kyllä ollut aika asiantuntematon myyjä, kun on myynyt vääränmalliset laakerit. Muistaakseni vm 78 moottoreissa tulee irtopäittäisliuskat.
Avatar
Timppa
Viestit: 217
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa »

3min kohdalla menee kampiakseli paikalleen...

http://www.youtube.com/watch?v=Z9xbQJgmi20
#2
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

gepardi kirjoitti:Joudut ostamaan runkolaakerit missä ei ole kiinteää päittäislaakeria ja ne irtonaiset päittäisliuskat.

On kyllä ollut aika asiantuntematon myyjä, kun on myynyt vääränmalliset laakerit. Muistaakseni vm 78 moottoreissa tulee irtopäittäisliuskat.
Tilatessa tätä asiaa jo tutkittiin ja ei pitäsi olla ongelmaa vaihtaa näin päin.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Timppa kirjoitti:3min kohdalla menee kampiakseli paikalleen...

http://www.youtube.com/watch?v=Z9xbQJgmi20

Tästä oli muuten oikeasti apua, nimittäin päittäsvälyksen mittaamiseen, ilman laakerikansia mullakin pyörii noin.

"Kumivasara motonet 3,70€" käympä ostoksilla jää puukalikat ja vasara pois näistä hommista :oops:
Vastaa Viestiin