Sivu 1/3

Kaasarista/Kulutuksesta

Lähetetty: 13 Joulu 2010, 17:36
Kirjoittaja tollikka
Eli siis tuo oma 1.6ohc viepi pensaa tällä hetkellä 12-15l/100km rauhallisella kaupunkiajolla. Mutta matka-ajossa pysyypi siellä jossain 8-9l/100km tuntumilla. Kaasarista en ole ihan varma, mutta epäilen, että se ei ole juuttuvakurkkuinen, ykskurkkunen kaasari kumminkin.

Mietin tässä, että auttaako tuohon kakskurkkusen kaasarin vaihto? Tippuukko vai nouseeko kulutus?

Sytytyksen ja kaiken muunhan pitäisi olla kunnossa, eli epäilisin tuota kaasaria.

Ja siis kesäksi tarkoitus laittaa jokatapauksessa 2.0l kone kakskurkkusella, aattelin vaa josko sen kaasarin hommais jo näin etukäteen ja laittais kii...

Lähetetty: 13 Joulu 2010, 18:07
Kirjoittaja Tomi
aikalailla normaalit kulutukset...Kympin päälle varmasti menee kaupungissa vaikka tekisit mitä.

Lähetetty: 13 Joulu 2010, 18:26
Kirjoittaja Janzamar
Ei se kaasarin vaihto ainakaan paljoa lisää kulutusta,
sen ja 2-litrasen nokan jos vaihdat auttaa jo hitusen.
Huono vaan ettei se nokka tuu ihan pienellä työllä ilman
koneen nostoa, tuhkiksen kohdalta mahtuu hyttiin mutta
sillon joutuu leikkaamaan reiän palopeltiin.
Noin on tehty monet kerrat muutaman vanhemman tutun toimesta 80-luvulla
ja kerran omaankin autoon.

Lähetetty: 13 Joulu 2010, 21:50
Kirjoittaja Stefa
Mulla tuo 1,6 e-maxi meni maantiellä seiskaan 195/205 15" rengastuksella. Pelkää kaupunkia ei tullut pyörittyä koskaan tankkausväliä. Itse sain normikulutuksesta litran verran pois kun hain sytkän nakurajalle.

Mitä muista autoista kokemusta, niin jos kaasari vaan on ehjä ja säädetty niin kulutus ei jää siitä kiinni. Mukavimpia kylläkin on mekaaniset kaksikurkkuiset käsiryypyllä, kuten vaikka DGV... Jos kenkää antaa, niin sitten vie enempi mitä alipaineversiot, mutta vastaa myös kaasuunkin paremmin.

Jos olet keväällä konetta vaihtamassa, niin tuskin kannattaa nokka alkaa ny vaihtamaan. Muutenkin hihnakoneen kannen nostaa niin helposti pois, etten kyllä alkaisi tulipeltiin reikiä tirsimään... Jos kaasarin vaihdat, niin saat säätää sen sitten kaksi kertaa. Tai tietty jos vakiona isomman koneen laittaa niin pelaa vakiosuuttimilla suht ok. Pikkukone kaipaisi kyllä pienempiä.

Lähetetty: 13 Joulu 2010, 22:22
Kirjoittaja Herkko
Kyllä tuo liikaa vie.

Niinkuin ennenkin olen todennut,
niin kannattaa etujarrujen laahaus tarkistaa
ensin,ennenkuin alkaa kaasareita vaihteleen.

Niin,ja jos muuttuvakurkkuisen osaa pitää
kunnossa,on se äärettömän hyvä ja
vähiten kuluttava kaasutin. :wink:

Lähetetty: 14 Joulu 2010, 00:14
Kirjoittaja Jari H
Herkko kirjoitti: Niin,ja jos muuttuvakurkkuisen osaa pitää
kunnossa,on se äärettömän hyvä ja
vähiten kuluttava kaasutin. :wink:
Juurikin näin, selkeesti 7 puolelle 4v askillakin.

Lähetetty: 14 Joulu 2010, 09:45
Kirjoittaja zmuli
Pyhällä hengellähän nämä tuntuvat kulkevan, eli kyllä tuo 6-7 on aika likellä keskikulutusta. Toki näin talvella se hivenen nousee kun tulee ehkä yritettyä jotain mutkitteluja :D

Lähetetty: 14 Joulu 2010, 10:09
Kirjoittaja tollikka
Stefa kirjoitti:Mulla tuo 1,6 e-maxi meni maantiellä seiskaan 195/205 15" rengastuksella. Pelkää kaupunkia ei tullut pyörittyä koskaan tankkausväliä. Itse sain normikulutuksesta litran verran pois kun hain sytkän nakurajalle.

Mitä muista autoista kokemusta, niin jos kaasari vaan on ehjä ja säädetty niin kulutus ei jää siitä kiinni. Mukavimpia kylläkin on mekaaniset kaksikurkkuiset käsiryypyllä, kuten vaikka DGV... Jos kenkää antaa, niin sitten vie enempi mitä alipaineversiot, mutta vastaa myös kaasuunkin paremmin.

Jos olet keväällä konetta vaihtamassa, niin tuskin kannattaa nokka alkaa ny vaihtamaan. Muutenkin hihnakoneen kannen nostaa niin helposti pois, etten kyllä alkaisi tulipeltiin reikiä tirsimään... Jos kaasarin vaihdat, niin saat säätää sen sitten kaksi kertaa. Tai tietty jos vakiona isomman koneen laittaa niin pelaa vakiosuuttimilla suht ok. Pikkukone kaipaisi kyllä pienempiä.
Eli sytkää aikasemmalle kunnes alkaa lämpimänä nakuttaa, ja pikkasen takas? En tarkalleen muista miten on nyt säädetty, mutta auto aineski pelittää hyvin nykimättä.

En tuossa meinannutkaan nokkaa vaihdella, keväämällä sitte ku alkaa isompaa konetta vaihtaan, nii tuo 1.6l kansi tulee käyttöön.

Huomasimpa tuossa, että se "lämpimän" imuilman ottosysteemi puuttuu, pitääpä siitä vetästä pakosarjan päälle joku putkenpätkä jos tuo auttaisi hitusen.

Lähetetty: 14 Joulu 2010, 16:58
Kirjoittaja Januzki
zmuli kirjoitti:Pyhällä hengellähän nämä tuntuvat kulkevan, eli kyllä tuo 6-7 on aika likellä keskikulutusta. Toki näin talvella se hivenen nousee kun tulee ehkä yritettyä jotain mutkitteluja :D
Mikäs sulla on sit maantiekulutus, 5 litraa satkulle? 8)

EDIT: Oma 1,6 söi sillon aikanaan kaupungissa talvella semmosta 13-14 l/100 km.

Lähetetty: 14 Joulu 2010, 19:22
Kirjoittaja tauno82
mullakin taitaa 9-10l tuntumassa maantieajossa pyöriä,jos malttaa rauhassa ajaa,ja kylä ajossa varmaan jotain 12-15l välillä pienellä polkemisella :roll:

Lähetetty: 14 Joulu 2010, 20:16
Kirjoittaja taunus 78
1.6 taunus 6,5-7L
1.6 sierra 16-17L :lol:

Lähetetty: 15 Joulu 2010, 00:29
Kirjoittaja Jari H
1 korinen Sierra, vanhanliiton 1.6:lla, DGV:llä ja T9:llä ympärivuotisessa työmatkailussa 8,5-9.

Lähetetty: 15 Joulu 2010, 01:57
Kirjoittaja iji-69
Kovin on alhaisia lukemia, jos Taunuksella pääsee 6:lla alkavaan.
Itsellä 2L dgav type9 5v -> 9,5...12 L/100 km

Lähetetty: 15 Joulu 2010, 14:20
Kirjoittaja Tomi
Voidaanko tästä päätellä,että puolet porukasta puhuu paskaa? :lol:

Mutta kumpi puoli? :shock:

Kyllä 6 alkaviin lukemiin mennään jo myötätuulessa ja ja otetaan kengätkin pois jalasta...

Lähetetty: 15 Joulu 2010, 15:27
Kirjoittaja Mois
Oma Taunus matalapuristeisella (Transit) 2.0 OHC:llä (Nokka-akselin jokainen nokka sökö), 2.3 V6:n Solex kaasarilla, 5-vaihteisella lootalla ja 3.44 perällä matka-ajossa noin 7,5L/100km.