Kaasarista/Kulutuksesta

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Aikoinaan pitkäaikainen 2D -74 soi saman 10l sataselle 1.6, 2.3 V6 ja 2.8 V6 moottoreilla. 1.6 oli horo ja V6:t viri-viri.
Avatar
arska82
Viestit: 110
Liittynyt: 26 Elo 2008, 19:39

Viesti Kirjoittaja arska82 »

Oma 1.6 meni maantiellä 8 litran pintaan molemmilla yks- ja kakskurkkusilla kaasareilla, mutta kaupungissa hörppi semmosta 13-14 litraa. Ja säädöt oli kuitenkin testerillä mitaten hyvät?! Jarrujen laahaus tosin toi minullekkin lisää kulutusta ihan urakalla?!
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

tollikka kirjoitti:Eli sytkää aikasemmalle kunnes alkaa lämpimänä nakuttaa, ja pikkasen takas? En tarkalleen muista miten on nyt säädetty, mutta auto aineski pelittää hyvin nykimättä.
Juurikin noin. Kyllä se pelaa muutenkin, mutta kulutusta ja tehoa saa vähän optimoitua noin. Tuli ajeltua tutkaankin lentokentällä kun tuota säädin, niin sai ihan viimeiset huiputkin irti :lol: Mitä lie reilut 130 irtosi :lol: Matkaa ei mitattu... 5v loota tuossa tosiaan on ja väitän, että siististi ajaen kohtuullisilla renkailla menee 6 alkavaan kulutuslukemaan maantietä. CV kaasarit on oikeasti loistavia laitteita pelatessaan. Viritettäessä eivät enää kovin mukavia. Tosin mun tarkemmat kokemukset pärräpuolelta.
arska82 kirjoitti:Oma 1.6 meni maantiellä 8 litran pintaan molemmilla yks- ja kakskurkkusilla kaasareilla, mutta kaupungissa hörppi semmosta 13-14 litraa. Ja säädöt oli kuitenkin testerillä mitaten hyvät?! Jarrujen laahaus tosin toi minullekkin lisää kulutusta ihan urakalla?!
Tarkoittaako testeri tyhjäkäynnin mittaamista vaikka leiman yhteydessä? Ei ihan kamalasti kerro ajonaikaisista seoksista... Jarrujen laahaus tosiaan lisää kulutusta roimasti.
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Stefa kirjoitti:CV kaasarit on oikeasti loistavia laitteita pelatessaan. Viritettäessä eivät enää kovin mukavia. Tosin mun tarkemmat kokemukset pärräpuolelta.
Mopon CV kaasarit saa toimimaan siinä missä muutkin, ahdetussa tai vaparissa.
Tapauskohtaisia erojakin on, mutta yleisesti Mikunit helpompia kuin Keihinit tai Tellut.
Fordin VV kaasari on kokonaan omanlaisensa tapaus.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Taunus 2.8 5v+3.44 7,4 liter matka-ajo 100-120 km/h

Taunus 1.6 4v+3.89 7,5 liter matka-ajo 100-120 km/h

Eikä lukemat ole arvailuja,mutta maailma
on ihmeellinen. :wink:
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

Noi herkon arvot näyttäis suht oikeilta noihin iteki päässy eri kompinaatioilla.
Ei taidolla, ei tiedolla vaan tunteella
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Januzki kirjoitti: Mikäs sulla on sit maantiekulutus, 5 litraa satkulle? 8)
En aja maantietä, 4loviset ei kuulu sinne :D
-Pori Connection-
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jari H kirjoitti:
Stefa kirjoitti:CV kaasarit on oikeasti loistavia laitteita pelatessaan. Viritettäessä eivät enää kovin mukavia. Tosin mun tarkemmat kokemukset pärräpuolelta.
Mopon CV kaasarit saa toimimaan siinä missä muutkin, ahdetussa tai vaparissa.
Tapauskohtaisia erojakin on, mutta yleisesti Mikunit helpompia kuin Keihinit tai Tellut.
Fordin VV kaasari on kokonaan omanlaisensa tapaus.
Saa ne toimimaan juu, en sitä tarkoittanut. Mutta siinä missä "normaali" kaasari tarvitsee "vain" suuttimien kanssa pelaamista, saa CV:ssä kikkailla erilaisilla palautinjousilla jne ja on myös aika herkkä putsarin muutoksille. Tosiaan keihinit omassa mopossa jossa muutettu putsarikoteloa, nokat ja putkisto. Tuosta foordin VV:stä en tosiaan tiedä mitään, en ole edes nähnyt koskaan :lol:
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Mopoissa tota ilmanputsaria käyteään tehonrajoitus/päästö hommaan.
Ihan normi show, että esim. joku zzr kawa vakio säädöillä ei käy edes tyhjäkäyntiä jos on putsaripytyn kansi auki.
Melkein kaikki kaasari mopot menee tosi laihalle jos jättää putsari elementin pois.
Mopoihin tarkoitetuja pikku putsareita kannattaa välttää, toimivat(=virtaavat) monasti huonommin kuin vakio suodatin. Vapari elementti orkkis kotelossa toimivin ratkaisu.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

juuttuvakurkkuinen

Viesti Kirjoittaja astriel »

oikeestaan vois joskus kokeilla kahta tai neljää muuttavakurkkuista... itekkin joskus 80 luvun loppupuolella pääsin alle seiskan kulutuslukemiin. yhdellä siis.

-vk-
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Mulle kertoi aikoinaan wanha Ford Asentaja,
että muuttuvakurkkuisella(VV)ajaminen
on kuin ruiskuvehkeellä kaasuttelis,
niin hyvin se toimii.

Sen jälkeen sisäistin lausunnon,
ja tulin samaan tulokseen.

Sama herra lausui myös että
"hyviä vehkeitä(Ford),kun osaa käyttää"

Edelleen olen todennut saman. :D
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

Aika useasti vaan noi muuttuva kurkkuset on nähny maailman jo sen verran että joutaa pois keulilta. Tosin ihan mainio peli ehjänä.
Ei taidolla, ei tiedolla vaan tunteella
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jari H kirjoitti:Mopoissa tota ilmanputsaria käyteään tehonrajoitus/päästö hommaan.
Ihan normi show, että esim. joku zzr kawa vakio säädöillä ei käy edes tyhjäkäyntiä jos on putsaripytyn kansi auki.
Melkein kaikki kaasari mopot menee tosi laihalle jos jättää putsari elementin pois.
Mopoihin tarkoitetuja pikku putsareita kannattaa välttää, toimivat(=virtaavat) monasti huonommin kuin vakio suodatin. Vapari elementti orkkis kotelossa toimivin ratkaisu.
Mulla tuossa varsinaisen elementin en usko virtausta rajoittavan koska samaa käytetään myös puolta isommassa koneessa. Sen sijaan sen kotelo oli todella ahdas, varmaan 75% filtterin pinta-alasta seinää vasten ja imuilma vain tulitikkuaskin kokoisesta reiästä. Filtteri likaantui vain tuosta reiäin kohdalta. Mulla siis vakio elementti avarretussa vakiokotelossa ja uusiksi meni kaasareista aivan kaikki (suuttimet, neulat ja jouset). Talvella filtteri kuivana ja isompi pääsuutin, kesällä kevyesti öljyttynä ja vähän laihemmalla.
REPA
Viestit: 199
Liittynyt: 13 Kesä 2006, 09:47
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja REPA »

kyllä TAUNUS haukkaa kylmänä noin15- 16l .lämpimänä n 8-10l ja yli satasta kun ajaa 10L ja yli. Ei TAUNUKSET ole ikinä olleet pieniruokasia.Jos vaihdettu 5v laatikko ja renkaat/vanteet isommaksi yleensä matkamittari heittää n10% liikaa.jote 500km ja mittari näyttää 550km.Olen omistanut 9 taunusta eikä millään ole ollut 7:lla alkavia lukemia.Pienin kulutus oli 2l ohc:llä 8-10L.Lukekaa vanhoja esitteitä ja koe ajoja missä on kulutuksista.Onnittelut kuitenkin seiskalla alkaville lukemille
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

eli voidaan päätellä että; kaiken ne vie minkä tankkiin laittaa :shock:

ei vaan..
loppuun ajettu 1.6LC moottori jossa 2-k ratas solexi (väärällä seos ruuvilla ja 200:lla pääsuuttimilla)
type-9:llä ja aavikkoperällä

kulutus maantiellä jotain 20l/100km
meni usko töissäkäymisen hyödystä.. :lol: :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Vastaa Viestiin