manuaalista tomaatiksi!!!!

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Mari
Viestit: 81
Liittynyt: 28 Elo 2006, 23:00
Paikkakunta: Hattula, Lepaa

manuaalista tomaatiksi!!!!

Viesti Kirjoittaja Mari »

ja apuva kun tyhmiä kyselee taas tää...

MUTTA kuis iso rojekti on jos scorpiosta, jossa 2.0 doch ottaa automaatti lootan ja siirtää sen sierraan jossa myöskin 2.0 doch mutta manuaali loota...

Kun tahtoo mun riesasta automaatin tai mää myyn sen pois... scorpio sen verran laho että ei uskalla viiä ees lähellekään konttoria...(ja oli semmonen hätäpäissään ostos... :lol: )

mut joo kertoo saa omista kokemuksista ja siitä että tartteeko vaihtaa ku polkimet... :roll:
.......ku vaa keksis jostain lääkkeen tähä sairauteen....
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

kardaani menee kans vaihtoon, mutta älä ihmeessä laita sitä a4ld laatikkoa, ne on aivan miinoja.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

samaa meinasin kirjoittaa, että ei missään nimessä sitä scorpion automaattilaatikkoa mihinkään, niitä kun on kuulemma vain kahta mallia; rikkinäisiä, ja sitten on niitä jotka menevät pian rikki...

oikeestaan ainoa helppo toimiva vaihteisto on vanha C3, mutta se on 3-vaihteinen eikä siis ole ylivaihdetta..
Mari
Viestit: 81
Liittynyt: 28 Elo 2006, 23:00
Paikkakunta: Hattula, Lepaa

Viesti Kirjoittaja Mari »

:cry: ny ei oo pikku tytöllä enää leipas mieli... isot pojat likko mun pilvilinnan... minkä auton laatikon mä siihen sitte laitan??? käykö sitten joku sierran oma automaatti aski??? taitaa olla helpompaa ostaa perhemallin rysleri... :roll:
.......ku vaa keksis jostain lääkkeen tähä sairauteen....
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

No äläs ny..

Miks ihmees siitä pitäs automaatti saada? Onks nykyses loodas jotai vikaa?
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Mari
Viestit: 81
Liittynyt: 28 Elo 2006, 23:00
Paikkakunta: Hattula, Lepaa

Viesti Kirjoittaja Mari »

siin on se vika et se on manuaali... olis se vähä jenkimpi ku siin ois automaatti...
.......ku vaa keksis jostain lääkkeen tähä sairauteen....
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Se ny vaan on sillä tavalla että aina sitä vaihteenvaihtamista ei vaan jaksais millään. Ihan vaikka vaan pienenä esimerkkinä liikenne täällä apinakehien läheisyydessä työmatka-aikaan, tai oikeestaan missä tahansa ja mihin aikaan tahansa näillä nurkilla on sellasta että vartti sitä soutamista ja huopaamista niin kytkinjalkaan tulee suonenveto ja vaihdekäteen jännetupintulehdus ja keuhkot palaa karrelle siitä tupakin määrästä minkä joutuu polttaan ku vituttaa se liikenne ja etenki se vaihekepin vispaaminen. :)

Ja ohan se nyt muutenkin letkeempää ja mukavampaa kunnei tartte pykältää.


Ja joo - viime kesältä ei oo itelläkään kovin herkkuja kokemuksia a4ld:stä vaikkakin se alkukesän ongelmien jälkeen toimikin ihan asiallisesti. Mut noin muutoin niin kyl ne peruskunnossa ollessaan on ihan ok askeja kun muistaa öljyjä vaihdella vaan sillontällön. Loppujen lopuks kuitenkin A4LD = C3 + ylivaihde.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

mulla on ollu noin 10 fordia jossa a4ld loota, niistä tasan yks on toiminut - siitä oli 3000e kuitti hansikaslokerossa puolen vuoden takaa..

fordilla on heikosti takavetoisen automaatteja, edellämainittu 3-vaihteinen C3 tai sen isoveli C4 on ainoat toimivat euro-fordin takavetoloodat, molemmat 3-vaihteisia :-/

vai jenkimpi.. :-)
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Mullakin oli just rempattu aski, ajamaton rempan jälkeen, ja se porsi 200km ajon jälkeen. Olivatten kulumajäljistä päätellen keskittäneet öljypumpun persiilleen, taikka sitten siinä oli joku valmistusvika, mutta hajos kuitenkin ja vei turbiininkaulan mennessään. Sen jälkeen ajoin askilla 5000km jonka aikana se kävi kerran alhaalla ja sillonkin oikeastaan turhaan, kun vika oli jumittavassa "kuvernöörissä" jonka olis saanut paikallaankin herkisteltyä hännän irrottamalla. Tuli kuitenki purettua muttereiks ja putsattua venttiilikoneisto. Muita ongelmia sen kanssa ei ollut, hyvin toimi ajokauden loppuun saakka jollon sit nostin koko läjän pois keulilta ja möin eteenpäin.
No, en mä nyt sillä ettäkö se mun mielestä paras aski olis, mutta ihan okei. suoraan sopivat vaihtoehdot on aika vähissä. :)

Aiheeseen liittyen, jos laitat a4ld laatikon niin tarttee jollain, esimerkiks erillisellä katkaisijalla ohjata 3-4 vaihtoa. Kolmoselle asti se pelaa ilman sähköäkin. Vanhemmissa turbiininlukituskin toimii hydraulisesti, eli lukko kytkeytyy mutta vain 4. vaihteella. Uudemmissa on sitten sekin sähköohjattu.

Eipä siinä, polkimet vaihtoon, keppi vaihtoon, imusarjasta letku modulaattorille ja tietty askiin sopiva palkki ja kardaani + nuo mitättömät sähköt niin sillä pääsee jo kurvailemaan.

Pitkällä perällä pärjää kolmevaihteisellakin, joskin motarivauhdeissa menee aika huudattamiseksi.
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

Kyl määki tota automaattia on se vaan luksusta, eikä mul oo pahaa sanottavaa tosta a4ld askista, tosin useat pilannu väärillä öljyillä.
Ei taidolla, ei tiedolla vaan tunteella
RSME
Viestit: 48
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 08:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RSME »

Luhtis kirjoitti: Eipä siinä, polkimet vaihtoon, keppi vaihtoon, imusarjasta letku modulaattorille ja tietty askiin sopiva palkki ja kardaani + nuo mitättömät sähköt niin sillä pääsee jo kurvailemaan.
No eikös se lauhduttimen kuitenkin tarvii vielä lisäks...? Ruuhkassa mataaminen synnyttää kuitenkin liikaa lämpöä...

Onhan automaatti herraskainen varuste autossa, vähän vähemmän uusissa autoissa kuitenkin syö sen viimeisenkin puhdin moottorista, ja uudemmissakin pilaa kaiken sen kivan mitä talvi+takaveto voisi tarjota. Vaikka pakkovaihteista automaateissakin puhutaan niin kyllä se laatikon ohjaus kuitenkin päättää milloin vaihdetta vaihdetaan eikä kuski, kesken kurvin tämä ominaisuus määrittelee tilanteesta riippuen jatkuuko matka tangentin suuntaa keula vai perä edellä...
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

kyllä toi a4dl laatikon dissaus on ihan turhaa. Ollessaan ehjä(ei nämä paskat mihin ei ole ikinä vaihdettu öljyjä) ne ovat erittäinkin hyviä vaihteistoja.

itselläni ei ole kertaakaan ollut mitään ongelmia a4ld vaihteiston kanssa, tai noh. itseasiassa kerran, hävis ylivaihde, mutta sähköliittimen putsauksella se palasi.
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Kun nyt tälle juupaseipäs linjalle on taas lähdetty, niin selkeesti on havaittavissa kahdenlaisia Ford harrastajia, niitä jotka ymmärtää miten automaatti toimii ja niitä jotka ei ymmärrä. :)
A4ld:n ylivaihde on vähän erikoisesti toteutettu mutta aivan soiva peli.

Muijan Sierraan laitoin jokuaika sitten yli 200tkm ajetun A4ld:n, täysin ehjä kytkimiltään ja od:n osalta. Uudet tiivisteet ja kansi kiinni. Eikä toi nyt ole ollut ainoa ajettu A4ld joka on täydessä lyönnissä kohtuullisilla kilsoilla.

Jos haluaa, voi niitä C3:n raskaita valurauta osia käyttää 1,2 ja 3 toteutukseen, noi ld:n peltirummut on vaan paljon kevyempiä.
Sen od:n modaus rallimmaksi tulee varmaan eteen enskesänä, kun nostetaan oharit nurkkaan ja ahdettua Colognea tilalle.

Ei tuntunut valkoisesta Sierrastakaan automaatti puhtia syövän, yhtä iloisesti kumi paloi satasen vauhdissa kuin T9:llä..
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

harvoin vain on uusi käyttämätön a4ld jonka saa itse huoltaa uudesta asti.. se siitä huollosta :-)
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Järjettömin perustelu ikinä,minkä olen kuullu,että miksi sierraan pitäis laittaa automaatti...Että se olis jenkimpi!! :lol: :lol:

Ostat ihan aitoa ameriikkalaista ja unohdat se sierran automaatin..
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Vastaa Viestiin