HC arvot korkealla

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vieras

HC arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja Vieras »

katsastuksessa hc:t oli noin 3500 vaikka ne saisi olla vaan 1000.
eli ilmaa saa liikaa jostain? aika laihalla oli kaasarin säädöt, tyhjäkäynnillä hädintuskin pyöri ja ajossa auto nyki.
kun tein kansiremonttia niin venttiilit oli ihan valkeat.

tuli vaan mieleen että johtuisiko tuo korkea hc omasta asennusvirheestä vai mistä? jostain vuotaa.. vois varmaan olla pakoputken ja pakosarjan välinen liitos, jossa ei ollut mitään tiivistettä, vaan sellanen outo välipala. en laittanut edes mitään ainetta sinne, ruuvasin vaan kiinni. tai sitten jos jäi fuskaa kannen tiiviste. tosin kyllä se tais ihan paikoilleen sinne mennä ja kiristelin ohjeiden mukaisesti 20 -> 115 Nm tiukkuuteen pultit 6:ssa vaiheessa.

puolivuotta sitten katsastuksessa meni alle ton 1000:n eli jotain on täytynyt tapahtua sen jälkeen. olisko sitten toi kaasarinsäätö vai se pakoputki? mitä epäilette? ja tosiaan yhen hampaan on perusennakko pielessä jakohihnalla. varmaankin myöhäsellä kun tuntuu hyvin vääntävän mutta sitten jo 100 km/h vauhdissa tuntuu siltä että ei varmaan kovempaa kulkis.

vaihdoin tonne kanteen myös uudet venttiilivarrenkumit mutta tulikohan siinäkin sitten sellanen moka, koska en tajunnut pyyhkiä puhtaiksi öljystä niitä mihin tiiviste painetaan. painoin ne vaan siihen sellasella systeemillä ja kyllä ne kokeilemalla tuntuivat jäävän ihan siihen hyvin kiinni. pitää kattoa onko ne irronnu, jos se johtus vaikka siitä..?

enpä tiedä. pitää tutkia.. mutta kertokaa omia mielipiteitänne.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

pakosarjan tiiviste on metallia siinä putken päässä..
eikä se sieltä ilmaa ainakaan vedä..
seosruuvi kiinni ja puolitoista kierrosta auki on aika kohdallaan..
varmaan kannattais laittaa se hihna kohdilleen,
tarviikos siinä käyttää lisäainetta vai onko pakoventtiileissä terässeetit?
ja jos tuntuu että saa liikaa ilmaa niin onko kaasari kunnolla kiinni,
ja imusarja samaten?
Taunus Maximus =)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

tarpeeks kun on tällasen auton kanssa vehkeillyt, enemmän aikaa oon sitä korjannut kun ajanut, niin on pakko alkaa ajatella tätä harrastuksena
ettei alkas niin pahasti vituttaa kaikkien osien hinnat ja koko homman kannattavuus :lol: pitää tehdä vertailuja vaikka juomiseen.. että onko kannattavaa tuhlata viinaan vaikka 50 euroa tai ostaa taunukseen jotain osia sillä. tolleen kun ajattelee ja jättää viikonlopun juomiset joskus väliin niin taunushomma on jopa kannattavaa. paitsi polkupyörä onneks on ihan hyvässä kunnossa, sille kun kertyy enemmän kilometrejä kun tälle :lol:

mutta puhutaan nyt silti alkuperäsestä aiheesta. kirjotin tän vaan tällaseks välitopiciks.
taunus mkII
Viestit: 339
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja taunus mkII »

mulla oli tos talvi-tanessa HC:T korkeella ku pakovenat kanto aika pahasti ja tyhjä käynnillä ravistaa ku piru hevosta. et säädä eka venat ja sit vasta muuta. jos ei teräs seetit pakopuolella ja vaikka käyttäs lisä-aineita niin pako venat kanissa ~5000-10000km ajon jälkeen.
#201
TaunusmkII


Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
-Raudassa Ei Oo Rahat Hukassa-
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Joo ei OHC:ssa taho venat pysyä kohillaan, varsinkaan jos antaa kenkää vähänkään. Jos repii ilmaa jostain niin hyvä jippo on suihkutella startti sprayta tjsp. VAROVASTI letkujen yms. juureen, jos repii ilmaa niin pitäs hörähtää.

Nuo pakopuolen jutut mitä mainittit ei vaikuta asiaan mitenkään.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Partajeesus
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:21
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Partajeesus »

No ilma vuodot saa helposti selville esim käynnistys sprayllä..ja kuulemma jos imusarjan ja kannen välistä vuotaa niin pelkkä veden lotraus sinne muuttaa koneen käyntiä jos tosiaan vuotaa.
Ja se jakopää kannattaa laittaa kohalleen se kun vaikuttaa myös sytytyksen säätöön ja sitä kautta päästöihin. :wink:
God is my co-pilot....
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

niin eipä tosiaan pakopuolen asiat voi vaikuttaa. ajattelin vaan että jos siellä on ilmarako niin se siitä imasisi. mutta eihän siellä mikään mitään enää ime.
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

laita se jako ensin kohdalleen ja katsot sen jälkeen sytkäpuolen,tekee ihme tuloksia kun on hampaankin jako pielessä..
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

HC tarkoittaa palamattomia, eli yleensä ongelmana on venttiilivuoto tai sytkävika. Mittaa puristukset ja tarkista kaikki sytytyksen osat.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

jep, hc:t kun on korkeella, niin kaikki polttoaine ei oo palanu. samalla jos vielä happi on korkeella ja CO2 alhaalla, niin pakoventtiilit kantaa.
jos käy laihalla tai vetää ilmaa, niin HC on alhaallla, mutta niin myös CO2 ja happi korkealla.
Happi tulee olla alle 5%, CO2 yli 10%.
Omassa kutosessa kun kanto kakkosen pakoventtiili, niin HC-arvot huiteli parissa tonnissa. sitten säädettiin kaasari ja venttiilit, ja arvot saatiin juuri ja juuri kelpaamaan leimalle.
No, vitutti vähän, niin kannet auki -> pakovenat palaneet ja uponneet jo syvälle kansiin. Uudet kannet kaverilta, milli pois, hioin venttiilit, kone kasaan ja mittarille.

HC 200, O2 2,3%, CO2 13%

Vastaavia arvoja ei kaikissa koneissa ollut uutenakaan

eli selkeesti joku venttiiliongelma/liikaa soppaa kaasarilta? sytytys? ajotus?
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Sytytysvehkeiden kunto ja varsinkin korkeajännitepuolen osien puhtaus vaikuttaa melkoisesti HC-arvoon, jos kone muuten on kunnossa. Kokemuksesta voin sanoa, että uudet kärjet (jos on kärjellinen sytytys), säädöt kohdalleen, tulpanjohtojen ja tulppien puhdistus (myös päältä) sekä oikea kärkiväli, niin parhaimmillaan HC-arvo putoaa monta sataa pykälää. Mulla on kolmessa käyttöautossa (vakio 1,6 ja 2,0 OHC-koneisia) HC-arvot katsastuksessa pyörinyt siinä 150 molemmin puolin.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

co - matala hc - korkea = ilmavuoto
co - normaali hc - korkea = esim.venttiilivika, sytytys
molemmat korkeat = seos rikkaalla
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vastaa Viestiin