Nykybensa + kaasarin suuttimet

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Nykybensa + kaasarin suuttimet

Viesti Kirjoittaja tanari »

Miten onko muut huomanneet että koneet tuntuu vetävän laihalle tällä nykybensalla ja vanhoilla säädöillä.

Lainassa on tällähetkellä 1600 ohc taunus 2kurkkusella kaasarilla ja tuntuu että käy pirun laihalla. tosi helposti nakuttaa kun painaa enemmän läppää auki. Vaihoin 5numeroa isommat pääsuuttimet kumpaakin kurkkuun ja nakutus loppui täysin.

taitaa toi pienikin määrä etanolia tehdä outouksia vanhoissa säädöissä oleviin moottoreihin?
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

sehän se on ku oktaani luku pienenee pontikan takia,alkaa koneet nakuttaan ja äijät naputtaan :wink:
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

taunusstyle kirjoitti:sehän se on ku oktaani luku pienenee pontikan takia,alkaa koneet nakuttaan ja äijät naputtaan :wink:
Eikös se oo just toisinpäin, etanoolin puristuskestävyyshän on paljon enemmän ku bensan.
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

henu kirjoitti:
taunusstyle kirjoitti:sehän se on ku oktaani luku pienenee pontikan takia,alkaa koneet nakuttaan ja äijät naputtaan :wink:
Eikös se oo just toisinpäin, etanoolin puristuskestävyyshän on paljon enemmän ku bensan.
Juurikin näin, muuta etanolin energia arvo on n.1/3 huonompi joten sitä pitää syöttää enemmän :wink:
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

Voi muuten olla aika laihalle muutenki säädetty. kun ei meinannu asettua päästöt kohilleen :)
Ei taidolla, ei tiedolla vaan tunteella
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

Tehro kirjoitti:Voi muuten olla aika laihalle muutenki säädetty. kun ei meinannu asettua päästöt kohilleen :)
joo nyt käy nätisti ja kehtaa painaa kaasuakin ilman "helinää"
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

heka kirjoitti:
henu kirjoitti:
taunusstyle kirjoitti:sehän se on ku oktaani luku pienenee pontikan takia,alkaa koneet nakuttaan ja äijät naputtaan :wink:
Eikös se oo just toisinpäin, etanoolin puristuskestävyyshän on paljon enemmän ku bensan.
Juurikin näin, muuta etanolin energia arvo on n.1/3 huonompi joten sitä pitää syöttää enemmän :wink:
noh mun heitto oliki pienonen vitsi,kyllä sitä äijä alkaa naputtaan jos juoman voltit on liian alhaset :lol:
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kyllä ainakin Scimitarin kaasarissa piti tyhjäkäyntisuuttimet isontaa, ennen kuin alkoi käydä nättiä joutokäyntiä järjellisillä seosruuvin asennoilla. Jos ajattelee 70-luvun bensaa, niin siitä on otettu pois ensin lyijy ja sitten lyöty melkoinen määrä spriitä sekaan. Ei ole ollenkaan sama aine, joille moottorit on suunniteltu aikoinaan...
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

Onkos kukaan ehtiny kokeilla E10 kuinka käy?
Ei taidolla, ei tiedolla vaan tunteella
Avatar
raimo
Viestit: 500
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

iS:ään eilen tankkasin. Nyt ~100km ajettu, en huomannut mitään erikoista ainakaan vielä.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Eihän se kai mitään heti vaikuta, muutakun lisää kulutusta/vähentää tehoja, kun energiasisältö on kuulemma pienempi.

Etanoliahan siinä vaan (ehkä) on enempi kun ennen. Eli sama kun ois jäänestoa tankissa vähän reilummin.

Pitemmän päälle saattaa sitten kai jotaan letkuja ja tiivisteitä tuo etanooli haurastuttaa.
Sen takia se "ei sovi kaikkiin autoihin".
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Virtanen
Viestit: 229
Liittynyt: 13 Marras 2004, 23:33
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Virtanen »

Niin no, onhan siinä nyt 0-5% enempi etanolia entiseen verrattaessa. Mitä tossa lueskelin niin kyllä ne kaikki 70-luvun jälkeset autot toimii vielä E10:llä ilman ongelmia.

http://www.seco.cpa.state.tx.us/re_ethanol.htm

Tuolla on enempi tietoa vaikutuksista. E85:lla alkaa letkut ja metallit syöpyy jos on vanhempaa vuosimallia ku -88.

Et eiköhän ne autot tuon E10:n kestä. Vaikkei Suomen autojen maahantuojat haluakkaa vastuuta ottaa.

Voihan tuo sivu olla puuta heinääki, mutta taitas aika äkkiä olla raastuvassa ku kertoilevat tuollaista amerikan puolella.
Ford Taunus Coupe vm-75
(projekti)

Toyota Camry 3.0 V6 -97
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tässä nykyisessähän on siis 0-10% etanolia, ennen vissiin 2-5%?? Jostain tän tiedon bongasin, tiedä sitten totuutta? Eiköhän valmistajat laita ton 10% mitä max arvo on, paljon edullisempaa vissiin niille.
Ftw-
Viestit: 58
Liittynyt: 21 Loka 2010, 13:26
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Ftw- »

Onhan sitä jäänesto ainettakin käytettu vuosikausia tankissa ja alkoholiahan sekin on.Ameriikassahan tota viinabensaa on käytetty jo pitkän aikaa. Jostain oon vaan saanu semmosen käsityksen että toi viina bensa ottas aika herkästi vettä itteensä?
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Sultzi kirjoitti:Tässä nykyisessähän on siis 0-10% etanolia, ennen vissiin 2-5%?? Jostain tän tiedon bongasin, tiedä sitten totuutta? Eiköhän valmistajat laita ton 10% mitä max arvo on, paljon edullisempaa vissiin niille.
Niin, nykyisessä 95:ssa on tuo 10% etanolia, ennen oli max 5%. Ja tuo 5% siksi, että sitä ei tarvinnut erikseen ilmoittaa, vaan sai vapaasti sekoittaa. Mutta jos olis esim. 6% ollu etanolia, niin olisi tarvinnut kuluttajille ilmoittaa siitä.

Nykyisessä 98:ssa on nyt tuo 5% etanolia.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Vastaa Viestiin