Maalausta, alusta ja muut pinnat

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Tuota tuota, aattelin vetästä konepeltiin yhen raidan. Konepellin maalipinta on ihan kohtalaisessa kunnossa. Miten pohjatyöt ja maalaus pitäis hoitaa tämmösessä? Kummosia maaleja? Aattelin jonkun halvan ruiskun hankkia ja treenata vähän, aikaisempaa kokemusta ruiskusta ei oo.
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

FoorttiFani kirjoitti:Tuota tuota, aattelin vetästä konepeltiin yhen raidan. Konepellin maalipinta on ihan kohtalaisessa kunnossa. Miten pohjatyöt ja maalaus pitäis hoitaa tämmösessä? Kummosia maaleja? Aattelin jonkun halvan ruiskun hankkia ja treenata vähän, aikaisempaa kokemusta ruiskusta ei oo.
No jotakin voisin sanoa. Jos maalipinta on ehyt eli ei ole ruostetta eikä lommoja niin kunnon puhdistus rasvoista ja muusta ensiksi. Ja kevyt pinnan karhennus riittää esim. 800-1000 paperilla ja ite käyn vielä pinnan läpi karhunkielellä että varmasti kaikki paikat tulee karhennettua. Maali tietysti jotain automaalia tai kyllä esim. mastonin mattamustakin toimii jos mustan ralliraidan teet :) Mastoniakin saa ainakin litran purkeissa, ohenee muistaakseni ksyleenillä. Mutta kait akryyli automaali on parempi vaihtoehto mutta mastonillakin saa hyvää pintaa kyllä. Mullakin on halpa ruisku ja kannattaa ne säädöt laittaa ensin kohdilleen eli harjoitella johonkin ensin. Ja tärkeä homma semmonen että kun ostat uuden ruiskun niin purat sen sitten heti osiksi ja puhdistat sen kaikista rasvoista. Siellä on nimittäin varastorasvat sisällä ruiskussa. Itellä ei riittänyt pelkkä tinnerin ruiskutus läpi vaan ruisku piti purkaa ihan "pil*** päreiksi".
Kyllähän aiheesta netistä löytyy tietoa hirveesti ja harjoittelemalla oppii...
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Jos meinaa et esim se mastoni myös pysyy siinä pellissä ni lakka kannattaa vetää päälle...
Ja siinä taitaa tulla ongelma et tollanen mastoni ei kestä oikeita automaalien/lakkojen ohenteita.
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Joskus vaan kuullu et vanhan maalipinnan päälle pitäis vetää joku väliväri? Et voi rupee kuplii muute tai jottai :) Oonko ihan väärässä? Vai voiko tempasta suoraan esim jotain akryylimaalia päälle?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Voi se tosiaan keittää,mutta voi se kestääkkin.
Molemmista kokemusta..
Taunus Maximus =)
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

se riippuu aivan siitä että millä se on maalattu,jos siinä on ihan oikee akryyli väri ni kyl se kestää maalata oikeestaan ihan millä vaan päälle. kuhan muistaa putsata sen kunnolla kaikesta rasvasta ja silikonista ym.. mut jos siinä on jotain paukkupullo töhryjä tai just jotain mastonia tms. ni sit voi tulla ongelmia... tai siis tulee..
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

ookei, täytyy putsailla huolella ja karhennella. Katotaan miten käy. Kiitoksia
mikkox9x
Viestit: 16
Liittynyt: 11 Elo 2006, 01:10

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Onkos kellään kokemuksia automaalit.net:in myymistä Trotonin tuotteista?

Trotonin filleri olis ainakin edullista, onko täyttä kuraa?

http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... tonfilleri


Automaalikaupoissa se litra filleriä tahtoo maksaa reilun 50€.
Taunus 4d 1600L -71
halko
Viestit: 60
Liittynyt: 11 Kesä 2007, 20:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja halko »

Janzamar kirjoitti:Voi se tosiaan keittää,mutta voi se kestääkkin.
Molemmista kokemusta..
Itse olen pistänyt merkille että nuo nykymaailman vesivärien lakkaaminen ei kestä ollenkaan paukkupurkin ponneainetta.
Keittää välittömästi.
Sen Ralliraidan reunateippaukseen kannattaa käyttää hyvää (huom ei halpaa) maalarinteippitä ja siihen päälle jeesusteippi reunaan. Kestää hienosti ajaa epäkeskollakin päälle.

Mikäli niin laiska tyyppi on ettei käsipeli kiinnosta :D

Tosiaan nuo ruiskumaalauksen neitsyt säädöt matkat kannattaa suorittaa johonkin koepalaan ensin.
Ohuet maalit jaksaa tulla 1.5bar perus 1.3-1.5mm suuttimesta hienosti, mutta itse suosin 2-3bar (ohennuksesta riippuen.)
Tuntuu jotenkin että kiteytyisi paremmin. Vesimaalit tuleekin ihan tuulenpuuskalla ruiskun läpi.
Taunus -75 2D Sedan 2.8V6
Escort -89 5D Hatchback 1.6CVH
P100 -91 Pick-Up 1.8TD
Sierra -89 4D Sedan 1.6OHC
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Tuolla overdriven puolella joku kertoin käyttäneensä bilteman venemaaleja auton maalaukseen. Onko kukaan muu kokeillut niitä? 2k-polyuretaani oli 20e/litra ja ohennin taisi olla kympin luokkaa, eli halpoja ainakin olisivat.
Ja 2k-epoksi pohjamaalikin oli 20e/litra.

Laatu vaan hiukka epäilyttää vielä.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

En juuri tuosta kyseisestä maalista tiedä mitään, mutta yleisesti ainakin venemaalien pintamaalit eivät niinkään ole "maaleja", vaan ovat erilaisia hartsiseoksia jotka sisältävät väriainetta...
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

itte en kyllä biltemasta lähtis maaleja ostaan,enkä varsinkaan mitään vene tahi jääkaapinparannusmaaleja jos autoon meinaa vetää..

suosittelen kyl edelleen menemään johki teollisuus maalaamoon ja hakeen sieltä suoraan.
itte ostin viimeksi kesällä 10l epoksia (8+2l) teknoplast primer.. 60e
sekä 20l ämpärin epoksiohennetta 50e.. epoksiohenteella voi pestä ruiskun minkä maalin jälkeen vaan (vesiohenteisen tuskin) ja muutenki sillä on hyvä pestä melkee mitä vaan,kyllä lähtee...

isoja määriä joo mut jos oisin koittanu jotain desiä ostaa ni tuskin oisivat myyny ja ku toho hintaan saa ni paljon väliä vaikka ois vähä isompi määrä...

edit: polyuretaani pintamaali tais olla jotai 10-15e litra...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Polyuretaani pintamaali 10-15e litra? Siis jossain teollisuus maalamossa?
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

ohc205 kirjoitti:Polyuretaani pintamaali 10-15e litra? Siis jossain teollisuus maalamossa?
kyllä.. temadur 20/50/90..
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Itsekin tuota temaduria olen käyttänyt ja voin suositella pintamaaliksi, mikäli ei ole show-tasoa hakemassa. Kiilloltaan ja kestoltaan kohtalaista, eikä tarvitse lakkaa päällensä.
Vastaa Viestiin