Taunuksen 1,6 ohc:een piristys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Eli pitääkö sierran koneelle olla erillaiset kiinnitykset? Et meneeko taunuksen 2litrane sit ihan heittämällä vaan? Haluisin 2litran koneen joka menis mahollisimman kivuttomasti tuonne konehuoneeseen. Ja et ei tartteis tehä kovin suuria muutoksia. Katos ku oon iha ekakertalaine näis hommis :o
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Avatar
Jannu
Viestit: 589
Liittynyt: 16 Loka 2004, 18:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jannu »

Koneen korvat käy siitä 1,6 koneesta. Ja tarvit siitä myös pakosarjan ja öljypohjan (jos sierran kone) ja niihin sitten uudet tiivisteet. Ja kytkimen voi ehkä joutuu vaihtamaan. Riippuu monta boorinen on. Ja se jakaja kans ni ei tarvi sähköjenkaa leikkiä. Sellanen pointti vielä et jos meinaat sen leimata 2.0 koneella niin sun pitää vielä vaihtaa 9"takajarrut...
Ford Taunus 4d 2,8 v6 73
Ford Taunus coupe 2.0 75
Ford Taunus 4d 2,0 77
Ford Taunus 4d 2,0 XL 71
Ford Granada stw 2,8i ghia 83
Ford Granada coupe 2,6 XL 74
3x Mondeo stw
Dodge Aspen 3,7 81
Helkama Hopeasauma 55
Jawa 550 pionyr 57
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

mitä ihmettä te höpisettä tosta öljypohjan vaihdosta?? :roll: kyl sierran pohja menee taunukseen,ainaki mulla menny useemman kerran jo... ainoo missä oli ongelmaa joskus oli se ku sierraan laitoin granadasta olevan koneen...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Jannu
Viestit: 589
Liittynyt: 16 Loka 2004, 18:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jannu »

Nii joo en muuten tiedä tarviiko näin päin tehdes vaihtaa. Ite ku laitoin taunuksen koneen sierraan :D ni silloin joutu vaihtaa mut en kyl nyt muista et mistä syystä sen vaihdoin...
Ford Taunus 4d 2,8 v6 73
Ford Taunus coupe 2.0 75
Ford Taunus 4d 2,0 77
Ford Taunus 4d 2,0 XL 71
Ford Granada stw 2,8i ghia 83
Ford Granada coupe 2,6 XL 74
3x Mondeo stw
Dodge Aspen 3,7 81
Helkama Hopeasauma 55
Jawa 550 pionyr 57
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Jannu kirjoitti:Koneen korvat käy siitä 1,6 koneesta. Ja tarvit siitä myös pakosarjan ja öljypohjan (jos sierran kone) ja niihin sitten uudet tiivisteet. Ja kytkimen voi ehkä joutuu vaihtamaan. Riippuu monta boorinen on. Ja se jakaja kans ni ei tarvi sähköjenkaa leikkiä. Sellanen pointti vielä et jos meinaat sen leimata 2.0 koneella niin sun pitää vielä vaihtaa 9"takajarrut...
Moni boorinen tuo 1,6 vaihteisto 4etee ja 1taakse on sitte? Ja minkä boorinen menee 2litrasee taunuksen koneesee? Minkälaine tuo kytkimen vaihto onkaan sitten? :o Alkaa kummasti tuntuu koht mahdottomalta tehtävältä, mutta toivotaan, että jotain edes saisi aikaan :D
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

ismo kirjoitti:Moni boorinen tuo 1,6 vaihteisto 4etee ja 1taakse on sitte? Ja minkä boorinen menee 2litrasee taunuksen koneesee? Minkälaine tuo kytkimen vaihto onkaan sitten? :o Alkaa kummasti tuntuu koht mahdottomalta tehtävältä, mutta toivotaan, että jotain edes saisi aikaan :D
Jos sulla on pikku laatikko, ni siinä on 20 boorinen ja jos iso laatikko ni siinä on 23 booria.
Sierran 2.0 ohc:ssä on 23 boorinen kytkin, eli joko vaihdat siitä nykyisestä 1.6 ohc:eestä vauhtipyörän kytkimineen siihen 2.0 ohc:hen tai jos sulla on iso laatikko ni sit esim 1.6 GT corttiinan kytkinlevy joka on 23 boorinen mutta käy siihen 1.6 ohc:een vauhtipyörään.

Sierran öljypohjaa ei tarvii vaihtaa, se menee siltään taunukseen.


Toivottavasti oli tarpeeks epäselvästi kerrottu :lol:
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Entäs jos tuon 1,6 koneen käyttäis porauttettavana? Ja laittais sit ylikokomännät/mistä niitä edes saa? :o Paljon on viisasta porauttaa? Heti seuraavaan kokoon vai? Paljon yleensä tommonen maksaa? Ja onko sen arvoista? :o Sori kun kyselen kokoajan, mutta kun en tiedä juurikaan näistä. Kiitos kuitenkin kun olette jaksaneet osallistua kysymykseeni!!! :D
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

ismo kirjoitti:Entäs jos tuon 1,6 koneen käyttäis porauttettavana? Ja laittais sit ylikokomännät/mistä niitä edes saa? :o Paljon on viisasta porauttaa? Heti seuraavaan kokoon vai? Paljon yleensä tommonen maksaa? Ja onko sen arvoista? :o Sori kun kyselen kokoajan, mutta kun en tiedä juurikaan näistä. Kiitos kuitenkin kun olette jaksaneet osallistua kysymykseeni!!! :D
Esim niiku täs on tehty: http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... sitelang=2
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

ismo kirjoitti:Entäs jos tuon 1,6 koneen käyttäis porauttettavana? Ja laittais sit ylikokomännät/mistä niitä edes saa? :o Paljon on viisasta porauttaa? Heti seuraavaan kokoon vai? Paljon yleensä tommonen maksaa? Ja onko sen arvoista? :o Sori kun kyselen kokoajan, mutta kun en tiedä juurikaan näistä. Kiitos kuitenkin kun olette jaksaneet osallistua kysymykseeni!!! :D
No tuossa ei sinällään oo mitään järkee kun noita 2 litrasia sierran ohareita saa paljon halvemmalla ku tuo porautus + uudet männät, tiivisteet yms nippelit maksaa.
Epäonnistumis prosentti on myös paljon suurempi jos rupeet konetta kasaamaan tietämättä mitä teet :wink:
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

henu kirjoitti:
ismo kirjoitti:Entäs jos tuon 1,6 koneen käyttäis porauttettavana? Ja laittais sit ylikokomännät/mistä niitä edes saa? :o Paljon on viisasta porauttaa? Heti seuraavaan kokoon vai? Paljon yleensä tommonen maksaa? Ja onko sen arvoista? :o Sori kun kyselen kokoajan, mutta kun en tiedä juurikaan näistä. Kiitos kuitenkin kun olette jaksaneet osallistua kysymykseeni!!! :D
No tuossa ei sinällään oo mitään järkee kun noita 2 litrasia sierran ohareita saa paljon halvemmalla ku tuo porautus + uudet männät, tiivisteet yms nippelit maksaa.
Epäonnistumis prosentti on myös paljon suurempi jos rupeet konetta kasaamaan tietämättä mitä teet :wink:
Toisaalta ku itte tekee alusta loppuun, tietää mitä saa. Ja tekemällä oppii
Sedan GT '73
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

henu kirjoitti:
ismo kirjoitti:Entäs jos tuon 1,6 koneen käyttäis porauttettavana? Ja laittais sit ylikokomännät/mistä niitä edes saa? :o Paljon on viisasta porauttaa? Heti seuraavaan kokoon vai? Paljon yleensä tommonen maksaa? Ja onko sen arvoista? :o Sori kun kyselen kokoajan, mutta kun en tiedä juurikaan näistä. Kiitos kuitenkin kun olette jaksaneet osallistua kysymykseeni!!! :D
No tuossa ei sinällään oo mitään järkee kun noita 2 litrasia sierran ohareita saa paljon halvemmalla ku tuo porautus + uudet männät, tiivisteet yms nippelit maksaa.
Epäonnistumis prosentti on myös paljon suurempi jos rupeet konetta kasaamaan tietämättä mitä teet :wink:
oon kyllä ihan samaa mieltä ettei tossa kyllä oikeen oo mitään järkee jos välttämättä haluaa jotain porauttaa ja uudet mukit laittaa ni eiks se kannata sit tehä siihe 2.0 alakertaan :wink:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Kuinka paljon tuota konetta pystyy poraamaan. Eli siis että pytyykö siitä tehdä suurempaa kuin 1.8? Paljo tulee tuo porautus maksamaan, ja mistä niitä ylikokomätiä saa?? :o
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Mulla ois tanen 1,6 alakerta joka on porattu 2,0 männille. Saat 50e sen jos tarviit aihioksi. yhteystiedot yv;llä.
Ja löytyy myös 9"takajarrut. Ja 2-litrasen lootakin.

Mutta helpoin teho/hinta suhteeltaan olisi 2,0 ohc ja sierran loota. Ihan pulttaa kiinni periaatteella menee taunukseen.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Olen tainnut tulla nyt siihen tulokseen että alan virittää tuota 1,6 konetta tuollaisenaan. Voi laittaa tänne viritysvinkkeja, mutta vaan tuohon 1,6 ohc:hen liiittyen. Kait sen saa jotekute kulkemaan tuollakin koneella :D Toivotaan :D:D
Ford Taunus gx 1.6 -82, Mazda B2200 -89
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Miksi ihmeessä? Onko kyseessä joku museo auto, vai mitä järkeä on pitää 1,6 ohari?
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Vastaa Viestiin