1.6->2.0 muutoskatsastuksesta..

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

m..

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

eikö se laki muuttunu jokuaika sit että turvallisuuteen vaikuttavista asioista ei tuu prosentteja enää..? vai oonko mä nähny unta?? :lol: ....mutta noista painoista vielä että kyllä joku menee pieleen jos 1.6:sen vaihtaa 2.0:si ja paino muka nousee 80kg,sitä paitsi se konttorin tapa punnita auto ei oikeen mun mielestä oo hyvä.siis että pää kerrallaan punnitaan,ei se voi olla tarkka,jokainen voi miettiä sitä keskenään.... ja jos jeddah on vaihtanu sen täysin valurautasen oohooseen ja rautakuorisen laatikon dokki koneeseen missä on kansi alumiinia ja laatikon mt75:seen mikä on alumiinikuorinen ni oha se varma että ei sen paino ainakaa nouse.. vai hä? :wink:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Kyllä se laki on muuttunut, siinä olet oikeassa. Mää olen ymmärtänyt sen niin että silloin jarruista ei mene prosentteja, jos ne menee vaihtamaan isompiin tai levyihin tms, mutta jos vaihtaa isomman moottorin, jolloin on pakko vaihtaa isommat jarrut, silloin niistä menee prosentit. Esimerkiksi mulla olisi tullut pienempi muutosprosentti jos olisin ensin käynyt leimaamassa 9"takajarrut ja jäähdytetyt levyt eteen ja vasta sitten vaihtanut moottorin ja laatikon.

Harjun Sami varmaan tietäis parhaiten. :wink:

Ja mitä tulee doch:in painoon, niin doch on aika muhkea moottori ja alumiiniosista huolimatta painaa ainakin yhtä paljon kuin ohc, ellei jopa enemmän. Eikä tuo mt75 askikaan mikään kovin kevyt ole.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Nojuu kyllä pitäis laittaa puntari joka pyörän alle, aivan metsäänhän se mittaus muuten menee...

Paperilla toi mun paketti on apulaitteineen saman painoinen kuin 2.0i ohc, eli 15kg painavampi kuin 1.6 ohc. Kaipa ne arvioi niistä paperiarvoista joissain tapauksissa..?

Ja jarruista ei tosiaan tule enää prosentteja, vaikka ne pitäisikin vaihtaa.
E: Ainakaan mulla ei menny... ehkä.. Tosin vaikea tarkistaa kun ei niitä enää kirjoteta otteeseen :?:
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

m..

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

ai,okei :D ...sillai se sit varmaan menee toi prosentti homma,mä oon ihan pihalla näistä lakipykälistä :lol:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

jeddah kirjoitti:Ja jarruista ei tosiaan tule enää prosentteja, vaikka ne pitäisikin vaihtaa.
No voi perhana.. Mulle katsastussetä selitti kirkkain silmin, että näistä täytyy ottaa prosentit kun pakko vaihtaa isompiin. :x No eipähän voi mitään.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

m..

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

no ei kyllä äkkiä luulis että dokki painaa yhtä paljo ku ohc,mutta uskottava se kai on ku niin sanotaan! :) ....voi niitä aikoja ku ton 82:sen muutoskatsastin,ei paljoo punnittu eikä kyselty tehoja eikä mitään muutakaa. takajarrut vaan mitattii :D eikä tullu prosenttejakaa.... kuten ei oo tossa roverin koneisessakaa,eikä oo tarvinu sekään muuta ku 9" takajarrut..
edit:tuli vähä harhaanjohtava tosta tekstistä,siis ku muutoskatsastin kakslitraseks ton 82:sen...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Meikäläinen kun muutoskatsasti 1.6:n tilalle 2.0 V6:n vuonna -88, piti olla Fordin merkkiliikkeeltä todistus tehdyistä muutoksista. Piti oikee Karhulan Fordin parkkipaikalla ottaa takarumpu auki ja äijä kävi mittamassa rummun :D Ei kyllä tullu rekisteriotteeseen mitään merkintää moottorin vaihdosta, tuli vaan merkintä et muutoskatsastettu ja moottorin koko vaan muuttu 1.99 litraan. Niin eikä punnittu autoa eikä painoa myöskään muutettu otteeseen.
Varmaan 10 vuotta oli 2.3:n kiinni eikä sen kokoa kukaan koskaan katsastuksessa kyselly, tuumasivat vaan lähes aina et ai täs on kutoskone. Nyt on OHC kiinni täl hetkel.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

2007 vuoden alussa tuli nykyinen prosenttitaulukko voimaan, joten jos sen jälkeen on jarruista tai ohjauslaitteista merkitty % niin väärin on tehty. En yhtää ihmeettelis jos jossain asemalla tänäkin päivänä pelattais vanhan taulukon mukaan "käytetään nää vanhat ensin loppuun" -tyylillä XD

ennen tuota oli hetken aikaa voimassa tuo että mikäli moottorinvaihto edellyttää isompia jarruja lasketaan myös prosentit niistä, jos huvikseen laittaa isommat ei lasketa.
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Itellä koht edessä myös muutoskatsastus 2.0 oharille. Semmonen tuli mieleen kun laitan takajarruiks sierran 9 tuumaset, niin ne vaatii spacerit sinne vetarin ja rummun väliin. Mitäköhän katsastuksessa tykätään näistä? Voiko olla ettei mee läpi?
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

m...

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

no ei se katsastusmies/nainen sinne rummun sisälle näe! :wink: ei se sitä erota onko leveemmät ku taunuksen omat,jos asialla ees on merkitystä..
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

sälli et aatellu loppuun asti. tämä em. spaceri asennetaan jarrukilven ja akselin väliin niin toki se näkyy.

mut ei mua ainakaa haittais kunhan on hyvin tehty.
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

nii kai ne siinä muutoskatsastuksessa ottaa rummut auki ja mittaa ne sisäpuolelta?
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

samiharju kirjoitti:sälli et aatellu loppuun asti. tämä em. spaceri asennetaan jarrukilven ja akselin väliin niin toki se näkyy.

mut ei mua ainakaa haittais kunhan on hyvin tehty.
Onko nuo spacerit muuten sallittuja tieliikenteessä, niin kuin yleisesti ottaen?
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

m...

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

mahtaakohan se spaceri siihen väliin tulla sami? :wink: ...vetarin ja rummun väliin se tulee... ja ei niitä rumpuja auota katsastuksessa,ulkopuolelta se mitataan,takapuolelta...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

FoorttiFani kirjoitti:nii kai ne siinä muutoskatsastuksessa ottaa rummut auki ja mittaa ne sisäpuolelta?
No aikoinaan muutoskatsastin 2 eri autoa ja kummallakin kertaa katsastusmies ei kehannut ottaa rengasta irti. Katteli vaan päältä päin että kait ne 9-tuumaiset on :)
Vastaa Viestiin