Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
Teknos valmistaa myös ihan päteviä epoksimaaleja. Hinnat vaihtelee väreittäin, ei kuitenkaan mitenkään huimaa päätä. Kaverit maalasi punaisella mm. kokonaisen auton, muistaakseni se oli Inertaa.
Itse olen maalannut joitain osia Teknozincillä, se on sinkki-epoksimaalia. Sitä saa 50% ja 90% sinkkipitoisuudella, myös aivan loistavaa maalia. Jos ei ole pätäkän määrästä kiinni (90% muistaakseni n. 30e/litra), tällä maalaisin itse autosta pohjan, siihen vain päälle kiiltävä polyuretaanimaali tai kiveniskumassa.
jossain toisella foorumilla (crsc?) oli juupas-eipäs tuosta "laivamaalista".. joku viisas kirjoitti jotenkin tähän tapaan:
Laivan rauta on paksua eikä pienistä kolhuista vääntyile, sen pinnalla pysyy kovaksi kovettuva maali hyvin. Auton pelti sitävastoin on melkoisen vetelää ja kun siihen maalataan "jäänmurtajamaalilla" kerros päälle ja aikojen saatossa pohjaan kohdistuu kolhuja esim jääpaakkuja, kiviä jne käy niin että maali pysyy joustam,attomana ja ehjänä mutta alla oleva pelti vääntyy -> maalin ja pellin väliin ryntyy rako. me kaikkihan tiedämme miten käy jos maalin ja pellin vlissä on rakoa... jep, ruoste iskee varmasti.
tuon lausunnon jälkeen vakuutuin että en ikinä maalaa autoni pohjaa millään laivamaalilla...
Alustanosien ja ihan myös peltipinnoille käy erittäin hyvin PPG Delfleet 391F epoksi, ja on riittoisaa, kestävää ja edullista. Tasoittaa hyvin pinet orkoset ja hiekkapuhallusjäljet ilman isompia hiontoja. Sen päälle kun vetää sitten vaikka uretaanimaalin (rekkojen vannemaali) tai sitten ihan vain delfleetin työkoneakryylin niin on helppohoitoinen ja sileä pinta. Tuon pintavärin sekaan kun löräyttää viimeisiin kerroksiin vielä 30% kirkaslakkaa sekaan niin jo on ihme jos ei kestä kupernikus loitolla.
Itse käytin tuossa ladassa tuota epoksi-uretaani yhdistelmää. Ja tuota uretaania saa hyvinkin monen sävyisenä joten siitäkään ei homma jää kiinni. Senkään hinta ei nyt päätä huimaa.
Tämä on minun mielipide jossa pysyn jatkossakin: Näitä ferreksiä, vasaralakkoja ja muita markettitarvikkeita en kovin korkealle arvosta. Rauta-aidan maalaukseen ne kyllä soveltuu mutta auton osiin en laittaisi.
Hyvillä tarvikkeilla jatkaa helposti auton ikää muutamalla vuodella.
Mun mielestä Hammer(ite) on erinomaisen huonoa maalia alustan osiin. Itse olen joskus puhaltanut tukivarsia ja pintamaalannut Hammerilla. Maali kuivuu niin kovaksi, että vaikka osissa olisi massakerroskin päällä, niin maali lohkeaa kiveniskuista ym. pistemäisistä tälleistä kovin herkästi.
Yksi hyvä ja halpa vaihtoehto alustan osien maaliksi on musta Kirjo (siis peltikattomaali). Perusteluja:
- Kalvo on paksu ja kimmoisa. Ei lohkea helposti varsinkin jos on jonkinmoinen massa päällä.
- Pensselilläkin saa sileää jälkeä töpötystekniikalla. Ei valu helposti ja kuivuessaan pinta vetää itsensä sileäksi.
- Värisävy on lähellä Fordin alkuperäistä alustan osien mustaa: hiukan harmahtava ja pinta on samanlainen puolikiiltävä.
Itse olen puhalluksen jälkeen vetänyt alustan osiin sinkkipohjamaalin ja sen päälle mustan Kirjon. Hyvin on ympärivuotisessa käyttöautossa kestänyt massan alla. Hammerilla vastaavassa käytössä oli yhden talven jälkeen etualatukivarsien alareunoista maalit (ja massat) pois.
Varmasti epoksi ym. "oikeat" maalit ovat alustassa kestävämpiä, mutta hintaansa nähden Kirjokin on ihan jees.
Olen tässä kallistunut Teknos Inerta Primer 5 :een. Hinnan ja sävytysmahdollisuuden vuoksi. Vai oliko se Temacoat... No Hartmannilla se selviää huomenna. n45e 3litraa.
Puolet Sikafleksiä ja puolet Miranolia. Sitten pensselillä helmoihin, pyöräkoteloihin ja minne nyt haluaakin sitä levitellä. Alle tietenkin pohjamaali ja päälle vaikka vielä massaa. Voihan ton sekoituksen päälle pintavärinkin laittaa esim. helmoissa.
Kestää meinaan kiveniskuja ihan sairaan hyvin! Kuivuu n. 2vrk, eli kiire ei saa olla...
No mutta taidan tuohon epoksin päälle sotkea mustaa Miranolia. Siihen viel pensselillä ehkä massat päälle?
Sisälokareihin siis näin aluksi.
Eli silloin kerrokset olisi Antirost-Epoksi-Miranol
Miranooli ei ole oikein hyvää maalia mihinkään, automaaliksi kelpaavaa siitä saa kun ohentaa sitä ysivitosella bensalla. Kuivuminen vain kestää puolisen vuotta...
Kovasti uskaltaisin väittää Hammeria paremmaksi.. Halvempaakin se taitaa olla