Maalausta, alusta ja muut pinnat

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Missäs noin kallista oikein oli? :shock: Ja minkä merkkistä?

Tuo oma on PPG Delfleet 391F muistaakseni, eli raskaankaluston epoxia. Ja tuo tosiaan makso n. 40e/3l plus vajaa 20e kovettaja.

Edit: Tätä epoxia Pöhö-Andrei suositteli kun fiestaa piti maalata :roll:
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Sultzi kirjoitti:Missäs noin kallista oikein oli? :shock: Ja minkä merkkistä?

Tuo oma on PPG Delfleet 391F muistaakseni, eli raskaankaluston epoxia. Ja tuo tosiaan makso n. 40e/3l plus vajaa 20e kovettaja.

Edit: Tätä epoxia Pöhö-Andrei suositteli kun fiestaa piti maalata :roll:
Mul makso 70 ekee 3 litraa yhteensä PPG:tä ja sit se kovete, oliks se litra vai paljo ja 5 litraa lanninkii.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Teknos valmistaa myös ihan päteviä epoksimaaleja. Hinnat vaihtelee väreittäin, ei kuitenkaan mitenkään huimaa päätä. Kaverit maalasi punaisella mm. kokonaisen auton, muistaakseni se oli Inertaa.

Itse olen maalannut joitain osia Teknozincillä, se on sinkki-epoksimaalia. Sitä saa 50% ja 90% sinkkipitoisuudella, myös aivan loistavaa maalia. Jos ei ole pätäkän määrästä kiinni (90% muistaakseni n. 30e/litra), tällä maalaisin itse autosta pohjan, siihen vain päälle kiiltävä polyuretaanimaali tai kiveniskumassa.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

jossain toisella foorumilla (crsc?) oli juupas-eipäs tuosta "laivamaalista".. joku viisas kirjoitti jotenkin tähän tapaan:

Laivan rauta on paksua eikä pienistä kolhuista vääntyile, sen pinnalla pysyy kovaksi kovettuva maali hyvin. Auton pelti sitävastoin on melkoisen vetelää ja kun siihen maalataan "jäänmurtajamaalilla" kerros päälle ja aikojen saatossa pohjaan kohdistuu kolhuja esim jääpaakkuja, kiviä jne käy niin että maali pysyy joustam,attomana ja ehjänä mutta alla oleva pelti vääntyy -> maalin ja pellin väliin ryntyy rako. me kaikkihan tiedämme miten käy jos maalin ja pellin vlissä on rakoa... jep, ruoste iskee varmasti.

tuon lausunnon jälkeen vakuutuin että en ikinä maalaa autoni pohjaa millään laivamaalilla...
Avatar
teroniusmonk
Viestit: 1167
Liittynyt: 11 Loka 2006, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teroniusmonk »

samiharju kirjoitti: tuon lausunnon jälkeen vakuutuin että en ikinä maalaa autoni pohjaa millään laivamaalilla...
Kuulostaa järkevältä. :lol:
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Storen autoväri kehtaa kiskoa ton verran epoksista, mistäs ootte tohon hiontaan epoksia hakeneet?

K-Rauta?

Entä Maston Hammer?
Sedan GT '73
tauno82
Viestit: 219
Liittynyt: 03 Kesä 2007, 20:54
Paikkakunta: ristiina

Viesti Kirjoittaja tauno82 »

mie ite maalaan noilla teknosin epoksimaaleilla työkseni..ja noi pintavärit on just inertoja,50 tai 90
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Alustanosien ja ihan myös peltipinnoille käy erittäin hyvin PPG Delfleet 391F epoksi, ja on riittoisaa, kestävää ja edullista. Tasoittaa hyvin pinet orkoset ja hiekkapuhallusjäljet ilman isompia hiontoja. Sen päälle kun vetää sitten vaikka uretaanimaalin (rekkojen vannemaali) tai sitten ihan vain delfleetin työkoneakryylin niin on helppohoitoinen ja sileä pinta. Tuon pintavärin sekaan kun löräyttää viimeisiin kerroksiin vielä 30% kirkaslakkaa sekaan niin jo on ihme jos ei kestä kupernikus loitolla.

Itse käytin tuossa ladassa tuota epoksi-uretaani yhdistelmää. Ja tuota uretaania saa hyvinkin monen sävyisenä joten siitäkään ei homma jää kiinni. Senkään hinta ei nyt päätä huimaa.

Tämä on minun mielipide jossa pysyn jatkossakin: Näitä ferreksiä, vasaralakkoja ja muita markettitarvikkeita en kovin korkealle arvosta. Rauta-aidan maalaukseen ne kyllä soveltuu mutta auton osiin en laittaisi.

Hyvillä tarvikkeilla jatkaa helposti auton ikää muutamalla vuodella.
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Mun mielestä Hammer(ite) on erinomaisen huonoa maalia alustan osiin. Itse olen joskus puhaltanut tukivarsia ja pintamaalannut Hammerilla. Maali kuivuu niin kovaksi, että vaikka osissa olisi massakerroskin päällä, niin maali lohkeaa kiveniskuista ym. pistemäisistä tälleistä kovin herkästi.

Yksi hyvä ja halpa vaihtoehto alustan osien maaliksi on musta Kirjo (siis peltikattomaali). Perusteluja:
- Kalvo on paksu ja kimmoisa. Ei lohkea helposti varsinkin jos on jonkinmoinen massa päällä.
- Pensselilläkin saa sileää jälkeä töpötystekniikalla. Ei valu helposti ja kuivuessaan pinta vetää itsensä sileäksi.
- Värisävy on lähellä Fordin alkuperäistä alustan osien mustaa: hiukan harmahtava ja pinta on samanlainen puolikiiltävä.

Itse olen puhalluksen jälkeen vetänyt alustan osiin sinkkipohjamaalin ja sen päälle mustan Kirjon. Hyvin on ympärivuotisessa käyttöautossa kestänyt massan alla. Hammerilla vastaavassa käytössä oli yhden talven jälkeen etualatukivarsien alareunoista maalit (ja massat) pois.

Varmasti epoksi ym. "oikeat" maalit ovat alustassa kestävämpiä, mutta hintaansa nähden Kirjokin on ihan jees.
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Olen tässä kallistunut Teknos Inerta Primer 5 :een. Hinnan ja sävytysmahdollisuuden vuoksi. Vai oliko se Temacoat... No Hartmannilla se selviää huomenna. n45e 3litraa.

Aikamoinen savotta tuo maalien kanssa suunnittelu :shock:
Sedan GT '73
Kollo
Viestit: 16
Liittynyt: 05 Touko 2007, 23:48
Paikkakunta: Lake of Ylö

Rallimiehen Coctail

Viesti Kirjoittaja Kollo »

Hyväksi havaittu coctail kiveniskuja vastaan:

Puolet Sikafleksiä ja puolet Miranolia. Sitten pensselillä helmoihin, pyöräkoteloihin ja minne nyt haluaakin sitä levitellä. Alle tietenkin pohjamaali ja päälle vaikka vielä massaa. Voihan ton sekoituksen päälle pintavärinkin laittaa esim. helmoissa.

Kestää meinaan kiveniskuja ihan sairaan hyvin! Kuivuu n. 2vrk, eli kiire ei saa olla...
--- Ford Is My Lord ---
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

No mutta taidan tuohon epoksin päälle sotkea mustaa Miranolia. Siihen viel pensselillä ehkä massat päälle?
Sisälokareihin siis näin aluksi.
Eli silloin kerrokset olisi Antirost-Epoksi-Miranol

Eriäviä mielipiteitä?
Sedan GT '73
Avatar
teroniusmonk
Viestit: 1167
Liittynyt: 11 Loka 2006, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teroniusmonk »

No me maalattiin koko meiän keikkamersu Miranolilla, että suosittelen. :) Ei siis eriävää ininää.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

hyvä maalihan miranoli on, paljon parempi ku futura.
se tarvii vaan uusia tiuhemmin ku oikia 2k automaali :wink:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Miranooli ei ole oikein hyvää maalia mihinkään, automaaliksi kelpaavaa siitä saa kun ohentaa sitä ysivitosella bensalla. Kuivuminen vain kestää puolisen vuotta...

Kovasti uskaltaisin väittää Hammeria paremmaksi.. Halvempaakin se taitaa olla
Vastaa Viestiin