jarrupalat
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Mun Taunuksessa on aina ollu lukkiutumattomat jarrut, eli ainakin viimmiset 18 vuotta mitä se on mulla ollu! Ei oo auttannu vaikka on uusittu muutaman kerran kaikki osat, pääsylinteri on ainoastaan jäänyt vaihtamatta mut sinnekkin on kumit vaihdettu! Nyt tosin noilla kunnon jarrupaloilla saa jopa etupyörät lukkoon Pääsylinteri menee vielä vaihtoon ja katsotaan auttaako se asiaan. Vaihdan taakse vielä uudet sylinterit ja rummut...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Mä vaihdoin nyt sitten noi vihreet palat eteen ja perus motonet tarvikelevyt. Lisäksi satuloiden tiivistesarjat ja pari uutta mäntää sekä pari uuden veroista.
Ihan hitusen eroa kevyissä jarrutuksissa ja ainakin jarrujen kevyen kevyt puoltaminen vaihtui vasemmalta oikealle. Mutta ku vasta eilen illalla sain valmiiksi ni kattoo nyt ku vähän asettuvat paikalleen.
Oletinkin että takajarruissa piilee mun ongelman ydin ku en ole niille juurikaan mitään tehnyt. Takapään remontti on edessä seuraavaksi ku vaan saan tarkistettua sylinterien halkaisijat ja sopivasti aikaa ni pistän rummut, kengät ja sylinterit uusiksi. Sitten voi ruveta tosissaan odottamaan tuloksia. Ja kaipa sitä vois ton pääsylinterinkin tiivistää.
Pääsylinteri voinee vuotaa myös "sisäisesti" eli aina ei tarvitse tulla lientä ulos asti, vai kuinka??
Ihan hitusen eroa kevyissä jarrutuksissa ja ainakin jarrujen kevyen kevyt puoltaminen vaihtui vasemmalta oikealle. Mutta ku vasta eilen illalla sain valmiiksi ni kattoo nyt ku vähän asettuvat paikalleen.
Oletinkin että takajarruissa piilee mun ongelman ydin ku en ole niille juurikaan mitään tehnyt. Takapään remontti on edessä seuraavaksi ku vaan saan tarkistettua sylinterien halkaisijat ja sopivasti aikaa ni pistän rummut, kengät ja sylinterit uusiksi. Sitten voi ruveta tosissaan odottamaan tuloksia. Ja kaipa sitä vois ton pääsylinterinkin tiivistää.
Pääsylinteri voinee vuotaa myös "sisäisesti" eli aina ei tarvitse tulla lientä ulos asti, vai kuinka??
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
-
- Viestit: 262
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Pääsyltty vuotaakin yleensä sisäisesti, jos vuotaa. Pahimmillaan voi käydä niin (kuten itselle kerran kävi) että tehostimen sisällä on puoli litraa jarrunestettä. Tulee muuten mielenkiintoinen savuefekti pakoputkesta maantiellä kun jarruttaa moottorilla. Ne nesteet imeytyy tehostimen sisältä alipaineletkua pitkin imusarjaan ja edelleen koneeseen -> maailma aivan harmaana takana
Tuohon Taunuksen ominaisuuteen, että jarrut puoltaa milloin minnekin puolelle, voi syy löytyä niinkin helposta paikasta kuin etujarruletkuista. Vaikka olisivat ihan ehjät, niin ne voi olla osittain tukossa tai niissä on muuten sisällä mujua ja tämä tekee kivoja temppuja.
Tuohon Taunuksen ominaisuuteen, että jarrut puoltaa milloin minnekin puolelle, voi syy löytyä niinkin helposta paikasta kuin etujarruletkuista. Vaikka olisivat ihan ehjät, niin ne voi olla osittain tukossa tai niissä on muuten sisällä mujua ja tämä tekee kivoja temppuja.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Mulla on kaks pääsylinteriä alannu vuotaan, mutta molemmilla kerroilla on tullu nestettä siitä pienestä reiästä, joka (ainakin mulla on aina ollu) on siinä pääsylinterin ja tehostimen välisessä kiinnityslaipassa heti sen sylinteriputken alla. Siitä huomasin molemmilla kerroilla että pääsylinteri oli sökö kun tuo pieni reikä kuolas runkopalkin päälle nestettä.. Maalit ei oikeen tykänny siitä aineesta
- Jani P -
- Jani P -
Nyt sitten on takapääkin rempattu. Erittäin suurten ongelmien saattelemana mm kengissä liian pienet reiät ja porasin "kaikki" varmuuden vuoksi isommaksi, mutta pari oliskin pitänyt olla pieniä. Ja rummut paksummat kuin vanhat foortin omat--> pitemmät pinnapultit (ei ole aiemminkaan tullut pultti ihan kokonaan mutterin läpi, nyt ei tullu oikeestaan ollenkaan.
Uudet rummut, kengät ja sylinterit laitettu. En kyllä muistanut yhtään kattoa tarkemmin sitä kenkien alapään kosketuskohtaa mistä "teekoo" tossa mainitsi.
Useiden ilmausten ja ihmettelyjen jälkeenkin seuraava ongelma. Poljin menee syvemmälle kuin ennen ja sitten kyllä jarruttaa jonkin verran paremmin kuin ennen, mutta voisi kyllä tapahtua jotain jo aikasemminkin.
EDIT: Semmonen vielä et jarrut jarruttaa aika tasapainoisesti, kulkee suoraan ku jarruttaa "ilman käsiä", mutta käsijarru yksinään jarruttaa vasemmalla paremmin samoin vas etupyörä aavistuksen aikasemmin. Hiekalla kaikki neljä renkasta jättää tasasesti jäljet.
Ku jarruja ilmaa poljin tuntuu tosi napakalta ja liikerata on lyhyt, mut sitku menee tielle ni johan kuski pettyy, taas.
Taitanee mennä toi pääsylinteri kans työn alle (tiivistesarjakin kyllä on jo hankittu) Onko siinä jotain rempassa jotain suurempia sudenkuoppia mihin homma voi kaatua?
Mitenkäs yleensä tota ilmausta ootte tehnyt? Siis kuinka monta pumppausta? Pari purkkia lientä läpi vai kolme painallusta viimeisten ilmakuplien jälkeen?
Uudet rummut, kengät ja sylinterit laitettu. En kyllä muistanut yhtään kattoa tarkemmin sitä kenkien alapään kosketuskohtaa mistä "teekoo" tossa mainitsi.
Useiden ilmausten ja ihmettelyjen jälkeenkin seuraava ongelma. Poljin menee syvemmälle kuin ennen ja sitten kyllä jarruttaa jonkin verran paremmin kuin ennen, mutta voisi kyllä tapahtua jotain jo aikasemminkin.
EDIT: Semmonen vielä et jarrut jarruttaa aika tasapainoisesti, kulkee suoraan ku jarruttaa "ilman käsiä", mutta käsijarru yksinään jarruttaa vasemmalla paremmin samoin vas etupyörä aavistuksen aikasemmin. Hiekalla kaikki neljä renkasta jättää tasasesti jäljet.
Ku jarruja ilmaa poljin tuntuu tosi napakalta ja liikerata on lyhyt, mut sitku menee tielle ni johan kuski pettyy, taas.
Taitanee mennä toi pääsylinteri kans työn alle (tiivistesarjakin kyllä on jo hankittu) Onko siinä jotain rempassa jotain suurempia sudenkuoppia mihin homma voi kaatua?
Mitenkäs yleensä tota ilmausta ootte tehnyt? Siis kuinka monta pumppausta? Pari purkkia lientä läpi vai kolme painallusta viimeisten ilmakuplien jälkeen?
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Tiivis letku ilmaroppuun kiinni,
letkun toinen pää jarrunestepurkkiin.
Ilmaroppu auki ja sitten vaan reipasta
jarrujen pumppausta.
Muttei tietenkään niin kauaa,että säiliö pääsee
tyhjäksi.
Tais olla muuten tähtiperä Corttiina,josta
ei muulla konstilla saanu takajarruista ilmoja pois.
Ei tartte mitään tyhjiä "paine"huuteluja
Mutta sun tapauksessa epäilen kenkien
jääneen liian kauas.
letkun toinen pää jarrunestepurkkiin.
Ilmaroppu auki ja sitten vaan reipasta
jarrujen pumppausta.
Muttei tietenkään niin kauaa,että säiliö pääsee
tyhjäksi.
Tais olla muuten tähtiperä Corttiina,josta
ei muulla konstilla saanu takajarruista ilmoja pois.
Ei tartte mitään tyhjiä "paine"huuteluja
Mutta sun tapauksessa epäilen kenkien
jääneen liian kauas.
-
- Viestit: 262
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
No ei siinä sen kummempia... Jos sulla on korjaussarja, niin hommahan on erittäin helppo: Pääsyltty irti, ravistellaan vanhat männät veks, tipautetaan uudet tilalle (oikeaan järjestykseen ) ja syltty kiinni. Toisaalta jos sulla on vain tiivistesarja, niin homma aiheuttaa hiukan ylimääräistä äheltämistä kun ne uudet tiivistekumit pitäisi saada venytettyä vanhoihin mäntiin ja mielellään tietysti vielä niin, etteivät mene rikki... Sylinterin sisäpinta kannattaa samalla hoonata, tosin jos on kovasti syöpynyt niin ei siitä kalua saa uusilla tiivisteilläkään.Latexi kirjoitti: Taitanee mennä toi pääsylinteri kans työn alle (tiivistesarjakin kyllä on jo hankittu) Onko siinä jotain rempassa jotain suurempia sudenkuoppia mihin homma voi kaatua?
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Mulla on nimenomaan tiivistesarja. Missäs tommosta korjaussarjaa kaupitellaan/hinta?
Kyllä mulla ainakin toi säätömekanismi kuului naksahtelevan ekoilla paianalluksilla, joten luulis et on kohillan. (Tarkistan kyllä ku kerkeen.)
Mutta tuosta ilmauksesta vielä. Miten "Herkko" olet hoitanut sen ettei ime ilmaa/vanhaa lientä takaisin jarruihin vai jäikö ilmaruuvin sulkeminen vaan mainitsematta?
Ku mä olen hoidellut silleen et letku ruuvista purkkii, poljin pohjaan, toinen tyyppi avaa ruuvin, ruuvi kiinni, poljin ylös jne.
Kyllä mulla ainakin toi säätömekanismi kuului naksahtelevan ekoilla paianalluksilla, joten luulis et on kohillan. (Tarkistan kyllä ku kerkeen.)
Mutta tuosta ilmauksesta vielä. Miten "Herkko" olet hoitanut sen ettei ime ilmaa/vanhaa lientä takaisin jarruihin vai jäikö ilmaruuvin sulkeminen vaan mainitsematta?
Ku mä olen hoidellut silleen et letku ruuvista purkkii, poljin pohjaan, toinen tyyppi avaa ruuvin, ruuvi kiinni, poljin ylös jne.
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Mulla ei ainakaan toiminnu 1.6:ssa se automaattisäätö ku ainoastaan rumpu irrotettuna ja sit varovasti kun paineli jarrua, se säätö naksahteli. Jostain syystä se säätö ei halunnu toimia kunnolla rumpujen ollessa paikoillaan. Siis se säätö kai toimi myös rummun ollessa paikoillaan, mut ei kuitenkaan säätänny tarpeeks lähelle niitä kenkiä.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
jos mäkin nyt sanon mielipiteeni/hyväksi havaitun tavan jarrujen ilmaukseen..... joku pullo puolilleen jarrunestettä ja sen korkkiin letkun mentävä reikä jne...letku kiinni ilmausruuviin...ruuvi auki ja sit vain poljetaan jarrua....pitänee vain katsoa välillä että säiliö ei pääse tyhjäksi...ja turha kai sitä muutenkaan on kovin paljo kierrättää läpi...siis pointtihan on siinä et sen pullossa olevan letkun pään pitää olla ummessa siel pullossa olevassa nesteessä niin se ei vedä ilmoja takas....ruuvia siis ei tarvi sulkea ja avata välillä....no joo tulipas taas sepustettua selvää asiaa..kyl kai ton jo tiesi...
mitä pienempi vika sitä isompi leka......
Joo,näin se menee,paitsi ei siinä tarvi ollahes83 kirjoitti:jos mäkin nyt sanon mielipiteeni/hyväksi havaitun tavan jarrujen ilmaukseen..... joku pullo puolilleen jarrunestettä ja sen korkkiin letkun mentävä reikä jne...letku kiinni ilmausruuviin...ruuvi auki ja sit vain poljetaan jarrua....pitänee vain katsoa välillä että säiliö ei pääse tyhjäksi...ja turha kai sitä muutenkaan on kovin paljo kierrättää läpi...siis pointtihan on siinä et sen pullossa olevan letkun pään pitää olla ummessa siel pullossa olevassa nesteessä niin se ei vedä ilmoja takas....ruuvia siis ei tarvi sulkea ja avata välillä....no joo tulipas taas sepustettua selvää asiaa..kyl kai ton jo tiesi...
korkkia,siinä pullossa mihin letku laitetaan.
Riittää että letkun pää on nesteessä.
Joskus asiaa on hoitanut myös pilttipurkki.
MUTU: Eikös tossa nyt kaiken järjen mukaa käy niin että kun letku ym on siellä liemessä ja painaa poljinta... Jarrunestettä tulee ulos ilmausruuvin kautta ja kun polkimen päästää ylös (olettaen että pääsylinterin männät&tiivisteet on kunnossa) niin pääsylinterin männän tekemä alipaine imee pullosta korvaavaa lientä jarrupiiriin.
Vai mitä mieltä olette
EDIT: Nyhän mä hokasin: onkos tässä nimenomaan tarkoitus että sinne imeytyy pullossa olevaa puhdasta jarrunestettä, mutta ulos tullut ilma nousee pullossa pintaan!
Vai mitä mieltä olette
EDIT: Nyhän mä hokasin: onkos tässä nimenomaan tarkoitus että sinne imeytyy pullossa olevaa puhdasta jarrunestettä, mutta ulos tullut ilma nousee pullossa pintaan!
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Saattaa näin teoriassa käydä, mut käytännössä se pullosta takaisinpäin virtaus on ihan olematonta... Tuolla tavalla on ilmattu jarruja vuoskymmeniä.Latexi kirjoitti:MUTU: Eikös tossa nyt kaiken järjen mukaa käy niin että kun letku ym on siellä liemessä ja painaa poljinta... Jarrunestettä tulee ulos ilmausruuvin kautta ja kun polkimen päästää ylös (olettaen että pääsylinterin männät&tiivisteet on kunnossa) niin pääsylinterin männän tekemä alipaine imee pullosta korvaavaa lientä jarrupiiriin.
Vai mitä mieltä olette
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98