Type-9 laatikon remontti

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Hiwer kirjoitti:Ei tietenkään ihan liity aiheeseen mutta löytyykö keltään manuaaleja sierran tasauspyörästöstä, kun tuosta(kin) linkin oppaasta on näemmä ne leikattu pois?
Ei sierran mut scorpion löytyy tuolta http://www.fordscorpio.co.uk/transgen.htm
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

V6 kirjoitti:-KORJAAMOKIRJA Sierra tehtaan tekemä suomenkielinen sis. kaiken mahdollisen
kori ja tekniikka (4 syl. ja V6).
Erittäin selkeät korjaus ja huolto ohjeet
Noin 1000 sivua
Tehty v.1983
100 euroa

Tommonen kirja löytyy.
Siinä on selvää suomenkieltä manuaali vaihteistoista 62 sivua.
Huolto ja korjausohjeet 4 ja 5 vaihteisille (9 type) laatikoille.

Ja 82 sivua automaattilaatikosta.
Mulle ei nyt ihan selvinnyt oletko siis myymässä tätä vai mitä?

Jos kirja on myynnissä, niin sitten pitää kyllä kieltäytyä, mutta jos tästä manuaalilaatikko-osasta voisi saada kopiot tai skannattuna vaikka PDF:ksi niin olisin todella kiitollinen!
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Riku kirjoitti:
V6 kirjoitti:-KORJAAMOKIRJA Sierra tehtaan tekemä suomenkielinen sis. kaiken mahdollisen
kori ja tekniikka (4 syl. ja V6).
Erittäin selkeät korjaus ja huolto ohjeet
Noin 1000 sivua
Tehty v.1983
100 euroa

Tommonen kirja löytyy.
Siinä on selvää suomenkieltä manuaali vaihteistoista 62 sivua.
Huolto ja korjausohjeet 4 ja 5 vaihteisille (9 type) laatikoille.

Ja 82 sivua automaattilaatikosta.
Mulle ei nyt ihan selvinnyt oletko siis myymässä tätä vai mitä?

Jos kirja on myynnissä, niin sitten pitää kyllä kieltäytyä, mutta jos tästä manuaalilaatikko-osasta voisi saada kopiot tai skannattuna vaikka PDF:ksi niin olisin todella kiitollinen!
Toi kirja on nyt mulla, mut siitä on paha tai täysin mahdoton ottaa kopioita.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

Mois kirjoitti:Toi kirja on nyt mulla, mut siitä on paha tai täysin mahdoton ottaa kopioita.
Jaa, siis onko tämä ihan kirja vai semmoinen kansio? Vai miksi on niin hankala kopioida/skannata?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Riku kirjoitti:
Mois kirjoitti:Toi kirja on nyt mulla, mut siitä on paha tai täysin mahdoton ottaa kopioita.
Jaa, siis onko tämä ihan kirja vai semmoinen kansio? Vai miksi on niin hankala kopioida/skannata?
8 kiloo painava kansio, ei sielt välist saa niit sivui irti helpol, eli en viitti ees yrittää. Oli sen verran kallis kansio.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Ei sulla sattus sit olemaan kameraa millä sais kuvattua, itellä ainakin omassa perus olympuksessa asiakirja kuvaus toiminto jolla saa ihan asiallisia kuvia juurikin kirjoista yms...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

henu kirjoitti:Ei sulla sattus sit olemaan kameraa millä sais kuvattua, itellä ainakin omassa perus olympuksessa asiakirja kuvaus toiminto jolla saa ihan asiallisia kuvia juurikin kirjoista yms...
Paska ikivanha Canon, voi sil yrittää, ei siin kyl mitään asiakirjakuvausta ole :lol: Joskus kun sattuu olemaan aikaa. Juhannnuksen jälkeen.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Type-9 laatikon remontti

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

Riku kirjoitti:Jatkokysymyksenä samaan aiheeseen: Kuinka paljon kytkinakseli saa heilua? siis laatikko irrallaan, kuuluuko sen olla heilumatta vai onko silmälaakeri juuri tätä varten? Saako tuohon laatikkoon laakereita tästä maasta järkevään hintaan, vai meneekö sumuisen saaren tilaukseksi?
silmä laakeri on juuri sitä varten että rajoittaa akselin heilumista,loota irrallaa akseli heiluu järkyttävän paljon.laakerit ja muut korjaus osat on suomessa helkutin kalliita tiedän kokemuksesta kun tein itse omaan kutosen lootaan täys remontin enkä voinut silloin tilailla osia ulkomailta.
remontin hinnaksi tuli miltei 700 euroa vaikka ite teinki,osat kylläkin tilasin useammassa erässä talven aikana.

vitosen ratas paketin asennuksessa pitää olla erittäin huolellinen että paketti on kunnolla lukittu muuten paketti lähtee vaihde vivuston matkaan ja loota muuttuu neli loviseksi,kas kun se itellä irtosi ja joutu purkamaan lootan uudestaan :roll: muuten lootan remontissa ei juurikaan erikois työkaluja ja mittareita tarvi,mitä nyt ulosvetimiä laakereitten pistamiseen.
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

Sainpa viimein käsiin T9-laatikon. Pitäähän se auki käyttää ja huoltaa, ennenkuin lähtee asentelemaan. Edellinen vastaava projekti opettanut sen verran.. Varmaankin laakerit kannattaa joka tapauksessa uusia. Onko muita juttuja, mihin kannattaa heti alkuunsa varautua? Ja noita linkitettyjä oppaita ei näytä enää löytyvän. Voisikos joku oppaan omaava laittaa mulle ystävällisesti vaikka s-postiin ko. oppaan, kiits.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Oisko tämmönen hyvä t9:iin, vai millaisia olette käyttäneet? Tuo olisi ilmeisesti täydellinen bolt-on.

Pelkkä lyhenninkö on vain joku alulätkä joka nostaa keppiä ylöspäin?
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Oisko tämmönen hyvä t9:iin, vai millaisia olette käyttäneet? Tuo olisi ilmeisesti täydellinen bolt-on.

Pelkkä lyhenninkö on vain joku alulätkä joka nostaa keppiä ylöspäin?
Jep, tosin se alulätkä versio sovelletaan vakio keppiin ja näin ollen hivenen mukavampi käyttää ku ei tärrää yms...
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Oisko tämmönen hyvä t9:iin, vai millaisia olette käyttäneet? Tuo olisi ilmeisesti täydellinen bolt-on.

Pelkkä lyhenninkö on vain joku alulätkä joka nostaa keppiä ylöspäin?
ei se keppiä nosta ylöspäin se niinsanotusti pidentää kepin vipusuhdetta laatikkoon päin,jolloin nupin päätä tarvii liikuttaa vähemmän,samalla vaihe kepistä tulee jäykempi.eli alkuperänen keppi pitää purkaa ja kasata lyhennys sarjaassa tulevilla osilla.mulla muuten ois rokulissa tommonen lyhennys sarja ja kepin tynkä ja siihen luuluva lyhyempi keppi osa
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Ok, sitä minäkin että pitäähän siinä lätkämallissa saada sitä vipuvartta jostain lisää sinne laatikon puolelle. Ei vaan näkyny kuvissa ihan sellaisia osia mitä ajattelin... Tuo bolt-on olis helppo. Burtonilla on quaifen valmistamakin myynnissä, mut toimiva varmaan tuo linkkamanikin.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Ok, sitä minäkin että pitäähän siinä lätkämallissa saada sitä vipuvartta jostain lisää sinne laatikon puolelle. Ei vaan näkyny kuvissa ihan sellaisia osia mitä ajattelin... Tuo bolt-on olis helppo. Burtonilla on quaifen valmistamakin myynnissä, mut toimiva varmaan tuo linkkamanikin.
Mullakin on jossain vakiokeppiin "lyhennyssarjoja", en oo vaan nähny aikoihin, ja on yks tommonen uus keppikin jossain :D Teeseitse-ohjeetkin oon joskus tänne foorumille laittannu.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Miten tuo t9 orkkiskeppi purkaantuu osiin, pitäishän tuon kai katketa jostain kohtaa? Onko tuossa jo alunperin kulmaa, vai onko joku vääntänyt tuon? Ruuvipenkin jäljet löytyy ainakin. Ja lisäksi: miten vaikuttaa laatikon akselin pään kuluneisuus siellä kytkimen päässä? Onkos siellä joku neulalaakeri tms?
Vastaa Viestiin