Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
alkuperäset, rasvattavat pallonivelet on kyllä parhaat... jos ovat kestäneet, niin kestävät edelleenkin, mutta tarvikeniveliä joutuu vaihtelemaan 5 vuoden välein. yhessä -76 tanikassa oli mulla alkuperäset, ja eikun aina vaan prässillä lisää vaseliiniä palloihin, mutta muissa on joutunu vaihtelemaan nuita tarvikepalloja. yhestäkin -81 GX:stä mulla putos koko etupyörän ripustus alapallosta, kun tarvikenivel anto periksi...
Se on tosi että kannattaa laittaa vaseliinia
lisää nuihin tarvikeniveliin,ikä kasvaa huomattavasti.
Ovat meinaan melko kuivia,mutta sehän on
tarvikeosa valmistajan etu että kauppa käy.
Joskus tutut on laittaneet rasvanipat palloniveliin. Varmasti käyttöikää pidentävä keino.
Mustangiin aikoinaan ostin uudet raidetangonpäät ja niissä oli nuo rasvanipat 'vakiona'.
Viipo kirjoitti:alkuperäset, rasvattavat pallonivelet on kyllä parhaat...
Tosi on. Noita kannattaa kyllä ottaa vaikka hajottamoltakin talteen, jos ehjiä löytää. Toiseksi parhaat tarvikenivelet ovat TRW:n nivelet. Nekin kestää helposti kymmenen vuotta. Nimettömät, useimmiten italialaiset nivelet ovat yleensä yhden katsastuksen niveliä.
Sumu kirjoitti:Joskus tutut on laittaneet rasvanipat palloniveliin. Varmasti käyttöikää pidentävä keino.
Mustangiin aikoinaan ostin uudet raidetangonpäät ja niissä oli nuo rasvanipat 'vakiona'.
Itse askartelin myös rasvanipat italialaisiin tarvikeyläpalloihin v. 2002. Ovat yhä ehjänä alla, eli systeemin kestotesti on yhä meneillään. Tosin kilsojakaan ei ole menneen kolmen kesän aikana tullut kuin n. 10000.
Nipan asennus kävi tosi helposti: Nivelpallossa on kuppi täsmälleen karan vastakkaisella puolella. Nivel suoraan siten, että kara osoittaa suoraan ylöspäin, pohja ylöspäin penkkiporakoneeseen ja 2mm terällä painetaan väh. 20 mm syvyyteen. Nivelen "ulkokuoren" reikää suurennetaan sopivasti jotta siihen saadaan tehtyä rasvanipalle sopiva kierre, olisikohan ollut M5. Nippa paikalleen, kumi irti, rasvaa!! Jos rasva tulvahtaa nivelpallon juuresta, on homma OK.
Mitä vaseliinia ootte käyttänny nivelissä??? Velipoika joskus sanoi että tommosissa paikoissa pitäs käyttää sitä tummaa, oliks se nyt MOS2 molybdeenisulfaatti vaseliinia vai mitä se nyt on??? Samaa kuitenkin mitä vetonivelissä!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
ihan konerasvaa mikä on käteen milloinkin osunu..
jotain molybdeeniä kai ne enimmäkseen on..
jos kestää koneissa niin mikä ettei autoissa..
ite annan varmasti puomistoille enemmän rasitusta kun autoille ikinä..