Pallonivelistä ja puslista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

alkuperäset, rasvattavat pallonivelet on kyllä parhaat... jos ovat kestäneet, niin kestävät edelleenkin, mutta tarvikeniveliä joutuu vaihtelemaan 5 vuoden välein. yhessä -76 tanikassa oli mulla alkuperäset, ja eikun aina vaan prässillä lisää vaseliiniä palloihin, mutta muissa on joutunu vaihtelemaan nuita tarvikepalloja. yhestäkin -81 GX:stä mulla putos koko etupyörän ripustus alapallosta, kun tarvikenivel anto periksi...
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Se on tosi että kannattaa laittaa vaseliinia
lisää nuihin tarvikeniveliin,ikä kasvaa huomattavasti.
Ovat meinaan melko kuivia,mutta sehän on
tarvikeosa valmistajan etu että kauppa käy.
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Joskus tutut on laittaneet rasvanipat palloniveliin. Varmasti käyttöikää pidentävä keino.
Mustangiin aikoinaan ostin uudet raidetangonpäät ja niissä oli nuo rasvanipat 'vakiona'.
Sedan GT '73
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

no, alkuperäsissä nivelissä on rasvanipan jengat vakiona. semmonen muovitulppa vaan reiässä.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mul on -79:ssä tanelissa
rasvanipat ainaki ala-palloissa...
kumit oli ihan uuden veroset... :lol:
Tähtisilmä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä »

Itsellä on tapana kurauttaa aina renkaan vaihdon yhteydessä uudet vaseliinit alkup. nivelten sisään...kestää kuin Weckmannin katteet. :D
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Viipo kirjoitti:no, alkuperäsissä nivelissä on rasvanipan jengat vakiona. semmonen muovitulppa vaan reiässä.
Pitääpä tarkistaa.
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Alapalloihin sai uudet kumit á 2€ tsipale.
Yläpalloihin ei löytynyt. Tarvii kait olla hieman korkeampi malli?
Sedan GT '73
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Viipo kirjoitti:alkuperäset, rasvattavat pallonivelet on kyllä parhaat...
Tosi on. Noita kannattaa kyllä ottaa vaikka hajottamoltakin talteen, jos ehjiä löytää. Toiseksi parhaat tarvikenivelet ovat TRW:n nivelet. Nekin kestää helposti kymmenen vuotta. Nimettömät, useimmiten italialaiset nivelet ovat yleensä yhden katsastuksen niveliä.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Motonetin kalliimmat nivelet on noita TRW-niveliä...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Sieltä mä niitä olen ostanutkin...
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Sumu kirjoitti:Joskus tutut on laittaneet rasvanipat palloniveliin. Varmasti käyttöikää pidentävä keino.
Mustangiin aikoinaan ostin uudet raidetangonpäät ja niissä oli nuo rasvanipat 'vakiona'.
Itse askartelin myös rasvanipat italialaisiin tarvikeyläpalloihin v. 2002. Ovat yhä ehjänä alla, eli systeemin kestotesti on yhä meneillään. Tosin kilsojakaan ei ole menneen kolmen kesän aikana tullut kuin n. 10000.

Nipan asennus kävi tosi helposti: Nivelpallossa on kuppi täsmälleen karan vastakkaisella puolella. Nivel suoraan siten, että kara osoittaa suoraan ylöspäin, pohja ylöspäin penkkiporakoneeseen ja 2mm terällä painetaan väh. 20 mm syvyyteen. Nivelen "ulkokuoren" reikää suurennetaan sopivasti jotta siihen saadaan tehtyä rasvanipalle sopiva kierre, olisikohan ollut M5. Nippa paikalleen, kumi irti, rasvaa!! Jos rasva tulvahtaa nivelpallon juuresta, on homma OK.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mitä vaseliinia ootte käyttänny nivelissä??? Velipoika joskus sanoi että tommosissa paikoissa pitäs käyttää sitä tummaa, oliks se nyt MOS2 molybdeenisulfaatti vaseliinia vai mitä se nyt on??? Samaa kuitenkin mitä vetonivelissä!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

ihan konerasvaa mikä on käteen milloinkin osunu..
jotain molybdeeniä kai ne enimmäkseen on..
jos kestää koneissa niin mikä ettei autoissa..
ite annan varmasti puomistoille enemmän rasitusta kun autoille ikinä.. :lol:
Taunus Maximus =)
kuokkajussi

Viesti Kirjoittaja kuokkajussi »

Mitä konetta se janzamar ajaa :) ??Kaivuriako?
Vastaa Viestiin