1.6ohc

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

emw
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Maalis 2010, 10:39
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

1.6ohc

Viesti Kirjoittaja emw »

Millaisiksi säädetään Tanarin venttiilinvälykset? Kuumana vai kylmänä? Onkos Tulppiin olemassa joku hyvä momentti?
Ford Mondeo tddi 2001
Ford Taunus Coupe 1976

menneet:
Ford Cortina mk2 1970
Ford Scorpion 1986
Ford Scorpion 1996
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

imu 0.20mm
pako 0.25mm
ja kylmänä

ja ngk:n sivuilta lainattuna:
"Kiristysmomentit tiivisteelliselle tulpalle, jossa tiivisterengas

Tulpan kierteen halkaisija..........18 mm....14 mm....12 mm....10 mm
Valettu teräskansi.....................35-45Nm 25-35Nm 15-25Nm 10-15Nm
Alumiinikansi............................35-40Nm 25-30Nm 15-20Nm 10-12Nm"

taitaa olla kartio tiivisteellä eri arvot..
tuolla jotain asiaa: http://www.ngk.fi/Sytytystulppien_kiris ... 651.0.html

jokuhan vois autodatasta tarkastaa löytyykö "varmaa tietoa.."

tosin ite kyllä laittanut vaan "tiukkaan"... :roll:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Tästä OHC:n sytytystulpan kiristyksestä mulla on todella varmaa tietoa.. jos vaan muistais.. :lol:

Oisko se ollu et "sormitiukkuudesta" (eli kun tiivistepinnat on yhessä) 90 astetta kiinnepäin..
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
TuohkaRacing
Viestit: 76
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 14:20
Paikkakunta: Hollola/Miekkiö

Viesti Kirjoittaja TuohkaRacing »

autodata sanoo 20-28nm
Ford Taunus 1.6 2d -75 (projekti)
Ford sierra 2.0 TIC -87 (projekti)
MB 300e 24v -89 (projekti)
MB 300sel -88 (käyttis)
VW Vento 1.8 CL -96 (varakäyttis)
emw
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Maalis 2010, 10:39
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja emw »

Kiitokset :D
Ford Mondeo tddi 2001
Ford Taunus Coupe 1976

menneet:
Ford Cortina mk2 1970
Ford Scorpion 1986
Ford Scorpion 1996
Avatar
arska82
Viestit: 110
Liittynyt: 26 Elo 2008, 19:39

Viesti Kirjoittaja arska82 »

Säätelin omat venttiilit eilen vimosen päälle, niin nyt kone todellakin kehrää. Loppui kaikki ylimääräinen resonointi hihnakopasta sekä muutenki tuli jotenki hiljaisempi sisätiloiltaan?! Todella mukava tällä hetkellä alustaa lukuunottamatta?!
kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

jos ei kukaan pane pahakseen niin lisäisin venttiilin säätö ohjeisiin yhden vinkin!jos nostajat on kuluneet "kupille" venttiilinpuoleisesta päästä niin hioo sen rakotulkin liuskan sopivaks sinne venttiilin ja nostimen väliin!tosin monesti ohc koneessa sillon on jo nostajan nokkakosketus pinta on kulunu jo nii paljon et ei nokan ja nostajan välistä pysty kunnolla mittaamaankaan :?
taunus is my obsession!
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

kana12 kirjoitti:niin hioo sen rakotulkin liuskan sopivaks sinne venttiilin ja nostimen väliin!
Samalla kannattaa miettiä mikä on oikea välys väärästä kohdasta mitattuna..
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

Jari H kirjoitti:
kana12 kirjoitti:niin hioo sen rakotulkin liuskan sopivaks sinne venttiilin ja nostimen väliin!
Samalla kannattaa miettiä mikä on oikea välys väärästä kohdasta mitattuna..
nii no näi ne kuulema jotkut rallimiehet mittaa :roll: sama välys se siellä venttiilin ja nostimen välissäki on ku nokan ja nostajan otaksuisin.
taunus is my obsession!
Avatar
arska82
Viestit: 110
Liittynyt: 26 Elo 2008, 19:39

Viesti Kirjoittaja arska82 »

kana12 kirjoitti:
Jari H kirjoitti:
kana12 kirjoitti:niin hioo sen rakotulkin liuskan sopivaks sinne venttiilin ja nostimen väliin!
Samalla kannattaa miettiä mikä on oikea välys väärästä kohdasta mitattuna..
nii no näi ne kuulema jotkut rallimiehet mittaa :roll: sama välys se siellä venttiilin ja nostimen välissäki on ku nokan ja nostajan otaksuisin.
Nyt meni vähä ohi?! Nostajahan on OHC-koneissa koko ajan venttiilissä kiinni, eli välys on aina nokan ja nostajan välissä?!
kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

arska82 kirjoitti:
kana12 kirjoitti:
Jari H kirjoitti: Samalla kannattaa miettiä mikä on oikea välys väärästä kohdasta mitattuna..
nii no näi ne kuulema jotkut rallimiehet mittaa :roll: sama välys se siellä venttiilin ja nostimen välissäki on ku nokan ja nostajan otaksuisin.
Nyt meni vähä ohi?! Nostajahan on OHC-koneissa koko ajan venttiilissä kiinni, eli välys on aina nokan ja nostajan välissä?!
no nouseeha se nostaja siitä venttiilin päältä sen verra mitä nokan ja nostajan välissä o välystä!se takapään jousha siellä vaan pitää sitä siinä pikkuse painatuksessa!sieltä saa paremmi sen välyksen kapeella rakotulkilla jos o nostajat kulunu :roll: mut anteeks et oon olemassa ja sori jos oon syntyny.
taunus is my obsession!
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Niin, turhaa keksiä pyörää uudestaan. Paininvivussa on välitys, joten välys ei ole sama venttilin päässä kuin nokan ja vivun välissä.
Ford käskee mitata välyksen siitä nokan ja paininvivun välistä, joten eiköhän totella. Kiitos. ;)
Ford johtaa.
Avatar
arska82
Viestit: 110
Liittynyt: 26 Elo 2008, 19:39

Viesti Kirjoittaja arska82 »

Näinhän se menee. Itse oon aina pyöräyttäny ekan säädön jälkeen nokan ympäri ja testannu välykset uudestaan. Viime sädössä 3 venttiiliiä joutui säätää uusiksi ku oli mitta muuttunu ekasta säädöstä. Liekö johtunu tuosta "kuppiutumisesta" ?! :roll:
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

kana12 kirjoitti: otaksuisin.
Assuming is mother of the all fuck ups :)

Jaahans, viestit katoilee issekseen..?
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Jari H kirjoitti:
Jaahans, viestit katoilee issekseen..?
Sellasta on joskus ollu liikkeellä...
Sedan GT '73
Vastaa Viestiin