1600:nen nykii enemmän ja vähemmän

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Tane70
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Touko 2009, 11:09
Paikkakunta: Savonlinna

1600:nen nykii enemmän ja vähemmän

Viesti Kirjoittaja Tane70 »

Kysytääs veikkauskohteita muiltakin mistä kohtaa vika löytyis. Eli kysessä 72:nen 4 vaihteisella lootalla. Tahtoo ruveta nykimään noin 3 sekunnin välein mittarinopeudella 95-115 ja voimistuu kuorman kasvaessa. Niin herkkä kuormaan että myötätuuleen yksin ajaessa menee lähes ilman nykimistä mutta vastatuuleen ei viitsi pidempää matkaa ajaa. Kaasarina edelleen original Ford, automaattiryypyllä, joka minusta toimii ihan ok. Tähän mennessä käyty läpi.
- uusi kiihdytyspumpun kalvo
- uudet kaasarin tiivisteet, kohokammion suutin, kuula
- kaasarin säädöt useamman toimesta
- bensa ja alipaineletkut tarkastettu
- uusi bensapumppu (oli parantava vaikutus), nyt pitää pinnat ja tiivistysten jälkeen ei enää haise tallissa
- uudet tulpat
- johdot mitattu 5,5-9,5 lineaarisesti pituuksien suhteen
- sytytys säädetty useamman toimesta
- nyhti tätä ennenkin mutta vaihdoin kesällä sierran kärettömän (romikselta), taunuksen omalla puolalla, kaikki liitokset tinattu (ja oikeaoppisesti johtoa kuumentamalla ei tinaa), lisäksi jakajalla oma erillinen maadoitusjohto.
- jakajassa tuntuu olevan toimiva alipainesäädin

Epäilyksiä:
- onko jakajassa keskipakojouset kuten kärettömässä?, jos on niin ne on loppu vai mites enakko on toteutettu?
- imusarjan alla peltilaatikon kannessa oleva läpivientikumi on väljä, eli vuotaa ilmaa, mahtaako olla vaikutusta?


tph
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Mie lyön vetoa että vika on bensan saannissa, mitkä on kertoimet ?
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Tane70
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Touko 2009, 11:09
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tane70 »

Kertoimista en osaa sanoa kun itselläni rupeaa menemään enemmälti tuon veikkauksen puolelle. Mutta jos jollakin olis kokemusta samantapaisesta viasta niin johan helpoittas. Ei viitsis hankkia heti toista jakajaakaan, no voishan sen viedä mitattavaksi mutta siitä veloittaavat jo 30€. Nekin vois laittaa kun tietäis mihin kohdin. Ja toisaalta ilman muiden kokemusta en vielä lähde irroittaa imusarjaa. Kaasari on viimeksi ollut irti ja putsattu 6 päivää takaperin. Menohaluja en ole kokeillut kun lain sallimissa rajoissa motarilla mittarinopeuteen 140 lauantaina ja siinä vauhdissa bensan saannissa ei ole vikaa. Haluja löytyis koneesta enemmän ja ei nyhdä yhtään. Se on vaan se tuo mainuttu nopeusväli. Ai niin kaasarilla rupee olla kohta 200.000 takana, koneella 90.000. Voisko kaasari olla jo niin väljä. Löytyiskö tästä joltain kokemusta?.

tph
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Ilmavuotokin voi kyllä jonkun verran vaikuttaa,eli sen kun tiivistää
ja tarkistaa vielä imusarjan kireyden niin ainakin yksi
mahdollinen paikka vähemmän jos ei oire poistu.
Taunus Maximus =)
hermanni
Viestit: 64
Liittynyt: 27 Loka 2006, 17:59

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Kärjetön jakaja vaatii suurteho puolan!
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Minäkin veikkaisin bensapulaa. Eli menee hiukka laihalla määrätyssä nopeudessa.

Mitäs tarkoittaa "kaasarin säätö useamman toimesta"? Oisko säädetty lähinnä tyhjäkäynti ruuveja?

95-115 nopeudessa mennään jo aikalailla pääsuuttimien varassa ja 140 nopeudessa voi olla jo tehopiirin rikastus päällä. Eikä tyhjäkäyntipiiri paljoa enää vaikuta.
Mahdollisesti pääsuuttimen suurentaminen 2,5 tai 5 numeroa isommaksi voi auttaa.

Yhden helpon testin voisi tehdä:
Ilmanputsarin ilmanotto kokeeksi talviasentoon eli lämmintä ilmaa pakosarjalta. Kuuma ilma on harvempaa, jolloin moottori näkee seoksen rikkaampana.
Jos tämä auttaa, niin pääsuutinta voisi suurentaa.

Se peltipurkin väljä tiiviste ei pitäisi laihentaa seosta, onhan siellä pcv venttiili kumminkin letkun päässä. Mutta toisaalta pcv- venttiili voi päästää tarpeettomasti ilmaa koneeseen, jos se on kulunut. Eli voihan sekin olla syyllinen. :roll:
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Avatar
Drifter_
Viestit: 371
Liittynyt: 29 Marras 2008, 16:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Drifter_ »

Joo täälläki veikattais että menee laihalle tai että sytkässä ongelma. Jos sulla on sierran kärjetön sytkä taunuksen orkkis puolalla ni ei kyllä kovin hyvin pitäs toimia.. Hae sierran puola myös.

Itellä oli joskus ihan törkeitä pätkimis ongelmia, paheni nimenomaa kuormaa lisätessä. Lopulta viaks paljastu jakajan kannen sisällä olevan jousikuormitetun hiilen (tms) jousen huono asento... painoin hiiltä ihan kunnon voimalla sisään koloonsa ja kuulu pieni naksahdus ja pätkiminen loppu siihe.

Ja ite aina otan sen kampikammion huohotusletkun pois imusarjalta ja teen sinne alapäähä sen venttiilin tilalle vaa sopivan kokosen kauluksellisen metalliputken joka loksahtaa siihe reikään ja siitä venakopan ylätason kautta kierrätän ison letkun niin että letkun loppupää osottaa jonnekki jarrutehostimen taakse alaspäin, eipä tartte miettiä saako kone liikailmaa ja muuta sontaa sitä kautta :lol: ...vielä toistaseks en oo mitää filtteriä tai säiliötä siihe letkun päähä koskaa laittanu (on kyllä ostoslistalla moiset). Tosta patentista miinuksena pikkune öljyhöyryn käry esim liikennevaloissa seistessä ja talvella pikkane kondensiö veden jäätymine letkun loppupään sisälle..
Ainakaa nykysen taunuksen kone ei oo viimesen ...3-4kk aikana öljynvaihdon jälkee kuluttanu tippaakaa öljyä (oikeesti hämmästyttää jopa) vaikka on kyllä rääkätty ihan urakalla lähes päivittäin, eli ei se ainakaa letkun päästä sitä räi pellolle.
Tane70
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Touko 2009, 11:09
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tane70 »

Ekaks kiitos vihjeistä ja sit vastauksia noihin säätöihin miten oon tehnyt ne,

Kaasarin säätö: tyhjänkäynti ruuvi auki ettei kanna, sitten seos reilu kierros auki, jonka jälkeen aletaan etsimään kohtaa missä koneen tyhjänkäynti on ns. herkimmillään. Tästä olen kääntänyt vielä noin 1/8 kierrosta auki, jonka jälkeen tyhjänkäynti ruuvilla valot päällä mukavan kuuloiset kierrokset, kuitenkin niin että tyhjänkäynti ei kanna missään nimessä liikaa.

Sytytys: korvakuulo on ollut minusta paras, Eli kun isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla vedätäyksen alussa saa koneen aivan aavistuksen helähtämään niin tuntuu olevan parhaimmillaan. Olen kyllä kokeillut tästä molempiin suuntiin jo ainakin 10 kertaa. Jos laitan myöhäisemmälle niin tuo nykimis alue tulee aivan aavistuksen aikaisemmaksi ja aikavieteri venyy pedalin ja auton liikkeen suhteen. Aikaisemman helinällä ei taasen ilkeä taajamassa ajella. Bensa on 98.

Otin sierrasta sen puolan mukaan mutta en laittanu kiinni kun ohje oli että Tanesta pitäis ottaa etuvastus pois ja en vaan löytänyt sitä. Missä kohdin sen pitäis olla?. No silti tänä aamuna vaihdoin puolan mutta en kerenny vielä testaa kun 80:n vauhdissa. Jakajan kansi ja pyörijä on lähes uudessa kunnossa ja paketti uudetkin on kokeiltu.

Eli peltipöntön letku irti imusarjasta ja se yhde tukkoon. Onks teistä riskiä jos testaa letku irti ja pontön päässä letkussa venttiili kiinni?. En saanut sitä vedettyä pois kun ottaa imusarjaan kiinni ja siksi ei saanut tiivistettyä. Lähden illalla koeajolle tuolla sierran puolalla ja pitää kokeilla samalla tuo talviasento.

tph
Tane70
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Touko 2009, 11:09
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tane70 »

Joo - koeajot suoritettu. Sierran puola ei parantanut tilannetta ja käänsin ilmanoton talviasentoon eikä sekään parantanut tilannetta. Hyvä puoli asiassa on että 2 asiaa jälleen vähemmän. Pitäisköhän pysäyttää joku sierra kuski ja sanoo että lainaas puoleks tunniks jakajaa niin ei enää kummittelis mielessä se romisjakaja. Niin onko siinä kärettömässä ne keskipakojouset kuten kärellisessä jakajassa?.

tph
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Onhan polttoainepinta oikein säädetty? Ettei vain olisi koho liian alhaalla, kun neulaventtiili sulkeutuu.
Avatar
Drifter_
Viestit: 371
Liittynyt: 29 Marras 2008, 16:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Drifter_ »

Joo sama ~1,6ohm esivastus sekä (vanhassa) sierrassa että taunuksessa. Taunuksen esivastus on siinä johdossa joka lähtee vähän matkan päästä puolan läheltä (puolan + johto), semmone paksukuorine johto joka menee siitä puolan vierestä sinne jarrutehostimen alle, liittimet molemmissa päissä että saa välistä pois jos tahtoo.
Mut tosiaa mullaki nyt sierrasta kärjetön ja on ihan motonetista ostettu uus sierran puola johon tuli mukaan myös esivastus ja on sen kanssa sytkä kiinni ja hyvin pelaa. Eli ei tartte poistaa sitä taunuksen omaa jos se vaan ehjä..

Ja joo jos sulla se sierran vanhanmallinen BOSCH jakaja ni siellä ihan samanlainen keskipako ennakonsäätö jousilla ku taunuksen omassa jakajassa.
Tane70
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Touko 2009, 11:09
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tane70 »

Kokeilin noin 4 viikkoa sitten nostaa ja laskea kohon asentoa. Laskeminen huononsi tilannetta ja nostamisella en enää löytänyt parantavaa vaikutusta. Pitännee tehdä niin että joko mittauttaa ennakko tai sitten hankkia se uusi jakaja. Sitä ennen kokeilla vielä se letkuhomma. Taitaa jäädä vaan talvihommien listoille. Ilmoittelen sit kun saan vian pois mistä se löyty.

tph
Avatar
arska82
Viestit: 110
Liittynyt: 26 Elo 2008, 19:39

Viesti Kirjoittaja arska82 »

Onko löytynyt ratkaisua? Oma alkoi temppuilemaan suunnilleen samalla tavalla. Luulen että seokset menee ketuilleen jossain kohtaa tai sit sytkä kenkkuilee?! Tyhjäkäynnillä käy rikkaalla ja vedätyksessä kone helisee jonkun verran?! Kun painan tyhjäkäynniltä kaasun pohjaan niin eka rötää hiukan ja sit kiihtyy. Jos laitan kaasun tasaisesti, mutta ripeästi pohjaan niin tätä ei ilmene. Tasaisella pintakaasulla nyhtäminen ilmenee selkeimmin?!. Kalvot on ehjät, piuhat, tulpat ja jakajan kulutusosat on uudet, ja silti nykii. Outoo on myös se, että käy ihan nätisti ilman ryyppyä -20 asteen pakkasellakin?! Mulla siis -81 omalla jakajalla.
Avatar
(Juippi)
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Heinä 2009, 14:45
Paikkakunta: Jyväskylä

onko kaasari mallia magneettiventtiili ? tuleeko virtaa??

Viesti Kirjoittaja (Juippi) »

:)
Avatar
(Juippi)
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Heinä 2009, 14:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja (Juippi) »

onko kaasari mallia magneettiventtiili?? tuleeko virtaa
Vastaa Viestiin