Ohjaustehostinta taunuksessa?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

tane
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Tammi 2005, 19:01

Viesti Kirjoittaja tane »

jos vaan löydätte niin kannattaa sovittaa granadan ohjausvaihdetta, se on noin viisi senttiä kapeampi kuin scorpion ja sierran. Taunuksen ja granadan ohjausvaihteen ero on alle sentin ja se venttiilimokkulakin on pienempi kuin sierra/scorpio...

itselle tulee juurikin granadan akseli, galleriassa jotain kuvia...
Avatar
jiikoo
Viestit: 167
Liittynyt: 03 Marras 2006, 20:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja jiikoo »

Taidan kuitenkin sorvata tuosta riesasta kun sellainen jo on ja pumppukin passaa kun kone ja kiinnikkeet ovat samat. Tuntevat olonsa turvalliseksi.. :lol: :lol:

Mites tuon katkaisun jälkeen? Jos tuossa tehostetussakin on se tanko kierteiden ulkopuolella ohuempaa niin saako pätkän pois oton jälkeen hitsata tms. kikkailua kun ei voi kierrettä jatkaa. Jos 10 tai 12mm tanko, pätkä pois ja kierteet. Sitten kierrejatkolla toisiinsa kiinni ja sähköliimaa päälle..
Fiesta 1.0 -84
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet.. :mrgreen:
Avatar
Jannu
Viestit: 589
Liittynyt: 16 Loka 2004, 18:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jannu »

Eihän noita sais tietääkseni lain mukaan edes lämmittää joten tuskin sillon hitsatakkaa saa... En mene kyl vannomaan...
Ford Taunus 4d 2,8 v6 73
Ford Taunus coupe 2.0 75
Ford Taunus 4d 2,0 77
Ford Taunus 4d 2,0 XL 71
Ford Granada stw 2,8i ghia 83
Ford Granada coupe 2,6 XL 74
3x Mondeo stw
Dodge Aspen 3,7 81
Helkama Hopeasauma 55
Jawa 550 pionyr 57
Avatar
jiikoo
Viestit: 167
Liittynyt: 03 Marras 2006, 20:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja jiikoo »

Jannu kirjoitti:Eihän noita sais tietääkseni lain mukaan edes lämmittää joten tuskin sillon hitsatakkaa saa... En mene kyl vannomaan...
Perze.. :shock:

Muualta luettua:

"Ohjauslaitteiden muutokset

1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:

a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;

b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys"


Jos toi tehostettu akseli ei ole tasapaksu eli ei saa oikeita jenkoja niin jätän koko projektin sikseen tuolta osin.. :(
Fiesta 1.0 -84
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet.. :mrgreen:
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

mulla on yks ylimääränen granadan täydellinen tehostettu ohjaus v6 granadasta, eli pumpun korvat ja kaikki käy suoraan kutos taunukseen, mitä sitä ohjausvaihdetta kattelin niin näyttää aika helposti taunukseen sovellettavalta, hintaa koko möykyllä olis 80e jos joku haluaa :roll:
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Se vois kiinnostaa :wink:
Avatar
jiikoo
Viestit: 167
Liittynyt: 03 Marras 2006, 20:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja jiikoo »

Täältä lähtee sierran vastaava samaan hintaan täydellisenä. Lyön raidetangot irti renkaista ja ohjausakselin rattiakselin juuresta. Pumppu vänkärin puolella ja kahdella hihnalla. En rupea tappelemaan tuon kanssa kun akseli on ohuempi kierteiden ulkopuolella. Menee siis sierraan sellaisenaan.
Fiesta 1.0 -84
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet.. :mrgreen:
Tuomas
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Syys 2005, 14:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

vääntäkääs nyt vielä tyhmälle et mistä se ahistaa ettei voi laittaa OHC-Taunukseen? Hammaspyöräänhän voisi teettää esim. Karpiolalla sellaisen hammaspyörän pooreineen mikä menisi Taunuksen rättiakseliin tai sitten suoraan sinne ohjausakseliin?
Avatar
jiikoo
Viestit: 167
Liittynyt: 03 Marras 2006, 20:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja jiikoo »

Tuomas kirjoitti:vääntäkääs nyt vielä tyhmälle et mistä se ahistaa ettei voi laittaa OHC-Taunukseen? Hammaspyöräänhän voisi teettää esim. Karpiolalla sellaisen hammaspyörän pooreineen mikä menisi Taunuksen rättiakseliin tai sitten suoraan sinne ohjausakseliin?
Menee menee, mutta liian pitkä raidetanko+ohjausakseli. Jos tankoja lyhentää niin ei saa kierteitä tehtyä kun on ohuempaa kierteiden ulkopuolella. Palkkiin pulttaamisessa ja rattiin laittamisessa tuskin on ongelmaa. Ei tarvi teettää mitään sovitetta; sama kolmiokiinnitys kummassakin ratissa.

Mutta, mites raidetankojen vaihto keskenään? Onko ohjausvaihteet samanmittaisia vai missä se pituusero on? (kun en ole vielä itse mitannut) Noihan on kierteillä kiinni hammastangossa ja jos se ero on siinä niin vaihtaa vaan tangot... taidankin lähteä tuonne pihalle mittanauhan kanssa..

EDIT: olihan noilla pituuseroa noin 3cm per tanko.. ei taida riittää..
Fiesta 1.0 -84
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet.. :mrgreen:
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Hessu kirjoitti:
Hmm.. Alkoi kiinnostaa, kerroppa enemmän tästä sähkötehostajasta.
Monessa uudehkossa autossa on rattiakseliin vaikuttava sähkömoottori, joka avittaa kääntämistä. Moottoria ohjataan tiedoilla pyörien asennosta, ohjauspyörän vääntömomentista ja kiertonopeudesta ja lisäksi mahdollisesti auton nopeudesta. Nopeusanturia lukuun ottamatta sensorit ovat itse rattipylväässä. Minulla olikin tuollainen Fiat Punton rattiputki, mutta ei ollut nyt sopivaa projektia mihin sitä olisi voinut alkaa tunkemaan.

Netistä löytyy varmaankin seikkaperäisempää tietoa laitteen toiminnasta. Hyviä puolia on se, ettei konehuoneeseen tule mitään muutoksia eikä autoon tarvitse olla saatavissa tehostettua tankoa/simpukkaa.
... ja huonoja puolia on se että aika monissa noista sähköisistä tuo ohjaustuntuma on sitten vähintäänkin mielenkiintoinen...
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

jiikoo kirjoitti:Taidan kuitenkin sorvata tuosta riesasta kun sellainen jo on ja pumppukin passaa kun kone ja kiinnikkeet ovat samat. Tuntevat olonsa turvalliseksi.. :lol: :lol:

Mites tuon katkaisun jälkeen? Jos tuossa tehostetussakin on se tanko kierteiden ulkopuolella ohuempaa niin saako pätkän pois oton jälkeen hitsata tms. kikkailua kun ei voi kierrettä jatkaa. Jos 10 tai 12mm tanko, pätkä pois ja kierteet. Sitten kierrejatkolla toisiinsa kiinni ja sähköliimaa päälle..
Eihän sitä hitsata saa mutta tuon homman voi kiertää etsimällä pienemmällä jenkalla mutta samanpaksuisella tapilla olevat raidepäät kärsivällisen tarvikemyyjän suosiollisella avustuksella...
sitten vain sorvauttaa raidepäitä vastaavan jenkan lyhennettyihin tankoihin.
Nimenomaan sorvauttaa jenkan, koska pakalla väännetty on herkempi murtumaan.
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mitenkäs muuten ohjausgeometrian käy jos raidetangon sisemmät nivelet on eri leveydellä kuin alun perin? Taitaa auraus muuttua joustoliikkeen mukana ja tulee "mielenkiintoisia" vaikutuksia ajo-ominaisuuksiin.
Vastaa Viestiin