Ohjaustehostinta taunuksessa?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
jos vaan löydätte niin kannattaa sovittaa granadan ohjausvaihdetta, se on noin viisi senttiä kapeampi kuin scorpion ja sierran. Taunuksen ja granadan ohjausvaihteen ero on alle sentin ja se venttiilimokkulakin on pienempi kuin sierra/scorpio...
itselle tulee juurikin granadan akseli, galleriassa jotain kuvia...
itselle tulee juurikin granadan akseli, galleriassa jotain kuvia...
Taidan kuitenkin sorvata tuosta riesasta kun sellainen jo on ja pumppukin passaa kun kone ja kiinnikkeet ovat samat. Tuntevat olonsa turvalliseksi..
Mites tuon katkaisun jälkeen? Jos tuossa tehostetussakin on se tanko kierteiden ulkopuolella ohuempaa niin saako pätkän pois oton jälkeen hitsata tms. kikkailua kun ei voi kierrettä jatkaa. Jos 10 tai 12mm tanko, pätkä pois ja kierteet. Sitten kierrejatkolla toisiinsa kiinni ja sähköliimaa päälle..
Mites tuon katkaisun jälkeen? Jos tuossa tehostetussakin on se tanko kierteiden ulkopuolella ohuempaa niin saako pätkän pois oton jälkeen hitsata tms. kikkailua kun ei voi kierrettä jatkaa. Jos 10 tai 12mm tanko, pätkä pois ja kierteet. Sitten kierrejatkolla toisiinsa kiinni ja sähköliimaa päälle..
Fiesta 1.0 -84
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet..
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet..
Eihän noita sais tietääkseni lain mukaan edes lämmittää joten tuskin sillon hitsatakkaa saa... En mene kyl vannomaan...
Ford Taunus 4d 2,8 v6 73
Ford Taunus coupe 2.0 75
Ford Taunus 4d 2,0 77
Ford Taunus 4d 2,0 XL 71
Ford Granada stw 2,8i ghia 83
Ford Granada coupe 2,6 XL 74
3x Mondeo stw
Dodge Aspen 3,7 81
Helkama Hopeasauma 55
Jawa 550 pionyr 57
Ford Taunus coupe 2.0 75
Ford Taunus 4d 2,0 77
Ford Taunus 4d 2,0 XL 71
Ford Granada stw 2,8i ghia 83
Ford Granada coupe 2,6 XL 74
3x Mondeo stw
Dodge Aspen 3,7 81
Helkama Hopeasauma 55
Jawa 550 pionyr 57
Perze..Jannu kirjoitti:Eihän noita sais tietääkseni lain mukaan edes lämmittää joten tuskin sillon hitsatakkaa saa... En mene kyl vannomaan...
Muualta luettua:
"Ohjauslaitteiden muutokset
1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:
a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;
b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys"
Jos toi tehostettu akseli ei ole tasapaksu eli ei saa oikeita jenkoja niin jätän koko projektin sikseen tuolta osin..
Fiesta 1.0 -84
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet..
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet..
mulla on yks ylimääränen granadan täydellinen tehostettu ohjaus v6 granadasta, eli pumpun korvat ja kaikki käy suoraan kutos taunukseen, mitä sitä ohjausvaihdetta kattelin niin näyttää aika helposti taunukseen sovellettavalta, hintaa koko möykyllä olis 80e jos joku haluaa
matalan pudjetin kulkineet...
Täältä lähtee sierran vastaava samaan hintaan täydellisenä. Lyön raidetangot irti renkaista ja ohjausakselin rattiakselin juuresta. Pumppu vänkärin puolella ja kahdella hihnalla. En rupea tappelemaan tuon kanssa kun akseli on ohuempi kierteiden ulkopuolella. Menee siis sierraan sellaisenaan.
Fiesta 1.0 -84
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet..
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet..
Menee menee, mutta liian pitkä raidetanko+ohjausakseli. Jos tankoja lyhentää niin ei saa kierteitä tehtyä kun on ohuempaa kierteiden ulkopuolella. Palkkiin pulttaamisessa ja rattiin laittamisessa tuskin on ongelmaa. Ei tarvi teettää mitään sovitetta; sama kolmiokiinnitys kummassakin ratissa.Tuomas kirjoitti:vääntäkääs nyt vielä tyhmälle et mistä se ahistaa ettei voi laittaa OHC-Taunukseen? Hammaspyöräänhän voisi teettää esim. Karpiolalla sellaisen hammaspyörän pooreineen mikä menisi Taunuksen rättiakseliin tai sitten suoraan sinne ohjausakseliin?
Mutta, mites raidetankojen vaihto keskenään? Onko ohjausvaihteet samanmittaisia vai missä se pituusero on? (kun en ole vielä itse mitannut) Noihan on kierteillä kiinni hammastangossa ja jos se ero on siinä niin vaihtaa vaan tangot... taidankin lähteä tuonne pihalle mittanauhan kanssa..
EDIT: olihan noilla pituuseroa noin 3cm per tanko.. ei taida riittää..
Fiesta 1.0 -84
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet..
Kawasaki Z1100A -82
Näillä kesät, talvet..
... ja huonoja puolia on se että aika monissa noista sähköisistä tuo ohjaustuntuma on sitten vähintäänkin mielenkiintoinen...Hessu kirjoitti:Monessa uudehkossa autossa on rattiakseliin vaikuttava sähkömoottori, joka avittaa kääntämistä. Moottoria ohjataan tiedoilla pyörien asennosta, ohjauspyörän vääntömomentista ja kiertonopeudesta ja lisäksi mahdollisesti auton nopeudesta. Nopeusanturia lukuun ottamatta sensorit ovat itse rattipylväässä. Minulla olikin tuollainen Fiat Punton rattiputki, mutta ei ollut nyt sopivaa projektia mihin sitä olisi voinut alkaa tunkemaan.Hmm.. Alkoi kiinnostaa, kerroppa enemmän tästä sähkötehostajasta.
Netistä löytyy varmaankin seikkaperäisempää tietoa laitteen toiminnasta. Hyviä puolia on se, ettei konehuoneeseen tule mitään muutoksia eikä autoon tarvitse olla saatavissa tehostettua tankoa/simpukkaa.
Eihän sitä hitsata saa mutta tuon homman voi kiertää etsimällä pienemmällä jenkalla mutta samanpaksuisella tapilla olevat raidepäät kärsivällisen tarvikemyyjän suosiollisella avustuksella...jiikoo kirjoitti:Taidan kuitenkin sorvata tuosta riesasta kun sellainen jo on ja pumppukin passaa kun kone ja kiinnikkeet ovat samat. Tuntevat olonsa turvalliseksi..
Mites tuon katkaisun jälkeen? Jos tuossa tehostetussakin on se tanko kierteiden ulkopuolella ohuempaa niin saako pätkän pois oton jälkeen hitsata tms. kikkailua kun ei voi kierrettä jatkaa. Jos 10 tai 12mm tanko, pätkä pois ja kierteet. Sitten kierrejatkolla toisiinsa kiinni ja sähköliimaa päälle..
sitten vain sorvauttaa raidepäitä vastaavan jenkan lyhennettyihin tankoihin.
Nimenomaan sorvauttaa jenkan, koska pakalla väännetty on herkempi murtumaan.