Juurihan tuo on toisinpäin. vakio 2 litraisessa sopii pyörähtämään, ei tuo remmin katkeaminen noissa kylläkään mitään yleistä ole. Tosin onhan noita paljon liikkeellä taunuksia joissa on 30 vuotta ja 300tkm laulettu samalla remmillä joten ei ihme vaikka niitä katkeileekin joskus.Taunus 1.6gx kirjoitti:En tiedä vauriotuuko kone kaks litrasessa jos remmi menee poikki, mutta 1.6 :ssa ei ainakaan tule mitään tai ei ainakaan tähän tullut mitää! pitää vaan muistaa remmi ja kiristin vaihtaa ajallaan!
Taunuksen 1.6 ohc viritys
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Jaa-a. Taunuksen koppa painaa sen verran että ei niskat nytkähtele juuri 2 litraisellakaan vaikka olisi kuinka viilattu. Tai sitten loppuu pito kun se paino on keulilla eikä perässä. Väännöllähän ne lähdöt tapahtuu ja sitä ei paljoa ykskuutoseen lisää saa. Siinä se suurin ero 2 litraisen kanssa vaikka tehot olisi jopa samat niin 2 litrainen liikkuu paremmin.Makkepuu kirjoitti:just rakentelin 1.6 ohc:n ja oli oikeastaan pettymys tehojen suhteen. rakentelin seuraavaa:
kannesta kanavat muotoiltu, samoin venttiilit ja ohjurit
2l nokkakeppi a.k.a. 1.6gt
tuplaventtiilinjouset
4-2-1 peltisarja putket 1,5" -> 1,75" -> 2"
pakoputkesta orkkis änkkärit pois ja suorat mörinäpörinä änkkärit tilalle
kaasuttimena weber 32/36 dgv-5a vapaavirtausputsarilla
no tehot orkkikseen nähden nousivat huomattavasti mutta aika puutunu kone silti, ei todellakaan vaikuttanut "virikoneelta" ja nyt pihan kulmalla onkin 2l is sierra josta pitäis ruveta tekniikkaa siirtämään taunukseen ja siihen on hommattu jo kartiofiltteri ja 4-1 2" peltisarja, vielä pitäisi hommata kireempi nokka ja megasquirt, jos niillä eväillä tuntuis jo niskassa nytkähdys, tuolla nykyisellä ei todellakaan
Jos tuo kone ei väljä ole niin ei sen nyt niin puutunutkaan pitäisi tuolla reseptillä olla, ennakkokäyrä on eri 2 litraisen nokalle joten vaihda jakaja kanssa. Tuohan pitäisi vastata ~GT /MEX OHC konetta 88 -95 hv.
Ei tuo huono valinta ole katukoneeseen jossa vääntöäkin olisi hyvä löytyä.autopiha kirjoitti: ja 2.0 nenäkeppi........hoh.hoijaa tätä virittämisen riemua,kun ihmetellään kun ei vehkeet liiku?siis tosiasiassahan sitä ei ole edes viritetty
Sehän on selvää ettei sillä mitään kisakonetta tehdä mutta taunuksen koppa on selvästi escortia raskaampi ja voisi olla varsin ikävä ajaa kapea-alaisella väännöllä.
1,6 en tiedä mutta 2 litusen kanssa vakio nokallakin pääsee sinne 140hv:n tietämille. Useimmitenhan kun "virittäminen" on muka sitä että pannaan uusi nokka, isommat kaasarit ja pakoputki eikä modifioida muuta moottoria sen mukaan niin saadaan käytännössä vain korkeampi bensan kulutus ja kyllästytään koko hommaan.
Kaikki virtaustekniikka pitää olla balanssissa keskenään jos meinataan onnistua eikä ole aina huono lähtökohta jättää nokka jopa vakioksi jos sillä jotain tekee ja 2 litusen nokalla tekee kyllä, 16 vakio nokalla todellakaan ei.
Kaikki riippuu siitä mitä loppujen lopuksi halutaan, ei virittämisessäkään varsinkaan katukäyttöön ole mitään järkeä mennä äärimmäisyydestä toiseen.
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
Saahan sieltä 1.6l enemmänkin,mutta ns. katu käyttöön jo tehoalue on jo liian ylhäällä..Mutta kukin mieltymyksensä mukaan.2l toi 140-160 hp pyöristä on ok katukäytössä.Pitää myös varautua ettei teho tule ilmaiseksi vaan kyllä se bensan kulutuskin nousee.Tuletko muuten vaakuna ralliin.autopiha kirjoitti:molempia konemalleja käytetään! jopa enemmän ohc:tä. viritysvirhe jos ei ohc:tä saa 120-140hp pyöriltä. t:rallia harrastava RS 2000 MK1 PS:molempia koneita liipannu.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
- Paikkakunta: Jyväskylä
"Viritys katsotaan onnistuneeksi jos koneen tehot ei tipu yli 20%"
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
- Paikkakunta: Jyväskylä
- TaunusTomi
- Viestit: 953
- Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
- Paikkakunta: Noormarkku
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ehämmie näistä paljon tiä,muttaTaunus 1.6gx kirjoitti:no nyt oon kirjautunu.
paljonko tahot siitä sinun 2 litran koneesta??? missä kunnossa tällä hetkellä? onko sulla myös vaihelaatikko kun ei taida 1.6 laatikko käydä.
pitäishän se laatikko käyä!?
Vai olikose,että kytkinlevyn
joutuu hommaan,jos haluaa
sen isomman,1.6 GT:n levy,
olikhan se sama halakasijaltaan
ku 2.0,mutta 1.6 pooreilla...
No,kohta joku kertoo totuuden
- taunusstyle
- Viestit: 1432
- Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
- Paikkakunta: rovaniemi