Vaihteistoista
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Vaihteistoista
Ja ettei tyhmät kysymykse loppuisi tarvitsisin tietoja fordin vaihteistoista, tyyppejä ja malleja löytyi haulla mutta nyt kysymys olisi niiden pituuksista tai paremminkin vaihdekepin sijoituksesta.
Kuten tuolla perustietoja 2.0 V6 topikissa kerroinkin em. moottori asennetaan erääseen toiseen autoon ja nyt esiin tule seuraava seikka. Fordin oma vaihteisto on aika reilusti pitempi kuin alkuperäinen ja tämä puolestaan aiheuttaa sen että vaihdekeppi siirtyisi 25cm taaksepäin sen nykyisestä sijoituskohdasta. Tämä itsessään ei vielä järkytä mutta jos homman meinaisi saada toimimaan pitää myös käsijarrukahvaa puljata vastaava mitta taaksepäin eli sitä saa pian hoitaa takapenkiltä käsin.
Muistelisin että ainakin rattivaihde taunuksissa ja taitaa myös capreissa olla sellainen sivuvipuvälitteinen vaihteisto eli vaihteita vaihdellaan kepistä mikä on kytketty tangoin laatikon vaihdevipuihin. Aivan kuten w123 mersuissa. Tämähän olisi ihanteellinen rakennelma jolloin saisin asettaa kepin mieleiseen kohtaan. Mutta onko näitä vaihteistoja 5-vaihteisena.
Mielessä on käynyt myös laittaa jonkun toisen auton laatikko ja nimenomaan 5-vaihteisena koska perävävitys vaihtoehdot on erittäin rajalliset ja tämä puolestaan syö nyt kaivattavaa nopeutta ja ajomukavuutta oleellisesti. Välilaippa rakenteet on käyneet mielessä ja se lienee myös ihan toimiva rakennelma.
Onko Teillä kokemuksia tai tietoa vaihtoehdoista.
Kuten tuolla perustietoja 2.0 V6 topikissa kerroinkin em. moottori asennetaan erääseen toiseen autoon ja nyt esiin tule seuraava seikka. Fordin oma vaihteisto on aika reilusti pitempi kuin alkuperäinen ja tämä puolestaan aiheuttaa sen että vaihdekeppi siirtyisi 25cm taaksepäin sen nykyisestä sijoituskohdasta. Tämä itsessään ei vielä järkytä mutta jos homman meinaisi saada toimimaan pitää myös käsijarrukahvaa puljata vastaava mitta taaksepäin eli sitä saa pian hoitaa takapenkiltä käsin.
Muistelisin että ainakin rattivaihde taunuksissa ja taitaa myös capreissa olla sellainen sivuvipuvälitteinen vaihteisto eli vaihteita vaihdellaan kepistä mikä on kytketty tangoin laatikon vaihdevipuihin. Aivan kuten w123 mersuissa. Tämähän olisi ihanteellinen rakennelma jolloin saisin asettaa kepin mieleiseen kohtaan. Mutta onko näitä vaihteistoja 5-vaihteisena.
Mielessä on käynyt myös laittaa jonkun toisen auton laatikko ja nimenomaan 5-vaihteisena koska perävävitys vaihtoehdot on erittäin rajalliset ja tämä puolestaan syö nyt kaivattavaa nopeutta ja ajomukavuutta oleellisesti. Välilaippa rakenteet on käyneet mielessä ja se lienee myös ihan toimiva rakennelma.
Onko Teillä kokemuksia tai tietoa vaihtoehdoista.
siinä sun mt:ssä taitaapi olla ne valitankojen holkit ehtoo puolella sillä kun neViipo kirjoitti:mulla on taasen semmonen onkelma, jotta mikä tuota MT-75 lootaa vaivaa, kun tuossa sierrassa keppi on semmonen tunnoton puurokauha, kuin jossain vanhoissa etuvetonissaneissa kuunaan.
on kunnossa on mt:tä mukava kepitää
niin ja mt75 on vivuilla toteutettu vaihteensiirto ja saapi myös kutosen perään
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Tuosta transitin vaihteistosta oli myös minulla jonkinlainen muistikuva että siinä se keppi olisi lähempänä moottoria.
Tuo mersun "käsijarru" systeemi ei muuten kuullosta lainkaan huonolta ja tontilta löytyy raato josta sen voisi irroittaa. Tämän jälkeen ne "hallitut" käsijarrukäännökset saa kyllä unohtaa.
Nyt siis neuvoja tai suuntia mahdollisesti jopa henkilöitä keneltä löytyisi osia tähän tarpeeseen. Koneen änkeäminen keulalle alkaa jo mahdollisesti viikonloppuna. Myös metritaunuksen öljypohja olisi ostoslistalla, eli se amme moottorin etupuolella eikä suinkaan kuten caprissa. Ostan mielummin valmiina, kääntämisessä (leikkaaliimaa) on kuitenkin oma hommansa.
Tuo mersun "käsijarru" systeemi ei muuten kuullosta lainkaan huonolta ja tontilta löytyy raato josta sen voisi irroittaa. Tämän jälkeen ne "hallitut" käsijarrukäännökset saa kyllä unohtaa.
Nyt siis neuvoja tai suuntia mahdollisesti jopa henkilöitä keneltä löytyisi osia tähän tarpeeseen. Koneen änkeäminen keulalle alkaa jo mahdollisesti viikonloppuna. Myös metritaunuksen öljypohja olisi ostoslistalla, eli se amme moottorin etupuolella eikä suinkaan kuten caprissa. Ostan mielummin valmiina, kääntämisessä (leikkaaliimaa) on kuitenkin oma hommansa.
Metrisen fordin laatikkohan on juuri noilla sivuvivuilla, löytyy sekä ratti että lattiavalitsinta ja tekemällä itse sopivat vivut voi kepin siirtää mihin haluaa. Käytettiinhän tuota joskus caprissakin mutta on siinä harvinainen. 17M /20M /26M malleista löytyy.
Lieneekö kutos transun laatikko sellainen että keppi menee suoraan lootaan?
Samoin voipi olla mahdollista modifioida type9 lootaa vanhan cortinan laatikon osilla jotta kepin saa menemään suoraan laatikkoon.
Käypihän tuohon kuutosen jatkoksi 96 saabin laatikkokin, lienee liki sama kuin vanhoissa etuveto taunuksissa (12m/15m). taitaa siinäkin jonkunlainen ulkopuolinen vivusto olla, laatikon kesto ei varmaankaan ole yhtä hyvä kuin isompien.
Lieneekö kutos transun laatikko sellainen että keppi menee suoraan lootaan?
Samoin voipi olla mahdollista modifioida type9 lootaa vanhan cortinan laatikon osilla jotta kepin saa menemään suoraan laatikkoon.
Käypihän tuohon kuutosen jatkoksi 96 saabin laatikkokin, lienee liki sama kuin vanhoissa etuveto taunuksissa (12m/15m). taitaa siinäkin jonkunlainen ulkopuolinen vivusto olla, laatikon kesto ei varmaankaan ole yhtä hyvä kuin isompien.
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
eikö onnistu sellasella c-rakettimaisellaPöhö-Andrei kirjoitti:Joo, sitten on sekin kortti katsottu. Sillä keppi menee taas liian eteen eli näistä kahdesta vaihtoehdosta pitää valita se missä kepukka on taaempana.
pitkällä kepillä...(jää muuten aina käteen...)
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Ajattelinpas tähän jatkaa,paljos on eroja
Taunuksen 4-v ja t9 laatikon välityksillä?
Kiinnostaa minkä verran heittoa tulee nopeusmittariin.
Googlella yritin etsiä mutta en jaksanut kovin kauaa...
tuon löysin teknisistä..
Type 5:
R - 3.346:1
I - 3.163:1
II - 1.942:1
III - 1.412:1
IV - 1.000:1
Type E:
R - 3.660:1
I - 3.650:1
II - 1.968:1
III - 1.368:1
IV - 1.000:1
Taunuksen 4-v ja t9 laatikon välityksillä?
Kiinnostaa minkä verran heittoa tulee nopeusmittariin.
Googlella yritin etsiä mutta en jaksanut kovin kauaa...
tuon löysin teknisistä..
Type 5:
R - 3.346:1
I - 3.163:1
II - 1.942:1
III - 1.412:1
IV - 1.000:1
Type E:
R - 3.660:1
I - 3.650:1
II - 1.968:1
III - 1.368:1
IV - 1.000:1
Taunus Maximus =)
Tällaset löytys:
Type 9:
I - 3.65:1
II - 1.97:1
III - 1.37:1
IV - 1:1
V - 0.82:1
ja V-6:n Type 9:
I - 3.36:1
II - 1.81:1
III - 1.26:1
IV - 1:1
V - 0.825:1
Sitä sitte en tiiä, et mite on pyöristety noi..
Type 9:
I - 3.65:1
II - 1.97:1
III - 1.37:1
IV - 1:1
V - 0.82:1
ja V-6:n Type 9:
I - 3.36:1
II - 1.81:1
III - 1.26:1
IV - 1:1
V - 0.825:1
Sitä sitte en tiiä, et mite on pyöristety noi..
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Joo,kiitokset
Nyt pitää yrittää osata enää laskea tuo systeemi
mutta onhan noita laskureita onneksi netissä,niin saa vähän suuntaa
mitä tuo kulkee.
Rengas 13-tuumainen 75 profiililla,perävälitys 4.11 ja nyt on tuo vaihteistokin tarpeeksi lähelle tiedossa,eli pitäis onnistua.
Ilmottelen kun saan tehdyksi
Nyt pitää yrittää osata enää laskea tuo systeemi
mutta onhan noita laskureita onneksi netissä,niin saa vähän suuntaa
mitä tuo kulkee.
Rengas 13-tuumainen 75 profiililla,perävälitys 4.11 ja nyt on tuo vaihteistokin tarpeeksi lähelle tiedossa,eli pitäis onnistua.
Ilmottelen kun saan tehdyksi
Taunus Maximus =)
En ainakaan vielä ole saanut aikaiseksi..
http://www.sunpoint.net/~mmodel/nopeus.htm
tuo laskuri vaan vittuilee mulle
pitää etsiä joku toinen tai tajuta jotain tuosta..
http://www.sunpoint.net/~mmodel/nopeus.htm
tuo laskuri vaan vittuilee mulle
pitää etsiä joku toinen tai tajuta jotain tuosta..
Taunus Maximus =)