Vaihteistoista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Vaihteistoista

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Ja ettei tyhmät kysymykse loppuisi tarvitsisin tietoja fordin vaihteistoista, tyyppejä ja malleja löytyi haulla mutta nyt kysymys olisi niiden pituuksista tai paremminkin vaihdekepin sijoituksesta.

Kuten tuolla perustietoja 2.0 V6 topikissa kerroinkin em. moottori asennetaan erääseen toiseen autoon ja nyt esiin tule seuraava seikka. Fordin oma vaihteisto on aika reilusti pitempi kuin alkuperäinen ja tämä puolestaan aiheuttaa sen että vaihdekeppi siirtyisi 25cm taaksepäin sen nykyisestä sijoituskohdasta. Tämä itsessään ei vielä järkytä mutta jos homman meinaisi saada toimimaan pitää myös käsijarrukahvaa puljata vastaava mitta taaksepäin eli sitä saa pian hoitaa takapenkiltä käsin.

Muistelisin että ainakin rattivaihde taunuksissa ja taitaa myös capreissa olla sellainen sivuvipuvälitteinen vaihteisto eli vaihteita vaihdellaan kepistä mikä on kytketty tangoin laatikon vaihdevipuihin. Aivan kuten w123 mersuissa. Tämähän olisi ihanteellinen rakennelma jolloin saisin asettaa kepin mieleiseen kohtaan. Mutta onko näitä vaihteistoja 5-vaihteisena.

Mielessä on käynyt myös laittaa jonkun toisen auton laatikko ja nimenomaan 5-vaihteisena koska perävävitys vaihtoehdot on erittäin rajalliset ja tämä puolestaan syö nyt kaivattavaa nopeutta ja ajomukavuutta oleellisesti. Välilaippa rakenteet on käyneet mielessä ja se lienee myös ihan toimiva rakennelma.

Onko Teillä kokemuksia tai tietoa vaihtoehdoista.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

mulla on taasen semmonen onkelma, jotta mikä tuota MT-75 lootaa vaivaa, kun tuossa sierrassa keppi on semmonen tunnoton puurokauha, kuin jossain vanhoissa etuvetonissaneissa kuunaan.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Yksi vaihtoehto on laittaa semmonen kojetaulukäsijarru eli pakettiautotyyppinen vedettävä -väännettävä. Tai sitte pölliä mersusta se jalalla painettava.

-vk-
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

On jääny sellanen hämärä muistikuva, että Transitin T9 on lyhyempi ja siinä olis ollu keppi etempänä kuin h-auto laatikossa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

Viipo kirjoitti:mulla on taasen semmonen onkelma, jotta mikä tuota MT-75 lootaa vaivaa, kun tuossa sierrassa keppi on semmonen tunnoton puurokauha, kuin jossain vanhoissa etuvetonissaneissa kuunaan.
siinä sun mt:ssä taitaapi olla ne valitankojen holkit ehtoo puolella sillä kun ne
on kunnossa on mt:tä mukava kepitää

niin ja mt75 on vivuilla toteutettu vaihteensiirto ja saapi myös kutosen perään :wink:
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tuosta transitin vaihteistosta oli myös minulla jonkinlainen muistikuva että siinä se keppi olisi lähempänä moottoria.

Tuo mersun "käsijarru" systeemi ei muuten kuullosta lainkaan huonolta ja tontilta löytyy raato josta sen voisi irroittaa. Tämän jälkeen ne "hallitut" käsijarrukäännökset saa kyllä unohtaa.

Nyt siis neuvoja tai suuntia mahdollisesti jopa henkilöitä keneltä löytyisi osia tähän tarpeeseen. Koneen änkeäminen keulalle alkaa jo mahdollisesti viikonloppuna. Myös metritaunuksen öljypohja olisi ostoslistalla, eli se amme moottorin etupuolella eikä suinkaan kuten caprissa. Ostan mielummin valmiina, kääntämisessä (leikkaaliimaa) on kuitenkin oma hommansa.
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Metrisen fordin laatikkohan on juuri noilla sivuvivuilla, löytyy sekä ratti että lattiavalitsinta ja tekemällä itse sopivat vivut voi kepin siirtää mihin haluaa. Käytettiinhän tuota joskus caprissakin mutta on siinä harvinainen. 17M /20M /26M malleista löytyy.
Lieneekö kutos transun laatikko sellainen että keppi menee suoraan lootaan?
Samoin voipi olla mahdollista modifioida type9 lootaa vanhan cortinan laatikon osilla jotta kepin saa menemään suoraan laatikkoon.
Käypihän tuohon kuutosen jatkoksi 96 saabin laatikkokin, lienee liki sama kuin vanhoissa etuveto taunuksissa (12m/15m). taitaa siinäkin jonkunlainen ulkopuolinen vivusto olla, laatikon kesto ei varmaankaan ole yhtä hyvä kuin isompien.
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Jari H kirjoitti:On jääny sellanen hämärä muistikuva, että Transitin T9 on lyhyempi ja siinä olis ollu keppi etempänä kuin h-auto laatikossa.
Transitin laatikoissa keppin paikka on tehty laatikon kanteen.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Joo, sitten on sekin kortti katsottu. Sillä keppi menee taas liian eteen eli näistä kahdesta vaihtoehdosta pitää valita se missä kepukka on taaempana.
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Joo, sitten on sekin kortti katsottu. Sillä keppi menee taas liian eteen eli näistä kahdesta vaihtoehdosta pitää valita se missä kepukka on taaempana.
eikö onnistu sellasella c-rakettimaisella
pitkällä kepillä...(jää muuten aina käteen...) :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Sellainen keppi tuli lämmityslaitteen läpi eli ei hyvä.

Helpompi on ottaa keppiä taaksepäin tai joku välilaippa systeemillä oma aski kiinni. Se on kyllä huono ratkaisu sekin koska alkuperäisen laatikon kesto on varsin rajallinen.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Ajattelinpas tähän jatkaa,paljos on eroja
Taunuksen 4-v ja t9 laatikon välityksillä?
Kiinnostaa minkä verran heittoa tulee nopeusmittariin.
Googlella yritin etsiä mutta en jaksanut kovin kauaa...
tuon löysin teknisistä..
Type 5:
R - 3.346:1
I - 3.163:1
II - 1.942:1
III - 1.412:1
IV - 1.000:1
Type E:
R - 3.660:1
I - 3.650:1
II - 1.968:1
III - 1.368:1
IV - 1.000:1
Taunus Maximus =)
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

Tällaset löytys:
Type 9:
I - 3.65:1
II - 1.97:1
III - 1.37:1
IV - 1:1
V - 0.82:1

ja V-6:n Type 9:
I - 3.36:1
II - 1.81:1
III - 1.26:1
IV - 1:1
V - 0.825:1

Sitä sitte en tiiä, et mite on pyöristety noi..
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Joo,kiitokset :D
Nyt pitää yrittää osata enää laskea tuo systeemi
mutta onhan noita laskureita onneksi netissä,niin saa vähän suuntaa
mitä tuo kulkee.
Rengas 13-tuumainen 75 profiililla,perävälitys 4.11 ja nyt on tuo vaihteistokin tarpeeksi lähelle tiedossa,eli pitäis onnistua.
Ilmottelen kun saan tehdyksi :wink:
Taunus Maximus =)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

En ainakaan vielä ole saanut aikaiseksi..
http://www.sunpoint.net/~mmodel/nopeus.htm
tuo laskuri vaan vittuilee mulle :lol:
pitää etsiä joku toinen tai tajuta jotain tuosta..
Taunus Maximus =)
Vastaa Viestiin