Perän säätö

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Perän säätö

Viesti Kirjoittaja Hessu »

On tuossa meikäläisen kulkineessa vähän reilun puoleisesti vapaaliikettä vetopyörästössä ja ajattelin että hammaskosketusta voisi koettaa säätää. Muistelenko oikein, että pikkuatlaksessa ei ole tasauspyörästön säätö sivusuunnassa mahdollista muuten kuin shimmilevyillä? Mitenkäs pinjoni, tulevatko shimmit sisäpuolelle, eli kaikki muu pitää purkaa edestä pois? Mistä saa säätöosia?
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Empä osaa sanoa tarkemmin, mutta kun tuon perän aukaset, niin työnnä sen tasauspyörästön (?) sokan sisään (joka on ontto) toinen sokka tms. niin pysyy perä kasassa kun poltat kumia :)

Auttaa kestämään huomattavasti...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jaa että 1.6 automaatilla poltan kumia? Hmm... Vois oikeastaan hankkia toisen perän jossa on pidempi välitys ja laittaa sen ajan kanssa kuntoon. Taitaa vaan olla noi pidemmät kuin 3.75:1 vähän kortilla.
Avatar
SporttiJanne
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 08:34
Paikkakunta: Kyrö, Pöytyä (Turun lähellä)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SporttiJanne »

Perän säätöosia olen itse noutanut paikalliselta Fjord-edustajalta hyvällä menestyksellä. Tuohon isompaan atlakseen pitävät shimmejä ihan hyllyssä. En tiedä ovatko oppineet, että niitä kuluu, useampaan olen osat hakenut suoraan hyllystä... Pienemmän osasaatavuudesta en osaa sanoa...
Esittelyvideo: Klikkaa!
Säädöt ja mittaukset 4-vetodynolla, moottorinohjainlaitteet, moottorien tasapainotukset ja muut alan osat ja palvelut: Sporttiauto.fi
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Pistetäämpäs vaikka tänne.. Haluaisko joku neuvoa miten tuo perän säätö tapahtuu? On tuo 3,89 perä, onnistuuko siinä säätäminen? Selviskö Hessulla tuo onkelma?
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

samushi kirjoitti:Pistetäämpäs vaikka tänne.. Haluaisko joku neuvoa miten tuo perän säätö tapahtuu? On tuo 3,89 perä, onnistuuko siinä säätäminen? Selviskö Hessulla tuo onkelma?
Laakerit pitää ottaa ulosvetäjällä ulos ja alle vaihdella niitä shimmilevyjä, niin säädetään Iso- sekä Pikku-Atlas. Elikkä unohda koko homma, tai jos intoa riittää, niin sitte kannattaa hommata uudet laakerit ja ns. virsikirjalla hioa pikkasen niiden vanhojen laakereiden "sisäkaulalta" ainetta pois, et on helppo vetää laakerit ulos ja sit säätää niillä vanhoilla laakereilla sen välyksen sopivaksi ja sit vasta laittaa uudet laakerit. Tän ohjeen oon saannu Timpalta :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ei tullut valitettavasti tehtyä asialle mitään silloin aikoinaan. Toimii ilmeisesti edelleen (olihan se taannoisen Klassikot-lehden kannessakin).
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Okkei, kiitoksia :D, minäpä suosiolla hommaan jonku korjausoppaan ja alan perehtyä asioihin niin vois joskus tuota kattoakki :)
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tossa on sulle Korjausopas!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Mois kirjoitti:Tossa on sulle Korjausopas!
No katohan perhana, pitää vissiin alkaa selailemaan nuita tiedostoja :D

Edit: Jahas, melkonen määrä erikoistyökaluja :lol:
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Jaa nythän mä vasta hokasin että tasauspyörästön pikkurattaidenkin välyksiä voi säädellä shimmeillä. Moneen kertaan olen tuon "korjausoppaankin lukenut, mutta en ole vaan tajunnut
Täytyyki kysellä noita shimmilevyjä, kun mulla on tasauspyörästössä jo aika kivasti välystä.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Vastaa Viestiin