Ulkomaiden tehokkaammat taunukset?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
noista just kurssilla puhuttiin menneellä viikolla. vertailumalliksi EI käy afrikan tai australian tai lähi-idän mallit tms.. eli amerikan tai euroopan markkinoilla pitää olla ihan ollu ostettavissa ford diileriltä (sarjatuotantomalli).
tää siis on suomeksi jos joku ei vielä ymmärtänyt tai halunnut uskoaniin, että jos suomessa olis 100hp malli ja saksassa olis 120hp malli tarjolla, lisäksi afrikassa V10 biturbo 800hp niin max tuota 120hp mallia vois käyttää vertailuna.. jos se V10 biturbo olis ollu ostettavissa ihan tavallisesta autokaupasta sarjatuotantomallina niin sit se kelpais..
tää siis on suomeksi jos joku ei vielä ymmärtänyt tai halunnut uskoaniin, että jos suomessa olis 100hp malli ja saksassa olis 120hp malli tarjolla, lisäksi afrikassa V10 biturbo 800hp niin max tuota 120hp mallia vois käyttää vertailuna.. jos se V10 biturbo olis ollu ostettavissa ihan tavallisesta autokaupasta sarjatuotantomallina niin sit se kelpais..
Totta vai Tarua.....?
lakipykälien mukaan vertailumalliksi käy tehdasmalli,norm, katuliikenteeseen tarkoitettu auto mistäpäin maapalloa hyvänsä ?
eurooppa/amerikka rajaus on AKE:n oma keksintö joka ei lue lakikirjassa ?
tästä on väännetty ennenkin,mutta mikähän se totuus on,kuka osaa lukea lakikirjaa....?
lakipykälien mukaan vertailumalliksi käy tehdasmalli,norm, katuliikenteeseen tarkoitettu auto mistäpäin maapalloa hyvänsä ?
eurooppa/amerikka rajaus on AKE:n oma keksintö joka ei lue lakikirjassa ?
tästä on väännetty ennenkin,mutta mikähän se totuus on,kuka osaa lukea lakikirjaa....?
#2
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
Elikkä AKE:n laatima soveltamisohje LM:n päätökseen. Tuolla saadaan rajattua ne tehokkaammat ja isommalla moottorilla olevat "eksoottisten" maiden mallit pois. Meinaa sitä, jotta joudut hakemaan poikkeusluvan rakennemuutokseen, jolloin AKE tienaa 340€ hilloa oli sitten päätös poikkeuslupahakemukselle myönteinen tai kielteinen. Tietenkin voisi rakentaa vaikka V8-mallin Taunuksen sen Australian Cortinan speksien pohjalta ja hankkisi kaikki dokumentit Fordilta. Veisi sitten muutoskatsastukseen kylmästi ja kun auto hylätään muutoskatsastuksessa soveltamisohjeeseen nojaten, niin tekee vailtuksen tuosta soveltamisohjeesta. Paikka, minne siitä valitus tietääkseni pitäisi tehdä on hallinto-oikeus.
Elikkä AKE:n laatima soveltamisohje LM:n päätökseen. Tuolla saadaan rajattua ne tehokkaammat ja isommalla moottorilla olevat "eksoottisten" maiden mallit pois. Meinaa sitä, jotta joudut hakemaan poikkeusluvan rakennemuutokseen, jolloin AKE tienaa 340€ hilloa oli sitten päätös poikkeuslupahakemukselle myönteinen tai kielteinen. Tietenkin voisi rakentaa vaikka V8-mallin Taunuksen sen Australian Cortinan speksien pohjalta ja hankkisi kaikki dokumentit Fordilta. Veisi sitten muutoskatsastukseen kylmästi ja kun auto hylätään muutoskatsastuksessa soveltamisohjeeseen nojaten, niin tekee vailtuksen tuosta soveltamisohjeesta. Paikka, minne siitä valitus tietääkseni pitäisi tehdä on hallinto-oikeus.
Juu juu, kyllä tuo on lueskeltu moneen kertaan.gepardi kirjoitti:http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
Elikkä AKE:n laatima soveltamisohje LM:n päätökseen. Tuolla saadaan rajattua ne tehokkaammat ja isommalla moottorilla olevat "eksoottisten" maiden mallit pois. Meinaa sitä, jotta joudut hakemaan poikkeusluvan rakennemuutokseen, jolloin AKE tienaa 340€ hilloa oli sitten päätös poikkeuslupahakemukselle myönteinen tai kielteinen. Tietenkin voisi rakentaa vaikka V8-mallin Taunuksen sen Australian Cortinan speksien pohjalta ja hankkisi kaikki dokumentit Fordilta. Veisi sitten muutoskatsastukseen kylmästi ja kun auto hylätään muutoskatsastuksessa soveltamisohjeeseen nojaten, niin tekee vailtuksen tuosta soveltamisohjeesta. Paikka, minne siitä valitus tietääkseni pitäisi tehdä on hallinto-oikeus.
Tuohan on juurikin soveltamisohje tälle: http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1998/19980779
"jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa"
Missä maanosien erittely?
edit. Eli yksinkertaisena ihmisenä haluaisin vaan tietää millä perusteella AKE rajaa mallit vain EU ja USA malleihin? Onko kyseessä asetus/laki/mielivalta/joku muu? Kas kun ei AKE vaikkapa rajaa sallittua moottorin tilavuuden muutosta 10%:in...
Tinde kirjoitti:Kas kun ei AKE vaikkapa rajaa sallittua moottorin tilavuuden muutosta 10%:in...
Tai määrää että vain 2005 ja uudempiin saa vaihtaa moottorin kunhan muut ehdot täytyy...
Tai että vain ruotsissa valmistettuihin autoihin saa vaihtaa diesel moottorin...
Tai että vain Tamperelaiset saavat vaihtaa moottoreja...
Tai että jokaiseen katsastus maksuun lisätään 2e joka tilitetään AKE:n porukan pikkujoulu rahastoon...
Ei noi AKE:n sällit mitä tahansa voi päättää ja vaatia. Johonkin lakiin ja asetukseen soveltamisohjeet ja niiden juridinen merkitys perustuu. Ja tietääkseni lakien ja asetusten säätäminen ei kuulu AKE:n toimivaltaan vaan ne hoidetaan eduskunnassa ja ministeriöissä.
Tuohon em. muuttoautona tuotuun aussi laitteeseen moottorin vaihtamisesta tuli melko ympäripyöreitä vastauksia AKE:lta. Ilmeisesti pitäis moinen hankkia ja rakentaa jonka jälkeen kärjillä katsoa kuka tulkitsee asetusta oikein.
Tarkastelin vanhoja maileja joita olen käynyt AKE:n kanssa liittyen Muutoskatsastuksessa merkittäviin prosentteihin ja niistä määrääviin asetuksiin. Sekä kysymykseen AKE:n soveltamis ohjeista Olli Ahtola vastasi 3.3.2005 näin:
"AKElla on tietyissä tapauksissa oikeus ohjeistaa katsastustoimipaikkoja mm. ajoneuvolain 99 § nojalla.
Ohje vaihdettujen osien merkitsemisestä löytyy linkin takaa
http://www.ake.fi/pdf/13-208-2004.pdf
Epäselvissä tapauksissa ohjeen allekirjoittajilta saa lisätietoa.
Olli Ahtola
AKE / Valvonta"
Ajoneuvolain 99 pykälä kuuluu seuraavasti:
"99 § (30.12.2004/1328)
Tarkemmat säännökset ja ohjeet
Tarkemmat säännökset tämän lain täytäntöönpanosta annetaan valtioneuvoston asetuksella.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa erikoiskuljetusajoneuvoista ja erikoiskuljetusten suorittamisesta samoin kuin nastarenkaan nastojen lukumäärästä, asennuksesta ja tyyppihyväksynnästä sekä nastojen massan ja pistovoiman mittaamisesta.
Ajoneuvohallintokeskus voi antaa tarkempia ohjeita katsastukseen liittyvien ilmoitusten tekemisestä, katsastuksessa käytettävistä asiakirjoista, rekisteröinnistä annettuun todis-tukseen tehtävistä merkinnöistä ja katsastustehtävien suorittamisesta."
Edelleen en ymmäärrä AKE:n maarajoitusta. Mielestäni AKE ylittää valtuutensa tai parempia pykäliä on löydyttävä.
"AKElla on tietyissä tapauksissa oikeus ohjeistaa katsastustoimipaikkoja mm. ajoneuvolain 99 § nojalla.
Ohje vaihdettujen osien merkitsemisestä löytyy linkin takaa
http://www.ake.fi/pdf/13-208-2004.pdf
Epäselvissä tapauksissa ohjeen allekirjoittajilta saa lisätietoa.
Olli Ahtola
AKE / Valvonta"
Ajoneuvolain 99 pykälä kuuluu seuraavasti:
"99 § (30.12.2004/1328)
Tarkemmat säännökset ja ohjeet
Tarkemmat säännökset tämän lain täytäntöönpanosta annetaan valtioneuvoston asetuksella.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa erikoiskuljetusajoneuvoista ja erikoiskuljetusten suorittamisesta samoin kuin nastarenkaan nastojen lukumäärästä, asennuksesta ja tyyppihyväksynnästä sekä nastojen massan ja pistovoiman mittaamisesta.
Ajoneuvohallintokeskus voi antaa tarkempia ohjeita katsastukseen liittyvien ilmoitusten tekemisestä, katsastuksessa käytettävistä asiakirjoista, rekisteröinnistä annettuun todis-tukseen tehtävistä merkinnöistä ja katsastustehtävien suorittamisesta."
Edelleen en ymmäärrä AKE:n maarajoitusta. Mielestäni AKE ylittää valtuutensa tai parempia pykäliä on löydyttävä.
lähde: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... vaihto.htm
Vertailumoottori
Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan lausunnon perusteella.
Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.
Vertailumalleista saa luotettavimman tiedon valmistajalta tai valmistajan edustajalta eli esimerkiksi maahantuojalta.
Kelpaako toi?
Just menneellä viikolla olin kurssilla aiheeseen ja voitte olla varmoja että otin asiasta selvää. Laki on juuri noin. Valitettavasti. Siksi kyselen otsikon aihetta..
En spekuloi miksi alue on rajattu, mutta kyllähän te tiedätte millaisia paskapommeja liikkuu maissa joissa asiaa ei valvota..
Just menneellä viikolla olin kurssilla aiheeseen ja voitte olla varmoja että otin asiasta selvää. Laki on juuri noin. Valitettavasti. Siksi kyselen otsikon aihetta..
En spekuloi miksi alue on rajattu, mutta kyllähän te tiedätte millaisia paskapommeja liikkuu maissa joissa asiaa ei valvota..
Mikä laki? Laitappa linkki finlexiin kyseiseen lakiin.samiharju kirjoitti:Kelpaako toi?
Just menneellä viikolla olin kurssilla aiheeseen ja voitte olla varmoja että otin asiasta selvää. Laki on juuri noin. Valitettavasti. Siksi kyselen otsikon aihetta..
Edelleenkin, tuo on pelkästään AKE:n oma ohje, jota ei tähän asti ole kukaan lakipykälistä näyttänyt.
Eiköhän se ole valmistajan asia päättää mitä malleja mallistossaan pitää. Se mitä muissa maissa teillä liikkuu, ei liene suomalaisen virkamiehen päänsärky.samiharju kirjoitti: En spekuloi miksi alue on rajattu, mutta kyllähän te tiedätte millaisia paskapommeja liikkuu maissa joissa asiaa ei valvota..
Laki on tavallaan "yleistys" jota taas asetus tarkentaa. Asetusta sitten vielä speksaa autoasioissa AKEn toimintaohjeet. Ja se AKE on ihan oikeesti määräävä viranomainen näissä asioissa.
En jaksa enää turhaa juupas-eipäs vänkää; ei siis tunnu tietoa alkuperäiseen kysymykseen olevan?
ja jotka nyt vielä vänkäävät niin soittakaa nyt vaikka sitten sinne akeen ja kysykää käykö vaikka se aussikorttiina vertailuksi.. mä taidan arvata vastauksen.
En jaksa enää turhaa juupas-eipäs vänkää; ei siis tunnu tietoa alkuperäiseen kysymykseen olevan?
ja jotka nyt vielä vänkäävät niin soittakaa nyt vaikka sitten sinne akeen ja kysykää käykö vaikka se aussikorttiina vertailuksi.. mä taidan arvata vastauksen.