Sivupakoputki
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Sivupakoputki
Huomasin että ittellä lukee rekisteriotteessa. Erik. ehdot: Sivupakoputki! Mitähän tollanen vaatis, varmaan mummut kylillä kauhistelis! Onko kellään kokemuksia kyseisestä viritelmästä vai heitänkö ajatuksen romukoppaan. Joskus on sellanen viritys taunukses ollu, mutta ajan patina on putket vieny
Coupe GT 2.3 -72
Suapi nykyään tulla tosiaan vaikka kummallekin puolelle! Ja toimivana!
Ite tein just viimetalvena dodgeen 2,5" rosterista ja yhet simonssin läpivirtauspöntöt/putki... Kaupungissa oli ihan mukava röpötellä, mutta esim 800km:n reissu meni silleen, että ei paljo kyydissä olijoiden kanssa jutusteltu...
Mukavat äänet siinä omasta mielestä oli, kun oli suht kiree 383 magnum...
Ite tein just viimetalvena dodgeen 2,5" rosterista ja yhet simonssin läpivirtauspöntöt/putki... Kaupungissa oli ihan mukava röpötellä, mutta esim 800km:n reissu meni silleen, että ei paljo kyydissä olijoiden kanssa jutusteltu...
Mukavat äänet siinä omasta mielestä oli, kun oli suht kiree 383 magnum...
Go catch a Mopar, if you can...
Eikös edelleen apparin puolen putken asennusta oo säädelty jotenkin niin, ettei se sais puhaltaa jalankulkijoiden nilkoille tms, eli oltava n-astetta suunnattuna alaspäin?samiharju kirjoitti:ei oo enää muita säädöksiä kun ei saa aiheutta palovaaraa eikä savu saa kulkeutua matkustamoon ajossa.. niin ja melun oltava alle 85db.jani kirjoitti:Muistaakseni olen kuullu jostain, et pitäis olla suunnattu vähintään 45 astetta taakse ja 45 alaspäin..
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
kuorma-autoissaTuukka kirjoitti:Eikös edelleen apparin puolen putken asennusta oo säädelty jotenkin niin, ettei se sais puhaltaa jalankulkijoiden nilkoille tms, eli oltava n-astetta suunnattuna alaspäin?samiharju kirjoitti:ei oo enää muita säädöksiä kun ei saa aiheutta palovaaraa eikä savu saa kulkeutua matkustamoon ajossa.. niin ja melun oltava alle 85db.jani kirjoitti:Muistaakseni olen kuullu jostain, et pitäis olla suunnattu vähintään 45 astetta taakse ja 45 alaspäin..
viime viikolla kävin kats.konttorilla kysymässä kyseistä asiaa koska ongelmana mahduttaa takaa 3"tuuman pariputket ulos.....vastaus:ei mitään esteitä ovat vain tultava kuskinpuolelta.......muuta katsastusta estävää EI ole!!Anonymous kirjoitti:kuorma-autoissaTuukka kirjoitti:Eikös edelleen apparin puolen putken asennusta oo säädelty jotenkin niin, ettei se sais puhaltaa jalankulkijoiden nilkoille tms, eli oltava n-astetta suunnattuna alaspäin?samiharju kirjoitti: ei oo enää muita säädöksiä kun ei saa aiheutta palovaaraa eikä savu saa kulkeutua matkustamoon ajossa.. niin ja melun oltava alle 85db.
AKEN sivuilta:
"Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:
a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivatSuomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä;
b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen"
Ja rakenneasetusta:
"Pakoputkisto
1. Pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta ole vaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea. Jos pakosarjan tai -putken yläpuolella on polttoainejärjestelmän laitteita tai polttoaineputkien liitoksia siten sijoitettuina, että mahdollisen vuodon sattuessa polttoainetta voi tippua tai valua pakosarjalle tai -putkistolle, tai jos polttoaineen syttymisvaara muutoin on ilmeinen, on pakosarja tai -putkisto varustettava tarkoituksenmukaisella suojuksella.
2. Pakoputkiston pään tulee olla siten sijoitettu ja suunnattu, ettei pakokaasuista ole tarpeettomasti haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon pakoputken pään tulee olla suunnattu taaksepäin tai vasemmalle. Jos pakoputki vasemmalla sivulla tai takana vasemmalla puolella on suunnattu enemmän kuin 45° vasemmalle, on sen pää lisäksi käännettävä siten, että pakokaasut suuntautuvat vähintään 45°:een kulmalla vaakatasosta alaspäin. N2- ja N3-luokan ajoneuvossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sen tulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm.
3. Pakoputken pään ympärillä, 50 mm:n matkalla sen päästä mitattuna, on oltava vähintään 50 mm vapaata tilaa."
Niin ja tuo rakenne asetus on kumottu, että taitaa olla katsastusinssin kädessä se, että hyväksyykö, vai ei...
Että voi olla selkeetä tää auton rakentaminen
"Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:
a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivatSuomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä;
b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen"
Ja rakenneasetusta:
"Pakoputkisto
1. Pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta ole vaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea. Jos pakosarjan tai -putken yläpuolella on polttoainejärjestelmän laitteita tai polttoaineputkien liitoksia siten sijoitettuina, että mahdollisen vuodon sattuessa polttoainetta voi tippua tai valua pakosarjalle tai -putkistolle, tai jos polttoaineen syttymisvaara muutoin on ilmeinen, on pakosarja tai -putkisto varustettava tarkoituksenmukaisella suojuksella.
2. Pakoputkiston pään tulee olla siten sijoitettu ja suunnattu, ettei pakokaasuista ole tarpeettomasti haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon pakoputken pään tulee olla suunnattu taaksepäin tai vasemmalle. Jos pakoputki vasemmalla sivulla tai takana vasemmalla puolella on suunnattu enemmän kuin 45° vasemmalle, on sen pää lisäksi käännettävä siten, että pakokaasut suuntautuvat vähintään 45°:een kulmalla vaakatasosta alaspäin. N2- ja N3-luokan ajoneuvossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sen tulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm.
3. Pakoputken pään ympärillä, 50 mm:n matkalla sen päästä mitattuna, on oltava vähintään 50 mm vapaata tilaa."
Niin ja tuo rakenne asetus on kumottu, että taitaa olla katsastusinssin kädessä se, että hyväksyykö, vai ei...
Että voi olla selkeetä tää auton rakentaminen
Tsekkasin ite samat läpi, ja totesin koko touhun olevan niin sekavaa, etten viittiny tänne mitään kirjotella...HooPee kirjoitti:...
Niin ja tuo rakenne asetus on kumottu, että taitaa olla katsastusinssin kädessä se, että hyväksyykö, vai ei...
Että voi olla selkeetä tää auton rakentaminen
Ensinnä saa hyppiä eri momenttien ja pykälien välillä kuin sekopää, ja lopputuloksesta ei silti saa mitään irti. On se hienoa, että tälläisessä sivistysvaltiossa ei kansalaiset voi tietää rikkovansa lakia ilman että asiaa tiedustelee lakimieheltä, tai viranomainen siitä tylysti ilmoittaa...
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
niin... tässäkin on se vieläTuukka kirjoitti:Tsekkasin ite samat läpi, ja totesin koko touhun olevan niin sekavaa, etten viittiny tänne mitään kirjotella...HooPee kirjoitti:...
Niin ja tuo rakenne asetus on kumottu, että taitaa olla katsastusinssin kädessä se, että hyväksyykö, vai ei...
Että voi olla selkeetä tää auton rakentaminen
Ensinnä saa hyppiä eri momenttien ja pykälien välillä kuin sekopää, ja lopputuloksesta ei silti saa mitään irti. On se hienoa, että tälläisessä sivistysvaltiossa ei kansalaiset voi tietää rikkovansa lakia ilman että asiaa tiedustelee lakimieheltä, tai viranomainen siitä tylysti ilmoittaa...
boonuksena ja plussana
että tämä ks. viranomainen osaa myös katsastaa auton
bussi pysäkillä... ja vaikka olis tuore leima
neen viisaana ihmisenä osaa myös kumota sen....
mm. katsastettujen muutosien osalta....
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..