Taunus ratti

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Kimi-oz
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 23:12
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Kimi-oz »

Nostetaas vanhaa topicia:

Tarttis saada -75:seen joku asiallinen ruori, mutta ei mitään pientä tarvikerattia.

Jos oikein ylempää ymmärsin, orkkisratteja ei ole ollut montaa eri mallia:
- 71-73 2-puolainen
- 71-73 2 puolainen, jossa alumiini tai puujäljitelmä keskellä
- 74-75 2-puolainen

Ei muita, vain kaksi eri mallia joista vanhemmassa kolme eri variaatioita?
Noista löytyy kuvia varmasti googlettamallakin, mikäli muita ei ole ollut?

Mikään noista ei ole ihan sitä mitä kaipaan, eli vaihtoehdoksi jäänee keskiön muokkaus ja ratti toisesta autosta.
Onko jollain kuvaa ja mittoja, tai jopa nurkissa ylimääräisenä pyörivää Springaleksin ratin keskiötä, se lienee helpoiten muokattavissa omiin tarpeisiini…?

Mitä muita keskiöitä Taunukseen löytyisi, ja onko esim muissa Fordeissa sama booritus keskiössä?

Tarkoitus olisi laittaa tuolla kiinnitystavalla oleva ratti, eli kolme puolaa, mitkä jokainen tulevat kahdella pultilla kiinni keskiöön:
Kuva
Opel on Pop! =)

*Kadett B 1100 Coupe
*Kadett B 1900 Rallye
*Kadett B 1500 Sedan
*3x Opel Olympia A 1700-2000
*Buick Riviera 1963
*Ford Taunus Coupe 1975
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Saahan sen melkein minkä vaan merkkisen keskiön muokattua sellaiseksi kun tarvitsee...Escort mk2 ja Granada -72 > -81 on sama pooritus ratissa kuin Taunuksessa.


Springalex keskiötä hankala muokata muunlaiseksi, koska se on tuollainen.
Kuva


-74/-75 GXL variaatio on tuollainen, väri vaihtuu muun sisustan värin mukaan.
Kuva
Kimi-oz
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 23:12
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Kimi-oz »

Oho, olihan erikoisen näköinen toi Springalexin keskiö! Ajattelin että se olisi ollut tuon tapainen, mihin olisi ollut ehkä helpointa säveltää haluamani ratti:

Kuva
Opel on Pop! =)

*Kadett B 1100 Coupe
*Kadett B 1900 Rallye
*Kadett B 1500 Sedan
*3x Opel Olympia A 1700-2000
*Buick Riviera 1963
*Ford Taunus Coupe 1975
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

No tuossa kuvassa ei näy se keskiö ollenkaan, tuo pyöreä lätkä on osa rattia ja se jokaisessa puolassa kiinni kahdella niitillä...keskiö on siellä alla ja on kiinni nuilla kolmella ruuvilla jotka näkyy niiden niittien välissä.

Tuollaisessa vanhan mallin Luisi keskiössa tulee ratin jokainen puola kahdella pultilla kiinni.
Kuva

Tai tuollainen on helppo muokata, kun tuo keskiön kehä on paksua peltiä...poraa vaan uuden jaon ratille...en muista onko tämä keskiö Dino vai Raid merkkinen.
Kuva
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

jos mieleinen ratti löytyy,niin eihän se ole muuta kun sovittelee :wink: ...
Velipojan mersuun laitoin Formulingin isojakoisen puuratin ja kun romuista sattu löytymään joku minkälie auton Luisi-keskiö,niin sorvasin alumiinista adapterin ratin ja keskiön väliin.
Mersun orggisratista booriosa rälläkällä irti ja sorviin. Samoin keskiö ja pinnat suoriksi.sitten vaan pulttiliitoksella toisiinsa.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

itseasiassa keskiö oli just tollanen,kun atlaksen alemmassa kuvassa! keskiön päälle kuuluu vielä sellanen musta kortonki..
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Kimi-oz
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 23:12
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Kimi-oz »

Jep, kaikkea saa muokattua ja rakennettua miten haluaa. Varsinkin jos on paljon aikaa, tai mikäli ei ole väliä minkänäköistä haluaa tehdä. :D

Kun aika on kortilla ja osien ulkonäköspeksitkin ovat hyvin tärkeät, parempi kysellä jos löytyisi valmiina jotain järkeviä aihioita. :wink:

Kiitos isoatlakselle kuvista, olisko sulla noista jotain mittojakin? Lähinnä toi vanhan mallin Luisin halkaisija kiinnostaisi (ja pituus?). Toinen vaihtoehto voisi olla Springelexin keskiö, jos jostain löytäisi huonon ratinkin mistä saisi porattua niiteistä auki sen keskiön hyötykäyttöön.

Jos sulla on tollanen Dino/Raid lähellä, senkin mitat voisivat kyllä kiinnostaa. Se orkkis kumikortonki-systeemi on aika kauhean näköinen jos oikein arvaan millainen se oli, mutta sen tilalle voisi kehitellä jotain muuta...
Opel on Pop! =)

*Kadett B 1100 Coupe
*Kadett B 1900 Rallye
*Kadett B 1500 Sedan
*3x Opel Olympia A 1700-2000
*Buick Riviera 1963
*Ford Taunus Coupe 1975
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Onkos sulla tuossa niinkun kaksi keskiötä liitettynä toisiinsa, vai mitenkä se on noin pitkä?
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

isoatlas kirjoitti:Onkos sulla tuossa niinkun kaksi keskiötä liitettynä toisiinsa, vai mitenkä se on noin pitkä?
Näinhän se on, pyörittelin kahta mk1 keskiötä käsissä jonkin aikaa ja hoksasin että niistä saa suht helposti tehtyä tommosen pitkän mk2 keskiön. Sen booriosan kun saa pois niin saa käänneltyä noita sopivasti. Ratti on nyt mun makuun sopivasti...
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Kimi-oz kirjoitti:Jep, kaikkea saa muokattua ja rakennettua miten haluaa. Varsinkin jos on paljon aikaa, tai mikäli ei ole väliä minkänäköistä haluaa tehdä. :D

Kun aika on kortilla ja osien ulkonäköspeksitkin ovat hyvin tärkeät, parempi kysellä jos löytyisi valmiina jotain järkeviä aihioita. :wink:

Kiitos isoatlakselle kuvista, olisko sulla noista jotain mittojakin? Lähinnä toi vanhan mallin Luisin halkaisija kiinnostaisi (ja pituus?). Toinen vaihtoehto voisi olla Springelexin keskiö, jos jostain löytäisi huonon ratinkin mistä saisi porattua niiteistä auki sen keskiön hyötykäyttöön.

Jos sulla on tollanen Dino/Raid lähellä, senkin mitat voisivat kyllä kiinnostaa. Se orkkis kumikortonki-systeemi on aika kauhean näköinen jos oikein arvaan millainen se oli, mutta sen tilalle voisi kehitellä jotain muuta...
Vanhan mallin Luisin ulkohalkaisija on n. 8,5cm ja pitempi keskiö 10cm pitkä ja lyhyempi 5cm.

Dino/Raid ulkohalkaisija n. 9cm ja pituus 7cm...ei tuo kumikortonki minusta pahan näköinen ole :arrow:
Kuva
Kimi-oz
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 23:12
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Kimi-oz »

isoatlas kirjoitti:Vanhan mallin Luisin ulkohalkaisija on n. 8,5cm ja pitempi keskiö 10cm pitkä ja lyhyempi 5cm.

Dino/Raid ulkohalkaisija n. 9cm ja pituus 7cm...ei tuo kumikortonki minusta pahan näköinen ole :arrow:
Kiitos mitoista, noilla saan illalla tutkittua mitä laitan ostoslistalle. :D Ei toi kortonki tossa todellakaan ollut pahan näköinen. En muista missä, mutta parissa eri automerkissä olen nähnyt tuon huomattavasti leveämpänä ja tuplasti pidempänä, niissä ne olivat liian silmiinpistäviä.
Opel on Pop! =)

*Kadett B 1100 Coupe
*Kadett B 1900 Rallye
*Kadett B 1500 Sedan
*3x Opel Olympia A 1700-2000
*Buick Riviera 1963
*Ford Taunus Coupe 1975
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Taunus ratti

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Olisko hyviä vinkkejä tuon nahkaratin huoltamiseen?
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1
Sedan GT '73
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Taunus ratti

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Ostat satulasaippuan ja puhdistat ratin sillä, se pesee ja siinä oleva glyseroli pehmentää nahkaa...sitten kun se on kunnolla kuivunut ja jos tuntuu nahka vielä kovalta, niin sitten vielä rasvaat sen nahkarasvalla.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Taunus ratti

Viesti Kirjoittaja Sumu »

isoatlas kirjoitti:Ostat satulasaippuan ja puhdistat ratin sillä, se pesee ja siinä oleva glyseroli pehmentää nahkaa...sitten kun se on kunnolla kuivunut ja jos tuntuu nahka vielä kovalta, niin sitten vielä rasvaat sen nahkarasvalla.
Kiitokset, laitetaan ostoslistalle.
Sedan GT '73
Vastaa Viestiin