Ford Taunus Stw -81 *Stage 2...*
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Jepulis
Sisustaa purkasin hiukan pois joutessani, ja irrottelin myös takasivuikkunat ja takaovien ikkunat pois tieltä ettei tule damagea kun heilun rälläkän, hitsauskoneen ja vasaran kanssa siellä kohta. Penkit ja lattiamatto tarttee kanssa ottaa pois, kardaanitunnelin kattoa joutuu korottaan. Yllättäen ei niinkään laatikon takia, vaan itse kardaanin. Uusi akseli on koriin nähden hitusen ylempänä ja eri kulmassa kuin vanha, joten kardaani ei mahdu meneen tunneliin vaan ottaisi kiinni takapenkkien edessä olevaan poikittaispalkkiin. Tiedossahan tuo toki olikin, olen vain väistellyt sitä hommaa tässä sillä jonkun vitun valopään idea oli vuorata auto sisäpuolelta alustamassalla + äänieristematolla.. herkkua putsattavaa
Seuraavaks ohjelmassa myös takaosaston vuoraamista pellillä. Pintapeltejä myös sepitellään jonkun verran, poistetaan tankkausreikä kyljestä jne muuta pientä.
Sisustaa purkasin hiukan pois joutessani, ja irrottelin myös takasivuikkunat ja takaovien ikkunat pois tieltä ettei tule damagea kun heilun rälläkän, hitsauskoneen ja vasaran kanssa siellä kohta. Penkit ja lattiamatto tarttee kanssa ottaa pois, kardaanitunnelin kattoa joutuu korottaan. Yllättäen ei niinkään laatikon takia, vaan itse kardaanin. Uusi akseli on koriin nähden hitusen ylempänä ja eri kulmassa kuin vanha, joten kardaani ei mahdu meneen tunneliin vaan ottaisi kiinni takapenkkien edessä olevaan poikittaispalkkiin. Tiedossahan tuo toki olikin, olen vain väistellyt sitä hommaa tässä sillä jonkun vitun valopään idea oli vuorata auto sisäpuolelta alustamassalla + äänieristematolla.. herkkua putsattavaa
Seuraavaks ohjelmassa myös takaosaston vuoraamista pellillä. Pintapeltejä myös sepitellään jonkun verran, poistetaan tankkausreikä kyljestä jne muuta pientä.
Kyllähän sitä voimaa saa joo noista neloskoneistakin. Itteä eivät vain juuri jaksa kiinnostaa, ne on niin tylsiä harrastettavia kun niihin voi ostaa osia kaupasta
Timppa se tais olla kun tossa jokuaika sitten tokas jotenkin että "taitaa olla se sorvinlastu jossain niin syvälle nahkaan uponnu ettei auta mikään, pakko päästä toteuttaan itteensä" eikä tuo liene kovin kaukaa haettua
Timppa se tais olla kun tossa jokuaika sitten tokas jotenkin että "taitaa olla se sorvinlastu jossain niin syvälle nahkaan uponnu ettei auta mikään, pakko päästä toteuttaan itteensä" eikä tuo liene kovin kaukaa haettua
Kävin pikasesti kampeemassa raidetankoihin vähän lisää jenkaa ja lyhensin ne sopiviksi, ja veivasin näppitiukkuuteen paikoilleen. Kääntökulmat ihan riittävät ja homma toimii, vaikkakaan en täysin tyytyväinen tohon ole.. Hammastankoa pitäs siirtää vielä taaksepäin jotta raidetangot sais kulkemaan täysin suorassa tukivarsiin nähden, nyt menevät aavistuksen taaksepäin. Mutta sitten koko hammastankoa pitäisi nostaa vielä ylemmäksi jotta sitä saisi taaksepäin, ja sitten konetta vielä ylemmäksi eli toisinsanoen vielä lisää pahkaa konepeltiin, ja sen jälkeen pitäs kaivaa entistäkin lyhyempi nivelakseli ohjaukseen jostain, eli toisinsanoen semmonen pitäisi tehdä itse..
Mutta positiivista on se että ainakaan paikoillaan jousitusta liikutellessa ei renkaat lähde kääntymään jouston aikana missään asennossa, joten toivoa on ettei se sitten tee sitä myöskään kuoppaan / töyssyyn ajettaessa.
Mut vaikka toi osoittautus täysin toimivaksi noinkin, niin sais ne raidetangot siltikin olla suorassa, ihan vaan koska mielestäni kaikenlaiset kompromissit ovat täysin perseestä. =)
Mutta positiivista on se että ainakaan paikoillaan jousitusta liikutellessa ei renkaat lähde kääntymään jouston aikana missään asennossa, joten toivoa on ettei se sitten tee sitä myöskään kuoppaan / töyssyyn ajettaessa.
Mut vaikka toi osoittautus täysin toimivaksi noinkin, niin sais ne raidetangot siltikin olla suorassa, ihan vaan koska mielestäni kaikenlaiset kompromissit ovat täysin perseestä. =)
Ensimmäinen päivä tän viikon rupeamasta meni vähän ihmettelyks, aamukuudesta johonkin yheksään lähinnä istuin jakkaralla Hofnari huulessa ja suunnittelin sitä sun tätä. Tuli siinä ohessa siivottua talli ja käännettyä auto toisinpäin että mahtuu paremmin touhuamaan. Noudin duunista sinne tilaamani peltilevyt joilla tarkoitus päällystää tuo uusi sikaosasto.
Empä olekkaan nähnyt lähes kokonaan itsetehtyä moottoria aikoihin. Yleensä kuitenkin massatuotantolinjoilta tulee lohkot, sylinterikannet, kampiakselit, kiertokanget, männät ja renkaat, venttiilit, nokka-akselit tai aihiot jnejne. Mutta hienoa, että nuo tehdään itse, vaiko eikö sittenkään...Luhtis kirjoitti:Kyllähän sitä voimaa saa joo noista neloskoneistakin. Itteä eivät vain juuri jaksa kiinnostaa, ne on niin tylsiä harrastettavia kun niihin voi ostaa osia kaupasta
Noh joo, saivartelu sikseen kai sitä (moottoriversiosta riippuen..) saa kutosiinkin ainakin jotain ostettua, jos haluaa. Mun kokemuksen mukaan valikoimat on kuitenkin huomattavasti suppeampia ja hinnat voi kertoa piillä, kun vertaa noihin nelkkuihin joita taidetaan tänäkin päivänä harrastaa enemmän kuin kutvosia (ja sehän se syykin on osavalikoimiin ja hintoihin)
Niin joo, ja jos tota sun luettelemaa listaas nyt jollain tavalla pitää kommentoida niin ei tässä moottorissa taida olla kuin kannet semmoiset alkuperäisiks luettavat, tai no ei nekään tietenkään tähän lohkoon kuulu mutta niitä ei oo tarvinnut ainakaan vielä muokata.
Kaikki muu onkin sitten joko enemmän tai vähemmän muokattua vakioromua tai muokattua jonkun muun moottorin osaa. Ai niin ja männät piti tilata omilla mitoilla että sai semmoset kun tähän tarvitsin.
Siin nyt vaan on jonkun verran sepittämistä kun laittaa 12v lohkoon 24v hatut päälle, kun ei lohkosta löydy tähän tarkotukseen oikeen mitään yhteensopivaa muutakun sylinterien etäisyys toisistaan ja kansipulttien pulttijaot.
Jos joku kysyy miks, niin vastaus löytyy JariH:n sigusta, "We don't do this because it's easy, we do this because it's hard.."
Niin joo, ja jos tota sun luettelemaa listaas nyt jollain tavalla pitää kommentoida niin ei tässä moottorissa taida olla kuin kannet semmoiset alkuperäisiks luettavat, tai no ei nekään tietenkään tähän lohkoon kuulu mutta niitä ei oo tarvinnut ainakaan vielä muokata.
Kaikki muu onkin sitten joko enemmän tai vähemmän muokattua vakioromua tai muokattua jonkun muun moottorin osaa. Ai niin ja männät piti tilata omilla mitoilla että sai semmoset kun tähän tarvitsin.
Siin nyt vaan on jonkun verran sepittämistä kun laittaa 12v lohkoon 24v hatut päälle, kun ei lohkosta löydy tähän tarkotukseen oikeen mitään yhteensopivaa muutakun sylinterien etäisyys toisistaan ja kansipulttien pulttijaot.
Jos joku kysyy miks, niin vastaus löytyy JariH:n sigusta, "We don't do this because it's easy, we do this because it's hard.."