Maalaus ja lakkaus
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Jäi tosiaan varoittamatta, että kun saat nuo paineet kohdalleen niin riski valumille on todella suuri. Nythän lakkaa tulee tasaisesti, kun aiemmin sen määrä putosi paineen laskun mukaisesti. Ilmeisesti maalaat melko leveällä viuhkalla, jos nyt ilmassa leijuu enemmän sumua kuin aiemmin ja vältyit roikuilta.jryti kirjoitti:Kaverin auton maalaus ja lakkaus onnistui ihan hyvin! Laskin ruiskun painetta lakkauksen aikana 0.5:llä, kun lakkaa tuntui olevan enemmän ilmassa kuin pellissä. Karman laki vissiin kun onnistuu kun tekee muille. Omiaan kun maalaa niin tulee täyttää pskaa
Tuo kavereiden autot onnistuu omat ei-syndrooma on hyvin tuttu tunne myös itselle. Ilmeisesti omia yrittää hifistellä liiaksi ja kavereiden autot vetää tuntuvasti rennommalla otteella.
Myös pohjatöiden vaikutus on ihmeellinen. Paskoille pohjille saa yleensä todella hyvän pinnan, kun taas huippupohjien päälle maalauksessa on enemmän tai vähemmän toivomisen varaa. Tässä lienee sama juttu taustalla kuin tuossa kaverin auto-syndroomassa, eli ote rennompi eikä ihmeemmin vaatimuksia.
Joka päivä sitä jotain uutta oppii. Nyt tiedän sen että uretaanimaalin voi lakata akryylilakalla ilman kiehumisen riskiä. Aiemmin vältin näitä sekoituksia viimeiseen saakka, mutta nyt on tuokin kokeiltu. 12€ litrahintaisen normadurin hopean saa aika uljaan näköiseksi nissan synnyn pinnassa kun siihen vetää 1.5 litraa akryylilakkaa.
Vedin omasta mielestä liian reilulla viuhkalla, mutta en alkanut säätämään sen kummemmin. Tuossa ruiskussa tuntuu olevan aika lyhyt säätövara viuhkalle, menee pienellä liikkeellä pienestä isoksi.
Sain valumia aikaiseksi, kiinteiden lasien pieliin jotka lakkasin pienellä viuhkalla, mutta ne jää piiloon.
Mutta loppu tulema on että eka kerroksen vedin siten että pinta jäi edelleen "pisaraiseksi" ettei peilikiiltäväksi. Toisen kerroksen pienen tauon jälkeen. Toisen kerroksen vedin siten että pinnasta tuli "sileä" tai kunnolla märkä. Molemmat kerrokset lopetin kevyellä siksak-harsolla ettei jäisi mitään jälkiä kuljetus suunnasta, en tiedä oliko mitään hyötyä mutta olipahan kivaa
Sain valumia aikaiseksi, kiinteiden lasien pieliin jotka lakkasin pienellä viuhkalla, mutta ne jää piiloon.
Mutta loppu tulema on että eka kerroksen vedin siten että pinta jäi edelleen "pisaraiseksi" ettei peilikiiltäväksi. Toisen kerroksen pienen tauon jälkeen. Toisen kerroksen vedin siten että pinnasta tuli "sileä" tai kunnolla märkä. Molemmat kerrokset lopetin kevyellä siksak-harsolla ettei jäisi mitään jälkiä kuljetus suunnasta, en tiedä oliko mitään hyötyä mutta olipahan kivaa
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
millä suuttimella kannattaa lähtee ampumaan pintaan lakkaa missä on seassa 1teelusikallinen / litra helmiäistä.
tuleeko läpi 1.4suuttimesta vai pitääks olla 1.7? kummatkin löytyy kyllä.
ja onko tohon jotain kikkaa, helmiäinenhän on siis SEM:n valmistamaa lightning FX sarjaa väri thunder blue ja pohjavärinä on musta.
lakkana on coraluxin lakka nopeella kovettajalla.
tuleeko läpi 1.4suuttimesta vai pitääks olla 1.7? kummatkin löytyy kyllä.
ja onko tohon jotain kikkaa, helmiäinenhän on siis SEM:n valmistamaa lightning FX sarjaa väri thunder blue ja pohjavärinä on musta.
lakkana on coraluxin lakka nopeella kovettajalla.
matalan pudjetin kulkineet...
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Oikeastaan ihan makuasia. Itse olen operoinut pitkin matkaa 1.2 ja 1.8mm välissä pintamaaleista ja lakoista puhuttaesa, pohjamaalit jopa 2.2 suuttimella.
Molemmat toimii ihan kuten pitääkin, joten nyt sinun pitäisi kysyä itseltäsi, kummalla olet yleensä maalannut. Tuo 1.4 millinen on sellainen rauhallisempi vedettävä, kun taasen 1.7 suuttimesta tulee tavaraa aika riskisti jolloin kuljetusnopeus pitää olla hieman nopeampaa.
Hyviä neuvoja ei oikeastaan ole vielä antaa, kokeile kuitenkin saada lakka tasaisesti pintaan helmiäinen alkaa tehdä tepposia jos joihinkin kohtiin sitä alkaa kertyä mahdottomia määriä.
Tuon nopean kovettajan kanssa ole kuitenkin tarkkana. Älä ainakaan tarpeettomasti ala maalaustilan lämpöjä nostamaan kovin korkealle, lakka kuivahtaa niin ettet saa sitä enää tasoittumaan millään keinolla. Joku 17-20 astetta on täysin riittävä noille nopeille kamoille.
Molemmat toimii ihan kuten pitääkin, joten nyt sinun pitäisi kysyä itseltäsi, kummalla olet yleensä maalannut. Tuo 1.4 millinen on sellainen rauhallisempi vedettävä, kun taasen 1.7 suuttimesta tulee tavaraa aika riskisti jolloin kuljetusnopeus pitää olla hieman nopeampaa.
Hyviä neuvoja ei oikeastaan ole vielä antaa, kokeile kuitenkin saada lakka tasaisesti pintaan helmiäinen alkaa tehdä tepposia jos joihinkin kohtiin sitä alkaa kertyä mahdottomia määriä.
Tuon nopean kovettajan kanssa ole kuitenkin tarkkana. Älä ainakaan tarpeettomasti ala maalaustilan lämpöjä nostamaan kovin korkealle, lakka kuivahtaa niin ettet saa sitä enää tasoittumaan millään keinolla. Joku 17-20 astetta on täysin riittävä noille nopeille kamoille.
noniin galleriassa on kuvia muutama maalatusta merceedeksestä.
tuli ihan valkonen, sinisellä helmiäisellä, sitä sinistä helmiäistä ei edes näy kunnolla, ehkä se vaan korostaa tota valkoisuutta
onnistu mielestäni tosi hyvin, ei tullu yhtään valumaa ja mihinkään ei jäänyt edes vajaatakohtaa.
ehkä vähän aplariks jäi joistain kohdin, uskon sen johtuneen liian paksusta maalista
meni väriä 7.5dl
tuli ihan valkonen, sinisellä helmiäisellä, sitä sinistä helmiäistä ei edes näy kunnolla, ehkä se vaan korostaa tota valkoisuutta
onnistu mielestäni tosi hyvin, ei tullu yhtään valumaa ja mihinkään ei jäänyt edes vajaatakohtaa.
ehkä vähän aplariks jäi joistain kohdin, uskon sen johtuneen liian paksusta maalista
meni väriä 7.5dl
matalan pudjetin kulkineet...