Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
Vastaavanlainen on mulla 73 XL:ssä. Samanlainen oli myös 72 GXL:ssä ja 72 GT:ssä. Kaikissa toiminta pumpulla ja pumpussa vielä sellanen toiminto, että samalla pärähtää pyyhkijän sulat pyyhkimään. Toimii hyvin tihkukykimenä tuo toiminto.
no tollanen mullakin on ja on ollu kaikissa 74:sta vanhemmissa..
74:ssa ei ole enään sitä pyyhkäsy toimintoa,ihan vaan pelkkä pumppu... siis jalkapumppu..
fonzie kirjoitti:
Vastaavanlainen on mulla 73 XL:ssä. Samanlainen oli myös 72 GXL:ssä ja 72 GT:ssä. Kaikissa toiminta pumpulla ja pumpussa vielä sellanen toiminto, että samalla pärähtää pyyhkijän sulat pyyhkimään. Toimii hyvin tihkukykimenä tuo toiminto.
No selkisi nyt meikällekin, miksi sinne jalkapumpulle tulee ne johdot.
Oman konehuoneessa on siis tuollainen Jannun mallisen teline, sekä joku toinen "kiinnike jonka
merkitystä en ole vielä keksinyt. Pitääpä kuvata se.
latausrele on yleensä suunilleen ton pissapojan pöntön ja konepellin saranan välissä...
edit: niin siis koriin suoraan kiinni ruuvattuna.. ilman mitään kiinnikkeitä...
Voisko tuo alempi kiinnike olla jokin lohkolämmittimen/sisätilanlämmittimen haaroituspalan kannatin? Näyttäisi kyllä jäävän aikalailla pissapojan säiliön (sen alkuperäisen) kulman alle. Ei tuo kyllä tehtaalta asti ole tuossa ollut. Mun -71:ssä ja -74:ssa itse lohkolämmittimen pistoke oli suunnilleen tuossa paikassa (se vanhanmallinen neliskanttinen harmaarunkoinen ja sinikantinen Calix).
Yksi selitys tuolle voisi olla se, että alkuperäinen säiliö on jossakin vaiheessa haljennut (halkeaa jäätyessään helposti juuri tuolta kiinnikkeen urien pohjalta) ja se on korvattu pussimallisella tarvikesäiliöllä.
Lainaanpas vanhaa aihetta, josta kuviakin jo hävinnyt...
Mk1 1975 kuskin etukulmassa oli säiliö kiinteällä pistehitsatulla telineellä, mutta olen nähnyt kuvia missä samanlainen säiliö on konehuoneen oik takakulmassa. Onkohan sekin hitsatulla, vai pulttikiinnitteisellä telineellä? En ole varma onko ero vuosimalleissa vai 4 syl vs 6 syl erosta? Oma pistehitsattu tuli leikattua vähän huonosti irti, eli olisi tarvetta paremmalle telineelle, ja helpottaisi jos jostain mallista löytyisi alunperin pultattava versio.
Entä millainen tuo mk1 alkupään jalkapumppu on, kenelläkään kuvaa sellaisesta? Kysyn lähinnä kun ne tuntuvat olevan hyvinä/uusina yhtä kivenalla kuin saman ikäisten Opelien vastaavat, olisiko jopa samanlainen osa kyseessä?
Opel on Pop! =)
*Kadett B 1100 Coupe
*Kadett B 1900 Rallye
*Kadett B 1500 Sedan
*3x Opel Olympia A 1700-2000
*Buick Riviera 1963
*Ford Taunus Coupe 1975
Minulla molemmissa -74 Coupeissa pistehitsattu teline apukuskin puolella keskellä. Molemmat alunperin neloskoneella. Edellinen omistaja ruuvannut kuitenkin irtonaisen telineen lähemmäks lämmityslaitetta, en tosin tiedä miks ei ole käyttäny tuota paikallaan olevaa hitsattua telinettä
Mulla on selllaisesta se metallinen takalevy(mistä lähtee kierteen pätkä että saa kiinni siihen kehikkoon) irronnut
siitä kumisesta jalkapumpusta. Milläs tuota kannattaisi koittaa liimailla kiinni? Sikaflexillä?
Eiköhän siihen parhaiten kävis ihan kunnollinen 2k vulkanointiaine. Jos se vaan on ihan kunnon kumia. Tähtiperästä joskus korjasin sillä moottorin kannatinkumin kun irtos se ylempi peltilätkä kesken kesäisen hauskan pidon.