Taka-akseleista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Taka-akseleista

Viesti Kirjoittaja p3 »

onkohan tämä atlas arvostus kuinka pitkälle seurausta
siitä että capri/rs2000 kilpa-autoissa käytettiin niitä
-70 luvulla. m-sarjan/mk taunusten perillä ei kovin
paljon ole edellisiin yhteyttä hv-keston tai sisuskalujen puolesta.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

no eikö salisbyry versiot enään olekkaan
atlakseksia.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

klip klap atlas on pop pop pop
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Siis onko siinä mitään eroa, kunhan on "iso-atlas" ? Välitykset kyllä muuttuu ja Caprissa on pitemmät, mutta ei kai niissä muita eroja ole sisuskaluissa?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

missäs taunuksessa semmonen atlas on
tehtaan jäljiltä.
esim. mk1 escortin saksanmallin pikkuperää
nimitetään atlakseksi monesti.
kuulostaako hienommalta vai miksi näin.
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Anonymous kirjoitti:missäs taunuksessa semmonen atlas on
tehtaan jäljiltä.
esim. mk1 escortin saksanmallin pikkuperää
nimitetään atlakseksi monesti.
kuulostaako hienommalta vai miksi näin.
2 litrasissa ja isommissa Taunuksissa on pääsääntöisesti Iso-Atlas!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

taunuksenperä on salisbyry ja escortin
saksan mallin perä ilmeisesti sen edeltäjiä.
atlaksenperiä ei käsittääkseni löydy
kuin 3000 caprista ja escorttien tehtaan
kilpureista sitten vielä kestävämpiä versioita
aina 4 ryhmän 300 hv asti.
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Yleisen käsityksen mukaan ne Taunuksen Salisbury perät on nimen omaan Atlaksia! Sitä en tiedä miten kisavehkeissä periä on vahvistettu?
Escortin, Caprin ja Taunuksen Isossa Atlaksessa on keskenään sopivat sisuskalut.
Tilaappas esim. Quiafen lukko Atlakseen, niin kyllä se käy sinne Taunuksen Salisbury perään!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

tehtaan capri osa kataloogista löyty
salisbury ja timken banjo akselit.
muistin tuon 3000 perän väärin eli
atlas perustuu 3000 salisburyyn.
mutta missä vaiheessa se atlas
nyt sitten tulee kuvaan mukaan ennen
vai jälkeen.
onko kellään asiasta dokumenttia.
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

p3 kirjoitti:tehtaan capri osa kataloogista löyty
salisbury ja timken banjo akselit.
muistin tuon 3000 perän väärin eli
atlas perustuu 3000 salisburyyn.
mutta missä vaiheessa se atlas
nyt sitten tulee kuvaan mukaan ennen
vai jälkeen.
onko kellään asiasta dokumenttia.
3.0 Capriin myydään esim. Quaifen lukkoa Atlas perään ja "English" perään! Tuo "Timken" on nähtävästi tuo Enkkuperä???
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

English perä on Timken, murikka irtoaa banjosta. Atlas on Salisbury, siinä perä kasataan akseliin eli murikka on akselin kanssa "yhtäpuuta". Jos en aivan väärin muista niin Timken (laakerivalmistaja briteissä) oli english akselin tekijä ja salisbury (saksassa) atlaks(i)en.

Works Escorts (en muista kirjoittajaa nyt) kirjassa kerrotaan isojen atlasten olevan alunperin juurikin m-mallien ja taunus transitien (60-luvun paku) akseleita. Akselia eri versioineen on sitten käytetty vähän siellä sun täällä. esim. mk1-3 taunksissa. Iso atlas pitäisi löytyä 2.0 ja sitä isommilla koneilla valmistetuista taunuksista. Pitäisi siksi että esim. Graham Robsonin kirjan Cortinas mukaan myös pikku atlaksia on laitettu jo tehtaalla autoihin joihin niitä ei oikeastaan kuuluisi. Samoin isoja atlaksia (mk1 escort).

Timken akseliin saa (sai) muuten salisburyn valmistamia lukkoja. :-)
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

escort mk1-p3-p5-taunus mk pikkuperä ja iso perä=
keskenään erilaisia.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joo, Iso-Atlas löytyy alkuperäisenä mm. eräästä MKI 1.1 "Isolohko" Farmari Escortista :lol:
Avatar
Jallu
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Elo 2004, 09:18
Paikkakunta: Snadi

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Isoja-Atlaksi löytyy ainakin Escorteista (narrow), Capreista, M-malleista, Taunuksista ja P100-lavasierroista.
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

p3 kirjoitti:escort mk1-p3-p5-taunus mk pikkuperä ja iso perä=
keskenään erilaisia.
Tietysti, miksi ne muuten olisivat pieni ja iso?

Jallu kirjoitti:Isoja-Atlaksi löytyy ainakin Escorteista (narrow), Capreista, M-malleista, Taunuksista ja P100-lavasierroista.
Ja taunus transitista / FK1000:sta.
http://personal.inet.fi/koti/tero.setal ... le0097.jpg
Vastaa Viestiin