V6 käynnistys- ja katsastusongelmat

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

antla
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Syys 2005, 13:19

V6 käynnistys- ja katsastusongelmat

Viesti Kirjoittaja antla »

Sierraan on joku pudottanut keulille 2.8 litraisen padan mekaanisella ruiskulla. Ostin auton hiljattain ja alusta asti auto ei ole ollut yhteistyöhaluinen käynnistymään kun moottori on kuuma.

Eli ajon jälkeen kun auton sammuttaa lähtee käymään jos samantien koittaa mutta jos seisoo muutaman minuutin niin ei enää mitään mahdollisuuksia, bensa vaan alkaa haisemaan. Koitin ottaa ryyppysuuttimesta johdot irti, ei vaikutusta asiaan.. eli onko jollain vielä hyviä vinkkejä..

Sitten asiasta toiseen.. moottori on muutoskatsastettu aikoinaan asianmukaisesti, mutta otteessa on merkintä "1-kaasutin kone", näkeekö joku kristallipallostaan miten asiat etenee jos menen vuosikatsastukseen tuon ruiskun kanssa? Soittelin läpi edellisiä omistajia ja ainakin viimeinen kertoi katsastaneensa auton ruiskun kanssa, ja katsastusmiehen huomauttaneen että pitäisi muutoskatsastaa, mutta papereita (kuulemma kauan) tutkittuaan oli päätynyt ettei tarvi muutoskatsastusta.. ei vaan osannut tarkemmin selittää miksi.. tiedä sitten näistä..
HooPee
Viestit: 65
Liittynyt: 19 Elo 2005, 13:55
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Vuotaiskohan suuttimet?
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Kyseessä ilmeisesti K-Jetronic ruiskulla varustettu 2.8i eli Sierra XR4i kone? Tarkasta bensanjakajan lautanen, pitäis olla perusasennossa siinä suppilon alereunassa. Jos on alempana niin vaikeeta on käyntiin lähtö. Tai sitten oiskohan paineenvaraaja sökö? Sitä ei kytllä välttämättä edes tarvitse, kunhan on takaiskuventtiili esim. pumpussa kunnossa.

Nämä ja muita hyviä ohjeita - http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ford/K-Jetronic/ :)

K-Jet_suomi ja autosolve.com - juttu kannattaa ainakin lukea.

Ja noissa Sierroissahan on tuota konetta ollut eli katsastuksessa ei kai mitään ongelmaa pitäis olla? Joku konttori voi tietty vaatia uudelleen katsastuksen...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

Joo, oireet viittais suuttimien vuotoon.. Kylmänä kone vaatii hieman rikkaampaa seosta käynnistyäkseen ja senhän se saa vuotavista suuttimista. Lämpimänä taas ei vaadita rikasta seosta, mutta sellainen sinne kuitenkin tulee --> ei lähde kunnolla käyntiin. Käynnistyvyyteen voi auttaa pieni kaasun painallus --> kone saa enemmän ilmaa ja seos on kohdallaan.
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
antla
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Syys 2005, 13:19

Viesti Kirjoittaja antla »

Joo siis ongelma on sitä luokkaa että ei lähde edes kaasu pohjassa vaan ilmeisesti tosiaankin kastelee / uittaa tulpat oikeen kunnolla märiks.. koska saattaa just jollain yhdellä pyöräytellä ja pakoputkesta tulee ihan vaaleeta bensan hajusta savua..
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

No sen suuttimien vuotamisen voi tarkistaa silleen, että kun sammutat auton niin nappaat ne suuttimet irti sieltä imusarjasta ja katot että kostuuko se suuttimen pää tai valuttaako oikeen tavaraa. Jos kostuu/valuttaa niin kannattaa viedä suuttimet putsattavaks. Niihin laitetaan ainaki uudet tiivisteet ja mitä niis sit sisäl onki.. ja sit ne pestään hyvin. Suuttimien putsauksen jälkeen auton menoki paranee.
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Kokeiles painaa kaasu pohjaan ja startata joku 15-30 sekunttia. Jos sitten lähtee niin vika viittaa noihin mun sanomiin oireisiin.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
antla
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Syys 2005, 13:19

Viesti Kirjoittaja antla »

Ei auta kaasun pohjassa pitäminenkään, sitten kun todennäköisesti on kastellut tulpat, ainakin bensan hajusta päätellen.. minuutti kaupalla tarvii sahata startilla jos haluaa käynnistää..

mutta eiköhän jotain selvyyttä tule kun katsoo tuon lautasen korkeuden, ottaa suuttimet irti ja katsoo vuotavatko ja vaihtaa tuoreemmat tulpat...
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Niitä K-jetin suuttimia olen joskus putsannut siten, että olen irrottanut letkun määränjakajan päästä, ujuttanut sinne petrolia/pö:tä ja puhaltanut kunnolla paineilmaa perään. Ei kovin hienostunut eikä välttämättä kovin pitkäkestoinen korjaus mutta kannattaa sitäkin nyt aluksi kokeilla.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Tuolla on kans listattu noita vikoja:

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... eshoot.jpg
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

serkulla on kans 2.0i ohc:sta tehty 2.8 k-jet laite.. oli juuri kertomasi vika. aikamme sitä etsittiin ja lopulta selkis.. autossa oli ohc:n aikainen bensapumppu joka on liian pieni paineinen vrt. k-jet pumppu. hommasi oikeanlaisen pumpun ja vika häipyi..

hassua silti että se vika ilmeni juuri noin.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

No ei sinänsä hassua, koneen lämmetessä lämpeää myös bensa ja kun se siellä aikansa muhii (kone jäähtyy muutaman minuutin) ei paine enää riitä.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vastaa Viestiin