Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
Haulla etsiskelin aiheeseen liittyvää juttua, mut en noita kaikkia ehtinyt/jaksanut lueskella läpi.
Voisko joku tyhmälle rautalangasta vääntäen selittää, mitä pitää vaihtaa/laittaa että saisi tuon niin paljon puhutun kärjettömän systeemin tuohon 2.3:seen?
Esim. käykö vanha virranjakaja vai pitääkö se vaihtaa tai vaihtaa hiluja sisälle/muokata jotenkin?
Pitää vaihtaa koko virranjakaja (Motorcraft tai Bosch) + ohjainboksi. Asennus on helppo ja ei nuo kalliitakaan ole. Ostin vasta sytkäboksin (Granadan) ja makso 25e. Sitten näin jossain myytävänä rakannussarjan hintaan 20e, jolla muutettiin kärjellinen kärjettömäksi.
Taco kirjoitti:Pitää vaihtaa koko virranjakaja (Motorcraft tai Bosch) + ohjainboksi. Asennus on helppo ja ei nuo kalliitakaan ole. Ostin vasta sytkäboksin (Granadan) ja makso 25e. Sitten näin jossain myytävänä rakannussarjan hintaan 20e, jolla muutettiin kärjellinen kärjettömäksi.
Missähän mahdollisesti tuollaisen sarjan näit?
Mulla on joku Motorcraftin musta palikka (ilmeisesti tuo ohjainboksi), en vaan muista mistä se on mulle tullut...
Sierrasta tuon moottorin otin, johon sen oli laittanut kaverini, joten mahdollista on että siinä olisi valmiina kärjetön, tms...
Mistä erottaa kärjettömän ja kärjellisen jakajan?
Voisko joku tyhmää opettaa?? Oma galleria[Last update-15.8-05]
Kärjettömässä ainakin on jakajan kansi kiinni ruuveilla ja kärjellisessä semmosilla pelti klipseillä! Näin on ainakin mun jakajissa.
Mun kärjetön jakaja on Motorcraft ja kärjellinen Bosch.
Avaa se jakajan kansi ja kato onko siellä kärkiä
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
v6:sta en mee vannomaan, mutta ainakin OHC:ssä on boschin käretöntä jakajaa, joka on päällepäin samanlainen ku kärellinen, mutta siitä lähtee boxille ne kolme johtoa...
eihän siihen periaatteessa tarvihe kuin se induktiivianturi ja boksi jostain kärettömästä, ja sitten siihen varteen pellistä kiekko, jossa sopivat lovet. en vaan luottas omaan viritykseen
yksi vaihtoehto on kun hankkii alkuperäiseen kärjelliseen jakajaan
Espoon Spl-elektroniikasta Piranhan systeemit. Eli alkuperäisestä
jakajasta kärjet pois ja tilalle "silmä" ja jakajalevy ja boksi. Helppo
asentaa ja sen jälkeen ei virranjakajan väljyys haittaa pätkääkään ja
kipinä on taattu. Tosi on, tosin hintaa n 750 mummoa,
mois13 kirjoitti:Kärjettömässä ainakin on jakajan kansi kiinni ruuveilla ja kärjellisessä semmosilla pelti klipseillä! Näin on ainakin mun jakajissa.
Mun kärjetön jakaja on Motorcraft ja kärjellinen Bosch.
Avaa se jakajan kansi ja kato onko siellä kärkiä :D
Kärjettömiä on sekä klipseillä, että ruuviliinnityksellä.
Motocraft Durasparkin kytkentä on helppo. Granadoissa ainakin käytettiin tuota mallia. Itselläkin on sellainen odottamassa.
Tällainen on itsellä. Ollut 80-luvun alun 2.3 Granadassa. http://glassicannex.org/module/module1.jpg
Noita Durasparkkeja on erilaisia.
Sumu kirjoitti:Motocraft Durasparkin kytkentä on helppo. Granadoissa ainakin käytettiin tuota mallia. Itselläkin on sellainen odottamassa.
Tällainen on itsellä. Ollut 80-luvun alun 2.3 Granadassa. http://glassicannex.org/module/module1.jpg
Noita Durasparkkeja on erilaisia.
Tähän ei voi olla lisäämättä omia ajatuksia vaikkakin hieman ohi alkup.aiheen.
Jossain vaiheessa kun on aikaa ja taunus toimii niin: kokeilen tehdä ite semmosen systeemin että kärkien ja 6kulmaklunssiakselin tilalle tulee sakaralevy ja 6 kpl optohaarukoita virranjakajan sisälle. Eli yksi lovi joka kiertää kuuden optohaarukan läpi. Jokaisen optohaarukan "perässä" on transistori joka ohjaa puolaa eli 6kpl transistoreita ja 6 kpl puolia.
systeemissä syntyy kipina kun virranjakajan kiekon levy on optohaarukan kohdalla.
systeemin edut. Ennakosäätö sama kuin alkuperäisestikkin koska optot kiinnitetään samaan levyyn jossa kärjet oli. Joka tulpalle oma puola -> hyvä kipinä. Itte tehty = kivaa.
Pyörijä+hiili+jakajan kansi jää pois koska niitä ei enää tarvita.
Systeemin haitat : tarttee roinaa esim 6 puolaa.
Tarttee löytää tranisistori joka kestää puolan ohjausvirran. Löytyy mutta vaatii kokeiluja.
mois13 kirjoitti:Kärjettömässä ainakin on jakajan kansi kiinni ruuveilla ja kärjellisessä semmosilla pelti klipseillä! Näin on ainakin mun jakajissa.
Mun kärjetön jakaja on Motorcraft ja kärjellinen Bosch.
Avaa se jakajan kansi ja kato onko siellä kärkiä
Kärjettömiä on sekä klipseillä, että ruuviliinnityksellä.
Se on sitte varmaan nii, että kaikki Bochit on klipseillä ja Motorcraftit ruuveilla???
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
mois13 kirjoitti:Kärjettömässä ainakin on jakajan kansi kiinni ruuveilla ja kärjellisessä semmosilla pelti klipseillä! Näin on ainakin mun jakajissa.
Mun kärjetön jakaja on Motorcraft ja kärjellinen Bosch.
Avaa se jakajan kansi ja kato onko siellä kärkiä
Kärjettömiä on sekä klipseillä, että ruuviliinnityksellä.
Se on sitte varmaan nii, että kaikki Bochit on klipseillä ja Motorcraftit ruuveilla???
Siellä on kärjetön systeemi 19.25e. Tiedä sitten millainen on, joku enemmän noista tietävä osaa vaihtaa parempaa osaa mukaan jos tarvis. Elektroniikkahan on halpaa