Millaista öljyä laitatte taunuksiin?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Millaista öljyä laitatte taunuksiin?
Käytin omassa 1.6 tanarissa kerran öljynä ihan vaan traktorin öljyä eikä kone pannut ollenkaan pahakseen. Nyt kuitenki pitäis laittaa tuohon kutvoseen uudet öljyt. Sinne en nyt ala new hollandin öljyjä laittamaan. Tuli vaan kaverin kans puhetta öljynvaihdosta niin se sano ettei välttämättä kannatta laittaa täyssynteettistä öljyä kun voi sitten alkaa syömään sitä. Tarkoittaen sitä että täyssynteettinen (hienompi rakenteinen?) öljy tulee vanhojen tiivisteiden läpi päätyen jonnekin lohkon kylkeen..?
Taunus 2.3v6 -82 konevikaa kilvet pois
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa
Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa
Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
Jos vähänkään antaa koneelle enemmän runtua tahi ajelee pitkiä matkoja moottoritiellä niin sais olla minimissään 10W-40:stä. Kylmäkäynnistystä auttaa vielä, jos laittaa 5W-40:stä. Perus-mineraaliöljy on ok, mutta niidenkin laaduissa on eroa, nimim. luotan itse Mobil 1:een. Semi-synteettiset öljyt on hyvä kompromissi, jos kone ei oo vielä kauheen väljä. Täyssynteettistä vaan erinomaisessa kunnossa oleviin koneisiin.
Sen lisäks, että hienojakoisempi öljy tuppaa tunkee ulos vanhasta koneesta, se saattaa irrottaa koneesta sinne vuosien saatossa kertynyttä kakkia joka ei tee kivaa öljynkierrolle...
Sen lisäks, että hienojakoisempi öljy tuppaa tunkee ulos vanhasta koneesta, se saattaa irrottaa koneesta sinne vuosien saatossa kertynyttä kakkia joka ei tee kivaa öljynkierrolle...
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Kiitoksia kiitoksia, uutta tietoa tuli taas. Enpä olis osanut ajatella asioita noin. Varmaan olisin koneeseen kaatanut täyssynteetiset öljyt... Edellinen omistaja teki tuon koneenvaihdon tuohon autoon aikä ainakaan puhunut mitään moottorin sen kummemmasta hoonaamisesta. Pitäisi kattoa moottorin koodista että kuinka vanhasta autosta se on. Tehot tuntuu silti olevan tallella että jos tässä vielä käväisis halpa-hallista hakemas mobil 1 puolisynteettiset öljyt koneeseen. Jos ottais hyllystä mukaan jotain "engine flush" systeemiäkin.
Taunus 2.3v6 -82 konevikaa kilvet pois
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa
Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa
Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
No niin no, enpä sitten tiedä tosta. Varmaan viisainta olis laittaa vain sitä ainetta mitä sinne kuuluu, eli sitä öljyä! Onhan noi lisäaineet sun muut motor upit jotenki epäilyttäviä. Bensan sekaan menee toki v-guardia venttiileitä suojaamaan ja kaadoimpa sieltä h-hallista löytämäni valvolinen fuel injection & carburettor cleaneriäkin sinne. Eipä valvolinen luulisi mitään humpuukitavaraa valmistavan?janzamar kirjoitti:ei engine flush systeemejä..
sepä just kun menee vielä reiät tukkoon..ja sitten loppuu öljynkierto.
Öljy on nyt ainakin Mobilia. Super S semi synthetic motor oil 10w-40. Very high performance 4 litran pänikkä... ei kait toi 2.5 desin puute mitään haittaa? Enpä tullut ajatelleeksi tuota ostaessani...
Taunus 2.3v6 -82 konevikaa kilvet pois
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa
Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa
Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
No niin,itse ajanut Taunuksella aina
täys synteettisillä Mobil 1 öljyillä.
Ei vuotoja,ei ylimääräistä kulutusta.
Erittäin toimiva ratkaisu,etenkin talvikäyttöä
ajatellen.
Edellisellä ajoin 120000 km,moitteetta(sitten auto paloi,
mutta ei taia öljystä johtua )
Nykyisellä GX:llä viime talvena 9000 km.
täys synteettisillä Mobil 1 öljyillä.
Ei vuotoja,ei ylimääräistä kulutusta.
Erittäin toimiva ratkaisu,etenkin talvikäyttöä
ajatellen.
Edellisellä ajoin 120000 km,moitteetta(sitten auto paloi,
mutta ei taia öljystä johtua )
Nykyisellä GX:llä viime talvena 9000 km.
naapuri oli kerran erehtyny laittamaan transitin V4 koneeseen täyssynteettiset, ja ei menny pitkään, kun sylinteriputket oli kiillottuneet silleen, että kaikki puristukset karkas männänrenkaiden välistä. Joutu hoonaamaan sylinterit ja vaihtamaan männänrenkaat, ennenkun rupes taas pelittämään...
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Toyota LandCruiser -81
Ohjekirjasta näkee minkä laatuista öljyä koneeseen kuuluu laittaa. Mikä tahansa nykyinen öljy vastaa näitä -70 luvun öljyjä. Turhaa kai sinne on huippu öljyjä (lue: kalliita) laittaa, jos halvemmat ajaa saman asian.
Vanhaan koneeseen ei synteettisiä missään nimessä, pahimmassa tapauksessa jos ja kun kone on paskanen ja pikeentynyt, alkaa piet irrota ja pahimmillaan tukkia paikkoja.
Eri asia on sitten remontoitu kone - sellaseen kehtaa jo laittaa vähän parempia öljyjä. Oon kuitenkin sitä mieltä että mineraaliöljy vaihdettuna hiukan useammin ajaa saman asian, mutta riippuuhan se myös moottorin käyttötarkoituksesta - kilpakoneet on erikseen.
Vanhaan koneeseen ei synteettisiä missään nimessä, pahimmassa tapauksessa jos ja kun kone on paskanen ja pikeentynyt, alkaa piet irrota ja pahimmillaan tukkia paikkoja.
Eri asia on sitten remontoitu kone - sellaseen kehtaa jo laittaa vähän parempia öljyjä. Oon kuitenkin sitä mieltä että mineraaliöljy vaihdettuna hiukan useammin ajaa saman asian, mutta riippuuhan se myös moottorin käyttötarkoituksesta - kilpakoneet on erikseen.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
jos auto on ympärivuotisessa käytössä, eli puolivuotta kylmäkäynnistyksiä. niin pakkasajalle en ainakaan laittais mineraaliöljyjä, -70 luvun öljysuositukset antaa suoraan sellaiset öljyt mitkä silloin on ollu yleisesti saatavilla. tuohon aikaan moottorien tyypillinen kestoikä on ollu n:150 000km.
tietysti jos siirtyy mineraaliöljyistä ( tai öljyt on vaihdettu erittäin harvoin ) täyssynteettisiin, kannattaa öljyt ensimmäiseksi vaihtaa n:1000km ja seuraavaksi n:3000km tämän jälkeen sitten siirtyä normaaliin vaihto väliin.
itse olen käyttäny täyssynteettisiä 5w 40-50 öljyjä 5000 - 7500km vaihtoväleillä, vain kesäajossa oleviin kerran vuodessa käyttöön oton yhteydessä. minkäänlaisia öljystä johtuvia ongelmia en ole huomannut.
10w 30 mineraaliöljyä kannattais jokaisen kokeilla laittaa purkki päiväksi 25 asteenpakkaseen, sitten kaataa sitä esim. toiseen astiaan
tietysti jos siirtyy mineraaliöljyistä ( tai öljyt on vaihdettu erittäin harvoin ) täyssynteettisiin, kannattaa öljyt ensimmäiseksi vaihtaa n:1000km ja seuraavaksi n:3000km tämän jälkeen sitten siirtyä normaaliin vaihto väliin.
itse olen käyttäny täyssynteettisiä 5w 40-50 öljyjä 5000 - 7500km vaihtoväleillä, vain kesäajossa oleviin kerran vuodessa käyttöön oton yhteydessä. minkäänlaisia öljystä johtuvia ongelmia en ole huomannut.
10w 30 mineraaliöljyä kannattais jokaisen kokeilla laittaa purkki päiväksi 25 asteenpakkaseen, sitten kaataa sitä esim. toiseen astiaan
Älä ota sitä niin vakavasti!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Juurikin näin se on,vaikka nää
öljytingat on aina "hauskoja",niin
täytyy myöntää myös se,että öljyteknologia
on kehittynyt melkoisesti sitten -70 luvun.
Ja tietääkseni kaikki Suomessa viimeisten
25 vuoden aikana myydyt öljyt,ovat "peseviä".
Tuohon "kokkareiden"irtoamiseen koneesta,en
ole törmännyt kun jenkeistä tuoduista moottoreissa.
Siellä on käytössä nykyäänkin,pesemättömiä
öljyjä.
Kylmäkäyttöön ehdottomasti täys-synteettiset.
öljytingat on aina "hauskoja",niin
täytyy myöntää myös se,että öljyteknologia
on kehittynyt melkoisesti sitten -70 luvun.
Ja tietääkseni kaikki Suomessa viimeisten
25 vuoden aikana myydyt öljyt,ovat "peseviä".
Tuohon "kokkareiden"irtoamiseen koneesta,en
ole törmännyt kun jenkeistä tuoduista moottoreissa.
Siellä on käytössä nykyäänkin,pesemättömiä
öljyjä.
Kylmäkäyttöön ehdottomasti täys-synteettiset.
Hyvin ne mineraaliöljyt ja semi-synteettisetkin kylmällä toimii, jos asteluku on tuo 5W-40. Hetken (=raappaa ikkunat) kun malttaa käyttää tyhjäkäynnillä ennen liikkeelle lähtöä, niin ei mitään ongelmia. Toki synteettinen toimii hivenen paremmin, mutta jos samassa kaupassa rupee öljy vuotamaan ulos koneesta, niin huono diili mun mielestä...
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Synteettisillä mäkin olen ajanut kesät talvet 80-luvulta lähtien, Mobil 1 5W-50:stä olen käyttänyt 90-luvulta alkaen ja kokemukset ovat samanlaisia kuin Herkolla. Normaalilla öljynvaihtovälillä öljyä ei tarvitse lisätä. Mun mielestä hyvä öljy on aika halpa henkivakuutus moottorille.Herkko kirjoitti:No niin,itse ajanut Taunuksella aina
täys synteettisillä Mobil 1 öljyillä.
Ei vuotoja,ei ylimääräistä kulutusta.
Erittäin toimiva ratkaisu,etenkin talvikäyttöä
ajatellen.
Tosiasi on ,että peseviä öljyä on käytetty 25v.Joten se puhe öljyjen tulemisesta tiivisteitten läpi ja "KLÖNTTIEN" liikelle lähdöstä on vain väärä luulo,tai se on sattunut kaverin kaverin kaverille.Itse olen käyttänyt 5-40 synteettisiä tai 5-40 ja 10-40 puolisyn. öljyjä eikä ongelmia.Talviajossa olisi käytettävä synteettistä/ puolisynt. ,jotta yläkerta koneessa saisi voitelun nopeammin.Huonoilla ja halvoilla öljyillä kestää öljyn tuleminen ylös asti kovalla pakkasella yli 30 sek.joten ei voitele heti yläkertaa.. .Jos arvostatte TAUNUKSIANNE käyttäkää hyviä öljyjä.