virtalukon pohja vai startin solikka?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
virtalukon pohja vai startin solikka?
ku välil ei sano mitää ku avaimest kääntää startin päästä lähtee sit hyvin molemmis taunuksis nyt sama vika
Re: virtalukon pohja vai startin solikka?
Voihan se olla virtalukon pohjassa se vika jos kerran startin päästä starttaa? Jos hiilet on loppu/jumissa, ei solenoidikaan toimi! Solenoidi saa miinus virran hiilien kautta.jannu kirjoitti:ku välil ei sano mitää ku avaimest kääntää startin päästä lähtee sit hyvin molemmis taunuksis nyt sama vika
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
no jopas on ihme . . .
No eikä oo,jos taunus on käynnissä,niin startissa olevia "pikku johtoja"ei tarvita käynnissä pysymiseen,vaan ainoastaan käynnistämiseen,toinen on puolan+johto,joka ohittaa etuvastuksen tartatessa,ja toinen on solenoidin heräte,joka tosiaan tulee virtalukolta kun avainta kääntää.ja solenoidin miinus tulee startin rungosta,ei missään nimessä hiilien kautta,joista menee talviaamuna tartatessa hetkellisesti n250/350A virtaa läpi.Seuraava on minun näkemys,jos taunuksen sammuminen konetieltä poistuttaessa loppuu kun sol. heräte johto vaihdetaan,niin vika ei ole ollut johdossa,vaan jossain liittimessä jota on samalla vahingossa RAVISTELTU(v.lukon jälk. eka liitin monesti)
joo noi startin johdot on käyty läpi tarpeeks monta kertaa..yleensä ensimmäinen mitä teen autolle on just että kaikki ylimääräset johdot pois..
aika tuttua.perusasetelmiin ensin ja liitokset kuntoon niin ei ehkä tarvi palovakuutusta ottaa...?herrantähden mitä kaikkee on joskus löytynykkin...ja sitten omat sotkut tilalle.tiedän ettei oo yhteydessä keskenään että siksi oonkin ajatellu olevani alien...mutta oon miettiny että johdotkin vanhetessaan pahentuu,josko on virtalukko lämmenny sen seurauksena ja sitten jotain kummallisia juttuja on tullu sitä kautta.huono maadotushan niitä kuumenemisia sähköpuolella just saa aikaan...
aika tuttua.perusasetelmiin ensin ja liitokset kuntoon niin ei ehkä tarvi palovakuutusta ottaa...?herrantähden mitä kaikkee on joskus löytynykkin...ja sitten omat sotkut tilalle.tiedän ettei oo yhteydessä keskenään että siksi oonkin ajatellu olevani alien...mutta oon miettiny että johdotkin vanhetessaan pahentuu,josko on virtalukko lämmenny sen seurauksena ja sitten jotain kummallisia juttuja on tullu sitä kautta.huono maadotushan niitä kuumenemisia sähköpuolella just saa aikaan...
Mulla oli joskus vähän sähköongelmaa jonka havaitsin lähinnä kiekkamittarista joka moottoritiellä ajaessa välillä tipahti nollaan. Ajoin sitten ohitustilanteessa aivan yhden auton perässä kun painoin kaasun pohjaan ja huomasin kuinka valot kirkastuivat edessä ajavan auton perään vasten.
Asiaa hieman tutkittuani huomasin että akku ei maadoittunut kunnolla runkoon. Mutta kun laitoin kaasun pohjaan, osui kaasupoljin runkoon ja akku maadoittui moottorin ja kaasuvaijerin kautta
Siinä oltiin tultu muutama sata kilometriä vissiin "vilkkuvilla" valoilla, kun mittarikin oli temppuillut koko matkan
Asiaa hieman tutkittuani huomasin että akku ei maadoittunut kunnolla runkoon. Mutta kun laitoin kaasun pohjaan, osui kaasupoljin runkoon ja akku maadoittui moottorin ja kaasuvaijerin kautta
Siinä oltiin tultu muutama sata kilometriä vissiin "vilkkuvilla" valoilla, kun mittarikin oli temppuillut koko matkan
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Re: no jopas on ihme . . .
Kyllä se solenoidin maa tulee sieltä hiilien kautta! Jos on hiilet loppu, ei pelaa solenoidikaan!!!timppa kirjoitti:No eikä oo,jos taunus on käynnissä,niin startissa olevia "pikku johtoja"ei tarvita käynnissä pysymiseen,vaan ainoastaan käynnistämiseen,toinen on puolan+johto,joka ohittaa etuvastuksen tartatessa,ja toinen on solenoidin heräte,joka tosiaan tulee virtalukolta kun avainta kääntää.ja solenoidin miinus tulee startin rungosta,ei missään nimessä hiilien kautta,joista menee talviaamuna tartatessa hetkellisesti n250/350A virtaa läpi.Seuraava on minun näkemys,jos taunuksen sammuminen konetieltä poistuttaessa loppuu kun sol. heräte johto vaihdetaan,niin vika ei ole ollut johdossa,vaan jossain liittimessä jota on samalla vahingossa RAVISTELTU(v.lukon jälk. eka liitin monesti)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Re: no jopas on ihme . . .
ehjä solenoidi pelittää työpöydälläki ilman koko tarttimotoria.miinus kylkeen ja heräte lattanapaan ni kyllä vetää .siitä kätevä kaveri tekee vaikka sähkösen takakontin (tai konepellin) aukasu jutskan,ei tartte kiskoo välttämättä tarttia.mois13 kirjoitti:Kyllä se solenoidin maa tulee sieltä hiilien kautta! Jos on hiilet loppu, ei pelaa solenoidikaan!!!
-
- Viestit: 262
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Tuo on aika yleinen vika vanhoissa Taunuksissa (tai kaikkihan ne vanhoja jo on ) siis että virtalukon pohja JA JOHDOT kulahtavat sen verran ettei virtaa riitä startatessa. Omassani teki tuon saman homman (starttihan ei siis inahdakaan ko. tilanteessa) ja laiska kun olen, niin roudasin auton autosähköliikkeeseen. Oli kuulemma tuttu juttu ja koska uuden ja kunnollisen virtalukonpohjan (tuppaavat olemaan enemmän tai vähemmän holoja kaikki) löytäminen on vaikeaa ja kallista ja johtojen kanssa pelleily turhauttavaa, yksinkertaisin ratkaisu on tehdä starttipiiriin relekytkentä, jolloin virtalukko ohjaa ainoastaan relettä, joka sitten lähettää varsinaiset herätteet startille. Näin tehtiin myös omaani ja sen jälkeen pelitti taas komeasti. Homma kesti puoli tuntia eikä maksanut paskaakaan. Helppo tehdä itsekin.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Olet ihan oikeassa! Suurin osa henkilöautoissa käytettävistä starteista on ns. työntökiertokäynnistimiä. Solenoidissa on kaksi käämiä: vetokäämi ja pitokäämi. Kuten nimi kertoo, vetokäämi "vetää" eli sytkäyttää käynnistystapahtuman liikkeelle ja vetokäämi maadottuu nimenomaan hiilien kautta!mois13 kirjoitti:Joku systeemi kuitenkin startissa on et jos hiilet on loppu niin solenoidi ei vedä. Näin tekee kaikki fordin startit mitä mulla on ollut!
Syy on yksinkertainen: kun hiilien kautta kulkee virtaa, ankkuri pyörähtää hieman. Tämä tapahtuu samaan aikaan kun solenoidi on siirtämässä startin ratasta vauhtipyörän rattaalle, pieni pyörivä liike auttaa rattaiden hampaita menemään toistensa lomiin.
Pitokäämiin kytkeytyy virta vasta kun vetokäämi on siirtänyt rattaat kohdakkain. Samalla ankkuriin kytkeytyy täysi käynnistysvirta ja startti alkaa pyörittää moottoria.
Tässäpä kuva työntökiertokäynnistimestä: