Latauksellisesti haasteellinen taunus.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Latauksellisesti haasteellinen taunus.

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Tanesta loppu eilen virta... Kertokaa miksi.

Mulla on latausvalo on aina palanut himmeästi vaikka kone on käynnissä, mutta sitä ei ole huomannut muuta kuin pimeällä. Siten auto on nyt toiminut n. 3 vuotta, eikä ole tähän asti tarvinnu kaapeleilla käynnistellä.

Viime viikosta lähtien latausvalo on palanut kirkkaammin, niin että päivänvalossakin näkee selvästi. Lisäksi se himmenee kun esim. valot pistää päälle tai jonkun muun sähkölaitteen. (eikö latausvalon pitäis sillon kirkastua kun jännite laskee?) Kuitenkin se myös himmenee kun antaa kierroksia, eli jännite nousee... Nyt siis eilen ei enää jaksanu startata.

Onko mulla joku huono liitos jossain johdoissa vai mitä helvettiä? Latausrele ja laturin hiilet on vain pari vuotta vanhoja, joten luulis niiden vielä olevan ehjiä. Akku on saman ikäinen.
-71 Coupe GT
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

helppohan ne hiilet on kattoa,..oliko sulla se alkuperänen jännitteensäädin lokarissa vai onko se samassa paketissa kuin hiilet?
mulla varoiksi jätetty se lokarin systeemi paikoilleen..
onko hihna tarpeeksi kireä?
jos tulee tarvetta laturille niin mulla on kolme tai neljä täällä kotosalla..
Taunus Maximus =)
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Laturin töpseli kannattaa tarkistaa, että on ehjä eikä pahasti homeessa ja että yhteys laturista akkuun on muutenkin kunnossa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

elikkä voi vetää laturilta suoraan akulle +johdon..
työntää samaan missä muutenkin on se johto vaikka kaveriksi ylimääräisen,jos lataa niin vika on sitten muualla jossain.
Taunus Maximus =)
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Latausvalo palaa silloin kun se näkee jännite-eroa laturin ja öööö.. mittariston tai missä se toinen pää on? virtalukolla ehkä, välillä

Jos laturilla on suurempi jännite kuin mittaristolla, valo palaa (himmeästi)

Jos laturi lataa huonosti ja mittaristolla akun ansiosta on suurempi jännite kuin laturilla, taas valo palaa.

jos valo himmenee kierrosten noustessa, voisi viitata laturin olevan hengissä.


Jokin huono kontakti luulis olevan. Akun navat?
Jos epäilee jossain huonoa kontaktia, voi yrittää ohittaa sen jollain johdon pätkällä. esim. akun +navalta johto virtalukon paksuun johtoon (punainen??) Avotulta ei saa kuitenkaan tehdä.

Vanhoissa vehkeissä kaikki on mahdollista.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

20m kirjoitti:Latausvalo palaa silloin kun se näkee jännite-eroa laturin ja öööö.. mittariston tai missä se toinen pää on? virtalukolla ehkä, välillä

Jos laturilla on suurempi jännite kuin mittaristolla, valo palaa (himmeästi)

Jos laturi lataa huonosti ja mittaristolla akun ansiosta on suurempi jännite kuin laturilla, taas valo palaa.

jos valo himmenee kierrosten noustessa, voisi viitata laturin olevan hengissä.


Jokin huono kontakti luulis olevan. Akun navat?
Jos epäilee jossain huonoa kontaktia, voi yrittää ohittaa sen jollain johdon pätkällä. esim. akun +navalta johto virtalukon paksuun johtoon (punainen??) Avotulta ei saa kuitenkaan tehdä.

Vanhoissa vehkeissä kaikki on mahdollista.
Joo näin mäkin päättelin, että laturin on pakko olla hengissä kun se valo himmenee kierrosten mukana. Hihna on kireä jne jne. Ehkä toi monsuunisateinen viikko on hapettanut entuudestaan jonkun huonon liitoksen jossain. Pitää tehdä pari "ohitusleikkausta" ja katsoa jos tokenee. Se rele mulla on hiilien yhteydessä siellä laturissa kiinni.
-71 Coupe GT
Avatar
Sämski
Viestit: 117
Liittynyt: 05 Maalis 2005, 22:13
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Sämski »

Tätä lirpaketta hyväksikäyttäen, mitäs jos latausvalo palaa kunnes polkasee yli 2500 lukemat jolloin valo sammuu ja pysyy sammuksissa tyhjäkäynnilläkin. Kunnes ottaa virrat pois ja starttaa uusiks... Viittaako toi huonoihin hiiliin tai ylipäätään mihinkään? Ei jaksais turhaan laturia rassata kun on "vähän" muutakin laittoa.
Ford Taunus 1.6 -79
Audi 80 2.0E -91 b4
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

se ei oikeastaan ole mikään vika..aika normaalia..laturi vähän niinkuin herää ja lataa ihan normaalisti siitä eteenpäin.
Taunus Maximus =)
invert
Viestit: 22
Liittynyt: 10 Elo 2005, 21:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja invert »

edelliseen vikaan.
voi se vika olla laturin kollektorissaki jos se on kulunut niin paljo että hiilet eivät saa kosketus pintaa ja virta ei kulje.
on ollut muutama tällainenkin tapaus. vikaa ei hoksaa vasta kun sitten jos sitä kollektoria puhdistaa esim. hienolla hiekkapaperilla kun yleensä se on sen verran musta.
taunus -77 1,6 ohc
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Tai vaan paskanen... mittaa lataus akun navoilta?

Mutta Taunuksen ominaisuuksiin ainakin kuuluu että latauksen merkkivalo palaa himmeästi koko ajan. Johtuu kai kuluneesta virtalukonpohjasta.

Itsellä just lopetti virtalukon startti asento toimimasta. Ajattelin laittaa sellaisen startti painikkeen kojetauluun ;)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

joskus aikoinaan mullakin paloi aina himmeästi latausvalo ilman ongelmia,vika paljastui sulaneeksi liittimeksi laturin perseessä.päällisin puolin ehjä mutta muovi oli eksynyt sinne liittimien väliin.
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Latauksellisesti haasteellinen taunus.

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Jukkis kirjoitti:Tanesta loppu eilen virta... Kertokaa miksi.

Mulla on latausvalo on aina palanut himmeästi vaikka kone on käynnissä, mutta sitä ei ole huomannut muuta kuin pimeällä. Siten auto on nyt toiminut n. 3 vuotta, eikä ole tähän asti tarvinnu kaapeleilla käynnistellä.

Viime viikosta lähtien latausvalo on palanut kirkkaammin, niin että päivänvalossakin näkee selvästi. Lisäksi se himmenee kun esim. valot pistää päälle tai jonkun muun sähkölaitteen. (eikö latausvalon pitäis sillon kirkastua kun jännite laskee?) Kuitenkin se myös himmenee kun antaa kierroksia, eli jännite nousee... Nyt siis eilen ei enää jaksanu startata.

Onko mulla joku huono liitos jossain johdoissa vai mitä helvettiä? Latausrele ja laturin hiilet on vain pari vuotta vanhoja, joten luulis niiden vielä olevan ehjiä. Akku on saman ikäinen.
Niinkuin Taco tuossa jo tuumasikin,mittaa
yleismittarilla akun navoista lataus.
Pitäis olla 13-14V.
Jos näin on,niin virtalukon pohja vaan
"vuotaa"jos lampuu kiiluu.
Normaalia vanhan auton vaivaa.
Jos tuolla em.latauksella akku kuitenkin
tyhjenee,on vika akussa,tai siinä että
"joku"kuormittaa akkua levossa.
Avatar
maza
Viestit: 109
Liittynyt: 15 Marras 2004, 17:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja maza »

mulla oli kanssa yhdessä taunuksessa ihme vika . Ei ladannut kunnolla vaikka laturi oli ehjä . Mulla oli se "parempi " laturin jalka missä on ne
puslat niin se laturi ei saanut maita tarpeeksi et piti laittaa ylimääräinen
maa johto lohkolta laturille.
Vastaa Viestiin