Korin vahvistus - Oikeasti tarpeellista normikäytössä?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Korin vahvistus - Oikeasti tarpeellista normikäytössä?

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Projekti etenee, konehuoneessa ois tilaa säheltää (kone ja etukelkka läks veks).

Miten tarpeellisia noi korin vahvistukset, lähinnä vahvikehitsaukset nyt loppupeleissä Taunuksessa on, kun autosta ei olla tekemässä kisavehjettä kuitenkaan, vaan lähinnä vähän normaalia tehokkaampaa katuautoa, jolla sillon tällöin saattaa käydä radalla vähän kurvailemassa? Nyt olis tosiaan helppo hitsata, kun ei oo esteitä tiellä, mutta mietityttää... Jos vertaa esim Escorttin, jossa tuo vahvikehitsaus ilmeisesti on aika oleellista, niin Taunuksen etupään rakenne on täysin erilainen, eikä mielestäni samoja ohjeistuksia voi näihin soveltaa.

Escortissa kun siis suurin rasitus kohdistuu etutolppien kautta "lokasuojien taustaan", kun taas Taunuksessa etukelkan kautta runkopalkkiin. Eikös tuon etukelkka-runkopalkki -yhdistelmän luulisi aika paljon kestävän rääkkiä, ennen kuin alkaa vääntymään mihinkään?

Syy miksi en mielelläni lähtisi "turhaan" hitsailemaan: aikaa on rajoitetusti käytettävissä ja lisäksi mietityttää saumojen taustojen ruostesuojaus sen jälkeen, kun hitsaaminen sieltä vanhat suoja-aineet ja -maalit sulattaa...
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

kaitpa toi tanelin etupää on tukeva..
takapäätä vähän kyllä epäilen... :roll: :roll: :roll:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

katu / rata-ajossa taitaa olla merkitystä lähinnä korinvääntöjäykkyydellä.
ripustusten vahvistamiset tulee rallipuolella rytkytyksestä ( iskaritesteri :lol: ).
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jostain muistan lukeneeni, että ajo-ominaisuuksien parantaminen kannattaisi aina aloittaa nimenomaan korin jäykkyyden parantamisella. Koska se kuitenkin on myös vaikein ja suuritöisin tapa, niin se jää usein tekemättä. Tuon jälkeen vasta kannattaisi satsata pusliin, iskareihin, renkaisiin ja jousiin (tässä järjestyksessä).
Avatar
Coupe75
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Loka 2004, 13:52
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Coupe75 »

Omaan autoon on taiteltu 2mm pellistä helmalevikkeet ja hitsattu koriin. Muita saumoja myös hitsailtu enemmän kiinni. Kai se si jotain autto. Ei ainakaa saa sormee enää ovenkarmin ja katonvälistä pihalle ku tiukemmin kanttaa mutkaan :lol: :lol:
Ford Taunus Coupe -75 2.0
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Coupe75 kirjoitti:Omaan autoon on taiteltu 2mm pellistä helmalevikkeet ja hitsattu koriin. Muita saumoja myös hitsailtu enemmän kiinni. Kai se si jotain autto. Ei ainakaa saa sormee enää ovenkarmin ja katonvälistä pihalle ku tiukemmin kanttaa mutkaan :lol: :lol:
Pointtina ainakin omassa autossa se, että edellinen omistaja, jolla auto on ollut käytännössä uudesta asti, on pitänyt sitä kuin kukkaa kämmenellä, ja korissa ei missään ole varsinaista ruostevauriota läpiruosteesta puhumattakaan. Lokasuojien alta löytyi kovalla kaivelemisella jonkun verran pintaruostetta sentin massakerroksen alta, ja se lähti kauniisti virsikirja-laikalla pois. Eli kori on todellakin terve.

Kyseenalaistan edelleen sen, onko tuolla korin hitsailu-operaatiolla tällaiseen, terveeseen autoon mitään sellaista vaikutusta, jonka normaali, ei kilpa-ajoa harrastava ihminen huomaisi? Varsinkaan suhteutettuna siihen vaadittuun todella isoon työmäärään (nimim. lokasuojien alta massaa päiväkausia raapineena ja liottaneena)...
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

kyllähän se aina auttaa mutta jos tosiaan autosi on huippuyksilö koriltaan niin en lähtisi tekemään jos vaikka jossain vaiheessa se museointi vimma sattuu iskemään niin on alkuperäis kuntoinen kori jäljellä :wink:

omaan koupeen vahviste hitsasin kaikki pohjan pistehitsit ja jotain muutakin on siinä valtava työ ja aikaa menee kokemusta ei oo vielä vaikutuksesta kun aut on edelleen osina :?
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Avatar
Partajeesus
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:21
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Partajeesus »

Itse taas muistan lukeneeni jostain (olisko ollu Esko Maunun virittäjän käsikrja, alusta ja jotain) että ehdottomasti olisi viimeinen keino tuo hitsaamalla korin jäykistäminen.
Oli tuossa taannoin puhetta historic ralli kuskin kanssa auton ajo ominaisuuksista (anglia) tuumas että turvakaarien asennus autoon teki korista niin jäykän että ei tahtonut saada alustaa kestämään..... eli sen minkä ennen jousti rungosta pyrki joustaan puslista ja muista.
Tiiä sitte... viisaammat kertoo varmaan :roll:
God is my co-pilot....
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

niinpä,kuten joskus aikaisemminkin kirjoittelin niin mullahan katkes hattuhylly tosta 2-koppasesta..kopasta on saumat hitsattu ja puslat ym.on järeemmät..
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eipähän ainakaan pääsis kori repeilemään saumoista jos hitsais vahvike saumoja... kaverin fisukin oli ulkoa päin ihan asiallisen näköinen mut runkopalkit oli repeilly irti korista ja alatukivarret oli länässä... toisaalta tolla fisulla tultiin välillä melko haipakkaa...
Vastaa Viestiin