1.6:sen oktaaniluku
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
1.6:sen oktaaniluku
Papereissa kerrotaan että 1.6:seen pitäisi olla 97 oktaanista löpöä. Mietin tuota että miksi? Puristussuhdetta en muista mutta ei se kovin korkea ole. Ja itseasiassa 95:lla tankatessa koneeseen tuntuu tulevan lisää tehoja verrattaessa 98:n.
eli sytkä normaalikohdassaan oktaanin pitäisi olla se 97 jolla sitten tulee ulos ne tehot ja väännöt mitä on ilmoitettu. tästä vois käsittää että sytytys tulee aika myöhään. koneen parasta vääntöäköhän tolla on haettu? jos pistää 95:sta niin sytkäähän pitäs tietysti aikastaa.
ite tankkasin 95:sta enkä pyöritellyt sytkää mihinkään. jotenkin tuntu että kone on paljon äkäsempi kun niittaa kaasun lattiaan. oikein kiekuu kun taas 98:lla on sellanen laiskempi löpöttäjä.
ite tankkasin 95:sta enkä pyöritellyt sytkää mihinkään. jotenkin tuntu että kone on paljon äkäsempi kun niittaa kaasun lattiaan. oikein kiekuu kun taas 98:lla on sellanen laiskempi löpöttäjä.
Mää huomasin joskus 2.0 OHC:ssa samaa, toimi 95:ll "muka" paremmin. Mulla oli joskus Autodatan paperinen manuaali jossa oli listattu kaikki Fordin koneet. Siellä mainittiin että 95:lle ennakko olisi 4 ja 98:lle 8. Joskus noita kokeilinkin mutta ei tullut oikein selvyyttä...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Niinkuin Taco tossa kirjotti, 95:lla pitää sytkää säätää myöhäsemmälle! Jos sulla onkin sytkä jo myöhäsemmällä ja siks pelaa paremmin 95:llaAnonymous kirjoitti:eli sytkä normaalikohdassaan oktaanin pitäisi olla se 97 jolla sitten tulee ulos ne tehot ja väännöt mitä on ilmoitettu. tästä vois käsittää että sytytys tulee aika myöhään. koneen parasta vääntöäköhän tolla on haettu? jos pistää 95:sta niin sytkäähän pitäs tietysti aikastaa.
ite tankkasin 95:sta enkä pyöritellyt sytkää mihinkään. jotenkin tuntu että kone on paljon äkäsempi kun niittaa kaasun lattiaan. oikein kiekuu kun taas 98:lla on sellanen laiskempi löpöttäjä.
Mulla ainakin normaali sytkänajotuksilla kone on "kilistänny" jos on käyttänny 95:sta. Näin on ollu 2.0 OHC sekä 2.0 ja 2.3 V6 koneilla.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Mä huomasin joskus saman, että kulkee pirteemmin 95:llä. Mut sehän johtuu em. puristuspaineen kestosta. joten mä tarkistin, ettei sytkä ollut liian aikaisessa. Tosin mulla ei ollu tietoa oktaaniluvun osuudesta asiaan. Siks mä päädyin laittamaan hienosäädön korvakuulolta ja jätin vähän kuuman koneen varaa, pari astetta. Ettei ala hellepäivänä kuumalla moottoritiellä venttiilit kilistämään turhan riehakkaasti. Ja saattaa sitten bensa syttyä ihan ennen aikojaan ja tulla vaurioita, esim. männänvarsi katketa. Olen pari kertaa vuodessa tarkistanu sytkää sopivaksi.
Henkka P.
Henkka P.
Miä tulin eilen viron reissulta ja olin jättän tanen velipojan käyttöön... Ihmettelin sit että mikä on kun pirunmoinen kilkatus ajellessa... ni tää oliki tankannu 95:sta ja miä oon juottan aina 98:a ja sen mukaan sitte sytkänki pyöritelly... säädin myöhäsemmälle ni jo loppu kilinät. Vois säätää ton ryssänpensalle nyt ja ajella sillä kun budjetti on tiukilla taaaas kerran...
Ford Taunus 1.6 -79
Audi 80 2.0E -91 b4
Audi 80 2.0E -91 b4