-76 Taunus v6 --> v8
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Sytkää oli ensin tarkoitus ihmetellä. Mutta1-sylinterin yläkuolokohtaa räikällä etsiessä, lattialla maaten, rupesi nesteen tippuminen korvaan ärsyttämään
Letkut vaikutti olevan tiukalla, niin pistin jäähdytysjärjestelmään vähän päälle 1 bar painetta ja etsimään käärmekameralla vuotokohtaa. Aikani ihmeteltyä ja kuvakulmia hakiessa rupesi jotain näkymään
Lisää kameran pyörittelyä niin rupesi vuotokohta selviämään
Pumppu piti löysätä alavesiletkusta että mahtui kokeilemaan tallin kaikki kuusiokolot, eikä mikään sopinut. Tuumaisia pultteja tuli myös kokeiltua koloon ja sieltähän se koko löytyi, 14mm. Eli kauppareissua tiesi
Seuraavana päivänä motonetin kautta kotio. Räikäkkään 14mm 6-kolo kiinni ja nippa irti, ei ollut edes lujassa Nesteen kestävää liimaa reilusti kierteisiin ja paketti kasaan.
Letkut paikoilleen ja yöksi reilu 1 bar painetta systeemiin, jos vielä häviää paine yön aikana, se vuotaa vielä jostain
Letkut vaikutti olevan tiukalla, niin pistin jäähdytysjärjestelmään vähän päälle 1 bar painetta ja etsimään käärmekameralla vuotokohtaa. Aikani ihmeteltyä ja kuvakulmia hakiessa rupesi jotain näkymään
Lisää kameran pyörittelyä niin rupesi vuotokohta selviämään
Pumppu piti löysätä alavesiletkusta että mahtui kokeilemaan tallin kaikki kuusiokolot, eikä mikään sopinut. Tuumaisia pultteja tuli myös kokeiltua koloon ja sieltähän se koko löytyi, 14mm. Eli kauppareissua tiesi
Seuraavana päivänä motonetin kautta kotio. Räikäkkään 14mm 6-kolo kiinni ja nippa irti, ei ollut edes lujassa Nesteen kestävää liimaa reilusti kierteisiin ja paketti kasaan.
Letkut paikoilleen ja yöksi reilu 1 bar painetta systeemiin, jos vielä häviää paine yön aikana, se vuotaa vielä jostain
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Tarkistin 75W-140 peräöljyn mitä se on moottoriöljynä niin vastine on noin 15W-80 moottori öljy.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Asensin kokeeksi Jaz:in tankin peräkonttiin, jos jostain vielä tekisi metallipannat kiinnitykseen
Jollain aikataululla kontin alle siirtää, mutta kun joku visionääri on laittanut äänenvaimentimet samaan tilaan
Jollain aikataululla kontin alle siirtää, mutta kun joku visionääri on laittanut äänenvaimentimet samaan tilaan
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Joudut 4kpl 90 asteen mutkia ostamaan että saat pakoputkiin kivan mutkan, jos meinaat tankin laittaa alas.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Mahdollista, helppoa ei
Putket ei tule suorassa linjassa akselin yli, niin vaatii muutaman sovituksen ja leikkauksen että saa siirrettyä sivummalle pöntöt.
Postissa tuli Rally racesta peräremppaan osia, pyöränlaakerit, varalta pikkuakselin lakru, krymppi, stefa ja tiiviste kanteen.
Jossain välissä tehdä tuokin alta pois, paremmalla menestyksellä, toivottavasti
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Perä remontti odottaa vielä tekijää
Muutama mutka on tullut ajettua ja pientä ropleemaa on ilmennyt. Erään reippaan kiihdytyksen jälkeen tuli kuuluviin "sirisevä" ääni, kuului edestä päin. Loppui kun painoi kytkimen pohjaan ja tuli takaisin kun nosti kytkimen. Ääni loppui itsekseen parin kilsan ja muutaman käännöksen jälkeen.....
Internetsistä löytyi vastaavaa ropleemaa T5 käyttäjiltä. Liittyy jotenkin kytkimen säätöön ja painelaakerin vapaa liikkeeseen.
Toinen pikkujuttu, mikä on helppo hoitaa perärempan yhteydessä on antautuneet alatukivarsien kummit. Aika palasina ovat, vaikka ei ole paljoa ajettuja
Myös pakoputki on löytänyt asennon missä kolisee akseliin/tukivarsiin/johonkin isomissa nopeustöyssyissä
Eikä startti jaksa pyörittää sopivan lämmintä konetta, vaikka vaihdoin päikseen 2-käyttiksestä Ford 62 Ah akun entisen tilalle. Lähtenyt herkuttelemalla startilla ja kaasu pohjassa käyntiin, herättää vain jossain kaupan pihalla huomiota koneen herätessä +3000 rpm "tyhjäkäynnille"
Muutama mutka on tullut ajettua ja pientä ropleemaa on ilmennyt. Erään reippaan kiihdytyksen jälkeen tuli kuuluviin "sirisevä" ääni, kuului edestä päin. Loppui kun painoi kytkimen pohjaan ja tuli takaisin kun nosti kytkimen. Ääni loppui itsekseen parin kilsan ja muutaman käännöksen jälkeen.....
Internetsistä löytyi vastaavaa ropleemaa T5 käyttäjiltä. Liittyy jotenkin kytkimen säätöön ja painelaakerin vapaa liikkeeseen.
Toinen pikkujuttu, mikä on helppo hoitaa perärempan yhteydessä on antautuneet alatukivarsien kummit. Aika palasina ovat, vaikka ei ole paljoa ajettuja
Myös pakoputki on löytänyt asennon missä kolisee akseliin/tukivarsiin/johonkin isomissa nopeustöyssyissä
Eikä startti jaksa pyörittää sopivan lämmintä konetta, vaikka vaihdoin päikseen 2-käyttiksestä Ford 62 Ah akun entisen tilalle. Lähtenyt herkuttelemalla startilla ja kaasu pohjassa käyntiin, herättää vain jossain kaupan pihalla huomiota koneen herätessä +3000 rpm "tyhjäkäynnille"
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Sytkää ja kaasutinta on tullut ihmeteltyä enempi ja vähempi. Sytkää tuli säädettyä muutamaan kertaan. Edelleenkään ei oikeata ajoitusmerkkiä nää mistään
Punainen nuoli osoittaa mihin on nyt arvuuteltu asteita ja vihreä nuoli osoittaa oikean ajoituskohdan. On saatu isoa ja pientä liekkiä kaasarista kun veti laihalle nopeasti kaasuttaessa.
Isompaa suutinta tuli vaihdettua ensiöpuolelle (66 --> 67). Suuttimia vaihtaessa kohokammiosta löytyi roskia Kaasarin putsaus paineilmalla paransi huomattavasti tilannetta laihalle menon suhteen.
Tosin nyt sitten lämmöt menee yli sadan asteen mittarin mukaan, onko totta vai tarua, niin sen selvittämiseen tarvii IR-mittaria lainaan
Talliin ei ole vielä mahtunut peräremonttia aloittamaan, nuorison mopo kalusto on vallannut tilan
Punainen nuoli osoittaa mihin on nyt arvuuteltu asteita ja vihreä nuoli osoittaa oikean ajoituskohdan. On saatu isoa ja pientä liekkiä kaasarista kun veti laihalle nopeasti kaasuttaessa.
Isompaa suutinta tuli vaihdettua ensiöpuolelle (66 --> 67). Suuttimia vaihtaessa kohokammiosta löytyi roskia Kaasarin putsaus paineilmalla paransi huomattavasti tilannetta laihalle menon suhteen.
Tosin nyt sitten lämmöt menee yli sadan asteen mittarin mukaan, onko totta vai tarua, niin sen selvittämiseen tarvii IR-mittaria lainaan
Talliin ei ole vielä mahtunut peräremonttia aloittamaan, nuorison mopo kalusto on vallannut tilan
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Kaasarin ja sytkän säätöä on tullut kokeiltua muutamaan kertaan
Lisää vikoja on löytynyt, moottoriin etuosaan menevä vesiletku vuoti kun lämmöt nousi mittarin mukaan 110 asteeseen. Tiputti dampperille joka levitti nesteen pitkin kone huonetta
Tämäkin paljastui kun antoi käydä paikoillaan riittävän kauon. Lentäviä pisaroita luulin hihnasta irronneeksi pölyksi
Hihna kyllä paljasti vuodon myös, silloin tällöin on kuulunut ihme urinaa etupäästä. Sinnehän hihnalle nestettä pääsi ja rupesi luistamaan
Lemmareiden kiristys lopetti vuodot, kaiketi Ainkaan koeajo ei paljastanut liilallista lämpeämistä enää. Mittari näyttää 100-110 mutta ylävesiletkusta k-tyypin termoparilla mitattuna ollaan 86 asteessa.
Myös sytkää tuli säädettyä sinne tänne ja nyt vielä pitäisi siirtää asteet sinne 20 asteen pintaan ajoitinraudan kolosta katsottuna
Lisää vikoja on löytynyt, moottoriin etuosaan menevä vesiletku vuoti kun lämmöt nousi mittarin mukaan 110 asteeseen. Tiputti dampperille joka levitti nesteen pitkin kone huonetta
Tämäkin paljastui kun antoi käydä paikoillaan riittävän kauon. Lentäviä pisaroita luulin hihnasta irronneeksi pölyksi
Hihna kyllä paljasti vuodon myös, silloin tällöin on kuulunut ihme urinaa etupäästä. Sinnehän hihnalle nestettä pääsi ja rupesi luistamaan
Lemmareiden kiristys lopetti vuodot, kaiketi Ainkaan koeajo ei paljastanut liilallista lämpeämistä enää. Mittari näyttää 100-110 mutta ylävesiletkusta k-tyypin termoparilla mitattuna ollaan 86 asteessa.
Myös sytkää tuli säädettyä sinne tänne ja nyt vielä pitäisi siirtää asteet sinne 20 asteen pintaan ajoitinraudan kolosta katsottuna
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Onneksi olet ahkera, kyllä se siitä, toisen ei käy autotallissa edes viikottain. Tekemällä ne asiat saa kuntoon!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Sytkää tuli säädettyä ja nyt nappaa mukavan nopeasti kierroksia koneeseen
Eikä mene älyttömän laihalle kiihdyttäessä, seosmittarin asteikko riittää.
Tosin vastaavasti laturin remmi ei halua pysyä mukana leikeissä
Tuli vaihdettua uusi remmi ja säädeltyä laturi linjaa hihnapyörän kanssa. Jos ei rupea pysymään, niin täytyy tehdä luturin kiinnityslinkku uusiksi.
Eikä mene älyttömän laihalle kiihdyttäessä, seosmittarin asteikko riittää.
Tosin vastaavasti laturin remmi ei halua pysyä mukana leikeissä
Tuli vaihdettua uusi remmi ja säädeltyä laturi linjaa hihnapyörän kanssa. Jos ei rupea pysymään, niin täytyy tehdä luturin kiinnityslinkku uusiksi.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Nyt pääsee sitten ajelemaan Taunuksella vähän enempi
Vein käyttis Mondeon (1.6 EB) Wetterille jakopään vaihtoon ja mikä voi mennä merkkiliikkessä pieleen
Olivat saaneet operaatiossa venttiilit kieroon
Positiivisena puolena voi saada takaisin jo Juhannukseksi
Vein käyttis Mondeon (1.6 EB) Wetterille jakopään vaihtoon ja mikä voi mennä merkkiliikkessä pieleen
Olivat saaneet operaatiossa venttiilit kieroon
Positiivisena puolena voi saada takaisin jo Juhannukseksi
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Taunusta on ajelettu jonkin verran ja jostain syystä se herättää huomiota
Hyviä vinkkejä on tullut jäähdytysjäjestelmän muokkaamiseen. Lisätä pari ilmausta ja muuttaa lämppärin paluu alavesiletkuun kiinni. Tilasin uuden PVC-venttiilin ja asensin paikoilleen, tämä ei parantanut laihalle menoa tasakaasulla Vaatinee kaasarin läpikäynnin, onko roskia sisällä. Jos ei auta, niin imusarjaa pitää epäillä että repii ilmaa jostain välistä tai jotain muuta
Postikuluja pienentämään samaan tilaukseen tarttui myös suojapeite.
Tätähän kyllä tarvittiin hetimiten
Laturin +-kaapeli päätti lämmetä töistä tullessa, haju oli voimaks mutta ei pitkään kestänyt, niin ei aiheuttanut toimenpiteitä ajaessa. Kotiin päästiin ihan ajamalla .
Johtojen päältä tuli irroitettua teipit ja alta löytyi ihan alkuperäinen johtoliitoshässäkkä
Tuli katkaistua 3-2 liitoksen etupuolelta, samalla huomasin että 1 kolmesta johdosta meni tyhjään liittimeen. Uutta piuhaa x2 laturilta kuvassa näkyvään jakoplokkiin. Samaan pistin 2 tarpeelista alkuperäistä + johtoa. Kuvia nyt ei tullut loppu tuloksesta otettua
Hyviä vinkkejä on tullut jäähdytysjäjestelmän muokkaamiseen. Lisätä pari ilmausta ja muuttaa lämppärin paluu alavesiletkuun kiinni. Tilasin uuden PVC-venttiilin ja asensin paikoilleen, tämä ei parantanut laihalle menoa tasakaasulla Vaatinee kaasarin läpikäynnin, onko roskia sisällä. Jos ei auta, niin imusarjaa pitää epäillä että repii ilmaa jostain välistä tai jotain muuta
Postikuluja pienentämään samaan tilaukseen tarttui myös suojapeite.
Tätähän kyllä tarvittiin hetimiten
Laturin +-kaapeli päätti lämmetä töistä tullessa, haju oli voimaks mutta ei pitkään kestänyt, niin ei aiheuttanut toimenpiteitä ajaessa. Kotiin päästiin ihan ajamalla .
Johtojen päältä tuli irroitettua teipit ja alta löytyi ihan alkuperäinen johtoliitoshässäkkä
Tuli katkaistua 3-2 liitoksen etupuolelta, samalla huomasin että 1 kolmesta johdosta meni tyhjään liittimeen. Uutta piuhaa x2 laturilta kuvassa näkyvään jakoplokkiin. Samaan pistin 2 tarpeelista alkuperäistä + johtoa. Kuvia nyt ei tullut loppu tuloksesta otettua
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Päivällä oli tunti2 joutilasta, niin vaihdoin lämpötilamittauksen termostaattikoteloon ja siirsin siinä olleen alipaineanturin keskelle imusarjaa lämpötila-anturin reikään. Samalla vaivalla tuli tehtyä vesipumpun korkeimpaan kohtaan 1/8" kierrereikä ja siihen letkukara. Tästä letku sitten joskus paisariin, josko ilmaaminen helpottuisi.
Koeajo paljasti että ei anturin paikalla paljoa vaikutusta ole. Ehkä pitempään meni ennenkuin mittari kiipesi yli sadan asteen. Tosin ilmaa kuulosti olevan kierrossa. Ei se kuitenkaan keittänyt tai sylkenyt nesteitä pihalle.
Koeajo paljasti että ei anturin paikalla paljoa vaikutusta ole. Ehkä pitempään meni ennenkuin mittari kiipesi yli sadan asteen. Tosin ilmaa kuulosti olevan kierrossa. Ei se kuitenkaan keittänyt tai sylkenyt nesteitä pihalle.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Aika jänniä lämpö ongemia, itselläkin menossa laturin päivitys 90A => 120A.
Eihän nyt ole niin että kansissa vesi on korkammalla kuin syylärin korkein paikka? Silloin voi olla että on ilmaa siellä.
Eihän nyt ole niin että kansissa vesi on korkammalla kuin syylärin korkein paikka? Silloin voi olla että on ilmaa siellä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähinnä pumpussa on ilmaa, liikaa mutkia mihin missä ei ole poistoa ilmalle. Lämmöistä muuten kiinnostaa tietää kuinka korkealle ne oikeasti nousevat.
Paisuntasäiliö on korkeimmalla kohtaa, syyläri ja kannet on sen alapuolella. Syyläristä vain puuttuu ilmausoptio korkeimmasta kohtaa.
Paisuntasäiliö on korkeimmalla kohtaa, syyläri ja kannet on sen alapuolella. Syyläristä vain puuttuu ilmausoptio korkeimmasta kohtaa.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on