-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Puuviilussa oli paksuutta senverran että kesti ainakin kerran hioa puhtaaksi :)
paaneli.jpg
paaneli.jpg (56.35 KiB) Katsottu 3839 kertaa
Pintaan 1-K lakkaa purkista ja tietenki oli pari purkkia käden ulottuvilla :(
Niihän sitä tuli vedettyä puhdistus vaahtoa tuoreeseen lakkapintaan :evil:
paneeli.jpg
paneeli.jpg (58.64 KiB) Katsottu 3839 kertaa
Kuumailma puhaltimella vaahto pois ja uutta lakkaa päälle :)

Aluksi kolme kerrosta märkää märälle ja vesihionta lakan kuivuttua, tosin vesipaperit on kaupassa entisten loputtua.
paneeli1.jpg
paneeli1.jpg (76.45 KiB) Katsottu 3839 kertaa
Tämän jälkeen lisää lakkaa ja hiontaa. :seko:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Nyt tulee hienoa jälkeä!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

3 kerrosta lakkaa tuotti kohtuullisen pinnan missä puun syyt jäävät vinhasti näkyviin 8)
paneeli2.jpg
paneeli2.jpg (63.72 KiB) Katsottu 3762 kertaa
paneeli3.jpg
paneeli3.jpg (82.24 KiB) Katsottu 3762 kertaa
Pitää ihmetellä muutama päivä, että hiooko tasaiseksi ja lisää lakkaa :roll:
Tässä on vaarana että tulee muovinen vaikutelma niinkuin esim. -80 luvun japsit :soo:

Ruuvikaupassa on myös käytävä, orkkis puupaneelin ruuvit on varisseet ties minne.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Ruuvikaupassa käynti tuotti melkein samanlaisia kiinnitysruuveja. Alkuperäiset olivat jotain puuruuvin ja koneruuvin välimuotoja :o Paksuutta oli 0.5mm ja pituutta 1mm enempi kuin alkuperäisissä, sehän ei haittaa :mrgreen:

Puuosa mittareineen muovirunkoon paikoilleen ja ruuvit reikiin sormikireyteen ja ihan jees lopputulos :)
paneeli4.jpg
paneeli4.jpg (51.46 KiB) Katsottu 3701 kertaa
Ruuvien kiristys aiheutti sitten verenpaineen nousua :soo:
Osa ruuveista pohjas ja osa ei tarttunut mihinkään. Puu/jokurunko oli muuttunut hivenen kovaksi ja oli hukannut kimmoisuutensa jotain vuosi kymmeniä sitten. Pohjanneet ruuvit halkaisi puurungon ja huonokierteiset hukkas loputki materiaalin reiästä ja ruuvit pyöri tyhjää.

No plän 9 kehiin ja Erikeepperi purkki ja tulitikkuja käyttöön. Liima ja tikku oli tarkoitus laittaa reikiin korjaamaan reiät. Ja vituiksi meni :kylse:
paneeli5.jpg
paneeli5.jpg (71.96 KiB) Katsottu 3701 kertaa
Liima oli muuttunu kirkkaaksi etikalta haisevaksi töhnäksi. Oli vissiin päässy pikkasen vanhaksi tai jäätynyt tai jotain.

Uusi Plän7 oli laittaa kirkaslakkaa reikiin täytteeksi ja sitomaan materiaalia, joka muuttui pölyksi kun sitä yritti hioa tai raaputtaa.
paneeli6.jpg
paneeli6.jpg (47.15 KiB) Katsottu 3701 kertaa
Ja jos ei muuten pysy niin sikaliimalla tai 2-puoleisella teipillä puuosa kiinni runkoon :evil:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Ekaversio reikien korjaamisesta kuitulevystä kirkaslakalla ja tulitikun palasilla kärsi takaiskun, lakka oli imeytynyt kuitulevyyn ja tikut tippui pois reiästä kun käänsi levyn ylösalaisin :x

Plä'n pii oli laittaa reikiin 2k kemiallista metallia ja tehdä uudet reiät ja näin tuli nysvättyä. Porakoneeseen piti rakentaa ohjuri/stoppari millä porata reiät oikeaan syvyyten kun oli tausta muovilevyllä merkannut paikat.
mittari_taka.jpg
mittari_taka.jpg (69.97 KiB) Katsottu 3583 kertaa
Hätävilkkujen ja takalasin lämppärin katkaisijat tuli putsattua, mikä taisi olla vikatikku, muutuivat napit harmaiksi :shock:
Mittariston ruuvasin kiinni ja kirkkaasta muovipurkin kannesta yritin leikata peitelevyä mittariston varoitusvalojen suojaksi mutta ei ihan menny linjat niinkuin suunnittelin :)
mittari_etu.jpg
mittari_etu.jpg (38.55 KiB) Katsottu 3583 kertaa
Valkeat kikkareet on työkaverin 3d tulostamia sytytysjohdon pitimen koekappaleet. Väriksi valikoitu valkea kun oli joustavaa ja sopivasti tulostimessa paikoillaan :)
Lisää kiinnikkeita tilasin 2 ja 3 paikkaisina versiona.

Jos vkl:nä kerkeäisi IRL:lta vaihtamaan imusarja ja kaasarin, sekä laittaan pakkasnesteet sisään.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Tuli kyl todella asiallisen näkönen tosta paneelista!
-Pori Connection-
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

zmuli kirjoitti:Tuli kyl todella asiallisen näkönen tosta paneelista!
Itsekkin yllätyin kuinka vähällä sai näyttävää jälkeä :D

IRL potkii päähän ja imusarjan vaihto jäi haaveeksi :(

Mutta jostain on aloitettava ja imusarjan tulppien asennukslla aloitin.
Loktiten kierretiivistettä vesipuolelle.
imusarja.jpg
imusarja.jpg (66.48 KiB) Katsottu 3516 kertaa
Tottakai kierreplukin 6-kolot oli tuumasia, pienempii passaa 8mm kohtuudella mutta isompaan piti kokeilla kaikki mitä tallista löytyi ja 12 kantainen zkn piti senverran että sai kiinni.
Polttoainepuolelle ajattelinkäyttää pensan kestävää liimaa, ruskeaa pensselillä levittevää töhnää mikä sotkee jokapaikan :)

Kaasariin tein suuttimien vaihdon, aika suoraviivainen operaatio. Mitänyt suuttimien numeroita ei silmällä erottanut mutta kännykkä pelasti tilanteen :)
Toinen pikkujuttu oli kohokammiota yhdistävän polttoaineputken saaminen takaisin reikään. Kumi oli kohtuu kovaa mutta silikonispray auttoi.
kaasari.jpg
kaasari.jpg (180.84 KiB) Katsottu 3516 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Kaikkien nysväysten jälkeen kerkesin asentamaan imusarja+kaasari kombon paikoilleen :D
Orkkis imusarja kaasareineen vaati kaksi hlöä että sai pois konehuoneesta, uusi meni yksin :mrgreen:
imusarja2.jpg
imusarja2.jpg (78.51 KiB) Katsottu 3387 kertaa
Whiz gasket rim cementillä tuli nipat kiinni mitkä oli bentsiinin kanssa tekemisissä. Osa orkkis kiinnityspulteista oli liian pitkiä mutta nykyjään kun omistaa kohtuullisen kasan tuumasia pultteja :lol: niin oikeat löytyi omista varastoista.
Samalla tuli säädettyä jakajaa hampaan verran öö myötäpäivään että sai säätövaraa jakajaan. Motti lähti tulille uudella akulla heti kun muisti laittaa virranjakajan johdot kiinni :soo:
Pikku lieskat kuului asiaan mutta pienellä jakajan pyörittelyllä koneen käynti parani ja kaasuun vastaavuus oli kohdalla. Mitään käynti ennätyksiä ei yritetty rikkoa kun ei ollut koneessa nesteitä.
linkkiä videoon --> http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... ri_001.avi

Flektin asennus koki pienen takaiskun kun ei mahtunut syylärin etu eikä takapuolelle. Jossain jemmassa on pösön iso mutta ohut flekti, koeillaan sitä kun keretään.

Tulostetut tulpanjohdon pitimet piti olla 8mm johdoille mutta motorcraftin piuhat ei tainneet olla 8mm :evil:
No siitä selvinnee tulostamalla uudet. Tosin ihan hyvin ylikoko pitimet piti sekasotkua järjestyksessä :peukku:
piuha3.jpg
piuha3.jpg (60.89 KiB) Katsottu 3387 kertaa
Nuorin poika muisti skootterin olemassa olon ja kävi lapiomassa sen näkösille, niin osa huoltoajasta meni Ankkaa ihmetellessä :heh:
Siinä oli onnistuneesti edellisten omistajien toimesta viritetty orkkis pakoputkea senverran ettei mikään ruuvi passannut paikoilleen ja 2 cm rako pytyn ja putken välissä.

Lähti se sulattelun jälkeen pensahuikalla käyntiin. Mutta hivenen säätöä ennenkuin voi ajella. Esim. kaasarin neulan sokka puuttui :roll:
väliaikarojekti.jpg
väliaikarojekti.jpg (69.45 KiB) Katsottu 3387 kertaa
EDIT: Lisätty linkki videoon
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
pynski-89
Viestit: 146
Liittynyt: 03 Touko 2010, 12:26
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja pynski-89 »

Panelista tuli siisti, pitäsköhän ruuvata omakin paikalleen.. Onko vielä paljon pajottamista, että pääsee testilenkkiä heitää?
Taivaspaikka ansaittu!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

pynski-89 kirjoitti:Panelista tuli siisti, pitäsköhän ruuvata omakin paikalleen.. Onko vielä paljon pajottamista, että pääsee testilenkkiä heitää?
Ei mitään isoa mutta työllistävää :D
- kallistuksen vakaajan kiinnikeiden fiksaus ja maalaus
- vaihdelaatikon takakannakkeen fiksaus ja maalaus.
- flektin asennus
- sisusta ja vaihdekepin ympäristön pellittäminen
- ja isoimpana sähköt mittareille yms.

Perän vaihto ennen leimaamista. Siihen lukon ja välityksen asennus.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Ja olihan siinä uudessa kaasarissa semmonen pikkujuttu ettei 2V ilmansuodattimen kotelo mahdu 4V kaasarin päälle :x
Eli peltihommiksi menee, toisaalta voisi sovittaa konepeltiä miten lähella tai kaukana siitä ollaan.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Alle tulevan perän purku tuli aloitettua. Tosin vetarin laakerit jäi paikoilleen yrityksestä huolimatta. IKH:n ulosvetäjän muokkaaminen ja välitankojen korvaaminen 8mm kierretangolla ei toiminut. Lähti vetämään vinoon kiristäessä :(

Perä murikka irtosi nätisti, mitä nyt joku joskus on hitsannut ristikon tapin kiinni. Vain toinen pikku rattaista oli leikannut joskus kiinni :) Välityksestä puuttui parista hampaasta pala ja +20 vuoden ulkovarastointi oli aiheuttanut pientä korroosiota.
vanha_murikka.jpg
vanha_murikka.jpg (62.18 KiB) Katsottu 3174 kertaa
Ulosvetäjällä lähti laakerit murikasta nätisti pois paikoiltaan. Pienivetopyörä vaati toista IKH:n erikoistyökalua irrotakseen :lol:
vanha_murikka2.jpg
vanha_murikka2.jpg (32.48 KiB) Katsottu 3174 kertaa
Pientä mittailua ja lopputulema että vaatii uusia simmejä laakereiden alle. Lautaspyörän pultit tuli pestyä ksyleenillä, kun sattui purkin loppu olemaan käsillä. Vaikka vaikuttivat olevan pelkästään öljyisiä, niin pesuvedessä oli metallihilettä niinkuin flake maalissa hippuja :shock:
vanha_ja_uusi_murikka.jpg
vanha_ja_uusi_murikka.jpg (58.13 KiB) Katsottu 3174 kertaa
'

Puhistus mömmöjä pitää ostaa että perän kuoret saa putsattua ja yms. pientä.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Perän vanhat laakerit tuli hyötykäyttöön ja sorvailin niitä löysemmäksi porakoneella. Jos niillä katsoisi välykset kohdalleen ja uudet laakerit menisi kerralla oikeaan välykseen 8)
laakerit.jpg
laakerit.jpg (88.34 KiB) Katsottu 3080 kertaa
Välitys tuli lämmitettyä apaut 70 asteeseen ja tipahti lukkomurikkaan ihan itsekseen paikoilleen :wink:
Lukkoliimaa vanhoihin pultteihin ja kahdessa vaiheessa 80 nm. Tussilla varmistus merkit pultinkantoihin :roll:
välitys.jpg
välitys.jpg (69.96 KiB) Katsottu 3080 kertaa
Vanhat laakerit paikoilleen entisten simmilevyjen kanssa murikkaan kiinni. Eikä sitten millään mahtunut perään paikoilleen :shock:
Pitää ottaa levy pari pois välistä ja kokeilla uusiksi. Siinä suunnitellessa tuli perä pestyä sisältä ja päältä. Kuivaus hiustenkuivaajalla :mrgreen:
pesty.jpg
pesty.jpg (35.08 KiB) Katsottu 3080 kertaa
Ja jos perän jossain välissä maalaisi mustaksi ja jarrut punaisella.....
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Perää tuli putsattua rälläkän kuppilaikalla ja akkukoneeseen laitetulla harjahässäkällä. Hyvähän siitä ei tullut kun pinnassa oleva alustamassa tjsp. levisi pitkin ja poikin :shock:

Tämän jälkeen perään tuli soviteltua murikkaa ja muita vermeitä. Eka sovitus paljasti pulttien kiristämisen jälkeen ettei murikka pyöri ollenkaan :x
Mittausten jälkeen totesin että vetopyörän simmi oli 0.90 liian paksu ja ilman shimmilevyä se oli 0.25 liian syvällä.
perä.jpg
perä.jpg (64.93 KiB) Katsottu 3017 kertaa
Pikanttinä yksityiskohtana vetopyörän päädyn pinnanlaadun oli vähintäänkin epätasainen. Mittauksissa tuli 0.4mm eroja riippuen mistä kohti mittasi :roll:
perä2.jpg
perä2.jpg (68.04 KiB) Katsottu 3017 kertaa
Shimmilevyjä olisi tietenkin voinut etukäteen tilata :club:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Paikallisesta laakeriliikkeestä löytyi simmilevyjä 0.1, 0.2, 0.3 ja 0.5 mm versioina, näitä edustava kokoelma matkaan.
Pikkupyörän alle 0,2mm simmi ja paikoilleen, apaut 0.1 liian syvällä näin jälkikäteen laskettuna :evil:
Vastaavasti lautaspyörän siirto näytti hyvältä, kun siirsi 0.2mm liuskan puolelta toiselle kasvoi hammas välys 0.02 --> 0.1 :)
simmi.jpg
simmi.jpg (53.47 KiB) Katsottu 2970 kertaa
No tästä innostuneena vielä 0.1mm simmi edellisen kaveriksi ja siihen vielä 0.1 simmi päittäisvälyksen säätöön. Ja niin v--ksi koko homma, nyt oli hammasvälys 0.08 ja päittäis välys ei muuttunu mihinkään :shock:
Pitää korjata pikkupyörän korkeus ja ihmetellä säätölevyjen määrää perämurikan kahtapuolta.

Laakerit lähti nätisti ulosvetäjällä ja paikoilleen tipahti pikku lämmityksellä. Engelsmannien sporttivoorti voorumilla tuli vastaa viritys mikä mahdollisti simmien asentamisen laakerin ja tuubiputken väliin. Tällä välttyisi laakerin irroittamiselta
tohotus.jpg
tohotus.jpg (40.77 KiB) Katsottu 2970 kertaa
Pitää opetella lisää perän säätöä, en kyllä muista että vastaavia olisi tullut ihmeteltyä -90 luvun alussa kun edellisen laakeroinnin tein :mrgreen:

3D tulostinyksikkö sylkäisi pihalle vaihdekepin nupin, materiaalissa hivenen glitteriä kontrastia tuomaan :roll:
nuppi.jpg
nuppi.jpg (25.26 KiB) Katsottu 2970 kertaa
Vaihdekaavio pitäisi passata T5 lootaan mutta kierre on liian pieni 3/8 kun pitäisi olla m14 tjsp.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vastaa Viestiin