-76 Taunus v6 --> v8
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Puuviilussa oli paksuutta senverran että kesti ainakin kerran hioa puhtaaksi
Pintaan 1-K lakkaa purkista ja tietenki oli pari purkkia käden ulottuvilla
Niihän sitä tuli vedettyä puhdistus vaahtoa tuoreeseen lakkapintaan
Kuumailma puhaltimella vaahto pois ja uutta lakkaa päälle
Aluksi kolme kerrosta märkää märälle ja vesihionta lakan kuivuttua, tosin vesipaperit on kaupassa entisten loputtua.
Tämän jälkeen lisää lakkaa ja hiontaa.
Pintaan 1-K lakkaa purkista ja tietenki oli pari purkkia käden ulottuvilla
Niihän sitä tuli vedettyä puhdistus vaahtoa tuoreeseen lakkapintaan
Kuumailma puhaltimella vaahto pois ja uutta lakkaa päälle
Aluksi kolme kerrosta märkää märälle ja vesihionta lakan kuivuttua, tosin vesipaperit on kaupassa entisten loputtua.
Tämän jälkeen lisää lakkaa ja hiontaa.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
3 kerrosta lakkaa tuotti kohtuullisen pinnan missä puun syyt jäävät vinhasti näkyviin
Pitää ihmetellä muutama päivä, että hiooko tasaiseksi ja lisää lakkaa
Tässä on vaarana että tulee muovinen vaikutelma niinkuin esim. -80 luvun japsit
Ruuvikaupassa on myös käytävä, orkkis puupaneelin ruuvit on varisseet ties minne.
Pitää ihmetellä muutama päivä, että hiooko tasaiseksi ja lisää lakkaa
Tässä on vaarana että tulee muovinen vaikutelma niinkuin esim. -80 luvun japsit
Ruuvikaupassa on myös käytävä, orkkis puupaneelin ruuvit on varisseet ties minne.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Ruuvikaupassa käynti tuotti melkein samanlaisia kiinnitysruuveja. Alkuperäiset olivat jotain puuruuvin ja koneruuvin välimuotoja Paksuutta oli 0.5mm ja pituutta 1mm enempi kuin alkuperäisissä, sehän ei haittaa
Puuosa mittareineen muovirunkoon paikoilleen ja ruuvit reikiin sormikireyteen ja ihan jees lopputulos
Ruuvien kiristys aiheutti sitten verenpaineen nousua
Osa ruuveista pohjas ja osa ei tarttunut mihinkään. Puu/jokurunko oli muuttunut hivenen kovaksi ja oli hukannut kimmoisuutensa jotain vuosi kymmeniä sitten. Pohjanneet ruuvit halkaisi puurungon ja huonokierteiset hukkas loputki materiaalin reiästä ja ruuvit pyöri tyhjää.
No plän 9 kehiin ja Erikeepperi purkki ja tulitikkuja käyttöön. Liima ja tikku oli tarkoitus laittaa reikiin korjaamaan reiät. Ja vituiksi meni
Liima oli muuttunu kirkkaaksi etikalta haisevaksi töhnäksi. Oli vissiin päässy pikkasen vanhaksi tai jäätynyt tai jotain.
Uusi Plän7 oli laittaa kirkaslakkaa reikiin täytteeksi ja sitomaan materiaalia, joka muuttui pölyksi kun sitä yritti hioa tai raaputtaa.
Ja jos ei muuten pysy niin sikaliimalla tai 2-puoleisella teipillä puuosa kiinni runkoon
Puuosa mittareineen muovirunkoon paikoilleen ja ruuvit reikiin sormikireyteen ja ihan jees lopputulos
Ruuvien kiristys aiheutti sitten verenpaineen nousua
Osa ruuveista pohjas ja osa ei tarttunut mihinkään. Puu/jokurunko oli muuttunut hivenen kovaksi ja oli hukannut kimmoisuutensa jotain vuosi kymmeniä sitten. Pohjanneet ruuvit halkaisi puurungon ja huonokierteiset hukkas loputki materiaalin reiästä ja ruuvit pyöri tyhjää.
No plän 9 kehiin ja Erikeepperi purkki ja tulitikkuja käyttöön. Liima ja tikku oli tarkoitus laittaa reikiin korjaamaan reiät. Ja vituiksi meni
Liima oli muuttunu kirkkaaksi etikalta haisevaksi töhnäksi. Oli vissiin päässy pikkasen vanhaksi tai jäätynyt tai jotain.
Uusi Plän7 oli laittaa kirkaslakkaa reikiin täytteeksi ja sitomaan materiaalia, joka muuttui pölyksi kun sitä yritti hioa tai raaputtaa.
Ja jos ei muuten pysy niin sikaliimalla tai 2-puoleisella teipillä puuosa kiinni runkoon
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Ekaversio reikien korjaamisesta kuitulevystä kirkaslakalla ja tulitikun palasilla kärsi takaiskun, lakka oli imeytynyt kuitulevyyn ja tikut tippui pois reiästä kun käänsi levyn ylösalaisin
Plä'n pii oli laittaa reikiin 2k kemiallista metallia ja tehdä uudet reiät ja näin tuli nysvättyä. Porakoneeseen piti rakentaa ohjuri/stoppari millä porata reiät oikeaan syvyyten kun oli tausta muovilevyllä merkannut paikat.
Hätävilkkujen ja takalasin lämppärin katkaisijat tuli putsattua, mikä taisi olla vikatikku, muutuivat napit harmaiksi
Mittariston ruuvasin kiinni ja kirkkaasta muovipurkin kannesta yritin leikata peitelevyä mittariston varoitusvalojen suojaksi mutta ei ihan menny linjat niinkuin suunnittelin
Valkeat kikkareet on työkaverin 3d tulostamia sytytysjohdon pitimen koekappaleet. Väriksi valikoitu valkea kun oli joustavaa ja sopivasti tulostimessa paikoillaan
Lisää kiinnikkeita tilasin 2 ja 3 paikkaisina versiona.
Jos vkl:nä kerkeäisi IRL:lta vaihtamaan imusarja ja kaasarin, sekä laittaan pakkasnesteet sisään.
Plä'n pii oli laittaa reikiin 2k kemiallista metallia ja tehdä uudet reiät ja näin tuli nysvättyä. Porakoneeseen piti rakentaa ohjuri/stoppari millä porata reiät oikeaan syvyyten kun oli tausta muovilevyllä merkannut paikat.
Hätävilkkujen ja takalasin lämppärin katkaisijat tuli putsattua, mikä taisi olla vikatikku, muutuivat napit harmaiksi
Mittariston ruuvasin kiinni ja kirkkaasta muovipurkin kannesta yritin leikata peitelevyä mittariston varoitusvalojen suojaksi mutta ei ihan menny linjat niinkuin suunnittelin
Valkeat kikkareet on työkaverin 3d tulostamia sytytysjohdon pitimen koekappaleet. Väriksi valikoitu valkea kun oli joustavaa ja sopivasti tulostimessa paikoillaan
Lisää kiinnikkeita tilasin 2 ja 3 paikkaisina versiona.
Jos vkl:nä kerkeäisi IRL:lta vaihtamaan imusarja ja kaasarin, sekä laittaan pakkasnesteet sisään.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Itsekkin yllätyin kuinka vähällä sai näyttävää jälkeäzmuli kirjoitti:Tuli kyl todella asiallisen näkönen tosta paneelista!
IRL potkii päähän ja imusarjan vaihto jäi haaveeksi
Mutta jostain on aloitettava ja imusarjan tulppien asennukslla aloitin.
Loktiten kierretiivistettä vesipuolelle.
Tottakai kierreplukin 6-kolot oli tuumasia, pienempii passaa 8mm kohtuudella mutta isompaan piti kokeilla kaikki mitä tallista löytyi ja 12 kantainen zkn piti senverran että sai kiinni.
Polttoainepuolelle ajattelinkäyttää pensan kestävää liimaa, ruskeaa pensselillä levittevää töhnää mikä sotkee jokapaikan
Kaasariin tein suuttimien vaihdon, aika suoraviivainen operaatio. Mitänyt suuttimien numeroita ei silmällä erottanut mutta kännykkä pelasti tilanteen
Toinen pikkujuttu oli kohokammiota yhdistävän polttoaineputken saaminen takaisin reikään. Kumi oli kohtuu kovaa mutta silikonispray auttoi.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Kaikkien nysväysten jälkeen kerkesin asentamaan imusarja+kaasari kombon paikoilleen
Orkkis imusarja kaasareineen vaati kaksi hlöä että sai pois konehuoneesta, uusi meni yksin
Whiz gasket rim cementillä tuli nipat kiinni mitkä oli bentsiinin kanssa tekemisissä. Osa orkkis kiinnityspulteista oli liian pitkiä mutta nykyjään kun omistaa kohtuullisen kasan tuumasia pultteja niin oikeat löytyi omista varastoista.
Samalla tuli säädettyä jakajaa hampaan verran öö myötäpäivään että sai säätövaraa jakajaan. Motti lähti tulille uudella akulla heti kun muisti laittaa virranjakajan johdot kiinni
Pikku lieskat kuului asiaan mutta pienellä jakajan pyörittelyllä koneen käynti parani ja kaasuun vastaavuus oli kohdalla. Mitään käynti ennätyksiä ei yritetty rikkoa kun ei ollut koneessa nesteitä.
linkkiä videoon --> http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... ri_001.avi
Flektin asennus koki pienen takaiskun kun ei mahtunut syylärin etu eikä takapuolelle. Jossain jemmassa on pösön iso mutta ohut flekti, koeillaan sitä kun keretään.
Tulostetut tulpanjohdon pitimet piti olla 8mm johdoille mutta motorcraftin piuhat ei tainneet olla 8mm
No siitä selvinnee tulostamalla uudet. Tosin ihan hyvin ylikoko pitimet piti sekasotkua järjestyksessä
Nuorin poika muisti skootterin olemassa olon ja kävi lapiomassa sen näkösille, niin osa huoltoajasta meni Ankkaa ihmetellessä
Siinä oli onnistuneesti edellisten omistajien toimesta viritetty orkkis pakoputkea senverran ettei mikään ruuvi passannut paikoilleen ja 2 cm rako pytyn ja putken välissä.
Lähti se sulattelun jälkeen pensahuikalla käyntiin. Mutta hivenen säätöä ennenkuin voi ajella. Esim. kaasarin neulan sokka puuttui
EDIT: Lisätty linkki videoon
Orkkis imusarja kaasareineen vaati kaksi hlöä että sai pois konehuoneesta, uusi meni yksin
Whiz gasket rim cementillä tuli nipat kiinni mitkä oli bentsiinin kanssa tekemisissä. Osa orkkis kiinnityspulteista oli liian pitkiä mutta nykyjään kun omistaa kohtuullisen kasan tuumasia pultteja niin oikeat löytyi omista varastoista.
Samalla tuli säädettyä jakajaa hampaan verran öö myötäpäivään että sai säätövaraa jakajaan. Motti lähti tulille uudella akulla heti kun muisti laittaa virranjakajan johdot kiinni
Pikku lieskat kuului asiaan mutta pienellä jakajan pyörittelyllä koneen käynti parani ja kaasuun vastaavuus oli kohdalla. Mitään käynti ennätyksiä ei yritetty rikkoa kun ei ollut koneessa nesteitä.
linkkiä videoon --> http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... ri_001.avi
Flektin asennus koki pienen takaiskun kun ei mahtunut syylärin etu eikä takapuolelle. Jossain jemmassa on pösön iso mutta ohut flekti, koeillaan sitä kun keretään.
Tulostetut tulpanjohdon pitimet piti olla 8mm johdoille mutta motorcraftin piuhat ei tainneet olla 8mm
No siitä selvinnee tulostamalla uudet. Tosin ihan hyvin ylikoko pitimet piti sekasotkua järjestyksessä
Nuorin poika muisti skootterin olemassa olon ja kävi lapiomassa sen näkösille, niin osa huoltoajasta meni Ankkaa ihmetellessä
Siinä oli onnistuneesti edellisten omistajien toimesta viritetty orkkis pakoputkea senverran ettei mikään ruuvi passannut paikoilleen ja 2 cm rako pytyn ja putken välissä.
Lähti se sulattelun jälkeen pensahuikalla käyntiin. Mutta hivenen säätöä ennenkuin voi ajella. Esim. kaasarin neulan sokka puuttui
EDIT: Lisätty linkki videoon
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Panelista tuli siisti, pitäsköhän ruuvata omakin paikalleen.. Onko vielä paljon pajottamista, että pääsee testilenkkiä heitää?
Taivaspaikka ansaittu!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Ei mitään isoa mutta työllistävääpynski-89 kirjoitti:Panelista tuli siisti, pitäsköhän ruuvata omakin paikalleen.. Onko vielä paljon pajottamista, että pääsee testilenkkiä heitää?
- kallistuksen vakaajan kiinnikeiden fiksaus ja maalaus
- vaihdelaatikon takakannakkeen fiksaus ja maalaus.
- flektin asennus
- sisusta ja vaihdekepin ympäristön pellittäminen
- ja isoimpana sähköt mittareille yms.
Perän vaihto ennen leimaamista. Siihen lukon ja välityksen asennus.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Ja olihan siinä uudessa kaasarissa semmonen pikkujuttu ettei 2V ilmansuodattimen kotelo mahdu 4V kaasarin päälle
Eli peltihommiksi menee, toisaalta voisi sovittaa konepeltiä miten lähella tai kaukana siitä ollaan.
Eli peltihommiksi menee, toisaalta voisi sovittaa konepeltiä miten lähella tai kaukana siitä ollaan.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Alle tulevan perän purku tuli aloitettua. Tosin vetarin laakerit jäi paikoilleen yrityksestä huolimatta. IKH:n ulosvetäjän muokkaaminen ja välitankojen korvaaminen 8mm kierretangolla ei toiminut. Lähti vetämään vinoon kiristäessä
Perä murikka irtosi nätisti, mitä nyt joku joskus on hitsannut ristikon tapin kiinni. Vain toinen pikku rattaista oli leikannut joskus kiinni Välityksestä puuttui parista hampaasta pala ja +20 vuoden ulkovarastointi oli aiheuttanut pientä korroosiota.
Ulosvetäjällä lähti laakerit murikasta nätisti pois paikoiltaan. Pienivetopyörä vaati toista IKH:n erikoistyökalua irrotakseen
Pientä mittailua ja lopputulema että vaatii uusia simmejä laakereiden alle. Lautaspyörän pultit tuli pestyä ksyleenillä, kun sattui purkin loppu olemaan käsillä. Vaikka vaikuttivat olevan pelkästään öljyisiä, niin pesuvedessä oli metallihilettä niinkuin flake maalissa hippuja
'
Puhistus mömmöjä pitää ostaa että perän kuoret saa putsattua ja yms. pientä.
Perä murikka irtosi nätisti, mitä nyt joku joskus on hitsannut ristikon tapin kiinni. Vain toinen pikku rattaista oli leikannut joskus kiinni Välityksestä puuttui parista hampaasta pala ja +20 vuoden ulkovarastointi oli aiheuttanut pientä korroosiota.
Ulosvetäjällä lähti laakerit murikasta nätisti pois paikoiltaan. Pienivetopyörä vaati toista IKH:n erikoistyökalua irrotakseen
Pientä mittailua ja lopputulema että vaatii uusia simmejä laakereiden alle. Lautaspyörän pultit tuli pestyä ksyleenillä, kun sattui purkin loppu olemaan käsillä. Vaikka vaikuttivat olevan pelkästään öljyisiä, niin pesuvedessä oli metallihilettä niinkuin flake maalissa hippuja
'
Puhistus mömmöjä pitää ostaa että perän kuoret saa putsattua ja yms. pientä.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Perän vanhat laakerit tuli hyötykäyttöön ja sorvailin niitä löysemmäksi porakoneella. Jos niillä katsoisi välykset kohdalleen ja uudet laakerit menisi kerralla oikeaan välykseen
Välitys tuli lämmitettyä apaut 70 asteeseen ja tipahti lukkomurikkaan ihan itsekseen paikoilleen
Lukkoliimaa vanhoihin pultteihin ja kahdessa vaiheessa 80 nm. Tussilla varmistus merkit pultinkantoihin
Vanhat laakerit paikoilleen entisten simmilevyjen kanssa murikkaan kiinni. Eikä sitten millään mahtunut perään paikoilleen
Pitää ottaa levy pari pois välistä ja kokeilla uusiksi. Siinä suunnitellessa tuli perä pestyä sisältä ja päältä. Kuivaus hiustenkuivaajalla
Ja jos perän jossain välissä maalaisi mustaksi ja jarrut punaisella.....
Välitys tuli lämmitettyä apaut 70 asteeseen ja tipahti lukkomurikkaan ihan itsekseen paikoilleen
Lukkoliimaa vanhoihin pultteihin ja kahdessa vaiheessa 80 nm. Tussilla varmistus merkit pultinkantoihin
Vanhat laakerit paikoilleen entisten simmilevyjen kanssa murikkaan kiinni. Eikä sitten millään mahtunut perään paikoilleen
Pitää ottaa levy pari pois välistä ja kokeilla uusiksi. Siinä suunnitellessa tuli perä pestyä sisältä ja päältä. Kuivaus hiustenkuivaajalla
Ja jos perän jossain välissä maalaisi mustaksi ja jarrut punaisella.....
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Perää tuli putsattua rälläkän kuppilaikalla ja akkukoneeseen laitetulla harjahässäkällä. Hyvähän siitä ei tullut kun pinnassa oleva alustamassa tjsp. levisi pitkin ja poikin
Tämän jälkeen perään tuli soviteltua murikkaa ja muita vermeitä. Eka sovitus paljasti pulttien kiristämisen jälkeen ettei murikka pyöri ollenkaan
Mittausten jälkeen totesin että vetopyörän simmi oli 0.90 liian paksu ja ilman shimmilevyä se oli 0.25 liian syvällä.
Pikanttinä yksityiskohtana vetopyörän päädyn pinnanlaadun oli vähintäänkin epätasainen. Mittauksissa tuli 0.4mm eroja riippuen mistä kohti mittasi
Shimmilevyjä olisi tietenkin voinut etukäteen tilata
Tämän jälkeen perään tuli soviteltua murikkaa ja muita vermeitä. Eka sovitus paljasti pulttien kiristämisen jälkeen ettei murikka pyöri ollenkaan
Mittausten jälkeen totesin että vetopyörän simmi oli 0.90 liian paksu ja ilman shimmilevyä se oli 0.25 liian syvällä.
Pikanttinä yksityiskohtana vetopyörän päädyn pinnanlaadun oli vähintäänkin epätasainen. Mittauksissa tuli 0.4mm eroja riippuen mistä kohti mittasi
Shimmilevyjä olisi tietenkin voinut etukäteen tilata
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Paikallisesta laakeriliikkeestä löytyi simmilevyjä 0.1, 0.2, 0.3 ja 0.5 mm versioina, näitä edustava kokoelma matkaan.
Pikkupyörän alle 0,2mm simmi ja paikoilleen, apaut 0.1 liian syvällä näin jälkikäteen laskettuna
Vastaavasti lautaspyörän siirto näytti hyvältä, kun siirsi 0.2mm liuskan puolelta toiselle kasvoi hammas välys 0.02 --> 0.1
No tästä innostuneena vielä 0.1mm simmi edellisen kaveriksi ja siihen vielä 0.1 simmi päittäisvälyksen säätöön. Ja niin v--ksi koko homma, nyt oli hammasvälys 0.08 ja päittäis välys ei muuttunu mihinkään
Pitää korjata pikkupyörän korkeus ja ihmetellä säätölevyjen määrää perämurikan kahtapuolta.
Laakerit lähti nätisti ulosvetäjällä ja paikoilleen tipahti pikku lämmityksellä. Engelsmannien sporttivoorti voorumilla tuli vastaa viritys mikä mahdollisti simmien asentamisen laakerin ja tuubiputken väliin. Tällä välttyisi laakerin irroittamiselta
Pitää opetella lisää perän säätöä, en kyllä muista että vastaavia olisi tullut ihmeteltyä -90 luvun alussa kun edellisen laakeroinnin tein
3D tulostinyksikkö sylkäisi pihalle vaihdekepin nupin, materiaalissa hivenen glitteriä kontrastia tuomaan
Vaihdekaavio pitäisi passata T5 lootaan mutta kierre on liian pieni 3/8 kun pitäisi olla m14 tjsp.
Pikkupyörän alle 0,2mm simmi ja paikoilleen, apaut 0.1 liian syvällä näin jälkikäteen laskettuna
Vastaavasti lautaspyörän siirto näytti hyvältä, kun siirsi 0.2mm liuskan puolelta toiselle kasvoi hammas välys 0.02 --> 0.1
No tästä innostuneena vielä 0.1mm simmi edellisen kaveriksi ja siihen vielä 0.1 simmi päittäisvälyksen säätöön. Ja niin v--ksi koko homma, nyt oli hammasvälys 0.08 ja päittäis välys ei muuttunu mihinkään
Pitää korjata pikkupyörän korkeus ja ihmetellä säätölevyjen määrää perämurikan kahtapuolta.
Laakerit lähti nätisti ulosvetäjällä ja paikoilleen tipahti pikku lämmityksellä. Engelsmannien sporttivoorti voorumilla tuli vastaa viritys mikä mahdollisti simmien asentamisen laakerin ja tuubiputken väliin. Tällä välttyisi laakerin irroittamiselta
Pitää opetella lisää perän säätöä, en kyllä muista että vastaavia olisi tullut ihmeteltyä -90 luvun alussa kun edellisen laakeroinnin tein
3D tulostinyksikkö sylkäisi pihalle vaihdekepin nupin, materiaalissa hivenen glitteriä kontrastia tuomaan
Vaihdekaavio pitäisi passata T5 lootaan mutta kierre on liian pieni 3/8 kun pitäisi olla m14 tjsp.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on