Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Aloitetaanpa keskustelu johon voi laittaa onnistuneita ja epäonnistuneita moottorin tehonlisäys operaatioita joko turbolla tai ilman.
Mieluusti tekniset ratkaisut ja sitten jos vielä on tehot testattu muutenkin kuin persdynolla niin aina parempi.
Itellä on kokemusta muutamasta OHC:tä. Osa ollut omissa autoissa osa kaverien autoissa.

Laitetaan nyt ekaksi yksi ei niin onnistunut "viritys"

Alakerta eka ylikokoonporattu 2 litrainen mutta jo parhaat päivänsä nähnyt.
2 litraisen kansi, josta kanavat siivottu ja vähän kantta laskettu.
Nokka cat cams 303 loppuinen asteita 284 ja nostoa 11.63mm
Kaasuttimella Weber 38/38 Dgas.
4-2-1 melko pieni kokoinen peltipakosarja ja 2" putki.
Vakio virranjakaja.
Mitatut tehot 116 hv@5800 rpm / 170Nm@3800 rpm
Ihan kauhee ajettava nyki ja nyhti nakkikioskia kierrättäessä. Oli yhden kesän kokoonpano ja seuraavana kesänä mentiin vakio osilla :D
Tuo nokka olisi tarvinnut tuplakaasarit...
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Mielenkiintoinen topic! Kerätään vaan kokemuksia yleisesti kaikilta :peukku:

Mulla on tuossa omassa vakio 1600cc kokoonpanossa 40mm dellortot, erittäin lyhkäsellä imusarjalla ja taitaa olla tommonen 4-2-1 peltisarja ja siitä 2.5" suora höömi marteliuksen takavaimentajalla. Sisäkurkkuja ja suuttimia joutui aikalailla ns. perse edellä puuhun -menolla hakemaan että sai vehkeet ajettavaksi.

Yrityksen ja erehdyksen kautta. Nyt toiminta on varsin maukas kokonaisuus, vaikka kone muuten on vakio. Vetoja on melkoisesti enemmän mitä vakio vv-kaasuttimen kanssa, tehoja ei ole mitattu mutta uskoisin että vähintään samanverran mitä vv-kaasuttimella penkitettiin niin sen verran löytyy :lol:
-Pori Connection-
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Seuraavanlainen kokoonpano tuli yhdessä puoluvalmiina ostetussa kisa Escortista joskus vuonna 2003

Lohko oli Taunuksen 20 leimalla oleva.
Lohko oli putkitettu ja porattu 94mm kuplan männille.
Kiertokanget oli Saabista.
Kuutiotilavuus oli 2136cm3
Vauhtipyörästä oli sorvattu kaikki ylimääräinen pois.

Kansi oli ruisku Sierrasta.
Kanavia kaivettu ja imukanavia vielä kitillä nostettu.
Venttiilit taisi olla 44.5mm ja 38 mm
Nokka-akseli Virtasen hioma asteita 308.
Nostoa 14.3
Kaasuttimet 48mm vaaka dell ortot
Vakio virranjakaja.
Pakosarja oli 4-1 Martelius XL
Tehoa oli jotakin 215 hv ja vääntö 230Nm paikkeilla.

Ihan kivasti kulki.

Sylinteri putkien seinät oli vaan niin ohuet, että ne halkesi. Muutaman lähdön kesti ajaa ja taas kone auki.

Kerran sitten iski kuplan mäntien tyyppi vika. Mäntä katkesi tapin kohdalta.
Imusarjan alle lohkoon tuli reikä.
Moottorista jäi ehjäksi vain nokka-akseli ja öljypumppu.
Ne hyödynnettiin sitten seuraavassa projektissa.
Siitä joku päivä lisää...
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

160hv => 500hv /6000rpm, 650nm/5000rpm

-2.8V6 Siamilaiset kannet, pronssiohjureille, kansia työstetty isot venttiilit, CroMo-retainerit, tuplajousilla, ventiilinohjurin kumit viton, pakopuolella samat mutta poistettu jousi, että saa voitelua. Kansissa teräseetit, pelaa ilman lyijyä, kannet käytettiin tarkistettavana ja ohjurit laitatettavana Lahden Kansiotyössä.

-HarlandSharp rulla keinut, välitys tais muuttua 1,47 => 1.6 välityssuhde, paksummat työntötangot, Smith Bross, V6T21 nokka, uusi, ei hiottu + uudet nostajat. Alumiinjakopää.

-Ristiinporattu kampiakseli, olisi ollu mahdollisuus ottaa puolitaottukin, mutta siinä oli huonompi öljynkierto, joten se jäi hyllylle varalle.

-Kansiin porattu extra vesireiät jäähdytyksen parantamiseksi

-O-rengastetta teräslangalla, FelPro HD tiivisteellä, ARP-pinnapultit kaikkialla (vinkkinä pinton pultit käy mutta tarvii kaksi sarjaa, ja vähän rikkoja).

-PO-metallin kanget 250hv/kanki/9000rpm.

-Tasapainotettu kaikki liikkuvat 9000rpm asti.

-Sorvatut CP-carillo männät (sorvaamattomat ois ollu paremmat mutta budjetti ei riittänny...) Puristus jossain 8,8-9,3 välissä.

-Turbo tulpat, (pienentää nakutusta)

-Kaikki imukanavat kiillotettu kunnolla, tällä hetkellä vakio imusarja pitäis modata, ja muuttaa vakio läppärunko, sillä sais ehkä vähän lisää, polttoainekisko tarvis suurentaa, että 1300cc/Ev14 suuttimet toimis halutusti.

-Tuplasti normaalia isompi öljynsudatin, parempi virtaus, enemmän öljyä moottorissa (varmaan 4dl enemmän kuin normaalist), HP/HV mellingin öljypumppu 10W-60 Castrol super car öljy + sinkkilisäaineistuis käytössä.
Öljypohjaan muokattu loiskelevyjä. (kuivasumppu ois varmaan hyvä mutta ei riittänny budjetti siihen...)

-Korsetti, osa näistä edellisestä peruja nimimerkki Sultzilta.
Öljypohja pultattu 14.9 pinnapulteilla kuosiin, tukemaan lohkoa, ruuvilukitteen kera.

Garret Rs500 Hybrid turbo, joka muutettu Virtala Racing toimesta keraamiselle kuulalaakerille. Samanlaista käytetään rallicross autoissa... Tial MV-R 44mm hukkaportilla.

+ paljon muuuta.

Kilosta alkaa ilo, kahdesta riemua, tosin riemunkiljadusta ei ole vielä kuulunut ehkä tulevissa penkityksissä...

JNE.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Vermilion kirjoitti:160hv => 500hv+ pikku hiljaa noussu teho, pitkään oli noin 350hv.
E85 antaa paljon lisää tehoa, omassa tapauksessa noin 50hv ilman mitään muutoksia.
Ruisku on ainut vaihtoehto tälläisessä virityksessä kaasarin voi heittää metsään.
Ei sais lähelläkään tollasia.
Kylläpä se ruisku on turbon kanssa helpompi ja säädöt saa paremmin kohdalleen.

Vapari koneessa ei taida E85:ta olla juurikaan hyötyä.

Onko tuo sinun moottori tehty järeämmistä osista ei taida ihan vakio noilla tehoilla kestää.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Ei mitään massiivista virittämistä, mutta kuitenkin. 1600 OHC, 2.0 nokka, kärjetön sytkä ja 32/36dgv. Penkitetyt tehot oli 78hv. Peltisarjalla sais varmaan sen saman mitä on ilmoitettu aikoinaan 1.6 GT:stä eli sen 88hv. Enempi oon aina hakenut omissa virittelyissä luotettavuutta kuin huipputehoja.
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja niceman »

Jaa vai tällänen.. mikää erikoinen, Wicecon 92mm männät, croverin kiertokanget, kevennetty vauhtipyörä.
44/38 venttiilit, Mega3 T3 garrett.
Nokan merkkiä en muista joku 26x asteinen, nostoa enemmän kun vakiossa .
260/400Nm laskennallisesti, 225hp/350Nm pyörältä mitattu.
Lohko taunuksesta veikkaan, ei 205.

Ahtimen vaihto ehkä tulevaisuudessa nykyaikaisempaan, tehojen nosto noin 250-300hp kohdalle pyörältä mitattuna eli kohtuu pitäisi olla.
Varastossa on IS kansi josta voisi teetättää paremman joskus.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Escortin moottorin seuraava versio:
205 lohko
92mm wisecot
Croverin kiertokanget
2046cm3
Kansi tehtiin 1.6:sen kannesta.
Nokkana sama 308 asteinen kuin edellisessä.
Pakosarjaksi parin kokeilun jälkeen jäi Marteliuksen 4-2-1 Race
VPV:n hukkalipinä sytytys.
Kaasarit 48mm dell ortot.
226Hv@7400 rpm/241Nm@5700rpm.
On vähän ylävireinen moottori mutta passaa ihan hyvin asfaltille.
Toimii kyllä hyvin ja on ollut kestävä moottori.

Pakosarjalla oli aika iso vaikutus tuossa moottorissa.
4-1 XL sarjaan verrattuna ala kierroksilla tuli melkein koko alueelle +20hv ja samanverran vääntöä. Huippu tehoon ja vääntöön ei ollut merkitystä juuri mitään.

Tuo Grover Wiseco yhdistelmä on ihan hyvä jos meinaa vähän enempi tehoa nostaa.
Kankiin passaa omat laakerit eikä tarvitse mitään koneistuksia.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Hokki_74 kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:160hv => 500hv+ pikku hiljaa noussu teho, pitkään oli noin 350hv.
E85 antaa paljon lisää tehoa, omassa tapauksessa noin 50hv ilman mitään muutoksia.
Ruisku on ainut vaihtoehto tälläisessä virityksessä kaasarin voi heittää metsään.
Ei sais lähelläkään tollasia.
Kylläpä se ruisku on turbon kanssa helpompi ja säädöt saa paremmin kohdalleen.

Vapari koneessa ei taida E85:ta olla juurikaan hyötyä.

Onko tuo sinun moottori tehty järeämmistä osista ei taida ihan vakio noilla tehoilla kestää.
Kyllä vapaasti hentittäväkin hyötyy kuhan moottori vaan tehdään sopimana sille. Puristua voi nostaa suht. paljon koska vastaa 106 oktaanista bensaa. Väitän että rajummalla nokalla pystyy käyttämään 12.0-14.0 puristukia.Pakolämmöt on matalammat joka parantaa hengittävyyttä pakoputkiston osalta ja samalla korkeampi puristus kuin jollain 95:lle oli mahdollista. Jos kaikki tehdään oikein väitän että saadaan ainakin 10% nousu tehossa jos kaikki optimoidaan. Jos puristus pysyy sama polttoaineen vaihdon yhteydessä tehon nousua ei oikeastaan ole, tosin mahdollistaa sytysennakon säätämisen silloinkin joilla saa pienoista eroa. Ralli puolellakin saa käyttäää E85:sta mutta siellä on kuristin, että saadaan reilummaksi polttoaineesta saatu etu vs bensa. AKK säätökirjassa oli jotain olikohan sen 46mm kuristin E85:lla ja 52mm kuristin bensalla tms.

Tarkensin ylös specsejä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Olet ihan oikeassa, että jos vapari kone tehdään pelkkästään E85 tarkoitukseen niin varmaan tehoa saadaan enempi.

Olis ihan mielenkiintoinen kokeilla.
Tekisi uuden kannen jolla nostaisi puristussuhteen korkeammaksi ja laittaisi isommat suuttimet ja auto säätöön.
Ei vaan ole tällä hetkellä järkeä kokeilla, koska meidän peräkylältä ei saa E85:ta. Lähinpään tankkauspaikkaan on matkaa 35 kilometriä per suunta.

Vermilionilla on ihan asiallisen kuuloinen moottori :peukku:
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Seuraavanlainen viritys tehtiin yhteen Sierraan.
205 lohko porattiin ensimmäiseen ylikokoon ja kasattiin vakio osilla.
Kansi 2 litraisen josta kaivettiin vähän kanavia ja laskettiin.
Nokka Bf63, kovapala seuraajat.
40mm pysty Dell ortot.
Marteliuksen 4-2-1 pakosarja ja 2" putki
Tehot 144 hv/210 Nm.
Auto ollut välillä ihan käyttöautona nykyisin enempi kesäkäytössä.
Kilometrejä tuolle kokoonpanolle tullut n.30 tkm ilman ongelmia.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
perämetsä
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Heinä 2014, 19:50

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja perämetsä »

Oliko hokki74 moottorit vain huitaistu kasaan ja penkkiin, vai myös säädetty penkissä? Kuulostaa et "hieman" puuttuu löylyä noilla osilla. Yksi omista aikaisemmista kokoonpanoista koostui seuraavista: ohc 92mm porauksella, vakiohiluilla alakerta, 2.0 kansi autotalliporttauksella+muotoilluilla vakioventtiileillä, höylätty n.2mm. Kannessa enemin a8 nokka (304ast. aukioloa) martelius xl sarja, 2,5" putki, uusi 38/38dgms kaasari, kärjetön sytkä. Penkissä 160hv/202nm, myöhemmin toisessa penkissä eri pakoputkella+ saattoi olla jotain muuta pientä muutosta 155hv/210nm Myöhemmin dgms vaihtui 2x44idf kaasareihin, tulos 168hv, olis tullu ehkä vähän lisää mut huipputeho nousi sen verta ylemmäs et venajouset alkoi antaan myöden niin ei huudatettu enempää. Tykkäsin tosta koneesta 2 kurkkusella, veti hienosti keskialueella normiajossa, tyhjäkäynti oli katu-uskottava:)
perämetsä
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Heinä 2014, 19:50

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja perämetsä »

"Oliko hokki74 moottorit vain huitaistu kasaan ja penkkiin, vai myös säädetty penkissä?"

Ja tällä tarkoitin aloitusviestin+vipan viestin kokoonpanoja:)
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

perämetsä kirjoitti:"Oliko hokki74 moottorit vain huitaistu kasaan ja penkkiin, vai myös säädetty penkissä?"

Ja tällä tarkoitin aloitusviestin+vipan viestin kokoonpanoja:)

Eka kokoonpano oli vaan laitettu osia sen kummemmnin miettimättä ja alakerta oli aika huono.
Kyllä sitä säädettiin mutta ei se siitä sen enempi lähtenyt.
Jakaja ja kaasari oli parhaat päivänsä nähneet.

Tuon moottorin nokka on nyt yhdessä toisessa kokoonpanossa ja laulaa ihan eri säveltä.
Pitää siitä joskus raportti laittaa..

Tuossa Sierran koneessa ei oo kummoinen kansi. Sitäkin penkissä säädetty.
Enempi siitä pitäisi tehoa lähteä noilla osilla se on kyllä totta.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Ensimmänen moottorin viritys mopojen jälkeen oli kaverin VW kuplan koneen viritys :shock:

Slip-in 88 putken jolla saatiin koneen kooksi 1.7l
Bug-Back:in virikannet tupla jousilla ( opittiin kerrasta mitä venajousen kantaminen tarkoittaa käytännössä :) )
2x2 kurkkuiset 40 mm dellortot
290 asteinen nokka yms.
Käärmeenpesä putkisto Stingerillä.

Eikä ikinä saatu pelaamaan sata prosenttisesti :kylse:
Kaasareiden säädöissä jotain pientä ja soiteltiin ja kyseltiin moposportit yms paikat läpi. Sitten kun saatiin muutama testi km ajettua rupes kykin luistaan öljystä :x
Tarkalla rannekello ajanotolla saatiin 10 sek 0-100 ajaksi, ja gurujen mukaan pitäin mennä 8 alkuisella :cry:
Olihan se 18v jannulle uutta ja ihmeellistä uusia osia ihmetellessä, vanhaa osaa jäi moottoriin lohko ja keinuvipuakselit :P
Tämä tapahtui joskus -91-92....
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vastaa Viestiin