-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Jotain pientä näperrelty ja saatu hitsattua adapteri alavesiletkuu.
plän_C.jpg
plän_C.jpg (78.55 KiB) Katsottu 4604 kertaa
Hydrauliputken kannattamista pumpuille tuet.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Adapteri meni päin prinkkalaa, ja pumput osui pakosarjaan :x
plän_C2.jpg
plän_C2.jpg (46.73 KiB) Katsottu 4559 kertaa
Pumppujen asentoa muuttaessa tuli mieleen miten procomp menisi pissapojan säiliön paikalle ja sinnehän se tulee mahtrumaan, kait :heh:
Hivenen uusia mutkia lähtevien putkien päähän. Kannakkeet millä pumppu ankkuroidaan peltiin jäi tekemäti aikapulan vuoksi
vesipumppu_3.jpg
vesipumppu_3.jpg (58.63 KiB) Katsottu 4559 kertaa
Nissanin laturi istui yllättävän hyvin bossilaisen tilalle, linjausta ei tarvinnut muuttaa :shock:
Tosin laskin laturia alemmas kiinnikettä taivuttamalla, mahtuu konepelti kiinni siltä kohdin.
V6 ollut vesiletku on hivenen lyhyt ja vaatii pitemmän kurttuputken millä kiertää laturi.
Mitoin hihnalle kooksi 11.9x1200, saa nähdä miten sopii.
laturi_p11_2.jpg
laturi_p11_2.jpg (70.6 KiB) Katsottu 4559 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Vesipumpun kiinnitysraudat tuli askarteltua töitten jälkeen. Tarkoitus on kiinittää pumppu runkopalkkiin ja sisälokasuojaan. Siitä syystä nivelöidyt kiinnitykset. Pumppu tulee kiinnikeisiin kiinni joko amislangalla tai lattaraudalla.
vesipumppu_4.jpg
vesipumppu_4.jpg (66.06 KiB) Katsottu 4518 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Konehuoneeseen on soviteltu osia ja vesiletkutusta mietitty. Laturin hihna voisi olla 15mm pitempi, nyt plus lähtö on epämiellyttävän lähella venttiilikoppaa :roll: Vesipumppu löysi paikan kuskinpuolelta, puuttuu vielä alavesiletkun mutkaputki syyläristä pumpuille. Ja muutama muu letku.
konehuone.jpg
konehuone.jpg (110.92 KiB) Katsottu 4408 kertaa
Jossain vaiheessa tuli mieleen tutkia että mikä on rikki ja aiheuttaa startin matkassa pyörimisen. Vika paikallistui virtalukon pohjaan. Starttaillessa tuli mieleen että voisi pyöriä kevyemmin jos säätelee virranjakajaa :seko:
No pensan ylenpalttinen kaatelu kaasariin ja virranjakajan säätely aiheutti pientä hässinkiä :x
poppa.jpg
poppa.jpg (71.44 KiB) Katsottu 4408 kertaa
Pensaa oli valunut pakosarjasta maahan ja pientä liekkiähän se pukkas :shock:
poppa2.jpg
poppa2.jpg (40.92 KiB) Katsottu 4408 kertaa
Liekit sammui pienellä taputtelulla mutta kokeilut sytkän säätämisestä jäi siihen. :club:
Nyt on tilattu uusi 600 cfm kaasari hilppeineen ja virtalukonpohja :)

Orkkis kaasarista tuli tukittua 8 ylimäärästä reikää eikä se vieläkään oikein tyylipuhtaasti käy.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Kaasari ja imusarja tuli nopeasti Mh välityksellä. Tosin jäi ostamatta samalla "installation kit" missä olisi ollut sopivat pinnapultit yms. hilppeet kaasarin kiinitykseen imusarjaan. Nyt saa ihan ite tehdä tuumasista pulteista vastaavat :p Asentaminen jää seuraavaan kertaan.
kaasari_imusarja.jpg
kaasari_imusarja.jpg (48.25 KiB) Katsottu 4325 kertaa
Konehuoneeseen tuli asennettua kaikki letkut paikoilleen lämppäristä lähtien. Pumpun ja syylärin alavesiletkun yhdistämisessä oli haasteita :x
Samalla tuli kokeiltua 13x1225 remmiä laturin hihnana, joka toiki mukavasti laturia kauemmas venttiilkopista. Virallinen valvoja "Vv" huomasi että linja hihnassa ei ollut kunnossa :soo: Tilanne parani kun käänsi hihnapyörän ympäri ja pisti sentin korokehylsyt hihnapyörän ja dampperin väliin. Katsotaan miten käy kun koneen saa käyntiin.
konehuone2.jpg
konehuone2.jpg (103.42 KiB) Katsottu 4325 kertaa
Vesipumppu on kiinni läpi pulteilla ja Nimuilla. Ilta oli sen verran myöhä että vesien lisääminen jäi seuraavalle päivälle. Ja aamulla selvisi että koneeseen tehdyt rautaiset letkulähdöt vuotivat :(
Kylmiä saumoja ja paskaa hitsaamista :)
Niitä tuli korjailtua ja sattuneista syistä myös tasopinnat pitää oikaista.

Loppukevennyksenä tuli mitattua kytkinvaijerin lopullinen pituus ja rälläköityä polkimen päästä vaijeri poikki. Pikku hitsaamisella tehty silmukkapää tarttui prässillä kivasti vaijeriin :)
vaijeri.jpg
vaijeri.jpg (44.03 KiB) Katsottu 4325 kertaa
Viritys kiinni kytkin polkimeen sekä laatikon kylkeen ja ankaraa testaamista. Kesti sen parikymmentä polkaisua :peukku:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Melkonen letku ja johtoviidakko :lol: Jääkö ne noin, vai oliko aikomuksissa mahdollisesti niputella tai siistiä jotenkin muuten niitä
-Pori Connection-
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Sumu »

zmuli kirjoitti:Melkonen letku ja johtoviidakko :lol: Jääkö ne noin, vai oliko aikomuksissa mahdollisesti niputella tai siistiä jotenkin muuten niitä
Taitaapi olla sovitteluvaihe vasta, ehtiihän nuo siistiä, jos joutuu vielä poiskin nostelemaan...?
Sedan GT '73
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Kyllähän niitä johtoja on tarkoitus siistiä :)
Vesiletkuhelvetti alkaa olla lopullinen, paitsi jos ylävesiletku löytyy pitempänä versiona. Motonetissa on vain niitä sisäjousella varustettuja paskoja yleisletkuja :p

Moottorin matkassa oli johtosarja mikä oli nätisti kiinni siellä täällä olevissa kiinnikkeissä. Niihin kun koski niin varisivat lattialle :o Eikä ole vielä tullut ostettua vastaavia.

Orkkis kaasari+imusarja sisältää myös muutaman ylimääräsen letkun mistä pääsenee eroon uudella Fuel Slayer 600 + Street Warrior kombolla :)
konehuone3.jpg
konehuone3.jpg (117.69 KiB) Katsottu 4263 kertaa
Harraste volkkari päätti paskoa kytkinvaijerin mennäviikolla matkalla töihin, niin sekin aiheutti pikku huoltotarvetta, mikä laajeni moottorin pois ottoon :o
kuplaa.jpg
kuplaa.jpg (84.6 KiB) Katsottu 4263 kertaa
Seuraavalla kerralla jos muistaisia laskea öljyt lämpimästä koneesta pois, niin ei tarvitsisi B&R huoltosarjan imupumpulla imeä 20W-50 mittatikun reiästä veke :heh:

Vauhtipyörän stefa ainakin vuotaa ja samalla katsoa venttiili välykset kun on hollilla :) Sekä työntötankojen suojaputket tarkistaa.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Maalaa venttiilikopat jollain kilikali maalilla ja päälle kirkaslakkaa niin saat heti siistimmän värisen.
Pohjatyöt käsipelillä ja hiomapaperilla, tinnerilla siistiminen että ei kiehu pois.

Esim.
2x https://www.motonet.fi/fi/tuote/6001087 ... nen-400-ml
+
1x https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000552 ... akka-500ml

Ei maksa paljon + tinneriä ja jotain K180 hiomapaperia.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Jep, kyllä sinne väriä on tarkoitus laittaa muitta ei ole ihan ykkösenä do-do-listalla :)

Alkujaan moottori näyttäisi olevan harmaa, samaa sävyä v6 kanssa. Kutosesta maalasin kopat sinisiksi aikoinaan ja hyvin kilikoli on pysynyt putsatuissa kopissa. v8 versioon kyllä löytyy erilaista pling pling koppaa kyllä edullisesti mutta mutta, vaatinee ilmanputsarin yms. sävysävyyn.

Kyllä tämä tästä :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Uuta imusarja+kaasari komboa tuli pyöriteltyä käsissä ja kaasarihan menee kumminpäin tahansa :o
Kaasuvaijerin asennus helpottuu kun saa vedon keulaan päin. Pensaletkua joutuu jatkamaan. Pitänee tilata se mystinen installation kit että saa pitemmät pultit kaasuvaijerin kiinnitykseen yms.
imusarja.jpg
imusarja.jpg (77.67 KiB) Katsottu 4124 kertaa
Tuon Quik Fuel säätäminen pitäisi olla helpompaa kuin perinteisen holleyn :roll:
Powervalven säätö ulkoa ruuvimeisselillä ja vaihdettavat suuttimet. Myyjän suosituksesta otin suutinsarjan ja pitää vaihtaa ensiö- ja toisiopuolen suuttimia pienemmiksi.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Viikonloppuna ei ihmeitä kerennyt mutta joitain kuitenkin :)

Uusi imusarja odottaa vielä asennusta.
Lohkon päästä lähtevät vesiletkujen kulmat tuli hitsattua hopealla kasaan.
Ylävesiletkusta ei saanut konetta täytettyä :x Muistelujen mukaan uudessa termostaatissa ei ollu juorureikää ja eihän siinä ole. Pitänee porata 1.5mm reikä yläreunaan.
termostaatit.jpg
termostaatit.jpg (54.47 KiB) Katsottu 3915 kertaa
Tosin eihän ne vesivuodot siihen loppuneet. Termostaattikotelo vuoti :o
Vuodon syyksi epäilen että, termostaatti oli lipsahtanut kolon ulkopuolelle asennusvaiheessa. :kylse2:
Koneessa ollut motorcraft on jo muutaman millin valmiiksi auki, mikä ei paranna toimintaa.

Virtalukon pohjaa odotellessa kerennyt miettiä tapoja selvittää strartin jumi ongelmaa. Tuli starttailtua avaimesta ja 4 kertaa 5:stä jäi startti päälle. No avain virrat päälle asentoon ja nappia starttia kokeilemaan ja sehän toimi :) Jopa useamman starttauksen.

Pensaletku paikoilleen ja virranjakajan säätöä, niin moottorihan pärähti pelkillä pakosarjoilla käymään ja kävi tyhjäkäynti ihan nätisti :peukku:

Paitsi että alta minuutin rupesi startti ujeltamaan :evil:
Elikkä vikaa vaikuttaisi olevan uudessa starttirelessäkin, tosin tämä pitää vielä varmistaa suoraan akusta vedetyllä starttipiuhalla.

Pakoputkistoa tuli visioitua ja soviteltua alle, tosin lattaraudan loppuminen kiinnikeisiin lopetti touhuamisen.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Startti ongelmaan löytyi uusi virtalukonpohja motomobilin kautta, avain ei kyllä palaudu itsekseen starttiasennosta. Vika on itse lukko-osassa, tutkitaan. Startin päälle jäämiseen pohjan vaihto ei auttanut. Tuli kokeiltua eri solenoidia myös, mutta vika paikallistui omiin sähkökytkentöihin :cry:
Solenoidin S-nastaan tuli kytkettyä laiskuuttan kaikki sytkän ja startin johdot, niin etuvastuksen kautta pääsi pikkujännite kiertämään solenoidille, joka jäi sitten päälle.

Paikallisesta ostetut letkut (20v sitten) ovat osoittautuneet yllättävän hyviksi :)
Tosin vastaavaa palloletkua ei löydy mistään ylävesailetkuksi. Rony-flex letkua löytyisi mutta se ei ole niin taipuisaa kuin alempi.
Rony-flex.jpg
Rony-flex.jpg (46.21 KiB) Katsottu 3752 kertaa
Nakitin nuoriso-osastolle pakoputkiston hitsauksen, kun kuulema amiksessa auto puolella ei sitä ole opetettu :shock:
hitsaus.jpg
hitsaus.jpg (39.19 KiB) Katsottu 3752 kertaa
Eikä kyllä ole opetettu, sauma parani sauma saumalta mutta loppui usko hitsaajasta :)
Mutta kyllä se siitä.

Alku putket tuli ennen x-putkea tehtyä, puuttuu enää loput ja hauskin osa, akselin ylitys.
alkuputket.jpg
alkuputket.jpg (38.82 KiB) Katsottu 3752 kertaa
Termostaattikotelo ei pidä vieläkään vettä :x
Tein termostaattin 2 mm reiän varmistamaan läpivirtauksen ja paperitiiviste plus tiivisteliimaa reilusti. Ja vuoti. Kolmannella kertaa hakkasin termostaatin reunan suoraksi. Lopullinen testaus jäi kun asennus apuna käytetty rautalanka jäi termariin kiinni :club:

Laturi vaatii vielä kiristimen teon ja johtojen selvittämisen.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Aikaikkunat Taunuksen rassaukseen ovat olleet tiukilla :o
Mutta jotain pientä kuiteski kerennyt tekemään.

Velipoika osti tunkin ja pukit, heti niitä lainaamaan "vähäksi aikaa" :)
tunkki.jpg
tunkki.jpg (62.42 KiB) Katsottu 3648 kertaa
AC nostaa 100-800mm ja ja helposti 6t pukit löysi paikkansa auton alta.
Huomattavasti tukevampi kuin 2t rimpula pukeilla, niitä ei juuri ekaa pykälää korkeammalle uskaltanut nostaa, ilman että auto tunnustaa kaatuvan heti.
tunkki2.jpg
tunkki2.jpg (39.46 KiB) Katsottu 3648 kertaa
Ennen nostoa tuli leivottua laturin jalkaan tuli kiristimelle yms. ja ylävesiletkun muunnoskappale.
laturi_kiinni.jpg
laturi_kiinni.jpg (101.51 KiB) Katsottu 3648 kertaa
Letku ja johtoviidakkoon ei ole tullut pannostettua vielä sen enempää :kylse2:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Termostaattikotelon vuoto tuli selvitettyä, selkeä asennuskämmi :oops:
termari.jpg
termari.jpg (98.71 KiB) Katsottu 3558 kertaa
Asennusvaiheessa huolimatta vetolangasta oli termari päässyt tippumaan alaspäin ja päästi vedet läpi :(
Kaikesta kämmäämisestä huolimatta termari mahtuu koloonsa eikä kotelokaan ole kiero.

Asiasta toiseen, parivuosikymmentä sitten ostettu JAZ:in tankki tuli kaivettua näkösille. Muistikuvan korkki on joskus auennut. Nyt ei sitten millään. Parit suihkaukset md50:stä ja korkki lähti nätisti nostamalla kun kumin ja metallin väliin pääsi öljyä. Korkin toiminnassa oli jäykkyytä ja netistä löytyneiden ohjeiden mukaan viistin lukon metallikulmia. Tämän jälkeen lukko rupesi toimimaan ilman voiman käyttöä.
tankki.jpg
tankki.jpg (100.99 KiB) Katsottu 3558 kertaa
Bilteemasta tuli tilattua liittimet tankin lähtöihin mutta bensaletkut on vielä kaupassa.

Tuli kiskottua myös tankinsisältä loiske/valumisen esto "superloni" pois. Tämä musta versio ei kestä nykybensoja. Ilmeisesti sininen kestää paremmin mutta taidan pärjätä ilman.
tankki2.jpg
tankki2.jpg (73.77 KiB) Katsottu 3558 kertaa

Kaikkea pientä on tullut nysvättyä mutta isommat osat mm. pakoputkista ja sisusta odottelee vuoroaan.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vastaa Viestiin