-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 21 Elo 2020, 22:41

Jotain pientä näperrelty ja saatu hitsattua adapteri alavesiletkuu.

plän_C.jpg
plän_C.jpg (78.55 KiB) Katsottu 920 kertaa


Hydrauliputken kannattamista pumpuille tuet.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 24 Elo 2020, 22:43

Adapteri meni päin prinkkalaa, ja pumput osui pakosarjaan :x

plän_C2.jpg
plän_C2.jpg (46.73 KiB) Katsottu 875 kertaa


Pumppujen asentoa muuttaessa tuli mieleen miten procomp menisi pissapojan säiliön paikalle ja sinnehän se tulee mahtrumaan, kait :heh:
Hivenen uusia mutkia lähtevien putkien päähän. Kannakkeet millä pumppu ankkuroidaan peltiin jäi tekemäti aikapulan vuoksi

vesipumppu_3.jpg
vesipumppu_3.jpg (58.63 KiB) Katsottu 875 kertaa


Nissanin laturi istui yllättävän hyvin bossilaisen tilalle, linjausta ei tarvinnut muuttaa :shock:
Tosin laskin laturia alemmas kiinnikettä taivuttamalla, mahtuu konepelti kiinni siltä kohdin.
V6 ollut vesiletku on hivenen lyhyt ja vaatii pitemmän kurttuputken millä kiertää laturi.
Mitoin hihnalle kooksi 11.9x1200, saa nähdä miten sopii.

laturi_p11_2.jpg
laturi_p11_2.jpg (70.6 KiB) Katsottu 875 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 25 Elo 2020, 20:48

Vesipumpun kiinnitysraudat tuli askarteltua töitten jälkeen. Tarkoitus on kiinittää pumppu runkopalkkiin ja sisälokasuojaan. Siitä syystä nivelöidyt kiinnitykset. Pumppu tulee kiinnikeisiin kiinni joko amislangalla tai lattaraudalla.

vesipumppu_4.jpg
vesipumppu_4.jpg (66.06 KiB) Katsottu 834 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 08 Syys 2020, 23:19

Konehuoneeseen on soviteltu osia ja vesiletkutusta mietitty. Laturin hihna voisi olla 15mm pitempi, nyt plus lähtö on epämiellyttävän lähella venttiilikoppaa :roll: Vesipumppu löysi paikan kuskinpuolelta, puuttuu vielä alavesiletkun mutkaputki syyläristä pumpuille. Ja muutama muu letku.

konehuone.jpg
konehuone.jpg (110.92 KiB) Katsottu 724 kertaa


Jossain vaiheessa tuli mieleen tutkia että mikä on rikki ja aiheuttaa startin matkassa pyörimisen. Vika paikallistui virtalukon pohjaan. Starttaillessa tuli mieleen että voisi pyöriä kevyemmin jos säätelee virranjakajaa :seko:
No pensan ylenpalttinen kaatelu kaasariin ja virranjakajan säätely aiheutti pientä hässinkiä :x

poppa.jpg
poppa.jpg (71.44 KiB) Katsottu 724 kertaa


Pensaa oli valunut pakosarjasta maahan ja pientä liekkiähän se pukkas :shock:

poppa2.jpg
poppa2.jpg (40.92 KiB) Katsottu 724 kertaa


Liekit sammui pienellä taputtelulla mutta kokeilut sytkän säätämisestä jäi siihen. :club:
Nyt on tilattu uusi 600 cfm kaasari hilppeineen ja virtalukonpohja :)

Orkkis kaasarista tuli tukittua 8 ylimäärästä reikää eikä se vieläkään oikein tyylipuhtaasti käy.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 13 Syys 2020, 22:32

Kaasari ja imusarja tuli nopeasti Mh välityksellä. Tosin jäi ostamatta samalla "installation kit" missä olisi ollut sopivat pinnapultit yms. hilppeet kaasarin kiinitykseen imusarjaan. Nyt saa ihan ite tehdä tuumasista pulteista vastaavat :p Asentaminen jää seuraavaan kertaan.

kaasari_imusarja.jpg
kaasari_imusarja.jpg (48.25 KiB) Katsottu 641 kertaa


Konehuoneeseen tuli asennettua kaikki letkut paikoilleen lämppäristä lähtien. Pumpun ja syylärin alavesiletkun yhdistämisessä oli haasteita :x
Samalla tuli kokeiltua 13x1225 remmiä laturin hihnana, joka toiki mukavasti laturia kauemmas venttiilkopista. Virallinen valvoja "Vv" huomasi että linja hihnassa ei ollut kunnossa :soo: Tilanne parani kun käänsi hihnapyörän ympäri ja pisti sentin korokehylsyt hihnapyörän ja dampperin väliin. Katsotaan miten käy kun koneen saa käyntiin.

konehuone2.jpg
konehuone2.jpg (103.42 KiB) Katsottu 641 kertaa


Vesipumppu on kiinni läpi pulteilla ja Nimuilla. Ilta oli sen verran myöhä että vesien lisääminen jäi seuraavalle päivälle. Ja aamulla selvisi että koneeseen tehdyt rautaiset letkulähdöt vuotivat :(
Kylmiä saumoja ja paskaa hitsaamista :)
Niitä tuli korjailtua ja sattuneista syistä myös tasopinnat pitää oikaista.

Loppukevennyksenä tuli mitattua kytkinvaijerin lopullinen pituus ja rälläköityä polkimen päästä vaijeri poikki. Pikku hitsaamisella tehty silmukkapää tarttui prässillä kivasti vaijeriin :)

vaijeri.jpg
vaijeri.jpg (44.03 KiB) Katsottu 641 kertaa


Viritys kiinni kytkin polkimeen sekä laatikon kylkeen ja ankaraa testaamista. Kesti sen parikymmentä polkaisua :peukku:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja zmuli » 14 Syys 2020, 17:52

Melkonen letku ja johtoviidakko :lol: Jääkö ne noin, vai oliko aikomuksissa mahdollisesti niputella tai siistiä jotenkin muuten niitä
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
 
Viestit: 633
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Sumu » 14 Syys 2020, 18:22

zmuli kirjoitti:Melkonen letku ja johtoviidakko :lol: Jääkö ne noin, vai oliko aikomuksissa mahdollisesti niputella tai siistiä jotenkin muuten niitä

Taitaapi olla sovitteluvaihe vasta, ehtiihän nuo siistiä, jos joutuu vielä poiskin nostelemaan...?
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
 
Viestit: 1515
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 14 Syys 2020, 20:29

Kyllähän niitä johtoja on tarkoitus siistiä :)
Vesiletkuhelvetti alkaa olla lopullinen, paitsi jos ylävesiletku löytyy pitempänä versiona. Motonetissa on vain niitä sisäjousella varustettuja paskoja yleisletkuja :p

Moottorin matkassa oli johtosarja mikä oli nätisti kiinni siellä täällä olevissa kiinnikkeissä. Niihin kun koski niin varisivat lattialle :o Eikä ole vielä tullut ostettua vastaavia.

Orkkis kaasari+imusarja sisältää myös muutaman ylimääräsen letkun mistä pääsenee eroon uudella Fuel Slayer 600 + Street Warrior kombolla :)

konehuone3.jpg
konehuone3.jpg (117.69 KiB) Katsottu 579 kertaa


Harraste volkkari päätti paskoa kytkinvaijerin mennäviikolla matkalla töihin, niin sekin aiheutti pikku huoltotarvetta, mikä laajeni moottorin pois ottoon :o

kuplaa.jpg
kuplaa.jpg (84.6 KiB) Katsottu 579 kertaa


Seuraavalla kerralla jos muistaisia laskea öljyt lämpimästä koneesta pois, niin ei tarvitsisi B&R huoltosarjan imupumpulla imeä 20W-50 mittatikun reiästä veke :heh:

Vauhtipyörän stefa ainakin vuotaa ja samalla katsoa venttiili välykset kun on hollilla :) Sekä työntötankojen suojaputket tarkistaa.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Vermilion » 15 Syys 2020, 20:08

Maalaa venttiilikopat jollain kilikali maalilla ja päälle kirkaslakkaa niin saat heti siistimmän värisen.
Pohjatyöt käsipelillä ja hiomapaperilla, tinnerilla siistiminen että ei kiehu pois.

Esim.
2x https://www.motonet.fi/fi/tuote/6001087 ... nen-400-ml
+
1x https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000552 ... akka-500ml

Ei maksa paljon + tinneriä ja jotain K180 hiomapaperia.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 15 Syys 2020, 21:17

Jep, kyllä sinne väriä on tarkoitus laittaa muitta ei ole ihan ykkösenä do-do-listalla :)

Alkujaan moottori näyttäisi olevan harmaa, samaa sävyä v6 kanssa. Kutosesta maalasin kopat sinisiksi aikoinaan ja hyvin kilikoli on pysynyt putsatuissa kopissa. v8 versioon kyllä löytyy erilaista pling pling koppaa kyllä edullisesti mutta mutta, vaatinee ilmanputsarin yms. sävysävyyn.

Kyllä tämä tästä :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 20 Syys 2020, 12:25

Uuta imusarja+kaasari komboa tuli pyöriteltyä käsissä ja kaasarihan menee kumminpäin tahansa :o
Kaasuvaijerin asennus helpottuu kun saa vedon keulaan päin. Pensaletkua joutuu jatkamaan. Pitänee tilata se mystinen installation kit että saa pitemmät pultit kaasuvaijerin kiinnitykseen yms.

imusarja.jpg
imusarja.jpg (77.67 KiB) Katsottu 440 kertaa


Tuon Quik Fuel säätäminen pitäisi olla helpompaa kuin perinteisen holleyn :roll:
Powervalven säätö ulkoa ruuvimeisselillä ja vaihdettavat suuttimet. Myyjän suosituksesta otin suutinsarjan ja pitää vaihtaa ensiö- ja toisiopuolen suuttimia pienemmiksi.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 29 Syys 2020, 22:50

Viikonloppuna ei ihmeitä kerennyt mutta joitain kuitenkin :)

Uusi imusarja odottaa vielä asennusta.
Lohkon päästä lähtevät vesiletkujen kulmat tuli hitsattua hopealla kasaan.
Ylävesiletkusta ei saanut konetta täytettyä :x Muistelujen mukaan uudessa termostaatissa ei ollu juorureikää ja eihän siinä ole. Pitänee porata 1.5mm reikä yläreunaan.

termostaatit.jpg
termostaatit.jpg (54.47 KiB) Katsottu 231 kertaa


Tosin eihän ne vesivuodot siihen loppuneet. Termostaattikotelo vuoti :o
Vuodon syyksi epäilen että, termostaatti oli lipsahtanut kolon ulkopuolelle asennusvaiheessa. :kylse2:
Koneessa ollut motorcraft on jo muutaman millin valmiiksi auki, mikä ei paranna toimintaa.

Virtalukon pohjaa odotellessa kerennyt miettiä tapoja selvittää strartin jumi ongelmaa. Tuli starttailtua avaimesta ja 4 kertaa 5:stä jäi startti päälle. No avain virrat päälle asentoon ja nappia starttia kokeilemaan ja sehän toimi :) Jopa useamman starttauksen.

Pensaletku paikoilleen ja virranjakajan säätöä, niin moottorihan pärähti pelkillä pakosarjoilla käymään ja kävi tyhjäkäynti ihan nätisti :peukku:

Paitsi että alta minuutin rupesi startti ujeltamaan :evil:
Elikkä vikaa vaikuttaisi olevan uudessa starttirelessäkin, tosin tämä pitää vielä varmistaa suoraan akusta vedetyllä starttipiuhalla.

Pakoputkistoa tuli visioitua ja soviteltua alle, tosin lattaraudan loppuminen kiinnikeisiin lopetti touhuamisen.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 16 Loka 2020, 22:25

Startti ongelmaan löytyi uusi virtalukonpohja motomobilin kautta, avain ei kyllä palaudu itsekseen starttiasennosta. Vika on itse lukko-osassa, tutkitaan. Startin päälle jäämiseen pohjan vaihto ei auttanut. Tuli kokeiltua eri solenoidia myös, mutta vika paikallistui omiin sähkökytkentöihin :cry:
Solenoidin S-nastaan tuli kytkettyä laiskuuttan kaikki sytkän ja startin johdot, niin etuvastuksen kautta pääsi pikkujännite kiertämään solenoidille, joka jäi sitten päälle.

Paikallisesta ostetut letkut (20v sitten) ovat osoittautuneet yllättävän hyviksi :)
Tosin vastaavaa palloletkua ei löydy mistään ylävesailetkuksi. Rony-flex letkua löytyisi mutta se ei ole niin taipuisaa kuin alempi.
Rony-flex.jpg
Rony-flex.jpg (46.21 KiB) Katsottu 68 kertaa


Nakitin nuoriso-osastolle pakoputkiston hitsauksen, kun kuulema amiksessa auto puolella ei sitä ole opetettu :shock:
hitsaus.jpg
hitsaus.jpg (39.19 KiB) Katsottu 68 kertaa


Eikä kyllä ole opetettu, sauma parani sauma saumalta mutta loppui usko hitsaajasta :)
Mutta kyllä se siitä.

Alku putket tuli ennen x-putkea tehtyä, puuttuu enää loput ja hauskin osa, akselin ylitys.

alkuputket.jpg
alkuputket.jpg (38.82 KiB) Katsottu 68 kertaa


Termostaattikotelo ei pidä vieläkään vettä :x
Tein termostaattin 2 mm reiän varmistamaan läpivirtauksen ja paperitiiviste plus tiivisteliimaa reilusti. Ja vuoti. Kolmannella kertaa hakkasin termostaatin reunan suoraksi. Lopullinen testaus jäi kun asennus apuna käytetty rautalanka jäi termariin kiinni :club:

Laturi vaatii vielä kiristimen teon ja johtojen selvittämisen.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Edellinen

Paluu *Taunus Päiväkirjat*

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa