-76 Taunus v6 --> v8
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Vakaaja tuli maksamaan yhden harraste yksikön (tässä tapauksessa 270, toimitettuna lähimpään matkahuoltoon) Australiasta olis löytyny sarja muutamalla paikallisella satasella, se että mitä kotiovella maksaa, ei tullut selvitettyä. Eikä Motomobil näyttänyt paksumpaa vakaajaa olevan varastossa, eikä tulossa, niin suosin kotimaista.
Muutenkin taitaa kiinnitykset mennä uusiksi, selviää kunhan saa 25 mm puslat kouraan.
Joku tuollainen --> https://www.autoracing.fi/kallistuksenv ... usla-95473
Kysellä Rallyracesta myös, mitä aihioita löytyy.
Tallissa on tullut vietettyä aikaa ja jarrukonversio akseliin alkaa olla putkia ja letkuja vailla valmis
Akseliin jarrujen valmistuttua, pitäisi alkaa sovittamaan sisuskaluja uusiksi.
Muutenkin taitaa kiinnitykset mennä uusiksi, selviää kunhan saa 25 mm puslat kouraan.
Joku tuollainen --> https://www.autoracing.fi/kallistuksenv ... usla-95473
Kysellä Rallyracesta myös, mitä aihioita löytyy.
Tallissa on tullut vietettyä aikaa ja jarrukonversio akseliin alkaa olla putkia ja letkuja vailla valmis
Akseliin jarrujen valmistuttua, pitäisi alkaa sovittamaan sisuskaluja uusiksi.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Superflexiltä näkyy löytyvän kans 25mm PU-Puslaa Taunukseen:
https://www.superflex.co.uk/proddetail. ... F148-1450K
https://www.superflex.co.uk/proddetail. ... F148-1450K
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Öljypohjan hitsausta on jatkettu, lisätilla sivuille on suunnitelmissa. Ja aihiot pateille on muokattu 3' putkesta.
Tosin ei vielä tule hitsattua paikoileen ennen koesovittamista kun moottori on paikoillaan
Etuproppu löysi paikkansa, m10 mutteri hitsattuna alimpaan kohtaan.
Samalla vaivalla jämäpaloista loiskelevyt hillitsemään kanttaillessa syntyvää aallokkoa
Tosin ei vielä tule hitsattua paikoileen ennen koesovittamista kun moottori on paikoillaan
Etuproppu löysi paikkansa, m10 mutteri hitsattuna alimpaan kohtaan.
Samalla vaivalla jämäpaloista loiskelevyt hillitsemään kanttaillessa syntyvää aallokkoa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Posti pisti parastaan ja sai parin yrityksen jälkeen toimitettua Motomobilin osat.
Kallistuksenvakaajan korjaussarjan kumit ei tule menemään uudesta vakaajsta ainakaan ehjänä läpi
Öljypohjaan tuli hitsattua muutamalla hepillä loiskelevyt. Ja heti heppaamisen jälkeen katse kohdistui pöydällä olevaan öljyproppuun ja sen kiinnitysmutteriin.
Eiku loiskelevyä irroittamaan jotta propun saa paikoilleen. Se vaati pari yritystä ennekuin sopiva paikka löytyi, kait
Muutaaman korjatun sauman jälkeen se melkein pitää nesteet sisällä. 2 pientä vuotokohtaa vielä korjattavana.
Josko sitä pääsiäisenä pääsisi sovittaan moottorin kanssa paikoilleen
Kallistuksenvakaajan korjaussarjan kumit ei tule menemään uudesta vakaajsta ainakaan ehjänä läpi
Öljypohjaan tuli hitsattua muutamalla hepillä loiskelevyt. Ja heti heppaamisen jälkeen katse kohdistui pöydällä olevaan öljyproppuun ja sen kiinnitysmutteriin.
Eiku loiskelevyä irroittamaan jotta propun saa paikoilleen. Se vaati pari yritystä ennekuin sopiva paikka löytyi, kait
Muutaaman korjatun sauman jälkeen se melkein pitää nesteet sisällä. 2 pientä vuotokohtaa vielä korjattavana.
Josko sitä pääsiäisenä pääsisi sovittaan moottorin kanssa paikoilleen
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Ite poraisin loiskelevyihin muuteman reiän että se öljypääsee liikkumaan paremmin. Tehtaan tekemissä loiskelyissä reikiä. Jollainn 8mm poralla tms.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Jep, sinne tulee öljyreiät jossain välissä
Tuli käytyä tallilla sovittelemassa osoa ja mikään ei passannu kohilleen :
Öljypohjassa oli pientä konfliktia imuputken kanssa, ei olisi pitänyt ottaa 5mm alemmas suunnitelmista.
Tämä korjaantuu tekemällä uusi umusihti putken nokkaan, kait
Enempi ihmetystä aiheutti uusi vakaaja. Ilmas sitä moottori meni paikoilleen ja vakaajan kanssa ei
Tussimerkin kohdalla oli alkuperäinen ja uusi ei ihan osu kohdalleen. Että tuohon pääsi piti etummaiset vakaajan kiinnikkeet irroittaa.
Siihenki pitänee keksi jotain
Tuli käytyä tallilla sovittelemassa osoa ja mikään ei passannu kohilleen :
Öljypohjassa oli pientä konfliktia imuputken kanssa, ei olisi pitänyt ottaa 5mm alemmas suunnitelmista.
Tämä korjaantuu tekemällä uusi umusihti putken nokkaan, kait
Enempi ihmetystä aiheutti uusi vakaaja. Ilmas sitä moottori meni paikoilleen ja vakaajan kanssa ei
Tussimerkin kohdalla oli alkuperäinen ja uusi ei ihan osu kohdalleen. Että tuohon pääsi piti etummaiset vakaajan kiinnikkeet irroittaa.
Siihenki pitänee keksi jotain
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Jotain pientä ontuulut nysvättyä taas Taunukseen. Oli korkea aika vaihtaa jakopää vermeet. Orkkis ford muovirattaineen oli hukannut hampaita ja halki sieltä täältä
Uudessa on parempi pysyä hampaat tallessa kun imusihti ei ihan pienimpiä murusia kerää enää
Hivenen piti loiskelevyä muokata että imusihti ja pohja eivät kohdanneet. Pohja oli hivene rupelilla hitsauksista johtuen. Suurempi ongelma oli että se oli supussa keskeltä ja pultin reiät eivät oikein kohdanneet
Siitä selvisi lukko- ja papukaijapihdeillä kun toinen pisti ruuvit paikoilleen.
Etupäässä vakaaja näytti mahtuvan yksistään paikoillee, saa nähdä miten käy moottorin kanssa
Vesipumppua ja alahihnapyörää tuli käytettyä paikoillaan ja todettua ettei kombo toimi. Nyt on hakusessa sähköversio pumpusta ja sorvarille menossa hihnapyöräpaketti.
Takajarrukonversioon tuli osia saksasta mutta paskapuhelin on hukannu kuvat, niin ei näytetä
Uudessa on parempi pysyä hampaat tallessa kun imusihti ei ihan pienimpiä murusia kerää enää
Hivenen piti loiskelevyä muokata että imusihti ja pohja eivät kohdanneet. Pohja oli hivene rupelilla hitsauksista johtuen. Suurempi ongelma oli että se oli supussa keskeltä ja pultin reiät eivät oikein kohdanneet
Siitä selvisi lukko- ja papukaijapihdeillä kun toinen pisti ruuvit paikoilleen.
Etupäässä vakaaja näytti mahtuvan yksistään paikoillee, saa nähdä miten käy moottorin kanssa
Vesipumppua ja alahihnapyörää tuli käytettyä paikoillaan ja todettua ettei kombo toimi. Nyt on hakusessa sähköversio pumpusta ja sorvarille menossa hihnapyöräpaketti.
Takajarrukonversioon tuli osia saksasta mutta paskapuhelin on hukannu kuvat, niin ei näytetä
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Oletko varma että saa riittävästi öljyä pumpulle? Näyttää aika tukkoselta toi siivilä. Laittasin mieluummin verkon.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Reikien pinta-ala käsittääkseni pitää olla yhteenlaskettuna isompi kuin imuputken pinta-ala. Tiheämpi sihti kerää pienempiä palasia talteen kuin isoreikäinen. Tuo kuppihan on sitä varten ettei pumppu hörsi ilmaa missään normi ajotilanteessa. Tarpeeksi syvässä ö-pohjassa ei moista kuppia edes tarvitsisi.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Taas kerkesi talilla notkumaan ja moottorijumppaa harrastamaan
Sorvarilta sain alkuperäisen hihnapyörähässäkän takaisin, kehät oli irti toisistaan. Ei muutakuin moottori+vaihdelaatikko konetilaan ja sovittamaan kokonaisuutta, pienen etupalkki irrotus ja takaisin laitto rumban jälkeen kombo oli paikoillaan. Hihnapyörä väärinpäin kampiakselin päähän ja syyläriä sovittamaan. Tiukkaa tekee eikä mahdu
Kiinnityspultit vastaavat syyläriin, eiku sorvarille ja työstetään pyörää lisaa
Vakaajatanko tuli tiputettua konehuoneeseen ja eihän se sinne mahtunut.
Kone+laatikko kombon ollessa paikoillaan tuli tiputettua apurunkoa pari kertaa edestakaisin lattialle ja niinhän vakaaja alkoi löytämään paikkaansa Ei mahdu pujottelemaan eturungon ollessa paikoillaan mistään välistä vakaajaa paikoilleen.
Nyrt vielä tilasta puslat ja mahdolliset kiinnityshilut.
Moottorista tuli napattua imusarja irti ja laahurinokalla näytti olevan.
Sorvarilta sain alkuperäisen hihnapyörähässäkän takaisin, kehät oli irti toisistaan. Ei muutakuin moottori+vaihdelaatikko konetilaan ja sovittamaan kokonaisuutta, pienen etupalkki irrotus ja takaisin laitto rumban jälkeen kombo oli paikoillaan. Hihnapyörä väärinpäin kampiakselin päähän ja syyläriä sovittamaan. Tiukkaa tekee eikä mahdu
Kiinnityspultit vastaavat syyläriin, eiku sorvarille ja työstetään pyörää lisaa
Vakaajatanko tuli tiputettua konehuoneeseen ja eihän se sinne mahtunut.
Kone+laatikko kombon ollessa paikoillaan tuli tiputettua apurunkoa pari kertaa edestakaisin lattialle ja niinhän vakaaja alkoi löytämään paikkaansa Ei mahdu pujottelemaan eturungon ollessa paikoillaan mistään välistä vakaajaa paikoilleen.
Nyrt vielä tilasta puslat ja mahdolliset kiinnityshilut.
Moottorista tuli napattua imusarja irti ja laahurinokalla näytti olevan.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Matkahuollosta tuli txt paketin saapumisesta
Taas on tavaraa mille pitäisi löytää aikaa asentaa paikoilleen.
Ei voi olla huono kerta oikein hotti ja liekinheitin versio 2 jo
Taas on tavaraa mille pitäisi löytää aikaa asentaa paikoilleen.
Ei voi olla huono kerta oikein hotti ja liekinheitin versio 2 jo
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Sorari toimitti renkaita mitö oli irroitettu orkkis siimäpyörästä.
Tarkoitus olisi asettaa palat näin.
Ja lopputulos olisi.
Ei tarvi kuin hitsata suoraan palat
Kaasari tuli purettua ja yllättävän ison tilan saa pienenpieni 2 kurkkunen varattua
Tarkoitus olisi asettaa palat näin.
Ja lopputulos olisi.
Ei tarvi kuin hitsata suoraan palat
Kaasari tuli purettua ja yllättävän ison tilan saa pienenpieni 2 kurkkunen varattua
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Moottorin matkassa tullut kaasari tuli aukastua ja ihmeteltyä sisuskaluja. Mutuna V6:ssa oleva 40mm delorto on äkikseltään isompi kuin v8 versio
Hihnapyörä tuli hitsattua kasaan ja vituiksi meni
Aluperin hihnapyörän sisäkehä sopii kuin nyrkki silmään akselinpäässä olevaan tasapainotuslimppuun ja toisinpäin, miten on tarkoitus asentaa, niin keikkasee. No kiristin paketin ruuveilla ja puristimilla kasaan ja mikkiliimaa saumaan.
Kuvassa näyttää kohtuulliselta. Mutterit oli välissä pitämässä ulkokehän oikealla korolla.
Eipä tullut katsottua suoruutta kun paketti oli kasassa. Yhdeltä reunalta oli 2mm ylempänä kehä
Keskiosan kiristäminen taisi olla vikatikki.
Ei muutaku sorvarille pakettia, suoristaa pinnat yhden suuntaiseksi molemilta puolin ja sorvaa kehän irti. Alkuperäinen hihnapyörä paketti oli 0.1mm sisään suora, vaikka iinä on pistehitsattu kolme kehää päällekkäin.
Kyllä se siitä
Hihnapyörä tuli hitsattua kasaan ja vituiksi meni
Aluperin hihnapyörän sisäkehä sopii kuin nyrkki silmään akselinpäässä olevaan tasapainotuslimppuun ja toisinpäin, miten on tarkoitus asentaa, niin keikkasee. No kiristin paketin ruuveilla ja puristimilla kasaan ja mikkiliimaa saumaan.
Kuvassa näyttää kohtuulliselta. Mutterit oli välissä pitämässä ulkokehän oikealla korolla.
Eipä tullut katsottua suoruutta kun paketti oli kasassa. Yhdeltä reunalta oli 2mm ylempänä kehä
Keskiosan kiristäminen taisi olla vikatikki.
Ei muutaku sorvarille pakettia, suoristaa pinnat yhden suuntaiseksi molemilta puolin ja sorvaa kehän irti. Alkuperäinen hihnapyörä paketti oli 0.1mm sisään suora, vaikka iinä on pistehitsattu kolme kehää päällekkäin.
Kyllä se siitä
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Eihän se hihnapyörä asia mennyt kuin strömpsöössä. Sen verran luja sauma oli tullut hitsattua että rako keskiosan ja reunan välillä on nyt apaut 4 milliä
Pitää tutkia onko se mahdollista täyttää jollain vai meneekö hihnapyörä uusiksi.
Pitää tutkia onko se mahdollista täyttää jollain vai meneekö hihnapyörä uusiksi.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on