-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Jep, kaikkissa "hipo" moottoreissa riittää vääntöä :)
Tuollaiset "lopo" koneet mitä maastureissa ja pick-up:ssa on käytetty -80 luvun alussa ovat asia erikseen.

Matkahuollosta tuli txt että tavaraa olisi saapunut.
Tuli Racing partsia kerrakseen :)
motorsport.jpg
motorsport.jpg (75.44 KiB) Katsottu 7851 kertaa
Koneen matkassa tullut AOD-laatikon välilevy ei sovi T5 kanssa, vaan vaati oman. Välilevyllä määritellään startin paikka vauhtipyörään :o
Samaan konkurssiin vauhtipyörän pultit ja vesipumpun pulttisarja, alkuperäiset tykkäsivät katkeilla paikoilleen :o

Iltapuhteina tuli vaihdettua kampiakselin huulitiiviste uuteen Viton versioon.
stefa.jpg
stefa.jpg (187.84 KiB) Katsottu 7851 kertaa
Takajarrujen konversio etenee hitaasti, akkukoneista akut paskana ja ainut verkkovirta ihme päästi toiminta savut pihalle. Satulat ja kiinnikkeet tuli putsailtua enimmistä ruosteista sitruunahapolla.
Hapotuksesta huolimatta irtoruoste hilsettä riittää, olisi pitänyt pitempään kuin vuorokausi liottaa.
08_mondeon_satula.jpg
08_mondeon_satula.jpg (127.2 KiB) Katsottu 7851 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Hirveästi ole kerennyt touhuaan mutta aina jotain pientä.
Porakoneen akku ongelmaan kokeilin pikkupikku leikkelyä puukolla ja niin 18v akku solahtaa 14.4v runkoon :)
Kyllä pyörii
modi.jpg
modi.jpg (53.72 KiB) Katsottu 7808 kertaa
Muutama mutteri tuli hitsattua katkenneen pultin nokkaan laihoin tuloksin :x
Reilusti irrotus mömmöä ja hautumaan.
pultti.jpg
pultti.jpg (201.37 KiB) Katsottu 7808 kertaa
Jos ensiviikolla saisi moottorin roudattua auton viereen ja aloittaa swappi..... :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Induktion kuumennin on kovasana noissa jumittuneissa pulteissa, mutta harmittavan kalliita... onneksi itsellä alkaa olee kaikki mahdolliset nippelit ja ruuvin omassa autossa ja varamoottoreissa irroiteltu ei ole enää super jumissa olevia pultteja....

Jarrusatuloiden puhdistuksessa suosin sitä mekaanista puhdistusta siis kulmahiomakoneeseen rosteriharjalaikka ja sille vetää isommat sitte vaihtaa akkuporakoneeseen jonkun 60-80 grid paperilaikan ja vetää sillä loput. Niihin mihin ei pääse käsiksi ihan ruuvimeisseliä ja santapaperia käsineen.... niin mä tein purkaamolta ostetuille mondeon satuloilla ihan ok tuli.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Niihän sitä sai romut kyytiin ja jopa lähdettyä liikkeelle mennä viikolla. Rockauto oli vain toimittanut osan öljysuodattimen siirtosarjasta :o Sitä siinä sitten palauttaan takuuseen takaisin joka aiheutti ajelua pitkin kaupunkia ja turhaan, kuulema lähetti hakee sen kotoa :x Loppujen lopuksi soitto Fedex:lle auttoi ja palautuksen voi jättää paikalliseen matkahuoltoon, minne paketti kulkeutui naapurin avustuksella.

Vanha moottori nousi kohtuudella pois ja arkistoitiin odottamaan jatko toimia.
vanha_motti.jpg
vanha_motti.jpg (180.56 KiB) Katsottu 7717 kertaa
Uutta moottoria sovittaan paikoilleen, vielä näyttää hyvältä.
sovitus_1.jpg
sovitus_1.jpg (212.93 KiB) Katsottu 7717 kertaa
Tosin totuus paljastui auton alla :p
sovitus_2.jpg
sovitus_2.jpg (86.11 KiB) Katsottu 7717 kertaa
Moottoria tuli muutaman kerran nosteltua konehuoneeseen ja pois, samalla tuli todettua että lisää työkaluja tarvitaan. :shock:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Vaimoke kävi maalikylissä, niin tilasin Bachon säädettävän nostoketjun.
sovitus_3.jpg
sovitus_3.jpg (191.15 KiB) Katsottu 7675 kertaa
Tällä oli huomattavasti helpompi sovittaa konetta moottoritilaan.

tilanne ei näyttänyt toivottamalta kardaanitunnelista päin.
sovitus_4.jpg
sovitus_4.jpg (104.32 KiB) Katsottu 7675 kertaa

Pientä kanistusta oli havaittavissa etupalkin ja öljypohjan kohdalla.
sovitus_5.jpg
sovitus_5.jpg (160.9 KiB) Katsottu 7675 kertaa
Samalla tuli kokeiltua moottotin tukikumeja, eikä ne osuneet lähellekkään :)
Mutta hyvät aihiot.
Kulmakin oli väärä etupalkissa oleviin kiinnikeisiin nähden :o
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Jossain välissä tuli kokeiltua hitsata katkenneeseen pulttiin puikolla muttereita. Muutaman yrityksen jälkeen pultin pää katos jakokopan sisälle. Alumiiniin ei paljon kestäny tikkua raapasta niin suhahdus kuului ja siihen kohti kolo :soo:
hitsaus.jpg
hitsaus.jpg (184.68 KiB) Katsottu 7636 kertaa
Teippillä merkkasin linjat mitä pitkin leikata öljypohjaa. Samassa kuvassa näkyy paremmin moottorin kumit jotka sopii -85 Mustangiin 302 motilla
sovitus_6.jpg
sovitus_6.jpg (117.47 KiB) Katsottu 7636 kertaa
Paria leikkausta myöhemmin rupesi motti solahtamaan helpommin paikoilleen.
sovitus_8.jpg
sovitus_8.jpg (113.45 KiB) Katsottu 7636 kertaa
Öljypohja on 1.5mm peltiä eli helppo hitsata normi migillä uutta peltiä tilalle :)
Tuolla kohtaa alkaa öljypumpun imuputki tulemaan vastaan jota pitäisi muokata hivenen jotta motti menisi syvemälle. Tosin mielellään pitää öljypohjan etupalkkia ylempänä ;)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Vaihdelaatikkoa tuli soviteltua muutamaan otteeseen tunneliin, ja se taitaa mahtua ilman isompia tunnelin silpomisia paikoilleen. Vaihdekepille tuli aukkoa isonnettua.
vaihdekepin_aukko.jpg
vaihdekepin_aukko.jpg (175.39 KiB) Katsottu 7591 kertaa
Tuli nuoruus mieleen kun laatikkoa tuli pitkin lattiaa vedettyä auton alle. Tällä kertaa märkä nurmikko oli vaihtunut kylmään betonialttiaan :)
Epämääräisen tarkkojen mittausten jälkeen laatikko piti olla samalla kohdalla mihin moottori loppuu.
vaihteisto_2.jpg
vaihteisto_2.jpg (214.49 KiB) Katsottu 7591 kertaa

Laatikon takakannake tulee suurinpiirtein samaan edellisen type9 kanssa, en kerennyt kokeilemaan sopiiko vanha kannake kuinka lähelle.
vaihteisto_3.jpg
vaihteisto_3.jpg (117.94 KiB) Katsottu 7591 kertaa
Kytkinkoppa oli irtaallaan mottorin perässä jossain vaiheessa ja tuohon kohti se tuli sovittaessa, eihän siitä mitään kuvia muistanut ottaa :(
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Loppuviikko menikin sitten toisen ikuisuusprojektin kanssa. Velipojan kanssa ollaa pikku hiljaa kasattu kotiperälle autotallia Ford harrastuksen tuoeksi 8)
talli.jpg
talli.jpg (156.11 KiB) Katsottu 7590 kertaa
Kuvassa on etummaiset tuplakyprocit kiinnitetty, että saa ovien mekanismit ja pari lamppua kiinni. Loput kyprokit oli menossa lopulle osaa kattoa, yhteensä 89 m^2 kattoa tuplattavana. Valmista tulee jouluksi, vuosi on vielä hakusessa :D mutta lähellä jo ollaan.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Ite laitoin kattoon lamput siten ettei tuo putkilamppu ole auton katon kohdalla. Suosittelen oman kokemuksen kautta.
Sedan GT '73
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Sierraan kävi Foxin pohja suoraan. Kävis varmaan Taneenkin.

Kuva

Hieno homma että näitä V8:ja alkaa valmistua. Ens kesänä Apialle..?
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Sumu kirjoitti:Ite laitoin kattoon lamput siten ettei tuo putkilamppu ole auton katon kohdalla. Suosittelen oman kokemuksen kautta.
Tämä meni jo kesällä, sähkäri veti piuhat kattoon. Kysyttäessä nyt perusteita sijoitukseen " näyttää hyvältä", mitäpä siihen lisäämään :)
Jari H kirjoitti:Sierraan kävi Foxin pohja suoraan. Kävis varmaan Taneenkin.

Kuva

Hieno homma että näitä V8:ja alkaa valmistua. Ens kesänä Apialle..?
Amerikan-Joella olisi Fox:in pohja 80+tullit, muuta pitää koettaa jossain säästää :)

Viikonlopun aikana töitten välissä kerennyt hieman notkua tallissa öljypohjan ympärillä. Käyttäen PAD suunnittelua apuna, tuli leikeltyä eka kokeilu kappale.
pohja_2.jpg
pohja_2.jpg (89.9 KiB) Katsottu 7461 kertaa
Loppujen lopuksi tuli rälläköityä pellista koekappale.
pohja_3.jpg
pohja_3.jpg (206.54 KiB) Katsottu 7461 kertaa
Mig liimaa ja pellin palasia väliin kunhan kerkeää taas talliin.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Ptihän sitä pellinpalasta leikellä ja tehdä pahvimallit puuttuviin nurkkiin :)
Kuvitelma on että öljytilavuus pikkuisen lisääntyy ja imuputki mahtuu paikoilleen.
pohja_4.jpg
pohja_4.jpg (87.9 KiB) Katsottu 7388 kertaa
Kaverin nappaama kuva imuputken muodosta.
pohja_5.jpg
pohja_5.jpg (103.33 KiB) Katsottu 7388 kertaa
Onko nopeuden mittaamisesta muilla Taunustelijoilla kokemuksia??

T5 vaihdelaatikossa ei ollut nopeusmittariin liittyviä hiluja matkassa, lukuun ottamatta sisällä olevaa ratasta. Tähän voisi ostaa mekaaniset hilut tai elektronisen kikkareen ja sitä ymmärtävän mittarin. Tai :) Digi ihmeen GPS tai jotain.

Työnpuolesta on kokemuksia seuraavista kikkareista.
https://www.race-technology.com/fi/raci ... ucts/dash2
ja
https://gems.co.uk/products/displays/cd34/

dash2 on racelook ja sinisellä taustavalolla. Muuten hivenen karu ulkonäöltään, kohtuu helppo ohjelmoitava ja riittävästi välilehtiä (5) kertomaan mitä haluaa informaatiota. Hivenen vaikea lukuinen auringon valossa.

Gems:n näyttö on myös race, esim. F1 autojen rateista löytyy moisia, eli kallis :o
Täysin ohjelmoitava, eli kaikki pitää itse piirtää mitä haluaa näytöllä näkyvän. Riittävästi in ja out lähtöjä. Tosi monipuolinen ja kirkkaus riittää aurinkoisellekkin kelille.

Tarkoitus olisi muokata orkkis mittaristoa ja asentaa siihen nopeus- ja kiekkamittari samaa sarjaa. Tosin tuollainen race dash kyllä näyttää kaiken mitä haluaa, mutta mutta.
Jos pysyisi perinteisissä viisarinäyttöisissä mittareissa?

Vai mitä muut on mieltä, sopiiko nyky hitekki Taunukseen vai oldschool tyyppisesti??
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
hamis
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Syys 2014, 13:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja hamis »

Pysy vaan orkkis mittareissa.
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

speedhut.com/gauges/
Sieltä tilaamaan sopivat mittarit.
Mulla on tuolta GPS nopeusmittari. Hyvin on toiminut.
GPS mittari ei ole vissiin laillinen mutta onhan tuo katsastuksesta läpi silläkin mennyt.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
perämetsä
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Heinä 2014, 19:50

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja perämetsä »

Öljypohjasta sen verran et se fox pohja mitä tos ylempänä ehdotettiin niin sopii suoraan myös taunukseen. Näitä löytyy myös ltd:stä, näitä on aika hyvin saatavilla käytettynäkin, ei kannata liikaa riehua ton trukkimallin pohjan kans:)
Vastaa Viestiin