Niin tuo jäikin päivittämättä näköjään, laitoin Motonetin "uudet" satulat. Oli jonkunsortin vuoto satulan lohkojen välistä.Sumu kirjoitti:Talviseisonnasta herättelin hetkeksi käymään. Jarrut temppuilevat, nestesäiliö tyhjentynyt, etupiirissä vuoto. Huomaa myös siitä että lattian maalit eturenkaassa kiinni
GT '73 2d sedan
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: GT '73 2d sedan
Sedan GT '73
Re: GT '73 2d sedan
Perään uusi tiiviste koppaan. Tuli Englannista muutamassa päivässä.
Kaasari myös saapui. Otin kannen auki ja tsekkasin suuttimet ja muut värkit. Seosruuvit ainakin miten sattuu. Paljokos noiden oli hyvä olla auki? Mitkäs suuttimet tuollaisessa normi 38/38 webrussa on?
Samalla myös löytyi ylimäräinen prikka , putosi jostain päin kaasaria, en vaan tiedä mistä, sillä kaikissa kuudessa kannen ruuvissa oli omat prikat. No onneksi en laittanut mehumaijaa paikalleen, prikka varmaankin olisi kohta koneessa...
Kaasari myös saapui. Otin kannen auki ja tsekkasin suuttimet ja muut värkit. Seosruuvit ainakin miten sattuu. Paljokos noiden oli hyvä olla auki? Mitkäs suuttimet tuollaisessa normi 38/38 webrussa on?
Samalla myös löytyi ylimäräinen prikka , putosi jostain päin kaasaria, en vaan tiedä mistä, sillä kaikissa kuudessa kannen ruuvissa oli omat prikat. No onneksi en laittanut mehumaijaa paikalleen, prikka varmaankin olisi kohta koneessa...
Sedan GT '73
Re: GT '73 2d sedan
Kaikkien suuttimen koko riippuu täysin sen moottorin koosta ja viritysasteesta, tyhjäkäynnillä seosruuvien kierrosmäärä riippuu myös tyhjäkäynti suuttimien koosta.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Re: GT '73 2d sedan
Viimeinkin tuota kierroslukumittaria aloin tutkimaan, miksei se toimi. No, mittaristo käteen ja rinkimittari irti. Paljastuikin että neula oli liimattu nollille joskus esihistoriassa. Ilmankos ei toiminut...
Ja jottei kaikki olisi ollut liian helppoa , niin molemmat varamittaristot sattuvat olemaan mallia Cortina...
Ja jottei kaikki olisi ollut liian helppoa , niin molemmat varamittaristot sattuvat olemaan mallia Cortina...
Sedan GT '73
Re:
Tähän muuten tuli faktaa kun soittelin ensimmäisen omistajan kanssa. Auto ollut joku maahantuojan esittelymalliJanne kirjoitti:GT sedan malli ei tietääkseni ole kuulunut Fordin valikoimiin Suomessa (ainoastaan coupe). Onko tietoa mitä kautta kyseinen yksilö on tänne tullut?
Hesassa fordilla.
Sedan GT '73
Re: GT '73 2d sedan
Niin hieman raporttia, katsastus pomppasi jarruletkusta, eli se letku joka tulee
Korista apurungolle, oli päässyt vähän huonoksi. Ihan hyvä että katsuri huomasi
tuon sillä pienoinen turvallisuusriskihän se oli. Saksasta tuli uusi
letku viikossa. Samalla uusin molemmat satuloiden jarruletkut. Eipä olisi
heti uskonut että jarrutuntuma parani...
Korista apurungolle, oli päässyt vähän huonoksi. Ihan hyvä että katsuri huomasi
tuon sillä pienoinen turvallisuusriskihän se oli. Saksasta tuli uusi
letku viikossa. Samalla uusin molemmat satuloiden jarruletkut. Eipä olisi
heti uskonut että jarrutuntuma parani...
Sedan GT '73
Re: GT '73 2d sedan
Katsastus suoritettu hyväksytysti. Melkein kaksi vuotta saa taas ajella.
Sedan GT '73
Re: GT '73 2d sedan
Hain Jaakko-Tuotteelta uuden tuulilasin tässä taannoin. Vanha oli ehjä mutta naarmuinen sekä pari kiveniskemää juuri parhaassa näkökentässä. Lasin vaihto kaiutinparikaapelin avulla meni oikein jouhevasti.
Sedan GT '73
Re: GT '73 2d sedan
Jaahs, voisi hieman päivitellä tilannetta tämän osalta.
Tämä kesä meni hienosti. Mitä nyt kaasarin ja kampikammion tuuletuksen kanssa oli omat juttunsa.
Tilasin joskus hyllyyn kiinankopion 38 webrusta(A-team). Tuolla kaasarilla en oikein saanut autoa toimimaan kunnolla, säätämisen kanssa oli
haasteensa.
Ajelin tuolla 38 kaasarilla yhden isomman lenkin , 700km keuruun suuntaan. Normi maantiekulutus oli 10,8l/100 kun ajoin noin 80-90km/h.
Sitten taas Tampereen seudulta pohjoiseen mutkateillä menikin jo 16l/100.
Lopulta laitoin takaisin tuon 32/32 Pierburgin, jolla alavääntö ja käytettävyys paranivat huomattavasti.
Joku voisi sanoa että 32 on liian pieni 2.3 kutoseen, mutta ite pidän tuosta, sillä kaasu reagoi heti alakierroksilla, ja eipä tuossa ylärekisterissä juurikaan eroa ole isompaan kaasariin, vakio kone kuitenkin.
Myös pakokassujen haju sisätiloissa oli ajoittainen ongelma. Lopulta (hyvien neuvojen avustamana) tutustuin enemmän tuohon kampikammion tuuletukseen. Olinkin rakentanut ihan väärin nuo ilmanvaihdot, olin laittanut suorat putket venttiilikopista ilmanputsariin.
No tilanne korjaantui kun kytkin imusarjan laippaan toisen letkun venttiilikopasta. Hajut ja pölläytykset loppuivat käytännössä kokonaan.
Myös 32 pierburgin käytös tuntui paranevan oitis. Tyhjäkäynti on nyt koko ajan sama eikä seilaa ajoittain.
Uuden kytkimen vaihdoinkin jo viime talvena, jolloin pääsi eroon ravistuksesta. Yhden etupyöränlaakerinkin joutui kesän aikana vaihtamaan. Muuten todella nättiä kruisailua nyt. Välillä oli myyntiaikeetkin mielessä,mutta taas mieli muuttui.
Takaiskarit vaihdoin toiseen merkkiin kun nuo motocraftit tuntuivat "liian" jäykiltä. No, Kybin öljyt olivat samanlaiset...
Öljynpainemittari on alkanut elämään vahvemmin kuin ennen. Pitää jopa tietyllä kierrosalueella ravistavaa ääntä. Mistähän johtuu? Viisari ravistaa aika tiuhaan ja pitää sellaista rahisevaa ääntä. Mahtaakohan täyssynt. öljyillä olla osuutta asiaan? Paineet kuitenkin ok.
Ehkäpä etupenkkien uudelleenverhoilu olisi seuraava steppi mitä voisi talven aikaan teettää.
Tämä kesä meni hienosti. Mitä nyt kaasarin ja kampikammion tuuletuksen kanssa oli omat juttunsa.
Tilasin joskus hyllyyn kiinankopion 38 webrusta(A-team). Tuolla kaasarilla en oikein saanut autoa toimimaan kunnolla, säätämisen kanssa oli
haasteensa.
Ajelin tuolla 38 kaasarilla yhden isomman lenkin , 700km keuruun suuntaan. Normi maantiekulutus oli 10,8l/100 kun ajoin noin 80-90km/h.
Sitten taas Tampereen seudulta pohjoiseen mutkateillä menikin jo 16l/100.
Lopulta laitoin takaisin tuon 32/32 Pierburgin, jolla alavääntö ja käytettävyys paranivat huomattavasti.
Joku voisi sanoa että 32 on liian pieni 2.3 kutoseen, mutta ite pidän tuosta, sillä kaasu reagoi heti alakierroksilla, ja eipä tuossa ylärekisterissä juurikaan eroa ole isompaan kaasariin, vakio kone kuitenkin.
Myös pakokassujen haju sisätiloissa oli ajoittainen ongelma. Lopulta (hyvien neuvojen avustamana) tutustuin enemmän tuohon kampikammion tuuletukseen. Olinkin rakentanut ihan väärin nuo ilmanvaihdot, olin laittanut suorat putket venttiilikopista ilmanputsariin.
No tilanne korjaantui kun kytkin imusarjan laippaan toisen letkun venttiilikopasta. Hajut ja pölläytykset loppuivat käytännössä kokonaan.
Myös 32 pierburgin käytös tuntui paranevan oitis. Tyhjäkäynti on nyt koko ajan sama eikä seilaa ajoittain.
Uuden kytkimen vaihdoinkin jo viime talvena, jolloin pääsi eroon ravistuksesta. Yhden etupyöränlaakerinkin joutui kesän aikana vaihtamaan. Muuten todella nättiä kruisailua nyt. Välillä oli myyntiaikeetkin mielessä,mutta taas mieli muuttui.
Takaiskarit vaihdoin toiseen merkkiin kun nuo motocraftit tuntuivat "liian" jäykiltä. No, Kybin öljyt olivat samanlaiset...
Öljynpainemittari on alkanut elämään vahvemmin kuin ennen. Pitää jopa tietyllä kierrosalueella ravistavaa ääntä. Mistähän johtuu? Viisari ravistaa aika tiuhaan ja pitää sellaista rahisevaa ääntä. Mahtaakohan täyssynt. öljyillä olla osuutta asiaan? Paineet kuitenkin ok.
Ehkäpä etupenkkien uudelleenverhoilu olisi seuraava steppi mitä voisi talven aikaan teettää.
Sedan GT '73
Re: GT '73 2d sedan
Kesä ajeltu ilman kummempia ongelmia. Öljynpainemittarin ääntelyyn viimein otin vähän aikaa, vaihdoin toisen mittarin ja nyt tuntuu äänet kaikonneet. Ilmeisesti mittarissa on joku vaimennin, joka oli hajonnut.
Tässä käynyt mielessä, pitäisikö kannet ottaa irti ja muuttaa lyijyttömälle. Mitähän tuollainen seetien vaihto tulisi kustantamaan? Samalla voisi siistiä kanavat. Toki jois jollain olisi lyijyttömät A9 (vai oliko se uudempi kansi AE?) kannet valmiina...
Tässä käynyt mielessä, pitäisikö kannet ottaa irti ja muuttaa lyijyttömälle. Mitähän tuollainen seetien vaihto tulisi kustantamaan? Samalla voisi siistiä kanavat. Toki jois jollain olisi lyijyttömät A9 (vai oliko se uudempi kansi AE?) kannet valmiina...
Sedan GT '73
Re: GT '73 2d sedan
Haynesin mukaan kansissa pakosarjan laipan päällä on 2.3:ssa kirjain B tai F, sekä 2.8:ssa D tai E kirjain. Nämä on kestäneet tehtaalta lähtiessä lyijytöntä. Se että mitä kansille on tähänpäivään mennessä tehty.......................
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: GT '73 2d sedan
tuos kun puhuit et ajaessa pakokaasun käryä tulee sisään ni muutamassa omassa autos huomannu et pakoputken pään loppuminen lähelle takahiekka peltiä tai takapuskuria vaikuttanu asiaan varsinki kesällä ikkuna auki ajaessa jonki moisen pyörteen tehny. yks sierra, granada ja viva ollu sellasia ja jokaisesta kun pakoputken pää tai putkisto loppunu likelle perän peltiä taikka puskuria ni haissu,itte jatkanu putkea pidemmälle taakse päin ohi hiekka pelli tai puskurin reunan ni onkelma hävinny. ja tosiaa pakokaasun käry tuli voimakkaamin sisälle kun ajeli kuskin tai apparin ikkuna auki
Taunus -75
Escort -76
Sierra is -86 & -92
Granada -78 coleman milne dorchester mk5 limusiini
Transit T350 -03 & -14
Cavalier -78
Viva -71
Commodore -75
Escort -76
Sierra is -86 & -92
Granada -78 coleman milne dorchester mk5 limusiini
Transit T350 -03 & -14
Cavalier -78
Viva -71
Commodore -75
Re: GT '73 2d sedan
Jaa mitäs sitä on tapahtunut talven aikana.
Nostin koneen nokalta, vaihdoin alakerran tiivisteet kun merkkasi. Samalla maalasin konehuoneen uudelleen.
Tilasin myös Saksasta uudet putket, niiden kanssa olikin oma hommansa, kun eivät istuneet "heittämällä".
Nostin koneen nokalta, vaihdoin alakerran tiivisteet kun merkkasi. Samalla maalasin konehuoneen uudelleen.
Tilasin myös Saksasta uudet putket, niiden kanssa olikin oma hommansa, kun eivät istuneet "heittämällä".
Sedan GT '73