2.8 cologne

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sumu
Viestit: 1522
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

No mihin kokoon 2.3 lohko siis tulee 4.0l kampuralla? Mitä kaikkea joutuu vaihtamaan? Männät? Veivit? muuta?

edittiä


iskunpituudet ja halkaisja 2.3 60,14, 90.03 ja 2.6 66.8, 90.03
4.0l
Iskunpituus on 84mm.
Aika paljon siis isku pitenisi tuolla kampuralla. Onnistuisikohan?
Sedan GT '73
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

2.3 lohkoon jos laittaa 4.0 kampuran niin sen pitäisi ensinnäkin mahtua pyörimään veivien kanssa. En osaa sanoa tarkalleen, mutta arvaan sen olevan vaikeaa/mahdotonta. Iskunpituus kasvaa 24mm joten männän puristuskorkeus pitäisi olla 12mm matalampi, sillä kiertokankia ei nyt ainakaan lyhentämään parane mennä.

Tietääkö joku, minkä mittaisia nämä V-koneiden kiertokanget ovat? Ajattelin vaan, että eikö suunnilleen 2x iskunpituus olisi tavoitteena.
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Larppa
Viestit: 131
Liittynyt: 13 Loka 2004, 23:27
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa »

eikös homma onnistu jos laskee iskunpituuksien erotuksen ja teettää kiertokanget sen mukaan?

2.8 koneesta tulis ~3.4 litranen vakioporauksella.
jouni
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni »

Ei kai tuohon enää ainakaan 2.8:n vakiokankia lyhempiä (n.130mm) kannata teettää, kun niilläkin kampikulma alkaa mennä huonoksi. Eli jos 4.0:ssa 85mm isku ---> kanki 170mm. Eli matalia mäntiä etsimään (esim. Wiseco tai Ross mittatilausmännät n.900e/6kpl).

Pistää miettimään josko sama raha kannattaisi sijoittaa esim. vakiomotin ahtamiseen 0,5-0,7bar ahdoilla. Vääntöä ja tehoa samalla rahalla pirun paljon enemmän.
Capri 2.9i TT-projekti
Sierra RS Cosworth 4x4 -92
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Täytyy laittaa tilaukseen tommonen 4 litranen V6:n Jenkeistä ja heittää se pellin alle :wink:
metritaunus
Viestit: 17
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 13:29
Paikkakunta: mäntsälä

Viesti Kirjoittaja metritaunus »

Mää voisin ostaa tommosen 4.0 kampuran eli jos jollain on ni tarjotkaa...
jouni
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni »

Kyseleppäs kampuraa numerosta 02-5387091. Firman nimeä en muista, mutta tuo osia jenkeistä.
Capri 2.9i TT-projekti
Sierra RS Cosworth 4x4 -92
Avatar
Sumu
Viestit: 1522
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Sumu kirjoitti:No mihin kokoon 2.3 lohko siis tulee 4.0l kampuralla? Mitä kaikkea joutuu vaihtamaan? Männät? Veivit? muuta?

edittiä


iskunpituudet ja halkaisja 2.3 60,14, 90.03 ja 2.6 66.8, 90.03
4.0l
Iskunpituus on 84mm.

Aika paljon siis isku pitenisi tuolla kampuralla. Onnistuisikohan?
Ajatus on itänyt vuosia, nyt olisi 4.0v6 peräkärryllä.
Toki vettäkin virrannut Kyrönjoessa sen verran että
laillisestikin saisi tuollaisen koneen Taunuksen nokalle.
Muttamutta... jotain kivaa tuosta pitää koittaa rakentaa.
Sedan GT '73
Vermilion
Viestit: 1632
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Joops muista vaan että tossa hajoaa kampiakseli.... tiedän 3kpl tapauksia joissa 4.0 V6 cologne on hajonnu ihan silpuksi kun kerrosluvun rajoittaja on ollu 5800-7200rpm alueella. Syy on ollu kampiakselin katkeaminen.

Esim. Puuhapete on CRSC foorumilla siitä malliesimerkki.

Ruotsissa pojat sai toimivaan ainakin useammaksi vuodeksi pelaamaan 4.0 V6 colognen ahdettuna niillä oli miedot ahdot mieto nokka ja moottorin maksimikierrokset oli rajattu 5200rpm. Vääntöä oli kyl!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Leketeam
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Helmi 2019, 15:58

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja Leketeam »

V6 2.6 lohko tuli koneistamolta ja on porattu nyt 91.3mm mitkä männät tähän kannattas laittaa vakio kampuralla? Jostain luin että ohc männät sais aika kivuttomasti menemään. Mistä ootte tilanneet?
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Normaalisti kyllä männät hankitaan ensin ja koneistamo poraan sylinterit sen männän mittojen mukaan oikealle välykselle. :roll:
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Leketeam
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Helmi 2019, 15:58

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja Leketeam »

Nyt onkin epänormaali tilanne :) kakslitrasen ohc mäntä sinne suunniteltiin ja se vois mennä kun sorvaa männän päältä jonku verran pois.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Eihän siinä sitten kun vaan laitat siihen semmoiset.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja Mois »

Leketeam kirjoitti:Nyt onkin epänormaali tilanne :) kakslitrasen ohc mäntä sinne suunniteltiin ja se vois mennä kun sorvaa männän päältä jonku verran pois.
Ei oo sitte vakiopuristuskorkeudella ne OHC:n männät, koska vakiolla menee jopa 2.8 kampiakselilla ilman sorvausta. Eli porattu 0.50mm ylikoko OHC männille.

http://janicolracing.fi/tuote/mahle-man ... rd-ohc-912

https://www.hemimotors.fi/p398-manta-oh ... mm-fi.html
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin