Taunukseen isot jarrut eteen

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mois
Viestit: 7841
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja Mois »

perämetsä kirjoitti:Tilasin jäähdytetyt rs levyt ja satuloiden levityssarjan, tulivat autoracingistä ja hinta oli sopiva.
Tilasinkohan itekin samasta paikasta joskus kun markat oli muuttunnu euroiksi ja hinta tais olla sillon tolla paketilla 200€...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
sliksi
Viestit: 71
Liittynyt: 20 Loka 2015, 18:17
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja sliksi »

Mikäs pääsylinteri/tehostaja paketti ois helpoin vai riittääkö vakio, eteen jää vakio satulat jäähdytetyillä levyillä taakse 309gti satulat ja levyt.
Taunus -74
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Onhan siinä nestetilavuus kasvanut kun on takanakin satulat, eli olisi hyvä olla edes pääsylinteri isommalla männällä...voin myydä sulle Granada 2.8 kaksikalvoisen tehostaja + pääsylinteri paketin :wink:
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
Mois
Viestit: 7841
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja Mois »

Onko kokemusta et mahtuuko Taunuksen konepelti kiinni sillä Granadan tehostajalla + pääsylkyllä?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Hokki_74
Viestit: 372
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

sliksi kirjoitti:Mikäs pääsylinteri/tehostaja paketti ois helpoin vai riittääkö vakio, eteen jää vakio satulat jäähdytetyillä levyillä taakse 309gti satulat ja levyt.
Mulla on omat satulat edessä levitettynä ja Sierran satulat takana. Hyvin riittää vakio kokoinen pääsylinteri.
Mulla on Suzuki Swiftin tehostaja ja pääsylinteri paketti. Sylinterin halkaisia sama kuin Taunuksessa mutta pääsylinteri on huomattavasti lyhyempi.
Kuva löytyy galleriasta.
Jarrut ottaa tosi hyvin ja poljin tuntuma on kanssa hyvä. Katsastusmieskin kehui viimeksi jarruja.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-94 GMC Vandura 6.5d
-17 Hyundai i30N performance
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Mois kirjoitti:Onko kokemusta et mahtuuko Taunuksen konepelti kiinni sillä Granadan tehostajalla + pääsylkyllä?
En ole itse laittanut omiin, mutta kahdessa Taunuksessa olen nähnyt tuon Granadan paketin, että kyllä sen sinne saa mahtumaan.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Hokki_74 kirjoitti:
sliksi kirjoitti:Mikäs pääsylinteri/tehostaja paketti ois helpoin vai riittääkö vakio, eteen jää vakio satulat jäähdytetyillä levyillä taakse 309gti satulat ja levyt.
Mulla on omat satulat edessä levitettynä ja Sierran satulat takana. Hyvin riittää vakio kokoinen pääsylinteri.
Mulla on se Suzuki Swiftin tehostaja ja pääsylinteri paketti. Sylinterin halkaisia sama kuin Taunuksessa mutta huomattavasti lyhempi se pääsylinteri.

Riittäähän se, mutta isommalla pääsylinterillä saa polkimen liikematkan lyhyemmäksi...ja tietysti moottorista ym. konehuoneen rojuista sitten riippuu se että minkälainen tehostaja yleensä mahtuu olemaan.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
Hokki_74
Viestit: 372
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

isoatlas kirjoitti:
Hokki_74 kirjoitti:
sliksi kirjoitti:Mikäs pääsylinteri/tehostaja paketti ois helpoin vai riittääkö vakio, eteen jää vakio satulat jäähdytetyillä levyillä taakse 309gti satulat ja levyt.
Mulla on omat satulat edessä levitettynä ja Sierran satulat takana. Hyvin riittää vakio kokoinen pääsylinteri.
Mulla on se Suzuki Swiftin tehostaja ja pääsylinteri paketti. Sylinterin halkaisia sama kuin Taunuksessa mutta huomattavasti lyhempi se pääsylinteri.

Riittäähän se, mutta isommalla pääsylinterillä saa polkimen liikematkan lyhyemmäksi...ja tietysti moottorista ym. konehuoneen rojuista sitten riippuu se että minkälainen tehostaja yleensä mahtuu olemaan.

Totta liikematka lyhenee isommalla sylinterillä, mutta vastaavasti isompi sylinteri tarvitsee enempi voimaa polkimen painamiseen. Granadan suurempi tehostaja tosin kompensoi todennäköisesti poljin voiman tarpeen.

Pelkillä jäähdytetyillä levyillä ja omilla satuloilla ei etujarruteho parane normaali ajossa. Jäähdytetyt levyt auttaa siihen, ettei jarrut "häviä" esim radalla yhtä helposti.

Jos haluaa jarrutehoa parantaa pitää suurentaa levyä tai laittaa paremmat satulat.
Poljin tuntumaan taas vaikuttaa paljon jarruletkut. Teräspunosletkut kannattaa investoida jos hyvät haluaa.

Polkimen liikematkaan voi myös vaikuttaa vipusuhdetta muuttamalla mutta se onkin sitten jo toinen tarina.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-94 GMC Vandura 6.5d
-17 Hyundai i30N performance
Vermilion
Viestit: 1537
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

En kyllä huomannu mitään eroa jarrupolkimisessa vaikka investoin eteen ja taakse jarruletkut => teräspunosletkuihin...

Tuolla takana näkyy hieman....
http://www.suomencaprit.fi/foorumi/gara ... age_id=254
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7841
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ostin aikanaan Taunukseen kalliit jarrupalat ja niiden vaikutus jarrutehoon oli huomattava. Oli jotkut Ferodon helvetin kalliit palat. AutoRacingilta muistaaksein ostin. Itel on tossa jemmassa useampi pari jotain Kevlar jarrupaloja, mut en oo niitä viel missään Fordissa päässy kokeilee.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vermilion
Viestit: 1537
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mois kirjoitti:Ostin aikanaan Taunukseen kalliit jarrupalat ja niiden vaikutus jarrutehoon oli huomattava. Oli jotkut Ferodon helvetin kalliit palat. AutoRacingilta muistaaksein ostin. Itel on tossa jemmassa useampi pari jotain Kevlar jarrupaloja, mut en oo niitä viel missään Fordissa päässy kokeilee.

:D mulla oli jotkut Ferodon kisajarrupalat kerran ne oli hengenvaaralliset vesisateella ja jos niitä ei lämmittänny...

(piti ajaa vähän aikaaa jalka kaasulla ja jarrulla) Kun ne oli lämpöiset piti kyllä hyvin... mutta muuten ei pitänny ollenkaan... Nyt noi EBC red stuffin ne on jotkun kevlar palat pitää kylmänäkin, mutta pitää vielä reilusti paremmin kuumana! Ihan siinä rajoilla onko kisapalat vai ei, ite katson että kelpaa katuautoonkin.

Suosittelen
https://ebcbrakes.com/product/redstuff-brake-pads/
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7841
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ne mun ostamat jarrupalat oli luultavasti Ferodo DS 2500 ja makso 100€ joskus yli 10 vuotta sitten :lol:
Eli noi: https://www.autoracing.fi/jarrupalat-fcp167h
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vermilion
Viestit: 1537
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mois kirjoitti:Ne mun ostamat jarrupalat oli luultavasti Ferodo DS 2500 ja makso 100€ joskus yli 10 vuotta sitten :lol:
Eli noi: https://www.autoracing.fi/jarrupalat-fcp167h

Muistankohan oikein? Tais olla 3000 niissä mitä mulla oli, itseasissa saattaa olla vieläkin ne jarrupalat jossain!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Hokki_74
Viestit: 372
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Mitkä satulat Vermilionilla on edessä ja mitkä takana?

Mulla on jarrupaloina edessä Rallyracelta ostetut Kevlar palat merkistä ei mitään tietoa.. takana on vakio palat.
Ihan hyvät katu käyttöön. Radalle tuskin menen koskaan niin tosissaan ajamaan, että noilla ei pärjäisi.

Noita EBC:n paloja on paljon kehuttu. Pitäisi tutkia saako Taunukseen eteen muuta kuin Greenstuffia. Ja onko Sierran takasatuloille mitään tarjolla.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-94 GMC Vandura 6.5d
-17 Hyundai i30N performance
ikiliikkuja
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
Paikkakunta: Pusula

Re: Taunukseen isot jarrut eteen

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Kokemuksia EBC Redstuf paloista isommassa lossissa. 73 Camaron normi halpispalat suli Alastarolla viidellä kierroksella loppuun. Redstuffilla ajettu vähäiset katuajot ja pari vastaavaa ratasettiä, palat ja levyt ihan ok kunnossa ja pysähtyy ihan hyvin normiajossa.
ex 2.0 gt -72
ex 20m ht -66
Vastaa Viestiin