Ohivuoto mittaus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

96taunus
Viestit: 124
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Ohivuoto mittaus

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Kuinka pätevä keino toi ohivuoto mittaus on jos haetaan vuotoa vaikka kansipahvista.
Potilaana colognen kutonen joka pulputtaa paisarissa ja nestettä häviää.
Pistin jokaiseen pyttyyn painetta n. 100psi(n. 7kg) eikä pulputa paisarissa.
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Ohivuoto mittaus

Viesti Kirjoittaja Samu »

ei oo kokemusta löytyykö kansipahvin vika, mutta männänrenkaat ja venttiilit sillä ainakin selviää hyvin.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: Ohivuoto mittaus

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Sierran v6 kun mulla meni pahvit niin pullautti paisarista nesteet ulos vasta kun enemmän rasitti.
Kaupungissa pysty hyvin ajelemaan mutta yli 60 vauhtia vähän aikaa niin tuli liemet ulos.
Kyllä se pahveissa vika on jos painetta tekee
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Jouni_1986
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Marras 2016, 22:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohivuoto mittaus

Viesti Kirjoittaja Jouni_1986 »

Millainen ohivuotomittaus?

Mulla oli Tanessa yks pakovena solmussa, puristuspainemittaus ei kertonut siitä mitään.

Minusta paras ohivuotomittaus on tarkastaa että männät, sylinterit ja -renkaat on priimassa kunnossa, pahvi tasopintoineen priimassa kunnossa ja venttiilit istukoineen priimassa kunnossa, venttiileiden tiiveyden tarkastus konevärillä (löytyy esim. tuotenimellä "Permatex Prussian Blue", pitää laittaa ihan kärpäsen kakan ohuesti).

Olen törmännyt erilaisissa moottoreissa lukuisiin kansipahvivuotoihin, jotka käytännössä vuotaa vasta niin suurella paineella, ettei mikään perus puristuspainemittaus tms. kerro siitä mitään, koska paine ei riitä avaamaan vuotokanavaa. Sitten kun pahvin ottaa irti, on siinä kuitenkin selvä vuotojälki.
1.6GX -82
96taunus
Viestit: 124
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: Ohivuoto mittaus

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Jouni_1986 kirjoitti:Millainen ohivuotomittaus?

Mulla oli Tanessa yks pakovena solmussa, puristuspainemittaus ei kertonut siitä mitään.

Minusta paras ohivuotomittaus on tarkastaa että männät, sylinterit ja -renkaat on priimassa kunnossa, pahvi tasopintoineen priimassa kunnossa ja venttiilit istukoineen priimassa kunnossa, venttiileiden tiiveyden tarkastus konevärillä (löytyy esim. tuotenimellä "Permatex Prussian Blue", pitää laittaa ihan kärpäsen kakan ohuesti).

Olen törmännyt erilaisissa moottoreissa lukuisiin kansipahvivuotoihin, jotka käytännössä vuotaa vasta niin suurella paineella, ettei mikään perus puristuspainemittaus tms. kerro siitä mitään, koska paine ei riitä avaamaan vuotokanavaa. Sitten kun pahvin ottaa irti, on siinä kuitenkin selvä vuotojälki.
Näinhän se varmaankin on. Oon aatellut vaan että jos imusarjan tiiviste vuotaisi vesikanavasta pyttyyn, niin se ei varmaankaan aiheuta kuplintaa paisarissa vaan ainoastaan hävittää nestettä. Toisaalta tulppien pitäis kyllä sillon olla jokseenkin puhtaat jos vesi pyttyyn saakka pääsee. Olisko mahdollista että pakokanavassa oliskin halkeama joka aiheuttaa painetta ja vesi hävikkiä. Vesi tosiaan häviää paisarista melkein kokonaan kun kone on jäähtynyt. Niin ja pakokaasu ei haise palaneelta jäähdytysnesteeltä, vettä vaan tulee norona ja savuna, vähän niinkuin kondenssi vesi pakoputkesta.
Jouni_1986
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Marras 2016, 22:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohivuoto mittaus

Viesti Kirjoittaja Jouni_1986 »

Minä ottaisin kannet irti, tarkastaisin näkyykö todisteitä kansipahvin vuodosta. Toinen minkä tsekkaisin on ettei kansissa ole halkeamia. Itse en tunne colognen konetta että onko siinä jotain vakiopaikkoja mistä kannet useimmin ratkeaa. Yleisesti moottoreissa tokikin tyypilliset paikat halkeamille on venttiileiden väliset kannakset (kaksiventtiilikoneessa siis pako- ja imuventtiilin välinen kannas) ja kanavista muihin tiloihin. Jos vaikka pakokanavasta on halkeama vesitilaan, niin luultavasti ko. kanava on sisältä eri värinen kuin muut pakokanavat.

Itse toki vähintään tarkastaisin kaiken muunkin mitä mahdollista samalla kertaa kun kannet kerran on irti.
1.6GX -82
Vastaa Viestiin