78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Sumu kirjoitti:
taunus 78 kirjoitti:Bensa-anturi vaihdettu ja näyttää suht oikein.
Muutamia vastoinkäymisiäkin on ollu...
Kannentiiviste alko vuotamaan öljyjä ja nesteitä virranjakajan kohdalta, tiivisteen vaihdoin maanantaina ja kone nyt ok.
Laturin laakerit alko ääntämään, onneksi löyty hyllystä ehjä :mrgreen:
Uudet renkaat tilasin vannetukusta mutta otin erehdyksessä väärän profiilin kummit. Eteen jätin pienet ja taakse tilasin uudet isommat, näyttää nyt vähän fiksummalta.
Mitkäs laakerit mä haen kaupasta jos laturiin meinaan uusia ne? Jotain koodeja/kokoa?
Eikös motonetissa oo valmis korjaussarja? Jos sulla on vaan vakio laturi niin pitäis käydä..
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Vermilion kirjoitti:
Sumu kirjoitti:
taunus 78 kirjoitti:Bensa-anturi vaihdettu ja näyttää suht oikein.
Muutamia vastoinkäymisiäkin on ollu...
Kannentiiviste alko vuotamaan öljyjä ja nesteitä virranjakajan kohdalta, tiivisteen vaihdoin maanantaina ja kone nyt ok.
Laturin laakerit alko ääntämään, onneksi löyty hyllystä ehjä :mrgreen:
Uudet renkaat tilasin vannetukusta mutta otin erehdyksessä väärän profiilin kummit. Eteen jätin pienet ja taakse tilasin uudet isommat, näyttää nyt vähän fiksummalta.
Mitkäs laakerit mä haen kaupasta jos laturiin meinaan uusia ne? Jotain koodeja/kokoa?
Eikös motonetissa oo valmis korjaussarja? Jos sulla on vaan vakio laturi niin pitäis käydä..
Katoppas, liian lähellä.
Sedan GT '73
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Ei oo melkein vuoteen tullu tänne mitään kirjotettua.
Enpä mä silti oo oikeen muuta omille autoille tehnytkään kun ajellu farkulla 8)
No sain mä kauko-ohjattavan keskuslukituksen asennettua farkkuun :seko:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

taunus 78 kirjoitti:Ei oo melkein vuoteen tullu tänne mitään kirjotettua.
Enpä mä silti oo oikeen muuta omille autoille tehnytkään kun ajellu farkulla 8)
No sain mä kauko-ohjattavan keskuslukituksen asennettua farkkuun :seko:
Oho kauko-ohjaus onkin high techiä!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Löyty halvalla käännetyt gx vanteet. Laitoin pari uutta kumia tilaukseen, josko töiltä kerkeis puhallella ja maalata vanteet niin pääsis farkulla uudella rengastuksella apialle.
Kaverin projektikin lähtee lähipäivinä tallista niin pääsis 2.8 kutvosta kokoomaan :D
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Nuo käännetyt vanteet olikin sitten tehty miten sattuu, oli aika pahoja heittoja. Eli vanhoille vanteille meni uutta kumia.
2.8 alakerta alkaa oleen kasattuna, nokkalaakerien vaihto oli aika operaatio mutta siitäkin selvittiin. Öljy nousee molemmille kansille komeasti ihan vaan räikällä pumppua pyörittämällä :peukku:
Kansien kunnostus vielä ja sitten pääsis tutustumaan c3 lootan sielunelämään...
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Kannet viety koneistamolle, venttiilit joutuu uusimaan. Uudet tilattu burtonilta.
C3 putsattu ulkoisesti ja otin öljypohjan auki niin oli todella puhtaan oloinen sisältä. Nyt vähän kahden vaiheilla puranko enemmän vai vaihdanko vaan suodattimen. Muutaman metrin oon ite ajanu ko lootalla v2005 ennen kuin irrotin sen ja sillon ainakin toimi
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Ei oo mitään kerinny kirjottelemaan mutta 78 alkaa olemaan lähes valmis... tai no onko nää koskaan valmiita :lol:
Apialle oli yritys mutta on vielä liian monta muuttujaa.
Jäähynesteet ei oo tahtonu pysyä sisällä, automaatin öljyletku paukahti, b-pumppu haukkoo ilmaa vaikka tankki yli puolillaan ja lähtö pohjasta :seko: paineakku puuttuu niin ei taho kuumana lähteä käymään, ilmansuodatin ja flekti vielä maailmalla...
Koitan saisko galleriaan jotain kuvia.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Kirjoitellaas taas tännekin.
Kesäkuun 24 päivä käytiin hakemassa leima ja jonkunverran tuli kesän aikana ajeltua.
Ajot kuitenkin loppui kun ö-painemittarille menevä letku paukahti halki ruiskien koneen tyhjäksi pitkin konehuonetta. (Lienee turha mainita mistä kyseinen letku hankittu)
Jäljelle jääneestä öljymäärästä ei löytynyt metallisilppua joten ilmeisesti kone ei kerinnyt saamaan damagea.
Hydrauliliikkestä hommattu uusi letku jonka pitäis kestää 150°c ja 25bar.
Aiemmin oli muitakin ongelmia.
Kaupunkiajossa tahtoi lämmöt nousta, siihen hommasin lääkkeeksi ameriikasta 2.8 mustangin 72°c termarin.
Lisäksi hommasin automaatille erillisen jäähdyttäjän.
3.75 välityksen kanssa 100km/h vauhdissa kierrokset oli 4500rpm. Tilasin irlannista 3.09 välityksen, toivottavasti sillä tippuu kierrokset edes hiukan.
Sähköjäkin pitäisi talven aikana tutkia, muutama sulake palaa satunnaisesti, välillä toimi viikon ja välillä sekunnin.
Hälytin/keskuslukko kehitti ominaisuuden jolla takaluukku aukeaa jarrua painamalla :seko:
Kait nää tästä selviää ja toivottavasti ens kesänä huolettomammat kilometrit :peukku:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Itsellä tuo sama 72 termari meinasin vaihtaa sen takaisin 82 asteiseksi kun ei noussu lämmöt edes 80 astetta dynossa... vähän liiankin kylmä. Yleensä se lämpöjen nouseminen johtuu jostain sähköpuhaltimista tai sitten ei ole kunnon viskosiipiä/ilman ohjainta tai syyläri on tukossa.

Joo monilla on ollu noitten öljyletkujen kanssa ongelmia. Kun menin dynoon minua ennen ollut kaveri oli levitelly öljy sinne kun öljyjäähdyttäjän letkut oli hajonnu.

205-50-15 renkailla 3.09 perävälityksellä itsellä on 2400rpm/100km nopeus vitosvaihteella. 0.82 on vitosen välitys itsellä.

Nelosella 3.09 välityksellä (suora vaihda siis 1.0 välitys) 5650rpm = 191km/h. Samat renkaat helppo laskea mitä kulkee noilla kahdella vertailuarvolla.

Tollasten öljykarkailujen jälkeen näkee yleensä öljynpainemittarilla että ottiko laakerit yms hittiä vai ei. Vertaa kylmänä ja kuumana öljynpaineet ja siitä saa arviota jo.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Syyläri ei tukossa, ilmanohjain löytyy, syylärin edessä 2 kpl 10" sähköflektejä ja visko oli myös. Viskon vaihdoin nyt kiinteeseen.
Jos nämä muutokset ei auta niin sitten pitää ettiä vesipumpulle pienempää hihnapyörää.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

taunus 78 kirjoitti:Syyläri ei tukossa, ilmanohjain löytyy, syylärin edessä 2 kpl 10" sähköflektejä ja visko oli myös. Viskon vaihdoin nyt kiinteeseen.
Jos nämä muutokset ei auta niin sitten pitää ettiä vesipumpulle pienempää hihnapyörää.
Jotain mätää täytyy olla, ei se voi noilla ylikuumentua..... ihan tiedoksi että westlake capri tekee erilaista vesipumppua joka on tarkoitettu cologne moottoreihin. Siinä on muutettu sitä vesipumpun ratasta ja veden kulkua. Kuulemma jos vesipumpun kierrokset nousee yli 7000rpm ne sakkaa ja vesi ei kunnolla liiku. Mulla on siitä sähköpostikeskusttelukin. Jos vaihdat välitystä vakiosta niin sillonhan se on sama kuin moottorikierrokset nousis yli 7000rpm. Sitähän minä en osaa sanoa miten tyhjäkäynnillä pelaa tommonen kisavesipumppu.


Niin mulla itellä on pelkkä 420mm siivillä oleva visko ei ja ei keitä. Sähköpuhallin on mutta se ei käytännössä toimi koskaan. (ahtopaine kun on päällä se toimii siis jostain 3500rpm). Penkissäkään sitä ei tarvinnu....

Ootko kokeillu korkeampi paineista syylärinkorkkia? Ei vedet tuu ainakaan niin äkkiä pihalle.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Ei erikoisemmin tee painetta noilla evans nesteillä.
Juuri tyhjäkäynnillä tuo lämpöjä nosteli. Tuossa kun vertailin niin tuossa 2.8 on jo pienempi hihnapyörä kun noissa mun 2.0 ja 2.3 koneissa
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Eniten epäilen että tuo automaatin öljyjen kulku syylärin kautta aiheutti lämmöt
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
kankkis
Viestit: 98
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: 78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Evansseilla lämmöt usein on 5-10°c enemmän kuin perinteisillä nesteillä, itellä 2.6 cologne oharin perus kiinteellä ropellilla ja v6 normi syylärillä ilman tuulitunnelia eikä kesä helteillä edes ollut lämpö ongelmia minkään laisia
Vastaa Viestiin