Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?
Revin tässä iltapäivän ratoksi -82 Transitin laatikon irti. Sieltä näyttäisi olevan 3-4 siirtohaarukka poikki ja ilmeisesti on jäänyt 2 vaihdetta yhtä aikaa päälle niin tuo etummainen hammaspyöräpari on paskana.
Laatikon tyyppi on jonkun tiedon mukaan "Dagenham J2". Onkohan tuo sisäkaluiltaan mitään sukua jonkun muun Fordin laatikon kanssa? Siirtäjäthän ovat sivukannessa kun melkein kaikissa muissa laatikoissa kansi on päällä. Tsekkaa kuvat ja laita vinkkiä jos näyttää tutulta:
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/transit/P5150273.jpg
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/transit/P5150274.jpg
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/transit/P5150275.jpg
Laatikon tyyppi on jonkun tiedon mukaan "Dagenham J2". Onkohan tuo sisäkaluiltaan mitään sukua jonkun muun Fordin laatikon kanssa? Siirtäjäthän ovat sivukannessa kun melkein kaikissa muissa laatikoissa kansi on päällä. Tsekkaa kuvat ja laita vinkkiä jos näyttää tutulta:
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/transit/P5150273.jpg
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/transit/P5150274.jpg
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/transit/P5150275.jpg
Onkohan tuolla kuinka aktiivista porukkaa?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Tuo on periaatteessä sama laatikko kuin -69>-72 3,0 Caprin vipulaatikko :arrow: http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3539094.jpg
Tuossa uudemmassakin 2,8/3,0 laatikossa on osittain samat sisuskalut, olen näistä molemmista malleista naittanut osia ristiin useamman kerran.. :arrow: http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... guide.html
Ja sitten vielä siinä Zodiacin 3,0 loikkarilaatikossa on myös samat sisuskalut...
Pari kk sitten tuli myytyä kaksi tuollaista vipulaatikkoa yhdelle Transitmiehelle...sitä en kyllä osaa sanoa, että eroaako välitykset kuinka paljon...
Tuossa uudemmassakin 2,8/3,0 laatikossa on osittain samat sisuskalut, olen näistä molemmista malleista naittanut osia ristiin useamman kerran.. :arrow: http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... guide.html
Ja sitten vielä siinä Zodiacin 3,0 loikkarilaatikossa on myös samat sisuskalut...
Pari kk sitten tuli myytyä kaksi tuollaista vipulaatikkoa yhdelle Transitmiehelle...sitä en kyllä osaa sanoa, että eroaako välitykset kuinka paljon...
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Vipulaatikko (ruotsalaisittain Leverlåda) Juu, muistelen että joskus kouluaikoina teutaroitiin kaverin -78 Capri 1.6 OHC:n alla ja jopa siinäkin oli kyseisen tyyppinen laatikko. Ihan järkeenkäypää että sellaiseen on nikkaroitu oma sivukansi pakettiversiota varten. Täytyy siis käynnistää etsinnät jostain tämän tyyppisestä niin saadaan etupihan paalupaikalla oleva kaunistus liikkumaan omin voimin!
Siis se 1,6 ja 2,0 Capreissa käytetty typeF vipulaatikko on taas sitten täysin eri loota > http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... guide.html
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?
Tuossa ikuisuushuoltoprojektissa(eli transit"82" 2l ohc+automaatti) nyt havaittu seuraavaa. Moottori hieman ryntää 2-3 -vaihdossa. Öljyt siihen joku vaihtoi ja onko nyt sitten väärät öljyt laatikossa vai liikaa/liian vähän?
Tuntui että ryntäsi enemmän kun lämpeni, mutta varmaksi ei osaa sanoa kun siirtolapulla ajelin korjaamolle.
Kick-down?
Alipaine?
Öljyt?
Vai pitkä seisominen ulkosalla?
Tuntui että ryntäsi enemmän kun lämpeni, mutta varmaksi ei osaa sanoa kun siirtolapulla ajelin korjaamolle.
Kick-down?
Alipaine?
Öljyt?
Vai pitkä seisominen ulkosalla?
Sedan GT '73
Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?
Tuosta tuli mieleen, vaikka en juuri automaateista paljoa ymmärrä, niin eikös siellä joku männän tapainen(grosvernor?) kiristä pannan juuri tuossa 2-3 vaihdossa , eli jos jotain moskaa öljykanavassa tai ihan vaan jumitusta seisomisesta johtuen, jolloin panta ei pääse kiristymään tarpeeksi nopeaan, niin selittäisi tuon ryntäämisen.Sumu kirjoitti:
Vai pitkä seisominen ulkosalla?
Sedan GT '73
Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?
Luultavasti liian vähän öljyä, jos joku ne vaihtoi. Pitää käynnissä ollessa tarkistaa oikea määrä.Sumu kirjoitti:Tuossa ikuisuushuoltoprojektissa(eli transit"82" 2l ohc+automaatti) nyt havaittu seuraavaa. Moottori hieman ryntää 2-3 -vaihdossa. Öljyt siihen joku vaihtoi ja onko nyt sitten väärät öljyt laatikossa vai liikaa/liian vähän?
Tuntui että ryntäsi enemmän kun lämpeni, mutta varmaksi ei osaa sanoa kun siirtolapulla ajelin korjaamolle.
Kick-down?
Alipaine?
Öljyt?
Vai pitkä seisominen ulkosalla?
Saattaa olla väärät öljytkin, vaikka -82 mallin C3 laatikoissa ei kai pitäisi enää F-tyypin tomaattimehua tarvita?
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!
Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?
Tuota selvittelin ja laatikko toiminut kyllä öljyjen vaihdon jälkeen. Toisaalta vaihdosta aikaa muutama vuosi(kummasti aika vaan menee)JeeSe kirjoitti:Luultavasti liian vähän öljyä, jos joku ne vaihtoi. Pitää käynnissä ollessa tarkistaa oikea määrä.Sumu kirjoitti:Tuossa ikuisuushuoltoprojektissa(eli transit"82" 2l ohc+automaatti) nyt havaittu seuraavaa. Moottori hieman ryntää 2-3 -vaihdossa. Öljyt siihen joku vaihtoi ja onko nyt sitten väärät öljyt laatikossa vai liikaa/liian vähän?
Tuntui että ryntäsi enemmän kun lämpeni, mutta varmaksi ei osaa sanoa kun siirtolapulla ajelin korjaamolle.
Kick-down?
Alipaine?
Öljyt?
Vai pitkä seisominen ulkosalla?
Saattaa olla väärät öljytkin, vaikka -82 mallin C3 laatikoissa ei kai pitäisi enää F-tyypin tomaattimehua tarvita?
Eli ns. uusi ongelma eli jokko öljyt vähissä tai joku tukos öljykanavassa tms
Sedan GT '73
- Polara1970
- Viestit: 47
- Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51
Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?
En ole mikään automaattiexpertti, mutta kun suurimmassa osassa autoistani on automaatti, niin noiden toimintaa on hivenen tullut opeteltuakin. Tuo 2-3 vaihdossa tapahtuva ryntäys voi johtua direct/reverse-kytkimen (etukytkin) liian hitaasta kytkeytymisestä, tai etupannan liian aikaisesta/nopeasta pois kytkeytymisestä.Sumu kirjoitti:Tuossa ikuisuushuoltoprojektissa(eli transit"82" 2l ohc+automaatti) nyt havaittu seuraavaa. Moottori hieman ryntää 2-3 -vaihdossa. Öljyt siihen joku vaihtoi ja onko nyt sitten väärät öljyt laatikossa vai liikaa/liian vähän?
Tuntui että ryntäsi enemmän kun lämpeni, mutta varmaksi ei osaa sanoa kun siirtolapulla ajelin korjaamolle.
Kick-down?
Alipaine?
Öljyt?
Vai pitkä seisominen ulkosalla?
Tuosta tuli mieleen, vaikka en juuri automaateista paljoa ymmärrä, niin eikös siellä joku männän tapainen(grosvernor?) kiristä pannan juuri tuossa 2-3 vaihdossa , eli jos jotain moskaa öljykanavassa tai ihan vaan jumitusta seisomisesta johtuen, jolloin panta ei pääse kiristymään tarpeeksi nopeaan, niin selittäisi tuon ryntäämisen.
Etupanta on kytkettynä 2-vaihteella, ja 3-vaihteelle vaihtaessa vapautuu etupanta ja kytkeytyy etukytkin. Jos laatikko muuten kunnossa ja öljyä oikea määrä, voi etupannan säätö olla pielessä (ehkäpä liian löysällä) joka voi aiheuttaa kyseisenlaista häiriötä.
Öljymäärän tarkistus käyttölämpöisenä, moottori tyhjäkäynnillä, käy kaikki vaihdevivun asennot läpi rauhallisesti vähintään 3 kertaa, jonka jälkeen laita vaihde P-asentoon (älä sammuta moottoria) ja tarkista öljymäärä.
Etupannan säätö. Löysää säätöruuvin lukitusmutteri, löysää säätöruuvia vajaa pari kierrosta, kiristä säätöruuvi 13,5 Nm (10 lbs. ft) momenttiin, jonka jälkeen löysää säätöruuvia 1,5 kierrosta ja kiristä lukitusmutteri. Tosin tuohon kiristykseen ei varmaankaan välttämättä tarvitse momenttiavainta, vaan kääntää vaikkapa jakarilla sen kevyesti kiinni ja aukaisee sitten tuon 1,5 kierrosta.
Pannan säätöruuvin pää on ilmeisesti neliskulmainen, joten jos meinaat saada momenttiavaimella käännettyä sitä, joudut tekemään pultin kannasta poraamalla ja viilaamalla siihen sopivan adapterin hylsyä varten.
Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?
Hei osaatko lonkalta sanoa, minkä kokoinen tuo neliskulmainen säätöpultinpää on tuo pannan säätö?Polara1970 kirjoitti: Etupannan säätö. Löysää säätöruuvin lukitusmutteri, löysää säätöruuvia vajaa pari kierrosta, kiristä säätöruuvi 13,5 Nm (10 lbs. ft) momenttiin, jonka jälkeen löysää säätöruuvia 1,5 kierrosta ja kiristä lukitusmutteri. Tosin tuohon kiristykseen ei varmaankaan välttämättä tarvitse momenttiavainta, vaan kääntää vaikkapa jakarilla sen kevyesti kiinni ja aukaisee sitten tuon 1,5 kierrosta.
Pannan säätöruuvin pää on ilmeisesti neliskulmainen, joten jos meinaat saada momenttiavaimella käännettyä sitä, joudut tekemään pultin kannasta poraamalla ja viilaamalla siihen sopivan adapterin hylsyä varten.
Sedan GT '73
Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?
Tuohon kiristykseen , törmännyt kahteen eri momenttiin ja taisi selvitä:Sumu kirjoitti:Hei osaatko lonkalta sanoa, minkä kokoinen tuo neliskulmainen säätöpultinpää on tuo pannan säätö?Polara1970 kirjoitti: Etupannan säätö. Löysää säätöruuvin lukitusmutteri, löysää säätöruuvia vajaa pari kierrosta, kiristä säätöruuvi 13,5 Nm (10 lbs. ft) momenttiin, jonka jälkeen löysää säätöruuvia 1,5 kierrosta ja kiristä lukitusmutteri. Tosin tuohon kiristykseen ei varmaankaan välttämättä tarvitse momenttiavainta, vaan kääntää vaikkapa jakarilla sen kevyesti kiinni ja aukaisee sitten tuon 1,5 kierrosta.
Pannan säätöruuvin pää on ilmeisesti neliskulmainen, joten jos meinaat saada momenttiavaimella käännettyä sitä, joudut tekemään pultin kannasta poraamalla ja viilaamalla siihen sopivan adapterin hylsyä varten.
C3
1980, and earlier models are turned back 1-1/2 turns.
1981, and later models are turned back 2 turns.
This information was obtained from the Haynes Ford Transmission Overhaul Techbook # 10355.
Eli jälkimmäiseen(uudemman laatikon) kiristys 14Nm:iin ja kaksi kierrosta auki.
Sedan GT '73
Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?
Panta säädetty momenttiin ja öljyntasotkin tarkastettu. Ei vaikutusta eli ottaa kierroksia 2-3 vaihdossa.
Varmaan ainut mitä voi tehdä enää,on öljyjen ja suotimen vaihto.
Pitääkös turbiini tyhjätä siten että startti irti ja sen kautta?
Varmaan ainut mitä voi tehdä enää,on öljyjen ja suotimen vaihto.
Pitääkös turbiini tyhjätä siten että startti irti ja sen kautta?
Sedan GT '73
- Polara1970
- Viestit: 47
- Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51
Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?
Toimiiko 1-2 vaihto normaalisti?Sumu kirjoitti:Panta säädetty momenttiin ja öljyntasotkin tarkastettu. Ei vaikutusta eli ottaa kierroksia 2-3 vaihdossa.
Varmaan ainut mitä voi tehdä enää,on öljyjen ja suotimen vaihto.
Pitääkös turbiini tyhjätä siten että startti irti ja sen kautta?
Entäpä kun laittaa pakin päälle, onko viivettä, ja/tai luistaako?
Jos annat sille hanaa, niin täristääkö tai onko selvästi luistoa havaittavissa millään vaihteella?
Tiedätkö paljonko laatikolla ajettu, ja onko siihen koskaan uusittu kytkinlevyjä, pantoja ja tiivisteitä?
Tuolla toisessa ketjussa kyselit että vaikuttaako liian korkea tyhjäkäynti siihen ettei vaihteet kytkeydy. Ei ainakaan itselleni ole sellaista laatikkoa vastaan tullut jossa ei vaihde menisi päälle korkeammillakin kierrosluvuilla, tosin kovin korkeilla kierroksilla ei uskalla edes kokeilla (eikä pidäkään jos ei halua jotakin hajottaa), kun ryyppy päällä nopealla joutokäynnilläkin hyppää jo melkoisesti. Joskus muinoin tuli oltua kaverin Caprin kyydissä, kun kytki vaihteen vähän epähuomiossa turhan korkeilla kierroksilla, niin jonkin sortin pamauksen saattelemana auto hyökkäsi eteenpäin, mutta onneksi mitään ei hajonnut. Kyseisen Caprin laatikko oli juurikin C3.
Onko niillä öljyillä ja suodattimella ajettu miten paljon?
Vaikka ne olisi useamman vuoden olleetkin laatikossa, mutta näyttävät puhtaalta eivätkä haiskahda kärähtäneeltä, niin en usko että häiriöt johtuisi öljyistä, varsinkin jos siihen on öljynvaihdot muuten tehty kohtalaisen säännöllisesti ja muistettu suodatin vaihtaa samalla.
Jos kuitenkin meinasit öljyt ja suodattimen vaihtaa, kannattaa yrittää tarkistaa samalla etupannan kunto ja vaikkapa purkaa ja puhdistaa venttiilikoneisto. Ja takapanta kannattaa säätää samalla myös.
Eikö koneen ja vaihteiston välissä olevassa peltilevyssä ole irroitettavaa luukkua turbiinin tyhjennystä varten, vai saako koko pellin irrotettua?