Kärjetön sytytys V6:seen??

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

mulla on ainakin jarrutehostimen kohdalla piuhanipussa ennen etuvastusta musta pyöreä liitin johon tulee keltainen johto, siitä saa otettua virran ettei tarvi virtalukolta asti ottaa. Ja puolan vieressä etuvastuksen jälkeen vastaava liitin johon menee mustakeltanen johto. Itse kytkin sierran kärjettömän niihin.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Ihan noin vaan vihjeenä, niin jos se vastuspiuha tosiaan on irtonaisena, niin et tule volttimittarilla sitä 9Volttia sieltä toisesta päästä löytämään ikinä.

Vastus kun on siitä vinkeä laitos, ettei se hävitä sitä jännitettä yhtään jos ei ole kuormitusta. Ja jännitemittarissa kuitenkin on sisällä senverta isompi vastus ettei se sen puolan etuvastuksen mielestä näytä johtavan sitä virtaa mihinkään, ainakaan niin paljon että siihen alkais jännitehäviötä syntymään.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

taunus 78 kirjoitti:mulla on ainakin jarrutehostimen kohdalla piuhanipussa ennen etuvastusta musta pyöreä liitin johon tulee keltainen johto, siitä saa otettua virran ettei tarvi virtalukolta asti ottaa. Ja puolan vieressä etuvastuksen jälkeen vastaava liitin johon menee mustakeltanen johto. Itse kytkin sierran kärjettömän niihin.
Oliko Taunuksissa tuota optiota? Siis tuo etuvastuksen kiertämisliitospaikka jossain?
Vai katkotaanko piuhat suosista

http://s668.photobucket.com/user/IDT-57 ... 4.jpg.html
Sedan GT '73
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Kärjetön sytytys V6:seen??

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ei tarvi johtoi katkoo, etuvastuksen voi kyl repii pois, siinä on liittimet molemmis päissä.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kärjetön sytytys V6:seen??

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Mois kirjoitti:Ei tarvi johtoi katkoo, etuvastuksen voi kyl repii pois, siinä on liittimet molemmis päissä.
Eikö sitä tarvita kärjettömän kanssa? Kuvissa on jätetty paikalleen.
Sedan GT '73
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Kärjetön sytytys V6:seen??

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Kysytäämpä tässä samassa. Puola on siellä missä normaalistikin neloskoneessa, nyt autossa kutoskone ja puolan sytytysjohto siis aika pitkä puolalta virranjakajalle. Onkohan tuosta käytännössä haittaa?
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Kärjetön sytytys V6:seen??

Viesti Kirjoittaja Mois »

Sumu kirjoitti:
Mois kirjoitti:Ei tarvi johtoi katkoo, etuvastuksen voi kyl repii pois, siinä on liittimet molemmis päissä.
Eikö sitä tarvita kärjettömän kanssa? Kuvissa on jätetty paikalleen.
Kyl mulla on Taunuksessa etuvastus paikoillaan kärjettömän sytytyksen kanssa. Riippuu minkälainen puola on.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kärjetön sytytys V6:seen??

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Olikos virtalukon pohjassa valmiina johdot , starttitieto ja sytytysvirta? Niinkuin irrallisena liittimenä? Nyt ei itse pääse tarkastamaan.
Voiko toisaalta starttitiedon ottaa suoraan startilta?
Sedan GT '73
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Kärjetön sytytys V6:seen??

Viesti Kirjoittaja Mois »

Sumu kirjoitti:Olikos virtalukon pohjassa valmiina johdot , starttitieto ja sytytysvirta? Niinkuin irrallisena liittimenä? Nyt ei itse pääse tarkastamaan.
Voiko toisaalta starttitiedon ottaa suoraan startilta?
En oo koskaan edes kytkenny sitä "starttitiedon" piuhaa. Se vaan muistaaksein säätää sytystä johonkin suuntaan käynnistyksen helpottamiseksi. Ei siel virtalukol oo mitään irtoliittimiä muuta ku radion virralle jos oikein muistan. Laittaisin releen väliin jos haluat sen starttipiuhan kytkeä eli startin herätteestä ohjaus releelle ja releen kautta suora virta sytkäboxille.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
TaunusXL
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Joulu 2004, 02:19
Paikkakunta: Kauhava
Viesti:

Re: Kärjetön sytytys V6:seen??

Viesti Kirjoittaja TaunusXL »

Lisään yhden hyvän vaihtoehdon colognen kärjettömään muunnokseen.

Hollantilainen firma 123Ignition valmistaa kärjettömiä ohjelmoitavia virranjakajia joko usb tai bluetooth -liitännällä. Pystyy säätämään läppäriltä/puhelimen kautta sytkäennakot, alipainekäyrät, kierrostenrajoittimen sun muut mieleisekseen.
Tuossa infoa Taunukseen sopivasta mallista http://www.123ignition.nl/product.phtml?id=285

Omaan Tanikkaan kyseisen laitteen asentelin keväällä ja on toiminut moitteetta. Automeca Seinäjoelta tuo maahan kyseisiä jakajia Citikoihin mutta tilaavat kyllä muihinkin. 425€ maksoin omastani.

Asennus on suht simppeli: jakajan 3 johtoa kiinni, 1. pytty yläkuolokohtaan, syttyvirta päälle ja käännellään jakajaa kunnes vihreä ledi syttyy. Valmis.
Taunus XL 2.6 V6 -71
Hyundai i20 -18
Vastaa Viestiin