Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
Paussi kirjoitti:Eihän siinä muuta kuin rakentelemaan. Aikaa vievää hommaa kun kunnolla tekee, eli sitä kannattaa varata. Nosturin alla helpoin tehdä.
Meinasin vianorille tai autoasi viedä teetettäväks kun ei ole kunnon tallia missä laitella.
Mutta turha sitä on viedä jos joutuu hitsaamaan korvakot putkee varten kun alkup. putkessa ei mitään vikaa ole.
Oishan se hieno mutta joutuis rakentelemaan kannattimet. Jos siinä on alkuperäsessä ollu alustassa korvakot tuplaputkille niin siinä tapauksessahan se olisikin helppo nakki.
Paussi kirjoitti:Eihän siinä muuta kuin rakentelemaan. Aikaa vievää hommaa kun kunnolla tekee, eli sitä kannattaa varata. Nosturin alla helpoin tehdä.
Meinasin vianorille tai autoasi viedä teetettäväks kun ei ole kunnon tallia missä laitella.
Mutta turha sitä on viedä jos joutuu hitsaamaan korvakot putkee varten kun alkup. putkessa ei mitään vikaa ole.
Oishan se hieno mutta joutuis rakentelemaan kannattimet. Jos siinä on alkuperäsessä ollu alustassa korvakot tuplaputkille niin siinä tapauksessahan se olisikin helppo nakki.
Tulee helposti melko arvokkaat jos teettää jossain erikseen.
Tuohon kun palaa aikaa väkisinkin ja epäilen ettei normi korjaamolla ole taivutukseen laitteita.
Viime kesänä tein Torinoon uudet putket, ostin Motonetistä kaikki tarpeet ja halvimmat pöntöt ja silti tarpeet maksoi 240€ ja aikaa meni 6 tuntia...valmiista mutkista tein katkomalla ja hitsaamalla...eli kalliiksi tulee teettää ja mitä järkeä on tehdä uusia jos vanha on ehjä, tietysti jos haluaa rahansa haaskata, niin mikäs siinä...ja tuollaisella yleiskorjaamolla ei yleensä ole sellaista kaveria joka edes osaisi tehdä ne kunnolla, ne kun on tottuneet vaan pulttaamaan valmiita palikoita paikalleen.
isoatlas kirjoitti:Viime kesänä tein Torinoon uudet putket, ostin Motonetistä kaikki tarpeet ja halvimmat pöntöt ja silti tarpeet maksoi 240€ ja aikaa meni 6 tuntia...valmiista mutkista tein katkomalla ja hitsaamalla...eli kalliiksi tulee teettää ja mitä järkeä on tehdä uusia jos vanha on ehjä, tietysti jos haluaa rahansa haaskata, niin mikäs siinä...ja tuollaisella yleiskorjaamolla ei yleensä ole sellaista kaveria joka edes osaisi tehdä ne kunnolla, ne kun on tottuneet vaan pulttaamaan valmiita palikoita paikalleen.
En voi käsittää miks suomessa ei oo muffler shoppeja...
Näillä suolasilla teillä ois menekkiä muffler shopille kun kaikilla ruostuu putket.
hamis kirjoitti:Stadissa on ainakin tiittanen vielä,en tiedä onko muita jäljellä.
Stadis joku tosiaan tekee suht edullisia putkistoja, mut en tiiä nimee. Ex-muija oli oman autonsa putkistoa siel korjauttannu eikä kauheesti maksannu. Laadusta en sitte tiedä mitä lie on
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
hamis kirjoitti:Stadissa on ainakin tiittanen vielä,en tiedä onko muita jäljellä.
Stadis joku tosiaan tekee suht edullisia putkistoja, mut en tiiä nimee. Ex-muija oli oman autonsa putkistoa siel korjauttannu eikä kauheesti maksannu. Laadusta en sitte tiedä mitä lie on
Jsp kirjoitti:En voi käsittää miks suomessa ei oo muffler shoppeja...
Näillä suolasilla teillä ois menekkiä muffler shopille kun kaikilla ruostuu putket.
Päällimmäisin syy varmaan se, että suomalaiselle normi "harrastajalle" MIKÄÄN EI SAA MAKSAA MITÄÄN! Kokeile vaikka: Mene mihin vaan rompetoritapahtumaan kauppaamaan satasen kilkettä kympillä - "Eeeeei siitä nuin paljoa saa, tarjoon kaks euroo". Suomalainen harrastaja on just ku etniseen vähemmistöryhmään kuuluva eläkeläinen! (Paitsi ei ehkä käytä "5 sormee ja vilaus"-tekniikkaa ihan niin paljon.) (?)
Toinen syy on Valtion suhtautuminen pienyrityksiin/Itsensä työllistävään toimijaan...
Jsp kirjoitti:En voi käsittää miks suomessa ei oo muffler shoppeja...
Näillä suolasilla teillä ois menekkiä muffler shopille kun kaikilla ruostuu putket.
Päällimmäisin syy varmaan se, että suomalaiselle normi "harrastajalle" MIKÄÄN EI SAA MAKSAA MITÄÄN! Kokeile vaikka: Mene mihin vaan rompetoritapahtumaan kauppaamaan satasen kilkettä kympillä - "Eeeeei siitä nuin paljoa saa, tarjoon kaks euroo". Suomalainen harrastaja on just ku etniseen vähemmistöryhmään kuuluva eläkeläinen! (Paitsi ei ehkä käytä "5 sormee ja vilaus"-tekniikkaa ihan niin paljon.) (?)
Toinen syy on Valtion suhtautuminen pienyrityksiin/Itsensä työllistävään toimijaan...
Haluaisin lähelle, vaikkapa kuopioon se taitaa olla suht keskellä suomea, sellasen pajan jossa:
-Tehdään putkija
-Kardaaneita
-Perän korjauksia
-Vaihelaatikko remppoja
Tälläsellä firmalla ois paljon menekkiä.
Vituttaa ajaa utsjoelta helsinkiin jotain pakoputkee tekemään jos itellä ei oo tiloja tehdä.
-Itse etsin vaihdelaatikko remppaajaa (englannissa olis remontti tehty 400£:lla) Suomessa kukaan ei ollu innokas remontoimaan....
-Etsin ohjaustehstin huoltoa niin yksi firma ois voinu kattoa, mutta ei antannu toiminta takuuta, eikä edes luvannu tehdä ennen kuin laite on toimitettu heille.... hinta haarukka oli 500-800€.... englannissa sama homma tehdään 190£:lla.... ja takuun kanssa.
-Perän korjauksia vissiin fordeihin tekee rallyrace keravalla ja karpiolta vetarit.
-AM-works tekee pakoputkistoja mittatilauksena rosteri/hapiksesta lappeenrannassa
mutta ei tosiaankaan ole halpa millään mittapuulla.'
-Lahden kansityö ja helsingissä joka firma on tehny noi 3" kartaanit minulle, aihio pitänny viedä toki itse paikalle.
-Turbo huoltona suosittelen suuresti Risto Virtala Racingiä. Todella hyvät vehkeet nopeaa ja melko halpaa palvelua. Turbo huolto riikonen sano, mulle että heitä turbo nurkkaan ja osta uusi... lupas vaihdossa vanhasta 200€ hyvityksen jos olis ostannu 2500€ ahtimen.... yksi surkeimmista asikaspalveluista, sano vielä että ei tollasta turboa pysty kukaan Suomessa huoltamaan. Virtalalta ei tullu mitään vasta väitteitä viritti, huolsi ahtimen ja kohtuu hintaan 2v ja 50tkm takuun anto päälle vielä.
hamis kirjoitti:Stadissa on ainakin tiittanen vielä,en tiedä onko muita jäljellä.
Stadis joku tosiaan tekee suht edullisia putkistoja, mut en tiiä nimee. Ex-muija oli oman autonsa putkistoa siel korjauttannu eikä kauheesti maksannu. Laadusta en sitte tiedä mitä lie on
Laitetaan kuvia Cortinan tuplaputkistosta joka päivitettiin kaverin kanssa samalla kun tein uuden tekniikan rikkoutuneen tilalle. Kuvia tästä taitaa löytyä kyllä projektiosiolta, mutta laitetaan tännekin inspiraatioksi jollekin
Materiaalina itse putkistossa 2.5" meijerirosteri 1.5mm seinämällä, downpipet 3" rst, x-putki vaihteiston luona sekä yhdet vaimentimet takana mallia Flowmaster HP2 Shorty. Liitokset toteutettu luonnollisesti pelkillä v-pannoilla helppoutensa takia. Putket hitsattu kokonaisuudessaan juurikaasulla!
Jos tälläistä alkaa jollekulle tekemään niin vaikka kuinka tekis halvalla per tunti, niin hintaa tulisi pelkästä työstä tolkuttomasti. Meillä meni kaverin kanssa yhteensä varmaan 25-30h kaksistaan, toki paljon tulee lisäaikaa kun hitsattiin juurikaasulla ja kaikki saumat puhdistettiin hitsauksen jälkeen päälipuolelta.
Täytyy sanoa että tähän putkistoon olen tyytyväinen, äänimaailmasta tuli juurikin sellainen kuin yritin hakea
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61