Siis 1-osainen kartaani onkin suorassa linjassa kun sitä ei kuormiteta.
Mutta kun takarenkailla on vetoa niin perä tuppaa pyrkimään ylöspäin.
Jossain tapauksissa saa aikaa pompotusta.
Ks tämä, ei hyvä video mutta tossakin havaittavissa samaa.
https://www.youtube.com/watch?v=bVIGl3XdFSYEtupää haluaa nousta ylös ja banjo lähestyy auton pohjaa, kun jousitus painuu alas.
Tällöin kartaanin kulma muutuu huomattavasti ja aiheuttaa ongelmia, ainakin
näin tapahtui itellä 1-osaisen kartaanin kanssa. Asiaa pystyy kompensoimaa
toki madaltamalla muuttamalla jousituksen joustovaraa pienemmäksi ja jäykillä
jousilla.
Tällä saadaan kuitenkin perätoimimaan oikein... 1-osaisen kartaanin kanssa.
http://www.kolumbus.fi/tuomo.hokkanen/escort/esco6.jpgAsiaa pystyy hoitamaan myös Panhard tangolla, joka on itsellä käytössä ja pohjaan
on laitettu kumi joka estää banjon osumisen koriin/pehmittää osumaa.
Sultzi varmaan parhaiten tietää miten Cortina/Taunus perä käyttäytyy.... missäkin tilanteessa.